Gå til innhold

Frp vil ha fullpris for elbiler i Oslos bomring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er mikroskopisk for personbiler. Forskjellen mellom en bil på ett tonn og en på to tonn er knapt målbar. Så lenge den tyngste ikke ruller på piggdekk da ;)

 

Aerodynamiske biler virvler dog opp mindre veistøv, og siden elbiler generelt er mer aerodynamiske enn fossilbiler (Tesla har f.eks best Cd-verdi i klassen for alle sine tre biler) virvler de i snitt opp mindre. Verstingene er busser og lastebiler med sine butte bakender som skaper enormt med turbulens.

 

Bremsestøv er forøvrig en del av partikkelproblemet, og siden elbiler bruker bremseklossene mye mindre enn fossilbiler bidrar de også mindre til dette.  Sjekk forskjellen på ny og gammel pukk langs jernbanen om man vil se hvilken forskjell bremsestøv utgjør med egne øyne. 

Det er nok ikke så mikroskopisk som du tror, og når elbiler først bremser, så er det mer bremsestøv enn hos tilsvarende andre biler - igjen vekt...

Lenke til kommentar

Igjen så bruker elbiler langt mindre bremser, som igjen gir mindre støv. At elbiler sliter mindre på bremsene er godt kjent.

Bruker langt mindre bremser? Jeg klarer jo å bruke like lite bremser på en fossilbil...

Og det er ikke en bra ting å bruke lite bremser..

Det er faktisk trafikkfarlig om de ikke blir brukt nok?

Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar

Bruker langt mindre bremser? Jeg klarer jo å bruke like lite bremser på en fossilbil...

Og det er ikke en bra ting å bruke lite bremser..

Det er faktisk trafikkfarlig om de ikke blir brukt nok

 

Jeg tror du missforsto, poenget er at elbiler bruker motoren til å bremse for å ta opp energien i steden for å brenne den opp i bremsene. Dette fører til at bremsene blir brukt mindre, som igjen fører til mindre slitasje. En bi effekt av dette er at mange bruker bremsene alt for lite og de ruster i hel og fører til at de må byttes lenge før de er slitt ut. Heldigvis har produsentene begynt å tenke på dette slik at de bremser ørlite innimellom for å forhindre overflade rust osv. 

Lenke til kommentar

Jeg tror du missforsto, poenget er at elbiler bruker motoren til å bremse for å ta opp energien i steden for å brenne den opp i bremsene. Dette fører til at bremsene blir brukt mindre, som igjen fører til mindre slitasje. En bi effekt av dette er at mange bruker bremsene alt for lite og de ruster i hel og fører til at de må byttes lenge før de er slitt ut. Heldigvis har produsentene begynt å tenke på dette slik at de bremser ørlite innimellom for å forhindre overflade rust osv.

Missforsto ikke nei. Skjønte hva du mente men kommentaren min forblir jo den samme..

Lenke til kommentar

Igjen så bruker elbiler langt mindre bremser, som igjen gir mindre støv. At elbiler sliter mindre på bremsene er godt kjent. 

Elbiler generer mer svevestøv fra dekk og vei pga MYE høyre vekt. Når elbiler først bremser så er bremstøv derfra også MYE mer enn fra vanlige biler (ja totalt sett bruker de nok litt mindre bremser).

 

Poenget er at elbiler også bidrar til dårlig luft i byene og derfor er bomavgift for elbiler nødvendig.

Endret av foxy
Lenke til kommentar

Elbiler generer mer svevestøv fra dekk og vei pga MYE høyre vekt. Når elbiler først bremser så er bremstøv derfra også mer enn fra vanlige biler (ja totalt sett bruker de nok litt mindre bremser).

 

Poenget er at elbiler også bidrar til dårlig luft i byene og derfor er bomavgift for elbiler nødvendig.

 

Totalt sett bruker en langt mindre bremser, som igjen fører til langt mindre forbruk av bremsene. 

 

Mye høyere vekt er sterkt overdrevet, ta e-golf feks. 7-36% høyere vekt avhengig av modellen en går for. Men den er høyere og fører til mer slitasje, ja. 

Lenke til kommentar

Totalt sett bruker en langt mindre bremser, som igjen fører til langt mindre forbruk av bremsene.

 

Mye høyere vekt er sterkt overdrevet, ta e-golf feks. 7-36% høyere vekt avhengig av modellen en går for. Men den er høyere og fører til mer slitasje, ja.

Jepp.. Og for lite bruk av bremsene fører til at de ruster og man har større kjangs for å dø? Ganske enkel logikk

Lenke til kommentar

Ikke bare veier de mer, men de har tynnere dekk så de får mer marktrykk = mer slitasje

Jeg skal aldri ha noe ELbil og synst personlig det er noe kjipt vissvass.. Men altså.. De veier ikke så mye mer. Det er snakk om noen få prosent normaltsett. Spørs hva slags bil.

Tynnere dekk har de fleste ikke.. En BMW i3 ja.. En Golf eller Tesla etc har samme type dekk. Tesla har faktisk bredere dekk enn de fleste standard dimensjoner.

Lenke til kommentar

Har allerede testet at det funker fint så...

Takk, jeg hadde en slik sak i en gammel '77 Colt Celeste 1600ST engang. Virkningen var nær null. Når det kreves en halvtime med en 5kW Webasto for å tine opp bilen, hvordan kan du da tro at en 120W elektrisk sak vil hjelpe på noen som helst måte? Den klarer kanskje å heve temperaturen inne i bilen fra -12 til -10 grader på den halvtimen...

Lenke til kommentar

Parker under tak

Fint for de som har muligheten. Om bedriften har parkering utendørs er det fint lite du kan gjøre med det. Trekk er en mulighet, men det er også mye jobb og riper dessuten opp lakken. Bilen er fortsatt kald inni, noe som betyr at pust fort fryser på ruta på innsiden om bilen ikke får stå litt på tomgang først (og forurense noe enormt siden filtre og katalysator ikke fungerer når de er kalde). 

Lenke til kommentar

Takk, jeg hadde en slik sak i en gammel '77 Colt Celeste 1600ST engang. Virkningen var nær null. Når det kreves en halvtime med en 5kW Webasto for å tine opp bilen, hvordan kan du da tro at en 120W elektrisk sak vil hjelpe på noen som helst måte? Den klarer kanskje å heve temperaturen inne i bilen fra -12 til -10 grader på den halvtimen...

Du sammenligner en gammel bil som ikke engang har noe særlig isolasjon eller tette pakninger med en ny bil altså.. Flott det..? Jeg vet det funker bra nok så. Med mindre det er i en gammel veteran selfølgelig..

 

5kw for å tine bilen? Høres ut som det var en kabriolet du prøvde å varme uten å slått opp taket?

Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...