Gå til innhold

Frp vil ha fullpris for elbiler i Oslos bomring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dieselrakling hører 90tallet til.. En ny diesel har ikke noe utpreget "rakling". Uansett er 90talls diesel mye kjekkere å høre på enn å ha ELbil

 

Leser dette stadig, men likevell rakler alle dieselene jeg kjører som aldri før. Er gjerne mer sensitiv mot slikt etter 3 år i elbil, men diesel biler(bensin også forsåvidt) er langt i fra lydløse. Det er dog ikke elbil heller, det er noe lyd der, men det er minimalt. 

Lenke til kommentar

Leser dette stadig, men likevell rakler alle dieselene jeg kjører som aldri før. Er gjerne mer sensitiv mot slikt etter 3 år i elbil, men diesel biler(bensin også forsåvidt) er langt i fra lydløse. Det er dog ikke elbil heller, det er noe lyd der, men det er minimalt.

Det beste med å ikke kjøre ELbil er nettopp LYD? Helst fra en V6 eller større.

Sitter jeg bak rattet på en ELbil får jeg bare lyst å sove? Skulle jeg kjøpt en måtte jeg montert en egen stereo kun for å få motorlyd i tillegg til å oppgradere det eksisterende anlegget for musikk. Ikke mye rekkevidde igjenn da?

Endret av MobileX
Lenke til kommentar

Det beste med å ikke kjøre ELbil er nettopp LYD Helst fra en V6 eller større.

Sitter jeg bak rattet på en ELbil får jeg bare lyst å sove Skulle jeg kjøpt en måtte jeg montert en egen stereo kun for å få motorlyd i tillegg til å oppgradere det eksisterende anlegget for musikk. Ikke mye rekkevidde igjenn da

 

Ja jeg er enig i at en heftig motor kan være behagelig i en kort periode, trives godt med min båts v6'er feks. Men til daglig foretrekker jeg elmotoren, liker lyden når en drar på også. Men, vi er alle forskjellige og har forskjellige preferanser. Godt er det :) 

 

Man merker ikke rekkeviddetap med oppgradert anlegg i en elbil. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det beste med å ikke kjøre ELbil er nettopp LYD Helst fra en V6 eller større.

Sitter jeg bak rattet på en ELbil får jeg bare lyst å sove Skulle jeg kjøpt en måtte jeg montert en egen stereo kun for å få motorlyd i tillegg til å oppgradere det eksisterende anlegget for musikk. Ikke mye rekkevidde igjenn da

 

Der nevner du faktisk noe som er aktuelt for meg - hvordan fungerer stereo i en el-bil??

 

Jeg har et brukbart anlegg i bensinbilen min i dag - ca 50k (3-veis aktivt delefilter, 2x12" sub osv) - jeg plukket fra hverandre bilen og lyddempet den innvendig og forsterket all elektrisk. Lyttet en gang på en million Bentley med Naim anlegg - det hørtes ut som en klokkeradio i forhold til min.

 

Men skulle vel kunne fikses i en el-bil også - må vel være mulig å hente ut noen "gode" kurser der?

 

Edit: V6 & V8 er selvsagt kun kult hvis det er bensin, rakling er bare "urk"!

 

Du vet, man ser en skikkelig kul BMW, rette fargen, rette felgene - passe senket - så kommer det en fyr og setter seg inn i bilen - man tenker - håper han drar på litt så man får høre godmotoren.... i stedet for snerring så starter en Ferguson traktor -  :huh:

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ja jeg er enig i at en heftig motor kan være behagelig i en kort periode, trives godt med min båts v6'er feks. Men til daglig foretrekker jeg elmotoren, liker lyden når en drar på også. Men, vi er alle forskjellige og har forskjellige preferanser. Godt er det :)

 

Man merker ikke rekkeviddetap med oppgradert anlegg i en elbil.

Ja, hver sin smak.

 

Jo, ett oppgradert anlegg vil raskt gå merkbart utover rekkevidden. Spesielt om man liker å skru opp litt. Forskjell på å trekke f.eks 4x20-30 ekte watt kontra 4x100-200w + 500-1000w (eller mer)

Lenke til kommentar

Der nevner du faktisk noe som er aktuelt for meg - hvordan fungerer stereo i en el-bil??

 

Jeg har et brukbart anlegg i bensinbilen min i dag - ca 50k (3-veis aktivt delefilter, 2x12" sub osv) - jeg plukket fra hverandre bilen og lyddempet den innvendig og forsterket all elektrisk. Lyttet en gang på en million Bentley med Naim anlegg - det hørtes ut som en klokkeradio i forhold til min.

 

Men skulle vel kunne fikses i en el-bil også - må vel være mulig å hente ut noen "gode" kurser der?

 

Edit: V6 & V8 er selvsagt kun kult hvis det er bensin, rakling er bare "urk"!

 

Du vet, man ser en skikkelig kul BMW, rette fargen, rette felgene - passe senket - så kommer det en fyr og setter seg inn i bilen - man tenker - håper han drar på litt så man får høre godmotoren.... i stedet for snerring så starter en Ferguson traktor - :huh:

Ja, burde jo ikke være noe problem. Kan ikke se der skal være noen ekstra utfordringer i en ELbil mtp anlegg så.

Hehe. Ja, ett orginalt anlegg som kvalifiseres som bra kan fort koste MYE mer enn ett man bygger opp selv og høres ganske kjipt ut iforhold?

 

V6 og V8 er fint selv med diesel. Ikke samme traktorlyden det brukte å være på 80/90 tallet idag. Og det er myyye man kan gjøre med eksosanlegg også.

Men det er finest lyd av bensin ja.. Det er jo klart.

Men mer dreiemomentet pr hk på diesel og det spiller inn endel for min del?

Lenke til kommentar

Ja, burde jo ikke være noe problem. Kan ikke se der skal være noen ekstra utfordringer i en ELbil mtp anlegg så.

Hehe. Ja, ett orginalt anlegg som kvalifiseres som bra kan fort koste MYE mer enn ett man bygger opp selv og høres ganske kjipt ut iforhold

 

V6 og V8 er fint selv med diesel. Ikke samme traktorlyden det brukte å være på 80/90 tallet idag. Og det er myyye man kan gjøre med eksosanlegg også.

Men det er finest lyd av bensin ja.. Det er jo klart.

Men mer dreiemomentet pr hk på diesel og det spiller inn endel for min del

 

Googlet litt om custom stereo i el-biler - og det blir ikke anbefalt. Det store strømtrekket lager visstnok krøll for strømovervåkingen.

 

Skal man gjøre da... jeg er sugen på el-bil, men å ofre god lyd er uinteressant!

 

Sorry men diesel er søppel, uansett dreiemoment osv. Det eneste som kan konkurrere med en el-bils dreiemoment og lydløshet, i kjøreglede, er en turtallsvillig bensinmotor hvor man kan leke seg med girene.

Lenke til kommentar

Googlet litt om custom stereo i el-biler - og det blir ikke anbefalt. Det store strømtrekket lager visstnok krøll for strømovervåkingen.

 

Skal man gjøre da... jeg er sugen på el-bil, men å ofre god lyd er uinteressant!

 

Sorry men diesel er søppel, uansett dreiemoment osv. Det eneste som kan konkurrere med en el-bils dreiemoment og lydløshet, i kjøreglede, er en turtallsvillig bensinmotor hvor man kan leke seg med girene.

Heh.. Seriøst?? Bare enda en grunn til jeg aldri skal ha Elbil da altså.

 

Diesel er absolutt ikke søppel nei. Det er overlegent bensin på både forbruk og dreiemoment.

Kan ikke si det er søppel fordi du ikke liker lyden.. Det blir bare tull? Likte ikke diesel jeg heller før. Inntill jeg endte opp med dieselbil. Nå foretrekker jeg diesel istedenfor pga alle fordelene.

Kan fint leke seg med girene med diesel også. Flere dieselmotorer som går ganske langt på turtallet også faktisk.

 

Men en ELbil kan ikke konkurrere noe særlig mot noen av delene i ren kjøreglede. Eneste den kan stille opp med er bunndraget ved akselerasjon. Etter det er der ikke særlig mer den stiller opp med. Det var morro i noen minutter men så kom savnet av en skikkelig motor raskt tilbake.

Lenke til kommentar

Heh.. Seriøst? Bare enda en grunn til jeg aldri skal ha Elbil da altså.

 

Diesel er absolutt ikke søppel nei. Det er overlegent bensin på både forbruk og dreiemoment.

Kan ikke si det er søppel fordi du ikke liker lyden.. Det blir bare tull Likte ikke diesel jeg heller før. Inntill jeg endte opp med dieselbil. Nå foretrekker jeg diesel istedenfor pga alle fordelene.

Kan fint leke seg med girene med diesel også. Flere dieselmotorer som går ganske langt på turtallet også faktisk.

 

Men en ELbil kan ikke konkurrere noe særlig mot noen av delene i ren kjøreglede. Eneste den kan stille opp med er bunndraget ved akselerasjon. Etter det er der ikke særlig mer den stiller opp med. Det var morro i noen minutter men så kom savnet av en skikkelig motor raskt tilbake.

 

Hvis dreiemoment og forbruk er dine viktigste kriterier - da anbefaler jeg en el-bil......

 

Kanskje man gjør seg noen tanker om hva utslippene er på en slik bil også?

Lenke til kommentar

Hvis dreiemoment og forbruk er dine viktigste kriterier - da anbefaler jeg en el-bil......

 

Kanskje man gjør seg noen tanker om hva utslippene er på en slik bil også?

Det er nok helheten som er viktigest.

Og nei.. Det ville du ikke anbefalt meg om du viste mer. Har ingen interesse for å ha ELbil, det passer heller ikke min kjøring og blir ekstremt upraktisk for meg å ha Elbil. Og man kan ikke fullade en ELbil på ca 2min heller så.

 

Utslippene på "en slik motor" er faktisk fasinerende lave så ingen bekymring der du. Kommer renere luft utav eksosen på en ny diesel enn det man puster inn i en storby uansett så.

 

Og ikke glem at jeg kan kjøre hvertfall 100.000km med en respektabelt kraftig diesel før den forurenser tilsvarende det som det forurenset kun ved produskjon av en normal ELbil batteripakke.

Endret av MobileX
Lenke til kommentar

Det er nok helheten som er viktigest.

Og nei.. Det ville du ikke anbefalt meg om du viste mer. Har ingen interesse for å ha ELbil, det passer heller ikke min kjøring og blir ekstremt upraktisk for meg å ha Elbil. Og man kan ikke fullade en ELbil på ca 2min heller så.

 

Utslippene på "en slik motor" er faktisk fasinerende lave så ingen bekymring der du. Kommer renere luft utav eksosen på en ny diesel enn det man puster inn i en storby uansett så.

 

Og ikke glem at jeg kan kjøre hvertfall 100.000km med en respektabelt kraftig diesel før den forurenser tilsvarende det som det forurenset kun ved produskjon av en normal ELbil batteripakke.

 

Nei, det er bare tull. Produsentene sa det samme ved tidligere miljøklasser - det var bare ljug.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hoga-utslapp-fran-nya-dieselbilar-1

 

Resten av det du skriver er bare tull det også - disse beregningene av for eksempel Teslafabrikkens beliggenhet - tar verken hensyn til USA's totale energimiks - eller utbyttet de har strømmessig med Kanada.

 

Man leser liksom det man vil - om det har noe som helst kontakt med virkeligheten eller ei betyr ikke noe.

Edit: Litt som at vi alle her i Norge egentlig fyrer elektrisk med kullkraft - siden en del nede i Tyskland har handlet fossilfri strøm. Vi er forurensingsverstingene!

 

Kjører du diesel er du den verste, alt annet er bare ønsketenkting. Men det har du selvsagt lov til.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Jeg er misunnelig på elbillistene om vinteren da de kan komme ut til varm bil (Ihvertfall Tesla), uten å forpeste nabomiljøet og uten ekstra kostnader, så vidt jeg vet

 

Regnr med det trekker litt strøm men en kamerat har Tesla og han var parkert i noen timer og kom ut til 20 grader i bilen, men vi med fossilbiler måtte varme bilen i noen minutter først og blir ikek skikkelig varm før en begynner å kjøre

Lenke til kommentar

Nei, det er bare tull. Produsentene sa det samme ved tidligere miljøklasser - det var bare ljug.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hoga-utslapp-fran-nya-dieselbilar-1

 

Resten av det du skriver er bare tull det også - disse beregningene av for eksempel Teslafabrikkens beliggenhet - tar verken hensyn til USA's totale energimiks - eller utbyttet de har strømmessig med Kanada.

 

Man leser liksom det man vil - om det har noe som helst kontakt med virkeligheten eller ei betyr ikke noe.

Edit: Litt som at vi alle her i Norge egentlig fyrer elektrisk med kullkraft - siden en del nede i Tyskland har handlet fossilfri strøm. Vi er forurensingsverstingene!

 

Kjører du diesel er du den verste, alt annet er bare ønsketenkting. Men det har du selvsagt lov til.

Tull er det absolutt ikke. Man kan faktisk rekne det grovt ut selv også. Tallene stemmer ganske godt. Og rekner du med de barna som dør under utvinning av råstoff til å bygge batteriene også da så ser det raskt mye styggere ut enn oljeindustrien

Lenke til kommentar

Jeg er misunnelig på elbillistene om vinteren da de kan komme ut til varm bil (Ihvertfall Tesla), uten å forpeste nabomiljøet og uten ekstra kostnader, så vidt jeg vet

 

Regnr med det trekker litt strøm men en kamerat har Tesla og han var parkert i noen timer og kom ut til 20 grader i bilen, men vi med fossilbiler måtte varme bilen i noen minutter først og blir ikek skikkelig varm før en begynner å kjøre

Hvorfor det? Kan du jo med en hvilken som helst bil...

Aldri hørt om fjernstyrt elektrisk kupe og motorvarmer etc? Absolutt ikke noe unikt for ELbil. Faktisk ganske gammel teknologi

Lenke til kommentar

Du vet vel at biltrafikken er blandt det som forurenser minst?

Fly, båter og selv ku-drift forurenser mer globalt enn all verdens biltrafikk.

Skipsfrakt er blant den aller mest energieffektive frakten vi har (sammen med jernbane). Meget lavt CO2-utslipp pr. tonnkilometer. Skipene har riktignok et relativt høyt utslipp av bl.a NOx, men dette er lokal forurensning som har liten innvirkning langt til havs. Når de ligger til havn bør man dog bestrebe seg på å forsyne de med strøm fra land, siden de da typisk ligger ganske nær bystrøk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...