Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Kirikovski said:

Hatt noen ordrer over 350kr? Hvordan er pakken merket for å vise at momsen er betalt?

Aliexpress har den siste ~måneden innført VOEC og MVA-påslag på kjøpene, så nå betaler man MVA der ved alle kjøp. Så om ordren er over (eller under) 350 NOK har ikke noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kirikovski skrev (4 minutter siden):

Hatt noen ordrer over 350kr? Hvordan er pakken merket for å vise at momsen er betalt?

Ingen over 350 før moms, har dessverre ikke tenkt på å studere emballasjen.

Fant emballasjen til en liten pakke (lav verdi), ser ikke at det står spesifisert moms noe sted. Merket med NO35 og en lang kode, litt dårlig trykk, er noe jeg ikke klarer å lese.  

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uGn said:

Aliexpress har ila den siste måneden (+-) implementert MVA-påslag når man handler der, så nå betales det mva der også. Så om ordren er over (eller under) 350 NOK har ikke noe å si.

Joda men jeg tenkte på hvordan VOEC greiene ble innført hos ebay men selgerne merket ikke alltid pakken rett så man kunne ende opp med å betale moms både hos ebay og til posten + posten sitt fortollingsgebyr på 149kr hvis pakken hadde en verdi over 350kr.

Lenke til kommentar
Kirikovski skrev (Akkurat nå):

Joda men jeg tenkte på hvordan VOEC greiene ble innført hos ebay men selgerne merket ikke alltid pakken rett så man kunne ende opp med å betale moms både hos ebay og til posten + posten sitt fortollingsgebyr på 149kr hvis pakken hadde en verdi over 350kr.

Det skal ikke skje. Ta kontakt og nekt å betale. Jeg ble bedt om å sende faktura en gang på en eBay-pakke. Siden det var allerede var belastet MVA gikk den rett gjennom uten noe gebyrer/mva.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kirikovski said:

Joda men jeg tenkte på hvordan VOEC greiene ble innført hos ebay men selgerne merket ikke alltid pakken rett så man kunne ende opp med å betale moms både hos ebay og til posten + posten sitt fortollingsgebyr på 149kr hvis pakken hadde en verdi over 350kr.

Utfordringen med ebay (og sikkert andre slike selger-steder) er at det er selger sin jobb å påføre VOEC nummeret til ebay på pakken. Du kan sikkert henvise til ordredetaljene og voec-nummeret til ebay hvis posten/toll suttrer, men det blir jo da ekstrajobb for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser ikke slik ut. https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Quote

 

13. Jeg har betalt norske avgifter da jeg handlet i den utenlandske nettbutikken, likevel har Posten fortollet og krevd betaling for dette. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med kundeservice slik at vi kan avklare hva som har skjedd. Årsaken skyldes antakelig manglende merking av sendingen fra utlandet.  Du må betale Posten og deretter ta kontakt med nettbutikken du handlet i for å ordne opp. 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Rune_says skrev (5 minutter siden):

Tenker det er litt bra også.  Altfor mange produkter med dårlig kvalitet som blir til søppel i løpet av kort tid.  

Også er det 99,99% av tilfellene hvor vi ikke lenger får tak i produkter som ikke er tilgjengelig på det norske miniatyrmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rudde skrev (6 timer siden):

Også er det 99,99% av tilfellene hvor vi ikke lenger får tak i produkter som ikke er tilgjengelig på det norske miniatyrmarkedet.

Ja, OK, nå hadde jeg f.eks. usb-kabel i tankene (ble nevnt tidligere i tråden).  Kvalitet finnes også i Kina, men da til høyere priser enn 350kr som vel var temaet her.  At det er mva på import av varer som ikke er å få kjøpt i Norge er forsåvidt et tema men i og med at det går til skole, vei, helsetjenester, etc, etc, så er det greit - er nå min innstilling.  Men forsåvidt enig i at de faste fortollingsgebyrene er for høye for småpakker.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Ja, OK, nå hadde jeg f.eks. usb-kabel i tankene (ble nevnt tidligere i tråden).  Kvalitet finnes også i Kina, men da til høyere priser enn 350kr som vel var temaet her.  At det er mva på import av varer som ikke er å få kjøpt i Norge er forsåvidt et tema men i og med at det går til skole, vei, helsetjenester, etc, etc, så er det greit - er nå min innstilling.  Men forsåvidt enig i at de faste fortollingsgebyrene er for høye for småpakker.

Billig-kablene jeg har akkumulert fra Kina oppgjennom er oftest av langt høyere kvalitet en den dritten mamma og søsken har samla opp fra lokale bensinstasjoner og Clas Olhson oppgjennom, ofte priset 10-20 ganger høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (18 timer siden):

Billig-kablene jeg har akkumulert fra Kina oppgjennom er oftest av langt høyere kvalitet en den dritten mamma og søsken har samla opp fra lokale bensinstasjoner og Clas Olhson oppgjennom, ofte priset 10-20 ganger høyere.

Det er vel mest fortollingsgebyret som slår hardt på de virkelig billige varene - og det er jeg enig i burde være lavere.

USB og HDMI kabel har jeg stort sett fått sammen med f.eks. skjerm/PC/kamera og har alle vært av god kvalitet.

Optisk kabel til stereo er noe jeg har kjøpt utenom på Biltema - og har funnet ut at den lett får brudd, så der er det lønnsomt å kjøpe 2 stk så man har en i reserve, men da er vi fortsatt på kun 60,- 

 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (6 timer siden):

Fortollingsgebyret slipper man jo blant annet på Aliexpress.

Hjelper ikke det når de fjerner standard freakalternativ til oss og gir oss billigste valg på 82 dollar fordi vi er spesielle og alle andre rundt oss får gratis frakt.

Jeg har opplevd dette MYE det siste året at jeg kjøper noe på eBay, betaler for meg. Selger kontakter meg og sier de må kansellere av en eller annen grunn. Også lister selgeren som tradisjonelt sendte til Norge og fremdeles står som ships to "worldwide" EXCEPT NORWAY. Misstenker det er noe større hinder for individuelle selgere når de må deale med dette nye systemet vårt at de heller bare driter i hele markedet eller tar så ekstreme fraktkostnader at vi bare ikke handler hos dem, og om vi skulle være så desperate så er det vel greit når de tjener mange gangren på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...