Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (7 timer siden):

Sverige er jo med i EU? Vi kjøper elektronikk, klokker, merkesolbriller osv på CDON og Amazon.se for en brøkdel av prisen i Norge...


Fordelen i Sverige er selvfølgelig EU-medlemskapet, som gjør at man slipper moms og avgifter når man kjøper innad i EU, det er et helt åpent marked.

Ulempen er at PostNord tar 75,- i avgift på alle pakker som kommer fra utenfor EU, selv om verdien er 2,- kroner, og at svært mange av pakkene aldri kommer frem, fordi PostNord er inkompetente.

Enkelte litt større aktører i Asia omgår avgiftene som du nevner, ved å sende gjennom andre EU-land med lavere mva og enklere system osv.

Generelt er det mye billigere i Sverige når man handler på nettet fra leverandører innad i EU, men dyrere når man handler fra UK, USA, Kina osv. på grunn av avgifter.

Sverige har også en kjemikalieavgift på elektronikk, hvor man skal betale 164,- kroner per kilo (maks 451,-) på import av elektronikk, også brukte ting som importeres til Sverige.

Min erfaring er at PostNord ikke krever inn denne avgiften, men jeg har måttet betale den til DHL, Schenker osv. et par ganger, som suger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
^fmj skrev (6 timer siden):

Det er vel slik at gift kun gjelder mellom privatpersoner?

Jo jeg antar det, men det bruker alltid stå på pakker fra utlandet fra gigantene..

Uansett om man handler på utenlandske nettsteder, og det står svenske eller norske priser, så skal moms og skatt være innregnet i pris og egentlig skal verdi stå på esken.

Men det pleier det aldri å gjøre..

Selvsagt mulig att det er et tracking triks som fikser dette da, men er jo suspekt når det alltid står "gift".

I Norge har dette vært et stort problem så jeg nylig. På norske Domen som egentlig er utlandske og oppgir nok pris som egentlig er over 50% dyrere med moms og avgifter..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ilpostino skrev (3 minutter siden):

Har du fulgt med på nyhetene de siste månedene om de globale forskyningsproblemene?

ja har fått med meg det. men vært usikker på om dette først og fremst gjaldt kommersielle aktører, råvarer, etc. ?

var en nyhetssak om "containerskip i brann" forleden og tenkte der røyk kanskje den pakka,  men var visst utenfor Canada's vestkyst, så de fraktet vel ikke kina-pakker på vei til Norge/Europa regner jeg med.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (42 minutter siden):

fler som opplever unormal lang leveringstid på kina-pakker om dagen?

"dingsen" min ble angivelig ekspedert 15 sept. dvs. drøye 40 dager siden.

hadde et kjøp i juni/juli, da tok det bare 2,5 uke

Ja, ting tar mer tid nå.

Bestiller stadig små pakker, og de tar lenger tid nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Går mindre fly, og vil tro at kinapakkene blir nedprioritert. 

Kun store ting som blir sendt med skip. 

om min pakke står det (pakkesporing Posten.no) Sendingen er sendt fra avsenderland. (15 september)

da må det flyet ha vært lenge i lufta nå?

eller, har de mellomlandet og losset av et sted på vei hit? Det kan kanskje være mulig, selv om det fremstår upraktisk :roll:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Dubious skrev (28 minutter siden):

Ikke sikkert pakken kommer med fly til Norge, men heller at den kommer til Amsterdam, eller en annen stor flyplass.

Som sagt, kinapakker blir ikke prioritert, de sendes på billigste måte.
Godt mulig den har blitt sendt med skip siden det er så lite fly.

De fleste har avtaler med distribusjonsselskapene og fyller opp containere som både blir sendt med fly og båt.

Lenke til kommentar

Opplever ikke noe spesielt nå. Billigste fraktalternativ (ofte "gratis") tar 1-2 måneder (i noen tilfeller enda mer). Betaler man $3-$5 (e-packet) så tar det 2-3 uker. Mulig det er noen pakker jeg venter på nå som har passert 2 måneder, men det er langt fra første gangen det skjer.

Men jeg opplevde nettopp noe for første gang, og det var at flere pakker fra forskjellige selgere kom pakket inn i en fellespakke. Kan godt hende det er tilfeldig. Og det virker jo veldig fornuftig å gjøre det på den måten. Men kan ikke huske å ha sett det før. Det var 3 forskjellige pakker fra aliexpress som var individuelt pakket i boblekonvolutt, og så var alle 3 puttet i en større boblekonvolutt. Det var voec-nummer på alt sammen.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

begynner mistenke at ordet "shipped" er misvisende i noen tilfeller (eller "sendt fra avsenderland" hos Posten, når det gjelder Kina-pakker)

det er egentlig bare registrert et sendingnr. og pakkene distribuert gjennom sorteringsenter, før de samles opp på et transittlager et sted (i Kina)

min "15. september pakke" har nok ikke forlatt landet

(eBay konto(

PFHorz5.png

er det noe vits å melde tapt-sending til eBay for å få igjen penger, eller bare se an? Hvordan fungerer det forresten, må det i tilfelle meldes krav innen et viss antall dager? mener å ha hørt 40 eller 60 dager en gang i tiden :roll:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (10 minutter siden):

begynner mistenke at ordet "shipped" er misvisende i noen tilfeller (eller "sendt fra avsenderland" hos Posten, når det gjelder Kina-pakker)

det er egentlig bare registrert et sendingnr. og pakkene distribuert gjennom sorteringsenter, før de samles opp på et transittlager et sted (i Kina)

min "15. september pakke" har nok ikke forlatt landet

(eBay konto(

PFHorz5.png

er det noe vits å melde tapt-sending til eBay for å få igjen penger, eller bare se an? Hvordan fungerer det forresten, må det i tilfelle meldes krav innen et viss antall dager? mener å ha hørt 40 eller 60 dager en gang i tiden :roll:

Burde i det minste sjekke vilkårene, er en klagefrist så hvis man er sent ute så får man ikke sendt inn skjemaet engang(personlig erfaring). Men trur de har utvidet klagefristen betydelig de senere årene.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Mr.M said:

begynner mistenke at ordet "shipped" er misvisende i noen tilfeller (eller "sendt fra avsenderland" hos Posten, når det gjelder Kina-pakker)

det er egentlig bare registrert et sendingnr. og pakkene distribuert gjennom sorteringsenter, før de samles opp på et transittlager et sted (i Kina)

min "15. september pakke" har nok ikke forlatt landet

(eBay konto(

PFHorz5.png

er det noe vits å melde tapt-sending til eBay for å få igjen penger, eller bare se an? Hvordan fungerer det forresten, må det i tilfelle meldes krav innen et viss antall dager? mener å ha hørt 40 eller 60 dager en gang i tiden :roll:

Etter "Estimated delivery" har jeg pleid å få igjen pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...