Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Har alltid vært dobbelt så dyrt å sende til Norge, ofte enda dyrere.

Har kjøpt klær fra USA, 600 kroner, 440 kroner i toll og gebyrer, ja det er toll på klær som man ikke får i Norge.
Fikk gratis frakt, men de endrer nok dette snart.

Til Sverige ville det kostet 150 kroner i moms

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (3 timer siden):

Har alltid vært dobbelt så dyrt å sende til Norge, ofte enda dyrere.

Har kjøpt klær fra USA, 600 kroner, 440 kroner i toll og gebyrer, ja det er toll på klær som man ikke får i Norge.
Fikk gratis frakt, men de endrer nok dette snart.

Til Sverige ville det kostet 150 kroner i moms

Dette stemmer ikke. Du har ingen forståelse for hvordan internasjonal postleveranse fungerer fordi land (som Kina, eller USA) betaler ikke noe som helst til Norge for individuelle pakker de sender til landet. Begge landene sender pakker til hverandre, og flytter derfor ikke penger når ting går opp mot hverandre (i kilo) så slutten av året gjøres det en differanse kalkulasjon, og landet som har levert mest post får betalt for differansen de har levert i kilo. Men dette gjelder ikke for land som Kina en så lenge da de er ansett et utviklingsland i postsystemet, alt dette er organisert gjennom en organisasjon og avtale kaldt Universal Postal Union, der så å si alle land i verden er medlem.

Systemet er derimot ikke fult så enkelt, fordi systemet er designet for å hjelpe utviklingsland og hevde seg internasjonalt i solidaritet med dem, som vil si at flere utviklingsland (kontroversielt sett er Kina inkludert her) slipper å betale denne differansen. I tillegg til dette er  shipping kosten for Kinesiske aktører lik 0 da de ofte piggy-backer på åpen air freight plass, som vil si selgere som selger produkter med gratis frakt sjelden faktisk betaler for frakten, som også er hvorfor det tar så veldig lang tid å få varer, da de sitter å venter på et fly med overskuddplass de kan bruke, Kina har all insentiv til å ha et slik system da det i sin helhet øker deres totale BNP.

Du kan lese litt mer om Universal Postal Union, her: https://www.joc.com/regulation-policy/new-era-dawns-universal-postal-union_20200108.html

og https://fortune.com/2015/03/11/united-nations-subsidy-chinese-shipping/

Hvor de faktisk har en kommentar fra norske myndigheter om systemet.

Det at det skulle vært forskjellige priser å frakte til Sverige eller Norge burde også gi liten mening hvis du ser på dine egene fraktalternativ for posten. Prisforskjellene er ofte på kontinentnivå, en rate for post innenfor Europa, og en annen for utenfor. Det er ikke forskjellig pris for deg om du skulle frakte til Kina eller Japan.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (1 time siden):

Det at det skulle vært forskjellige priser å frakte til Sverige eller Norge burde også gi liten mening hvis du ser på dine egene fraktalternativ for posten. Prisforskjellene er ofte på kontinentnivå, en rate for post innenfor Europa, og en annen for utenfor. Det er ikke forskjellig pris for deg om du skulle frakte til Kina eller Japan.

Fakta er at det er forskjellige priser til Sverige og Norge.
Enkelte nettsider med en forskjell på mange hundre kroner.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Fakta er at det er forskjellige priser til Sverige og Norge.
Enkelte nettsider med en forskjell på mange hundre kroner.

Ja nå etter de særegene handelsloven våre ja, tradisjonelt har de ikke hatt det nei om det er en aktør utenfor EU regionen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

når Ebay overfører innkrevd Mva. til Norge, sender de da med referanser til konkrete kjøp/objekt og navn på kjøpere, slik at man ved evt. problemer (at selger ikke har påført VOEC nummer) kan "be Tollen å sjekke innbetalinger"?

Det har forsåvidt gått greit for min del hittil, siden avsendere "har vært flinke" å skrevet på VOEC, men spør bare av nysgjerrighet i tilfelle man skulle havne i situasjonen.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Mr.M said:

når Ebay overfører innkrevd Mva. til Norge, sender de da med referanser til konkrete kjøp/objekt og navn på kjøpere, slik at man ved evt. problemer (at selger ikke har påført VOEC nummer) kan "be Tollen å sjekke innbetalinger"?

Det har forsåvidt gått greit for min del hittil, siden avsendere "har vært flinke" å skrevet på VOEC, men spør bare av nysgjerrighet i tilfelle man skulle havne i situasjonen.

Jeg tror standard prosedyre er som før. Du må kontakte tolletaten selv og legge ved kvittering som viser at mva er innbetalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Nei.

litt usikker hvilken del av innlegget du svarer nei til, men er det at Ebay da bare sender en stor anonym pott mva-penger til Norge en gang i blant, men uten spesifikke referanser til varer og ID på personene det gjelder? Kan godt hende det er slik, for alt jeg vet da.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg tror standard prosedyre er som før. Du må kontakte tolletaten selv og legge ved kvittering som viser at mva er innbetalt.

ja det er jo greit nok.

Forøvrig, (litt på siden) - en stund trodde jeg at VOEC nummer var unikt (ulikt) for alle forsendelser, men etter hva jeg forstår nå etterhvert, så bruker faktisk alle avsenderne samme nummeret, dvs. Ebay's VOEC nr. 2024926 (jeg har aldri sjekket om det er samme nr. hver gang, men nå skal jeg notere ned de par neste pakkene, bare for å se om det er slik)

- så sånn sett åpner jo det for "svindel" i den forstand av selgere/avsendere worldwide som evt. ikke er på en plattform/nettbutikk som har tatt i bruk VOEC, bare kan påføre Ebay sitt nummer. Dette vil selvsagt ikke holde vann hvis mottaker blir bedt om å vise kvittering, men sjansen for at pakka bare fyker i gjennom er jo stor i og med at den "har nummer"

En "glipp" Tollen/skatt ikke tenkte på? :hmm: (dog kanskje ikke et utbredt problem)

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Mr.M said:

litt usikker hvilken del av innlegget du svarer nei til, men er det at Ebay da bare sender en stor anonym pott mva-penger til Norge en gang i blant, men uten spesifikke referanser til varer og ID på personene det gjelder? Kan godt hende det er slik, for alt jeg vet da.

Korrekt, de har 0 kontroll på at det faktisk er betalt mva på varer det står ett gyldig VOEC nr på, og motsatt, en var det er betalt mva på uten VOEC nr har de heller ingen annen referanse å slå opp

Lenke til kommentar
Just now, Mr.M said:

ja det er jo greit nok.

Forøvrig, (litt på siden) - en stund trodde jeg at VOEC nummer var unikt (ulikt) for alle forsendelser, men etter hva jeg forstår nå etterhvert, så bruker faktisk alle avsenderne samme nummeret, dvs. Ebay's VOEC nr. 2024926 (jeg har aldri sjekket om det er samme nr. hver gang, men nå skal jeg notere ned de par neste pakkene, bare for å se om det er slik)

- så sånn sett åpner jo det for "svindel" i den forstand av selgere/avsendere worldwide som evt. ikke er på en plattform/nettbutikk som har tatt i bruk VOEC, bare kan påføre Ebay sitt nummer. Dette vil selvsagt ikke holde vann hvis mottaker blir bedt om å vise kvittering, men sjansen for at pakka bare fyker i gjennom er jo stor i og med at den "har nummer"

En "glipp" Tollen/skatt ikke tenkte på? :hmm: (dog kanskje ikke et utbredt problem)

AliExpress: 2034638

eBay: 2024926

Etsy: 2021137

Feelunique: 2033879

Wish: 2032082

 

Tror mer at de ikke bryr seg enn at det er en glipp

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (4 minutter siden):

Korrekt, de har 0 kontroll på at det faktisk er betalt mva på varer det står ett gyldig VOEC nr på, og motsatt, en var det er betalt mva på uten VOEC nr har de heller ingen annen referanse å slå opp

det er i grunn litt "sjokkerende" eller hva man skal si. I "data-alderen" vi lever i, skulle man tro at innbetalingen av mva. i det minste burde knyttes med referanse til navn på kjøper. Men slik logistikk/verktøy fantes vel ikke for hånden da.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 19.3.2021 den 9.28):

Fakta er at det er forskjellige priser til Sverige og Norge.
Enkelte nettsider med en forskjell på mange hundre kroner.

Sverige er jo med i EU? Vi kjøper elektronikk, klokker, merkesolbriller osv på CDON og Amazon.se for en brøkdel av prisen i Norge, fordi ofte shippes ting fra feks Italia og Litauen... Men sef de lokale butikkene sliter jo litt da.. jamført med i Norge, men utvalg i fysiske butikker på mye er dårligere og ofte 50% dyrere.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (26 minutter siden):

I USA så er det opp til hver enkelt person å betale skatt, og derfor er det mange skattesnytere, og forholdsvis lett å vaske penger.

Vel, inntrykk både fra Norge og Sverige er at "bransjen" import osv omtrent alltid jukser, og skriver gave på solgte pakker..

Dette gjelder import fra land utenfor EU etc.

Altså det står gift på pakkene, vi forbrukere vet ikke om skatt er betalt, men det skal alltid stå innberegnet i utsalgspris eller fortolles som normalt.

Det er omtrent aldri at verdi er merket på pakke, eller at det ikke står "gift".

 

Om de ikke hadde "jukset" med prisen så hadde ofte ikke prisen med frakt vært bedre enn i EU eller Norge på nett eller i butikken....

Men rart at gigantene ikke blir tatt for dette, det er jo ikke forbrukers ansvar... Slik jeg forstår loven.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Vel, inntrykk både fra Norge og Sverige er at "bransjen" import osv omtrent alltid jukser, og skriver gave på solgte pakker..

Dette gjelder import fra land utenfor EU etc.

Altså det står gift på pakkene, vi forbrukere vet ikke om skatt er betalt, men det skal alltid stå innberegnet i utsalgspris eller fortolles som normalt.

Det er omtrent aldri at verdi er merket på pakke, eller at det ikke står "gift".

 

Om de ikke hadde "jukset" med prisen så hadde ofte ikke prisen med frakt vært bedre enn i EU eller Norge på nett eller i butikken....

Men rart at gigantene ikke blir tatt for dette, det er jo ikke forbrukers ansvar... Slik jeg forstår loven.

Det er vel slik at gift kun gjelder mellom privatpersoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...