Gå til innhold

Flertall på Stortinget for å gi elbiler halv pris på parkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting som er lite diskutert er at en elbil bruker energi proposjonalt med hastighet mens en forbrenningsbil bruker energi proposjonalt med turtallet på motoren. Det er to ganske forskjellige ting og gir en besparelse i bymiljø med mye lav fart og tomgang. Litt mindre forskjell på landsbygda med 80 i milevis

Dette er mildt sagt upresist. En bil med forbrenningsmotor vil bruke mer drivstoff ved 100 km/t enn ved 50 km/t, selv om de med girvalg kan ha samme turtall på motoren. Den enkle forklaringen er at luft- og rullemotstanden øker med økende fart, og dermed behøves det naturlig nok mer kraft fra motoren for å holde konstant fart.

 

Det er riktig at effektiviteten til en forbrenningsmotor normalt vil øke med høyere belastning, slik at den har høyere effektivitet ved 100 km/t enn ved 50 km/t. Dette vil til en viss grad redusere økningen i drivstofforbruk ved høye hastigheter, men vil på ingen måte eliminere dem.

 

Husk også at svært effektiv drift normalt betyr høye forbrenningstemperaturer, noe som øker mengden nitrogenoksider i eksosen.

Endret av Zlatzman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle ikke el-bilene leve like lenge? Eller lenger?

Batteribytte er en relativ stor kostnad, og deleprisene generelt.

 

Må du bytte batteri på en Tesla etter garantiperioden koster det deg 400.000.-

Tesla batteriene består av en pakke med ca 7 tusen 18650 celler som koster noen tiere per stykk. Trenger ikke bytte alle sammen hvis 40 stykk er defekte. På sikt vil dette være en "enkel" reparasjon/overhaling som kan gjøres flere steder til en rimelig penge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla batteriene består av en pakke med ca 7 tusen 18650 celler som koster noen tiere per stykk. Trenger ikke bytte alle sammen hvis 40 stykk er defekte. På sikt vil dette være en "enkel" reparasjon/overhaling som kan gjøres flere steder til en rimelig penge.

Blir dette gjort noen steder i det hele tatt? Slik jeg har forstått så er det ingen monitorering av enkeltceller og for å gjøre det du sier så må man individuelt teste hver av de 7000 enkeltcellene(ut- og opplading) for å finne de 40 som må byttes. Såpass mye jobb at vinninga går bort i spinninga.

 

Derfor hele batteripakken kastes på dynga og byttes ut med en ny ved den minste feil.

 

Andre produsenter har valgt større battericeller slik at de har noen hundre av dem i en batteripakke. Vil anta at potensialet for utskifing av enkelt-celler og resirkulering er mye større der.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det glemte han nok ikke. Han har nok bare valgt å holde seg til fakta.

Fakta? Nei, han kommer bare med løgn.

 

 

 

For å få seg en EL-bil som har grei gjenværende batterilevetid så må man kjøpe nesten nytt. Det er det ikke alle i vårt samfunn som har råd til, så da blir det fossilbilen en stund til for en del borgere som har råd til litt bilbruk, men som ikke har råd til å kjøpe seg flunkende nye kjøretøy til mange hundre tusen kroner.

 

Det klasseskillet en nå opplever i den tiden EL-bilen innføres er til å ta og føle på. Og nå blir de rikeste i samfunnet gitt gulerøtter (premiering til den som er best til å parkere og andre ablegøyer) med basis i miljøvennlighet..

Nei, man trenger ikke ny elbil for å få grei gjenværende batterilevetid. Batterikapasiteten holder seg meget bra, og over tid flater også degraderingen ut.

 

De rikeste i samfunnet kjøper dyre elbiler som så går med til å finansiere billigere elbiler, som for eksempel Model 3. Model 3 blir tilgjengelig for de som ikke er rike også, og Tesla vil bruke pengene til å lage en enda billigere bil etter Model Y (Model 4?).

 

Så til syvende og sist kan du takke de rike for at også "vanlige folk" kan kjøpe billig elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En annen ting som er lite diskutert er at en elbil bruker energi proposjonalt med hastighet mens en forbrenningsbil bruker energi proposjonalt med turtallet på motoren. Det er to ganske forskjellige ting og gir en besparelse i bymiljø med mye lav fart og tomgang. Litt mindre forskjell på landsbygda med 80 i milevis

 

Dette er ikke helt riktig, da luftmotstanden til forbrenningsbilen også øker med kvadratet av farten, sammen med mekanisk friksjon i hjul, akslinger og alle deler etter selve motoren som spinner rundt med en hastighet proporsjonal med farten til bilen.

 

En forbrenningsbil som cruiser på 2000 o/min i femte/sjette gir (rundt 80 km/t?) bruker altså noe mer drivstoff enn når samme bil ligger på 2000 o/min i f.eks. tredje gir i 50 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilgalskapen vil åpenbart ingen ende ta. Utenom kriger er det vel i Norge aldri sløst bort mer penger på enn på elbilsubsidier. Vi snakker titalls milliarder av kroner hvert eneste år!

 

Bilene har skyhøye produksjonsutslipp, kort levetid, lav brukervennlighet og er fulle av konfliktmineraler som i stor grad er utvunnet av barn.

 

Galskap!

 

De påstandene dine om elbiler skulle jeg likt å se dokumentasjon på annet enn synsing, for det er bare oppspinn.. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla batteriene består av en pakke med ca 7 tusen 18650 celler som koster noen tiere per stykk. Trenger ikke bytte alle sammen hvis 40 stykk er defekte. På sikt vil dette være en "enkel" reparasjon/overhaling som kan gjøres flere steder til en rimelig penge.

Tror du selv på det du skriver her ?

 

Hvis andre en Tesla skal bytte batterier og kanskje du selv vil bytte noen få celler eller generelt tukle med bilen selv vil Tesla-bilen gå  i limbomodus fordi det har Mr.Musk bestemt.

 

Tesla-bilene er så fastlåste at en som byttet dekk/felger selv måtte skrive under på en ansvarsfraskrivelse for å få reparert bilen på et Teslaverksted.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror du selv på det du skriver her ? Ja. Nissan har allerede denne løsningen. Tesla har 8 års garanti med fri km på batteri og motor. Når bilen er over 8 år er det ikke så nøye hvem som skrue på den lenger. Og batteriprisene blir enda lavere.

 

Hvis andre en Tesla skal bytte batterier og kanskje du selv vil bytte noen få celler eller generelt tukle med bilen selv vil Tesla-bilen gå i limbomodus fordi det har Mr.Musk bestemt.

 

Tesla-bilene er så fastlåste at en som byttet dekk/felger selv måtte skrive under på en ansvarsfraskrivelse for å få reparert bilen på et Teslaverksted.

Lenke til kommentar

Blir dette gjort noen steder i det hele tatt? Slik jeg har forstått så er det ingen monitorering av enkeltceller og for å gjøre det du sier så må man individuelt teste hver av de 7000 enkeltcellene(ut- og opplading) for å finne de 40 som må byttes. Såpass mye jobb at vinninga går bort i spinninga.

 

Derfor hele batteripakken kastes på dynga og byttes ut med en ny ved den minste feil.

 

Andre produsenter har valgt større battericeller slik at de har noen hundre av dem i en batteripakke. Vil anta at potensialet for utskifing av enkelt-celler og resirkulering er mye større der.

Per i dag byttes hele batteripakken fordi det går fort. Pakkene repareres off site. Tesla BMS overvåker alle cellene i batteripakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør el-bilene få halv parkeringsbot også ?   :)

 

Hadde vært kjekt med økning i togkapasiteten også, slik at man ikke må stå i trengsel fordi det kjøres korte togsett i rushtiden. (Ref gjeldende politikk om at busser skal være matebusser til toget i Akershus)

NSB sier de kjører med alt av tilgjengelig materiell - så de har m.a.o. ikke fått noen ekstra penger fra myndighetene til å kjøpe flere vogner.

 

Det nevnes fordi mange el-bil sjåfører er tidligere kollektivreisende.

 

De fleste sjåfører er tidligere kollektivreisende

Lenke til kommentar

Nei, man trenger ikke ny elbil for å få grei gjenværende batterilevetid. Batterikapasiteten holder seg meget bra, og over tid flater også degraderingen ut.

 

De rikeste i samfunnet kjøper dyre elbiler som så går med til å finansiere billigere elbiler, som for eksempel Model 3. Model 3 blir tilgjengelig for de som ikke er rike også, og Tesla vil bruke pengene til å lage en enda billigere bil etter Model Y (Model 4?).

 

Så til syvende og sist kan du takke de rike for at også "vanlige folk" kan kjøpe billig elbil.

 

Fy du får det til å høres så stuerent ut :)

Da får jeg være misunnelig en god stund til da på de rike med EL-biler. Uaktuellt å kjøpe nybil uansett for min del. Litt smått skeptisk til bruktbilkjøp av EL-bil en god god stund framover enda.

 

 

 

 

De fleste sjåfører er tidligere kollektivreisende

 

Det har du helt rett i. For min del så måtte jeg vente til jeg ble 34 år gammel før min første bruktbil kom i hus. Det er en ganske sen alder til å være hannkjønn for å si det mildt for å få seg et kjøretøy. Har aldri eid noen moped eller motorsykkel før den tid.

 

Jeg kan MILDT sagt hevde at jeg omtrent aldri igjen i mitt liv frivillig ønsker å sette meg ombord på kollektivtransport. Kanskje med nød litt bruk av toget da. Å tenke på å busse gir meg vond smak av oppkast i munnen. Det får holde å busse litt utenlands på ferie da mener jeg. Alternativt så kan det tenkes at jeg en sjelden sjelden gang vil kunne komme til å ta bussen, men da må det helst være av helt praktiske årsaker og ikke av økonomiske.

 

Men, så har jeg altså bidratt positivt til verdens miljøregnskap i 16 år. Det er godt gjort det :)

Jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet med det å kjøre fossil bruktbil.

Endret av G
Lenke til kommentar

Antar du mente at "de fleste elbil-eiere er tidligere kollektivreisende". Har du referanser til denne påstanden? Ingen jeg kjenner som har elbil som tidligere reiste kollektivt.

 

Åh, jeg leste og kommenterte hans innlegg som at det gjaldt hvilken som helst sjåfør av fossilbil og andre alternativer som EL-bil jeg :p

 

 

 

 

Bør el-bilene få halv parkeringsbot også ?   :)

 

Hadde vært kjekt med økning i togkapasiteten også, slik at man ikke må stå i trengsel fordi det kjøres korte togsett i rushtiden. (Ref gjeldende politikk om at busser skal være matebusser til toget i Akershus)

NSB sier de kjører med alt av tilgjengelig materiell - så de har m.a.o. ikke fått noen ekstra penger fra myndighetene til å kjøpe flere vogner.

 

Det nevnes fordi mange el-bil sjåfører er tidligere kollektivreisende.

 

ÅÅh. Er det slik dere har det på østlandet. Du får flytte til regnet i Stavanger da. Her har de utviklet dobbeltspor på deler av lokalbanen (og bra er jo det), men omtrent ingen bruker toget til å komme seg på jobb. Det er skokkfullt av ledige seter mange ganger i løpet av et døgn, slik det ser ut når toget passerer en som betrakter det fra gata.

 

https://www.banenor.no/Prosjekter/Utredninger/Jernbaneverkets-Utredninger/dobbeltspor-sandnes---narbo--silingsrapport/

 

Men banenor er svært optimistiske :rofl:

 

Kan det ha noe med tidsklemma å gjøre. Hente barnehagebarna sine ved å kjøre tog :p  (utopi?)

Endret av G
Lenke til kommentar

Thor., den 03 Des 2018 - 16:07, sa:snapback.png

Antar du mente at "de fleste elbil-eiere er tidligere kollektivreisende". Har du referanser til denne påstanden? Ingen jeg kjenner som har elbil som tidligere reiste kollektivt.

 

Åh, jeg leste og kommenterte hans innlegg som at det gjaldt hvilken som helst sjåfør av fossilbil og andre alternativer som EL-bil jeg  :p

 

 

 

Ah, ja, den var klønete skrevet av meg.

 

Mente at endel av el-bil sjåførene ville tatt buss og tog om det ikke var gulrot i form av kjøring i kollektivfeltet.

 

Har ikke direkte kilde i farten, mener jeg leste det for noen år siden.

 

Dog kjører jeg MC (tok lappen på MC for 9 år siden pga buss-for-tog-kaos hver sommer) og har nå ca 200 000 km på MC og over det dobbelte med bil.  Vil påstå at jeg er ganske erfaren i å lese bilister og "synser" at ca 40-50% av el-bil sjåførene virker som om de har under snittet lav kjørekompetanse. F.eks. at enkelte ligger i 60-70 i 90-sonen uten at det er hindringer i kollektivfeltet innover fra Asker er et tegn på fersk sjåfør.  Har bedret seg noe senere år (i takt med at ferske el-bil sjåfører har fått litt mer erfaring), men absolutt et inntrykk av større andel uerfarne sjåfører blant el-bilister - kompatibelt med sjåfører som har droppet buss/tog til fordel for el-bil... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...