Gå til innhold

Sverige tømmes for elbiler - får betalt to ganger for biler som eksporteres til Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Man kan jo håpe. Men jeg føler ikke det er realistisk.

10 år fremover er også veldig lenge teknologisk sett og andre alternativer enn de drivlinjer vi ser nå kan meget godt ta andeler eller snu rundt på alt.

Kan ikke se hva det skulle være. I mitt syn er de mest lovende teknologiene på horisonten metall-luft batterier og solid-state batterier, men de ville bare akselerert utrullingen av elbiler.

 

Hydrogen er vel det de fleste elbil-skeptikere vil sette lit til, men det er vanskelig å se at hydrogen har noen fremtid i veitransporten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet godt at kontinuerlig 50% lineær årlig vekst til 2028 er ikke fakta men en spådom/spekulasjon.

50% årlig vekst er ikke lineært, men eksponentielt.

 

Som både Espen H A og jeg skrev, fortoner slike overganger seg som S-kurver. Altså ikke eksponentielt. Vi vet hvordan veksten har vært de siste årene og kan fint gjøre noen kortere eller lengre ekstrapoleringer ut fra det. Ekstrapolering vil selvsagt ha mindre standardavvik ved korte ekstrapoleringer enn ved lange. Samtidig har vi et matematisk tak ved 100%. Eksponentiell vekst fungerer greit når man er langt unna 100%, men når man nærmer seg så vil S-kurven bli mer beskrivende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

50% årlig vekst er ikke lineært, men eksponentielt.

 

Som både Espen H A og jeg skrev, fortoner slike overganger seg som S-kurver. Altså ikke eksponentielt. Vi vet hvordan veksten har vært de siste årene og kan fint gjøre noen kortere eller lengre ekstrapoleringer ut fra det. Ekstrapolering vil selvsagt ha mindre standardavvik ved korte ekstrapoleringer enn ved lange. Samtidig har vi et matematisk tak ved 100%. Eksponentiell vekst fungerer greit når man er langt unna 100%, men når man nærmer seg så vil S-kurven bli mer beskrivende.

La meg omformulere da..

Du vet godt at kontinuerlig 50% årlig vekst til 2028 er ikke fakta men en spådom/spekulasjon.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilkøene vil snart være historie, for det er kun en brøkdel av nordmenn som er interessert i å eie elbil. Problemet er at den brøkdelen ønsker å kjøpe elbil akkurat nå. Selv håper jeg elbilhysteriet snart gir seg, for jeg er meget godt fornøyd med å kjøre dieselbil. Jeg synes myndighetene burde satse på å støtte utvikling av miljøvennlig diesel fremfor å kaste bort ufattelige summer på elbilsubsidier som svært få vil ha.

 

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Nordic-Blue-Crude-vil-produsere-karbonnoeytral-diesel-paa-Heroeya

 

Slangeolje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg omformulere da..

Du vet godt at kontinuerlig 50% årlig vekst til 2028 er ikke fakta men en spådom/spekulasjon.

 

Det er realiteten for årene som har vært og det er økende, det er ingenting som tilsier endring foruten hatere og begrenset produksjon. 

 

Det er dog en langt "større" spådom å tilsi at det ikke skal skje... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilkøene vil snart være historie, for det er kun en brøkdel av nordmenn som er interessert i å eie elbil. Problemet er at den brøkdelen ønsker å kjøpe elbil akkurat nå. Selv håper jeg elbilhysteriet snart gir seg, for jeg er meget godt fornøyd med å kjøre dieselbil. Jeg synes myndighetene burde satse på å støtte utvikling av miljøvennlig diesel fremfor å kaste bort ufattelige summer på elbilsubsidier som svært få vil ha.

 

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Nordic-Blue-Crude-vil-produsere-karbonnoeytral-diesel-paa-Heroeya

 

Fantastisk, du jobber for å bli berømt slik som han som hevdet at internett er en flopp :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Miljøvennlig diesel finnes ikke. Diesel produsert av frityrolje eller skogsavfall har lite CO2 utslipp, men det er akkurat like skadelig å puste inn eksosen. Det er supert at det nesten ikke selges diesel personbiler lenger. Nå gjenstår bare å få tungtrafikk i byene over på elektisk, så kan vi se drastisk bedre luftkvalitet. Man trenger ikke være forsker for å skjønne at svartgufset bak selv splitter nye dieselbiler ikke er miljøvennlig. Skaden skjedde under forrig regjerning som hadde så ensidig fokus på CO2 at de anbefalte dieselebiler og favoriserte dem avgiftsmessig. Beslutningstagerne burde vært straffet. Strengt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

syar2003:

 

Det jeg opplever du og likesinnede ikke tar hensyn til er hvor mye en teknologi koster innledningsvis, for deretter å koste mye mindre.

 

Det har det vært artikler om tidligere i tu.no om at elbilen vil bli billigere enn fossilbiler, både i innkjøp og ikke minst vedlikehold hva angår mye færre ting som kan gå feil (mye færre bevegelige deler), og drift forøvrig.

 

F.eks. har Tesla hele veien gjort gigantiske investeringer - det sier seg selv at de med en slik vekst vil vanskelig holde tritt med kostnadene innledningsvis - det er jo hvorfor man har aksjeselskap og kan hente inn kapital. Men om de hadde stoppet investeringstakten og kun fokusert på utbytte fremover så hadde de jo lett fått til det.

 

Men de vil gjerne bli en enda større faktor her i verden så vi får håpe de greier å overleve den voldsomme vekstfasen. De blir jo hjulpet av at mange av de eldre fossilbilselskapene til stadighet må rulle inn millioner av biler av ulike sikkerhets- og miljømessige grunner.

 

Uansett - elbil er jo ikke et blaff - pga. subsidier m.m. så har det kommet seg nærmere fasen hvor de overtar alt på egenhånd av rent kostnadsmessige grunner. Norges hjelp til elbilprodusenter har vært med på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også en industri og arbeidsplasser å tenke på. Business drives ikke med almisser og subsidier , selv om noen kanskje kan se at marginene på fortjeneste må forventes å synke.

 

Det virker som den elbil motstanden din bunner i kun det quotet over. Og det er helt, helt riktig. Industri og arbeidsplasser blir bort - raskt. Det er ikke noe å tenke på eller bekymre seg over, det er garanter. Det er masse arbeidsplasser som kommer til å forsvinne i løpet av de neste 10 årene, på grunn av ny teknologi og automatisering. Uansett hvor mye man protesterer eller benekter fakta, er det en realitiet.. Når det er sagt så kommer det til å oppstå nye jobber som vi ikke har hatt før :) Sånn er livet.

Lenke til kommentar

Hvis man kjører fra Norge til Sverige vil man se at det etterhvert blir tett melom hydrogen-fyllestasjoner.

Og det er ingen grunn til at man skal subsidiere (batteri -) elbiler når elbiler  med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger kan kjøre rimligere og  tre ganger så effektivt som  forbrenningsbiler eller batteribiler med forbrenningsmotor-forlenger.

 

La markedet bestemme. Helst uten subsidier.

 

Å gud bedre.. Det er i hvert fall sikkert ikke kommer til å komme. Hydrogen har tapt kampen allerede. Det er ingen tvil over hodet at det ikke kommer til å komme en hydrogen revolusjon innenfor privatbiler. Eneste fordelen en hydrogenbil har over elektrisk, er tiden det tar å fylle. Bortsett fra det så har hydrogen ingen fordeler sammenlignet med elektriske biler. Beklager..

Hvis du ønsker å lese deg litt opp på temaet ;

www.energypost.eu/hydrogen-fuel-cell-cars-competitive-hydrogen-fuel-cell-expert/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har nok rett i det (antallet solgte nye BEV og PHEV hittil)

For et komplett bilde av hva forbrukere kjøper nå må man også ta med bruktbil.

3 av 4 bilkjøp i 2017 var bruktbiler. Det hadde vært interessant om det fantes en oversikt over fordeling drivlinje av alle 468 000 solgte bruktbiler i 2017.

 

Det er sørgelig lite brukte elbiler til salgs her i landet... er redd for at elbileiere er treige med å bytte ut bilene sine hvilket er forståelig når man må vente opp til 2 år på ny elbil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som den elbil motstanden din bunner i kun det quotet over. Og det er helt, helt riktig. Industri og arbeidsplasser blir bort - raskt. Det er ikke noe å tenke på eller bekymre seg over, det er garanter. Det er masse arbeidsplasser som kommer til å forsvinne i løpet av de neste 10 årene, på grunn av ny teknologi og automatisering. Uansett hvor mye man protesterer eller benekter fakta, er det en realitiet.. Når det er sagt så kommer det til å oppstå nye jobber som vi ikke har hatt før :) Sånn er livet.

Hvordan får du for deg at jeg er elbil motstander. Det er jeg nemlig ikke.

Men jeg "klarer" derimot å ha et åpent sinn .Prøver å reise en diskusjon om hvorfor nettopp kun Norge har fått opp volumet til motsetnning fra stort sett resten av verden

Ingenting angående teknologi/mekanikk i et ti års perspektiv er skrevet i stein.

Bilproduksjon uansett type drivlinje er allerede i stor grad allerede automatisert.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvordan får du for deg at jeg er elbil motstander. Det er jeg nemlig ikke.

Men jeg "klarer" derimot å ha et åpent sinn .Prøver å reise en diskusjon om hvorfor nettopp kun Norge har fått opp volumet til motsetnning fra stort sett resten av verden

Ingenting angående teknologi/mekanikk i et ti års perspektiv er skrevet i stein.

Bilproduksjon uansett type drivlinje er allerede i stor grad allerede automatisert.

 

Er ikke noe å diskutere - det er kun 1 ting som hemmer veksten av elbil over hele linja, og det er levering/produksjon av bilene. Ingenting annet. Når produksjonen øker vil du se skiftet mye tydligere.

Jo det er skrevet i stein. Det er ingen tvil om. Jeg snakker generelt, jobbene blir borte pga ny teknologi. Om det må så være gruvearbeider, mekaniker, sjåfør, fabrikanter eller tja, de bak kassa på Rimi. Det er ikke noe å diskutere eller synse om.. spesielt ikke på et forum som det her. Du får ikke endret på det - jeg får ikke endret på det. Sånn er verden. Verden er dynamisk. Hvor mange millioner miste jobbene sine når vi gikk fra hest og kjerre til bil? Men nye tok deres plass. Sånn blir det denne gang også. Ut med ICE bilene og inn med de elektriske.

Lenke til kommentar

Er ikke noe å diskutere - det er kun 1 ting som hemmer veksten av elbil over hele linja, og det er levering/produksjon av bilene. Ingenting annet. Når produksjonen øker vil du se skiftet mye tydligere.

Jo det er skrevet i stein. Det er ingen tvil om. Jeg snakker generelt, jobbene blir borte pga ny teknologi. Om det må så være gruvearbeider, mekaniker, sjåfør, fabrikanter eller tja, de bak kassa på Rimi. Det er ikke noe å diskutere eller synse om.. spesielt ikke på et forum som det her. Du får ikke endret på det - jeg får ikke endret på det. Sånn er verden. Verden er dynamisk. Hvor mange millioner miste jobbene sine når vi gikk fra hest og kjerre til bil? Men nye tok deres plass. Sånn blir det denne gang også. Ut med ICE bilene og inn med de elektriske.

Forumet du skriver i heter diskusjon.no så her diskuterer man.

Mener du at BEV og PHEV kjøretøy lager seg selv , distribueres av seg selv, markedsføres av seg selv og at ICE kjøretøyer gjør det motsatte. Begge deler sysselsetter mennesker i mange ulike roller. Automatiserings roboter lager ikke seg selv , programmerer seg ikke selv , vedlikeholder seg ikke selv.

Tror du har sett litt for mye sci-fi.

 

Fin avatar forresten. Nesten så jeg tviler litt på habiliteten i utsagnene dine om «skrevet i stein» og det.

Lenke til kommentar

Forumet du skriver i heter diskusjon.no så her diskuterer man.

Mener du at BEV og PHEV kjøretøy lager seg selv , distribueres av seg selv, markedsføres av seg selv og at ICE kjøretøyer gjør det motsatte. Begge deler sysselsetter mennesker i mange ulike roller. Automatiserings roboter lager ikke seg selv , programmerer seg ikke selv , vedlikeholder seg ikke selv.

Tror du har sett litt for mye sci-fi.

 

Fin avatar forresten. Nesten så jeg tviler litt på habiliteten i utsagnene dine om «skrevet i stein» og det.

 

Det er jo du som kommer med utsagnet om at vi må tenke på arbeidsplassene som blir borte.

Det er også en industri og arbeidsplasser å tenke på.

. Så veldig fint at du argumenterer mot deg selv :) Vi trenger virkelig ikke å tenke på arbeidsplassene - de blir bort og nye typer kommer. Status quo.

 

Misvisende å kalle det en diskusjons side - det er ingenting å diskutere. Skulle hete spørsmal.no - da kunne man stilt spørsmål og de som vet kan komme med svar og vise til kilder og informasjon. Kanskje vi hadde beveget oss framover her i verden hvis alle som "følte og mente" noe kunne lese seg opp først og så evaluere sine egne "følelser og meninger".

 

Takk - Hentet den ut i Juni. Aldri hatt eller opplevd en bedre bil.

Siden jeg har den bilen jeg har så må du forstå at jeg har virkelig gått grundig tilverks og satt meg inn i spesifikasjoner, teknologi, produksjonen, utviklingen og politikken rundt elbiler. Det er ikke der man starter når man går inn i EV verden ( som regel ) - men det er der man ender opp etter å ha forstått og opplevd elbil verden.

Lenke til kommentar

 

Gjennomsnittsalderen for norske biler er nå rundt 11 år, mens den er rundt 10 år i Sverige. Det er ikke den store forskjellen. Riktignok er ikke Sverige sammenlignbart med bilavgifter, men det er sammenlignbart med klima og bilstørrelser.Landene med lavere snittalder lengre sør i Europa har flere småbiler som sannsynligvis fortere blir utslitt.

Og fakta er at biler i Norge krone mot krone er «nesten» dobbelt så dyrt enn i Sverige (30-40%)

Jeg har familie der og når jeg har kjøpt bil (ikke EL) får jeg først spørsmålet , så kleén , hvorfor ikke større motor , og etter forklaringen om pris blir de bleke i ansiktet av kostnaden på ny eller ny-brukt bil jamført med hos de.

Nå er det ikke så interessant å kun se på nyprisen. Ser en på verdifall for en bil som eies 3-5 år så blir faktisk kostnaden i Norge og Sverige temmelig lik for eksempelvis en passat. Kompensert for lønnsforskjeller blir det enda likere. Bilens pris avgjøres ikke bare av hva en må betale for å overta den. En må også ta med verdifallet frem til den selges. Skjønner at det ikke stemmer med ditt syn, men det blir ditt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke så interessant å kun se på nyprisen. Ser en på verdifall for en bil som eies 3-5 år så blir faktisk kostnaden i Norge og Sverige temmelig lik for eksempelvis en passat. Kompensert for lønnsforskjeller blir det enda likere. Bilens pris avgjøres ikke bare av hva en må betale for å overta den. En må også ta med verdifallet frem til den selges. Skjønner at det ikke stemmer med ditt syn, men det blir ditt problem.

 

Kompenserer en for lønn er forskjellen i pris for kjøp svært liten, rundt 5% avhengig av biltype osv såklart. Men dette tok ikke personen hennsyn til, "overraksende" nok. 

Lenke til kommentar

Kompenserer en for lønn er forskjellen i pris for kjøp svært liten, rundt 5% avhengig av biltype osv såklart. Men dette tok ikke personen hennsyn til, "overraksende" nok. 

For ikke å snakke om kostnaden av å eie, reparere og bruke bilen i forhold til kostnadene vi har her i Norge (Sammenlignet med lønnsutbetalinger).  

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å skamme meg for. Men ting er mere sammensatt globalt enn det mange nordmenn tar inn over seg rundt emnet. Det gjelder saker som ulike lands økonomi (evne til subsidier) klassene i de ulike lands populasjon (økonomisk evne) - dvs de ulike lag forbrukere (det nevnes hele tiden Tesla) over hele fjøla , ikke kun øvre middelklasse og velbeslåtte i I-land . Jeg anser meg som realist og deler ikke alles forventninger om global elbil boom ila få år ukritisk.

Det er også en industri og arbeidsplasser å tenke på. Business drives ikke med almisser og subsidier , selv om noen kanskje kan se at marginene på fortjeneste må forventes å synke.

Jo jeg synes godt du kan skamme deg..

 

To argumenter som av og til kommer fra ebilmotstandere er 'norge kan ikke redde verden' og 'alle kan ikke kjøpe(en dyr) Tesla'. Hver for seg er det korrekt men da demonstrerer man samtidig at man later som det ikke kommer til å skje noen utvikling på dette området. Norges bidrag er at vi hjelper til med å modne elbilen, både teknisk og kommersielt. Vår innsats gjør at elbiler blir både bedre og rimeligere, fortere enn om vi ikke hadde gjort noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...