Gå til innhold

Black Friday & Cyber Monday 2018


Anbefalte innlegg

Fujifilm kjører dobbel cashback ut dagen. X-E3 med XC 15-45mm til 5500 kroner er en utrolig bra deal. 

 

Til sammenligning koster kamerahuset alene rundt ni tusen.

Takk, noteres! Av en eller annen grunn har jeg plukket opp at Sony A6000 er ett godt kamera for en som er helt blank på dette området, ser Elkjøp har dette til 4500,- nå. Ett eldre kamera, men ett kjapt kjøp sier det slettes ikke er noe å kimse av for en gjennomsnittlig bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, interessant. Jeg fikk en ordrebekreftelse(antar at dette er en avtaleinngåelse), da hadde Komplett enda kort tilgjengelige, så fikk jeg en mail dager etter om at avtalen var kansellert grunnet leverandøren ikke kunne skaffe mer av denne varen.

Bestilte meg da et gtx 1070ti til 4700, og ba om å få dette til samme pris som RX Vega 56(som yter ganske likt) (3990,-), men dette sa dem Nei til. Å tilbydde meg et Gtx1070 til 3990, noe jeg ikke mener er en like god handel. Har så bedt om gavekort på 500,- og venter på svar. 

 

Hva ville du gjort i denne saken?

Endret av Dominator X
Lenke til kommentar

Hmm, interessant. Jeg fikk en ordrebekreftelse(antar at dette er en avtaleinngåelse), da hadde Komplett enda kort tilgjengelige, så fikk jeg en mail dager etter om at avtalen var kansellert grunnet leverandøren ikke kunne skaffe mer av denne varen.

Bestilte meg da et gtx 1070ti til 4700, og ba om å få dette til samme pris som RX Vega 56(som yter ganske likt) (3990,-), men dette sa dem Nei til. Å tilbydde meg et Gtx1070 til 3990, noe jeg ikke mener er en like god handel. Har så bedt om gavekort på 500,- og venter på svar. 

 

Hva ville du gjort i denne saken?

 

Greia er at du burde ha hørt med forbrukerrådet før du ga Komplett noe tilbud. Om du har betalt for Vega 56 kortet, selv bare "reservert" beløp, så har du inngått en juridisk bindende avtale med Komplett om leveranse vilkårene. Når du tilbyr Komplett et forslag til løsning, så frasier du deg rettighetene dine i henhold til første avtale som er inngått. Nå avslo Komplett ditt tilbud slik at de originale betingelser gikk tilbake til å gjelde, men så kom du med et nytt løsnings forslag, og er nå bundet til det. Om Komplett akseptere, så må du forholde deg til det. Og da har du samtidig frasagt deg retten til de 3 spillene som fulgte med Vega 56 kortet. Så om jeg var deg ville jeg håpet at Komplett ikke aksepterte siste forslag heller, og dernest krevd oppfyllelse av ordren som ble bekreftet fra dem i utgangspunktet.

 

Om derimot ordrebekreftelsen kun var en bekreftelse på mottatt ordre, og at de ikke har mottatt betaling, så er du prisgitt Komplett's ønsker, og om de ikke ønsker kompensere deg på noen som helst måte, så har du heller ikke krav på det. Det du må gjøre er altså først og fremst å finne ut om det er inngått noen avtale i det hele tatt. Forbrukerrådet hjelper med dette. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm, interessant. Jeg fikk en ordrebekreftelse(antar at dette er en avtaleinngåelse), da hadde Komplett enda kort tilgjengelige, så fikk jeg en mail dager etter om at avtalen var kansellert grunnet leverandøren ikke kunne skaffe mer av denne varen.

Bestilte meg da et gtx 1070ti til 4700, og ba om å få dette til samme pris som RX Vega 56(som yter ganske likt) (3990,-), men dette sa dem Nei til. Å tilbydde meg et Gtx1070 til 3990, noe jeg ikke mener er en like god handel. Har så bedt om gavekort på 500,- og venter på svar. 

 

Hva ville du gjort i denne saken?

Jeg som bruker freesync skjerm hadde krevd vega 64 som erstattning til samme pris. Nvidia kort ville ikke duge for meg.

 

Man har jo tross alt inngått en avtale når man har betalt og fått ordrebekreftelse. 

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Ifølge Elkjøp på Facebook skulle det gå fint å hente printeren min i dag, som jeg bestilte på Black friday. Gjaldt hele mandagen og.

 

Kom til butikken nå kl19. Da var den borte.

 

Dårlig. Men jeg leste ikke elkjøp sin kommentar før jeg kom hjem, så jeg trodde butikken var OK, men nei. Her skulle de hatt printeren min inne.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Greia er at du burde ha hørt med forbrukerrådet før du ga Komplett noe tilbud. Om du har betalt for Vega 56 kortet, selv bare "reservert" beløp, så har du inngått en juridisk bindende avtale med Komplett om leveranse vilkårene. Når du tilbyr Komplett et forslag til løsning, så frasier du deg rettighetene dine i henhold til første avtale som er inngått. Nå avslo Komplett ditt tilbud slik at de originale betingelser gikk tilbake til å gjelde, men så kom du med et nytt løsnings forslag, og er nå bundet til det. Om Komplett akseptere, så må du forholde deg til det. Og da har du samtidig frasagt deg retten til de 3 spillene som fulgte med Vega 56 kortet. Så om jeg var deg ville jeg håpet at Komplett ikke aksepterte siste forslag heller, og dernest krevd oppfyllelse av ordren som ble bekreftet fra dem i utgangspunktet.

 

Om derimot ordrebekreftelsen kun var en bekreftelse på mottatt ordre, og at de ikke har mottatt betaling, så er du prisgitt Komplett's ønsker, og om de ikke ønsker kompensere deg på noen som helst måte, så har du heller ikke krav på det. Det du må gjøre er altså først og fremst å finne ut om det er inngått noen avtale i det hele tatt. Forbrukerrådet hjelper med dette. :)

Er det slik det fungerer ja. Dumt av meg å være på tilbudsiden. Jeg har ikke betalt, da jeg benyttet meg av 14dagers faktura. Men de skrev i mailen med kanselleringen "Det reserverte beløpet på kortet er frigjort." så jeg antar at dette da er en bindene avtale?

Det høres ut som det siste der, ja. Kun en ordrebekreftelse uten at noe penger er trukket.

 

Takk så mye for svaret. :)

Lenke til kommentar

Komplett har følgende i sine salgsbetingelser (ser jeg nå): "Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgt vare vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Selger av produktet tar ikke ansvar for at produkter eventuelt er utsolgt."

 

Kilde: https://www.komplett.no/kundeservice/om-komplett/salgsbetingelser-forbruker/#content_h2_1-generelt

 

De vil nok derfor mene at de ikke har forpliktet seg.

 

Skal ikke være enkelt.  :)

Lenke til kommentar

Komplett har følgende i sine salgsbetingelser (ser jeg nå): "Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgt vare vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Selger av produktet tar ikke ansvar for at produkter eventuelt er utsolgt."

 

Kilde: https://www.komplett.no/kundeservice/om-komplett/salgsbetingelser-forbruker/#content_h2_1-generelt

 

De vil nok derfor mene at de ikke har forpliktet seg.

 

Skal ikke være enkelt.  :)

Hmm, men jeg så at antall kort minket litt etter litt, men det var fremdeles rundt 20stk igjen når jeg bestilte. De vil vel helgardere seg, slik de slipper å stå ansvarlige. 

Endret av Dominator X
Lenke til kommentar

Komplett har følgende i sine salgsbetingelser (ser jeg nå): "Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgt vare vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Selger av produktet tar ikke ansvar for at produkter eventuelt er utsolgt."

 

Kilde: https://www.komplett.no/kundeservice/om-komplett/salgsbetingelser-forbruker/#content_h2_1-generelt

 

De vil nok derfor mene at de ikke har forpliktet seg.

 

Skal ikke være enkelt.  :)

Jeg er ikke jurist, men slik jeg har forstått det er slike ansvarsfraskrivelser eller privilegier fra en tekst man må trykke "OK" på lite verdt. Man har avtalefrihet, men selger kan ikke kreve at man avtaler seg vekk fra lovgitte forbrukerrettigheter. Og slike "trykk OK"-avtaler er uansett ikke avtaler i juridisk forstand.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...