Gå til innhold

Frp vil ha fullpris for elbiler i Oslos bomring


Anbefalte innlegg

Elbiler generer mer svevestøv fra dekk og vei pga MYE høyre vekt. Når elbiler først bremser så er bremstøv derfra også MYE mer enn fra vanlige biler (ja totalt sett bruker de nok litt mindre bremser).

 

Poenget er at elbiler også bidrar til dårlig luft i byene og derfor er bomavgift for elbiler nødvendig.

Når elbiler først bremser så bremser de med motor samtidig som med bremsene. Bremsevirkning som trengs fra bremsene er altså mye lavere enn for en fossilbil. 

 

Vekten er ikke så mye høyere. En Golf 1.6TDI DSG veier 1246kg. eGolf veier 1540kg. Det er 294kg mer, eller 24% høyere vekt. Ikke all verdens, og ikke noe som har noen som helst betydning for veislitasje. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint for de som har muligheten. Om bedriften har parkering utendørs er det fint lite du kan gjøre med det. Trekk er en mulighet, men det er også mye jobb og riper dessuten opp lakken. Bilen er fortsatt kald inni, noe som betyr at pust fort fryser på ruta på innsiden om bilen ikke får stå litt på tomgang først (og forurense noe enormt siden filtre og katalysator ikke fungerer når de er kalde).

Lite forurensing av litt tomgang.

Filter og katalysator funker helt fint når de er kalde..

Lenke til kommentar

Du sammenligner en gammel bil som ikke engang har noe særlig isolasjon eller tette pakninger med en ny bil altså.. Flott det.. Jeg vet det funker bra nok så. Med mindre det er i en gammel veteran selfølgelig..

 

5kw for å tine bilen? Høres ut som det var en kabriolet du prøvde å varme uten å slått opp taket

Jeg mistenker at du bor et sted der det sjelden blir kaldere enn -2? ;) Har du prøvd å tine opp en dieselbil som har stått 3-4 døgn i -25 grader før? Det har jeg gjort noen ganger. Det tar tid...

 

Originalmontert Webasto i dieselbiler er typisk på ca. 5kW ja. Men de er ikke akkurat 100% effektive (langt derifra) så en Defa kupevarmer på 2kW gjør nesten samme jobben. Det tar sin tid. En Tesla fyrer derimot på med 6kW elektrisk varme, da holder det med 10-15 minutter for å tine det meste. 

 

Pakninger har lite å si, varmetapet i glasset i rutene er nok det som står for den største andelen. Det kan man fint merke på kaldras fra glasstak vinterstid. 

 

Men for all del, hold det gjerne til din 120W sigarettennersak. Men om dette var så effektivt, hvorfor har ikke alle biler originalmontert et slikt varmeapparat som går på 12V batteriet? Det blir jo mye billigere enn å koste på en Webasto-enhet på dieselbilene...

Lenke til kommentar

Lite forurensing av litt tomgang.

Filter og katalysator funker helt fint når de er kalde..

Tror du bør ta en titt på f.eks disse artiklene:

 

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36841

https://www.tv2.no/a/3936800/

 

Når jeg startet en VW 2.0TDI etter noen dagers stillstand i streng kulde så røykla den hele gårdplassen og laget en diger sort sotflekk i snøen bak bilen. Dette var en ny bil, ikke noe gammelt rukkel. 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at du bor et sted der det sjelden blir kaldere enn -2? ;) Har du prøvd å tine opp en dieselbil som har stått 3-4 døgn i -25 grader før? Det har jeg gjort noen ganger. Det tar tid...

 

Originalmontert Webasto i dieselbiler er typisk på ca. 5kW ja. Men de er ikke akkurat 100% effektive (langt derifra) så en Defa kupevarmer på 2kW gjør nesten samme jobben. Det tar sin tid. En Tesla fyrer derimot på med 6kW elektrisk varme, da holder det med 10-15 minutter for å tine det meste.

 

Pakninger har lite å si, varmetapet i glasset i rutene er nok det som står for den største andelen. Det kan man fint merke på kaldras fra glasstak vinterstid.

 

Men for all del, hold det gjerne til din 120W sigarettennersak. Men om dette var så effektivt, hvorfor har ikke alle biler originalmontert et slikt varmeapparat som går på 12V batteriet? Det blir jo mye billigere enn å koste på en Webasto-enhet på dieselbilene...

Da tar du feil?

Har prøvd det ja. Var varm og fin den på 15-20min.

Mange webastoer som ikke er "typisk 5kw".

6kw på en Tesla? Noe som ikke er optimalt der da.

 

Pakninger har MYE å si.. Trust me jeg har prøvd det der. Bil med dårlige pakninger (nesten ikke eksisterende) tok endel ekstra tid for å si det slik..

 

Sa ikke jeg bruker en men jeg har prøvd.. I -10.. Var ikke noe stress det etter ca 20min.

Kanskje fordi de fleste biler ikke har behov for varme og slike ting er eksyta utstyr for de som trenger det...? Ikke alle bor i kalde strøk så tåpelig å utstyre alle biler med slikt.

Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar

Tror du bør ta en titt på f.eks disse artiklene:

 

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36841

https://www.tv2.no/a/3936800/

 

Når jeg startet en VW 2.0TDI etter noen dagers stillstand i streng kulde så røykla den hele gårdplassen og laget en diger sort sotflekk i snøen bak bilen. Dette var en ny bil, ikke noe gammelt rukkel.

 

 

Motoren slipper generelt ut ner når den er kald.. Med eller uten filter... Og mer eksos har også med at du ser den lettere når det er kaldt siden luften rundt er kald. Og når da motoren ikke er ved effektiv arbeids temp i tillegg da så....?

Lenke til kommentar

Motoren slipper generelt ut ner når den er kald.. Med eller uten filter... Og mer eksos har også med at du ser den lettere når det er kaldt siden luften rundt er kald. Og når da motoren ikke er ved effektiv arbeids temp i tillegg da så....

Han snakket ikke om damp. Det kommer faktisk vann ut potta også, men sort sot man ofte kan se på snøen.

Lenke til kommentar

Tror du bør ta en titt på f.eks disse artiklene:

 

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36841

https://www.tv2.no/a/3936800/

 

Når jeg startet en VW 2.0TDI etter noen dagers stillstand i streng kulde så røykla den hele gårdplassen og laget en diger sort sotflekk i snøen bak bilen. Dette var en ny bil, ikke noe gammelt rukkel. 

 

 

Blir ikke sotflekk eller røyklegging fra min 3 liter Hilux, så det er nok et problem med din bil

Lenke til kommentar

Han snakket ikke om damp. Det kommer faktisk vann ut potta også, men sort sot man ofte kan se på snøen.

Er det han beskriver med mer røyk så.

Vann i potta blir det selfølgelig når varm eksos skaper kondens i ett kaldt eksosanlegg.

Sot? Du har gammel bil du da? Eller noe galt med din bil? Ser ingen sot i snøen bak eksosen selv etter 1time tomgang her..

Lenke til kommentar

I STRENG kulde, etter å ha stått lenge. Vi snakker ikke -5, -10, sikkert godt nedenfor -25. Når vinterspylervæska fryser, så er dieseler trasse. Hvorfor tror dere en diesel helst ikke skal småkjøres? Soter ihjel partikkelfilteret. Det er på en vanlig vinterdag. Om partikkelfilteret er -25 og dermed ikke har effekten det skal, og står og blir sota ned av en like kald dieselmaskin rett ved siden, da kommer det sot ut også.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

I STRENG kulde, etter å ha stått lenge. Vi snakker ikke -5, -10, sikkert godt nedenfor -25. Når vinterspylervæska fryser, så er dieseler trasse. Hvorfor tror dere en diesel helst ikke skal småkjøres? Soter ihjel partikkelfilteret. Det er på en vanlig vinterdag. Om partikkelfilteret er -25 og dermed ikke har effekten det skal, og står og blir sota ned av en like kald dieselmaskin rett ved siden, da kommer det sot ut også.

Ja, er det jeg snakker om også så slapp av du nå. Sjekk om det er noe galt med bilen din du med mindre vi snakker om en ca 20år gammel bil.

Lenke til kommentar

Iforhold til sammenligningen med luften i en storby ja.. Men fortsatt ikke mye forurensing man får utav en liten personbil når den er kald heller. Ikke engang om det er en ny lastebil er det noe å hyle så høyt over.

 

I «Forskrift om kjørende og gående trafikk» står det: I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

Bøter mellom 5-10000 kroner det. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/12/195339447/lar-du-bilen-sta-pa-tomgang-risikerer-du-flere-tusen-kroner-i-bot

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I «Forskrift om kjørende og gående trafikk» står det: I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

Bøter mellom 5-10000 kroner det. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/12/195339447/lar-du-bilen-sta-pa-tomgang-risikerer-du-flere-tusen-kroner-i-bot

Og? Ifølge loven gjør jeg ikke noe som kan gi meg bot så hvorfor sender du ved en link til en lov jeg kjenner til??

Lenke til kommentar

Og? Ifølge loven gjør jeg ikke noe som kan gi meg bot så hvorfor sender du ved en link til en lov jeg kjenner til??

Så du mener det er helt ålreit å la bilen stå på tomgang i kulda en time fordi den ikke står parkert i byen, og dermed ikke nødvendigvis ulovlig? Kan ikke si jeg er helt overrasket mtp dine tidligere poster.

 

Fovøvrig veldig sjarmerende den "jeg kan og vet alt"-tonen du har valgt å legge deg på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...