Gå til innhold

Frp vil ha fullpris for elbiler i Oslos bomring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor det? Kan du jo med en hvilken som helst bil...

Aldri hørt om fjernstyrt elektrisk kupe og motorvarmer etc? Absolutt ikke noe unikt for ELbil. Faktisk ganske gammel teknologi

Fjernstyrt elektrisk kupevarmer krever strømtilkobling, det er svært mange som parkerer utendørs på jobb uten tilgang på slikt. 

 

Alternativet er dieseldrevet Webasto, jeg hadde en slik styggedom i vår gamle Touran og den forpestet hele gårdsplassen når jeg startet den opp. Skikkelig vemmelig lukt. Kan ikke engang tenke meg hvordan det hadde vært med en hel parkeringsplass med slike som startet opp samtidig :(

 

 

Lenke til kommentar

Skipsfrakt er blant den aller mest energieffektive frakten vi har (sammen med jernbane). Meget lavt CO2-utslipp pr. tonnkilometer. Skipene har riktignok et relativt høyt utslipp av bl.a NOx, men dette er lokal forurensning som har liten innvirkning langt til havs. Når de ligger til havn bør man dog bestrebe seg på å forsyne de med strøm fra land, siden de da typisk ligger ganske nær bystrøk.

Igrunn ikke.. Om du tekner antall tonn man kan frakte kanskje men ikke alle skip frakter gods heller så

Lenke til kommentar

Fjernstyrt elektrisk kupevarmer krever strømtilkobling, det er svært mange som parkerer utendørs på jobb uten tilgang på slikt.

 

Alternativet er dieseldrevet Webasto, jeg hadde en slik styggedom i vår gamle Touran og den forpestet hele gårdsplassen når jeg startet den opp. Skikkelig vemmelig lukt. Kan ikke engang tenke meg hvordan det hadde vært med en hel parkeringsplass med slike som startet opp samtidig :(

 

 

Strømtilkobling til ett batteri ja.. Man får små og effektive saker som kun krever strøm fra bilen.. Så man MÅ ikkevha den typen som krever stikkontakt?

Men dieseldreven webasto er også forøvrig bra saker. Den utdaterte gamle greia det høres ut som du har hatt er ikke det samme som en ny og ler effektiv sak

Lenke til kommentar

Strømtilkobling til ett batteri ja.. Man får små og effektive saker som kun krever strøm fra bilen.. Så man MÅ ikkevha den typen som krever stikkontakt

Men dieseldreven webasto er også forøvrig bra saker. Den utdaterte gamle greia det høres ut som du har hatt er ikke det samme som en ny og ler effektiv sak

En god kupevarmer drar 1500-2000W i minst en halvtime for å varme opp en frossen bil. Det er ca. 1kWh. Det vil kreve et 200Ah 12V batteri alene for å drifte den, og du må kjøre en rimelig lang tur etterpå for å varme opp batteriet igjen. Ikke mulig i praksis uten ekstern lademulighet. Å kjøre på 12V startbatteriet vil bare føre til at man ikke har nok strøm til å kaldstarte bilen. 

 

Webastoen jeg hadde var originalutstyr i VW Touran. Tror ikke de har endret så mye på de de siste årene? Uforbrent diesel stinker, sånn er det bare. Det kjenner man lett om man kjører bak en dieselbil med powerbox/chip. Og ved kaldstarter med glødeplugg får man alltid mye uforbrent diesel i starten, samme om det er webasto eller en motor. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

En god kupevarmer drar 1500-2000W i minst en halvtime for å varme opp en frossen bil. Det er ca. 1kWh. Det vil kreve et 200Ah 12V batteri alene for å drifte den, og du må kjøre en rimelig lang tur etterpå for å varme opp batteriet igjen. Ikke mulig i praksis uten ekstern lademulighet. Å kjøre på 12V startbatteriet vil bare føre til at man ikke har nok strøm til å kaldstarte bilen.

 

Webastoen jeg hadde var originalutstyr i VW Touran. Tror ikke de har endret så mye på de de siste årene? Uforbrent diesel stinker, sånn er det bare. Det kjenner man lett om man kjører bak en dieselbil med powerbox/chip. Og ved kaldstarter med glødeplugg får man alltid mye uforbrent diesel i starten, samme om det er webasto eller en motor.

Man får respektable kupévarmere man kobler i sigarettuttak om man vil. Trenger ikke 1500-2000w skjønner du. Poenget er å få litt temp i kupéen. Ikke å varme opp hele bilen som en badstu.

 

Varme opp batteriet igjenn? Håper du mener lade..

 

Ekstrautstyr heter det. Og det betyr ikke det var ett gammelt og mindre effektivt system enn idag.

Kjørt bak mange nye dieselbiler med chip og lukter ikke mer der enn uten chip. Da er tuningen svært dårlig isåfall. En gammel bil kan derimot lukte mer av. Og om det lukter mye har man somregel mye sot i systemet som må blåses ut eller noe dårlige filter etc også.

Systemene idag er mer optimalisert for å få minst mulig uforbrent drivstoff generelt.

Lenke til kommentar

Leser dette stadig, men likevell rakler alle dieselene jeg kjører som aldri før. Er gjerne mer sensitiv mot slikt etter 3 år i elbil, men diesel biler(bensin også forsåvidt) er langt i fra lydløse. Det er dog ikke elbil heller, det er noe lyd der, men det er minimalt. 

Skal vi sjekke snittalderen på bil i Norge, og se hvilke motorer som var populære da? Det er flust av kaklemotor nr 1, 1.9TDI i dette landet enda. Selv noen common rail-motorer kakler fælt.

 

EDIT: Det var et tillegg til din kommentar, ikke motsvar! :)

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Skal vi sjekke snittalderen på bil i Norge, og se hvilke motorer som var populære da? Det er flust av kaklemotor nr 1, 1.9TDI i dette landet enda. Selv noen common rail-motorer kakler fælt.

 

EDIT: Det var et tillegg til din kommentar, ikke motsvar! :)

1,9TDI er jo stille iforhold til endel andre eldre motorer.

Men tar heller diesel kakkling fra 70 tallet enn ELbil hvertfall

Lenke til kommentar

Nå har Hagen sagt så mye tull i det siste at det er på tide at vi shipper han ut av landet så kan kan sitte et eller annet sted hvor det er varmt og plage noen andre med bestefar tullet sitt.

Dette er endelig noe fornuftig som kommer utav kjæften på hvilken som helst politiker.. ELbilene skulle betale i bommene osv når det var over 50.000 registrerte ble det sagt fra dag 1.. Så det er på høy tid politikerene gjør som de lovet... Da helst at ELbil må betale full pris. Eller gjerne dobbelt siden de har endel tid å ta igjenn for...

Lenke til kommentar

El-biler støyer mer, slipper ut mer Nox og svevestøv! El-biler burde faktisk ha høyere bomsatser enn diesel-biler - særlig diselbiler fra 70 tallet burde slippe bompenger.

Svevestøv kommer fra dekkene så slipper å dra sarkasmekortet her..

Og de med ELbil burde betale dobbelt en stund for å ta igjenn det de har sluppet unna med å betale. De skulle trossalt betale for seg når det var 50.000 registrerte biler på veiene..

Lenke til kommentar

De mindre partiklene kommer også fra dekk...

De kommer også fra dekk, men de kommer i langt større grad fra forbrenning av drivstoff. Dekk står derimot for en stor del av PM10-partiklene, men de er ikke like farlige som de mindre partiklene.

 

Og det finnes mye mer å bekymre seg over enn litt svevestøv fra biler.

Svevestøv er en stor grunn til at mennesker i byer dør flere år tidligere. Det er veldig godt dokumentert at svevestøv er helseskadelig og livsforkortende.

 

Jeg anbefaler deg å komme med noen kilder dersom du skal komme med påstander som strider mot den generelle oppfatningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...