Gå til innhold

Sverige tømmes for elbiler - får betalt to ganger for biler som eksporteres til Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette viser fordelene med den norske elbilstøtten. 

Fritak for avgifter er ikke like lett å utnytte som tilskudd.

 

Ulempene med dette er at importører i andre land reduserer antall nye biler norske importører kan få fra fabrikkene, og ventelistene øker.

Andre land har jo ikke like skyhøye avgifter de kan redusere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette viser fordelene med den norske elbilstøtten. 

Fritak for avgifter er ikke like lett å utnytte som tilskudd.

 

Ulempene med dette er at importører i andre land reduserer antall nye biler norske importører kan få fra fabrikkene, og ventelistene øker.

 

Ja det er jo litt trist at subsidiene faktisk havner i lomma på leasingselskaper som så eksporterer vekk bilen. Statlig subside og liten eller ingen gevinst for Svenskene siden bilene forsvinner fra Sverige.

 

Men vårt tiltak som er fritak for avgifter forutsetter jo at det er avgifter å snakke om for å jevne prisene. Vi har jo samtidig sammen med DK de høyeste bilavgiftene i EU. Men mva fritak eller reduksjon kunne de jo brukt også i sverige.

Lenke til kommentar

 

Dette viser fordelene med den norske elbilstøtten. 

Fritak for avgifter er ikke like lett å utnytte som tilskudd.

 

Ulempene med dette er at importører i andre land reduserer antall nye biler norske importører kan få fra fabrikkene, og ventelistene øker.

Andre land har jo ikke like skyhøye avgifter de kan redusere.
Alle EU-land har mva.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elbilkøene vil snart være historie, for det er kun en brøkdel av nordmenn som er interessert i å eie elbil. Problemet er at den brøkdelen ønsker å kjøpe elbil akkurat nå. Selv håper jeg elbilhysteriet snart gir seg, for jeg er meget godt fornøyd med å kjøre dieselbil. Jeg synes myndighetene burde satse på å støtte utvikling av miljøvennlig diesel fremfor å kaste bort ufattelige summer på elbilsubsidier som svært få vil ha.

 

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Nordic-Blue-Crude-vil-produsere-karbonnoeytral-diesel-paa-Heroeya

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilkøene vil snart være historie, for det er kun en brøkdel av nordmenn som er interessert i å eie elbil. Problemet er at den brøkdelen ønsker å kjøpe elbil akkurat nå. Selv håper jeg elbilhysteriet snart gir seg, for jeg er meget godt fornøyd med å kjøre dieselbil. Jeg synes myndighetene burde satse på å støtte utvikling av miljøvennlig diesel fremfor å kaste bort ufattelige summer på elbilsubsidier som svært få vil ha.

 

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Nordic-Blue-Crude-vil-produsere-karbonnoeytral-diesel-paa-Heroeya

 

Dette er fortsatt feil... 

 

3370519-definition-of-insanity-quote-alb

Endret av Salvesen.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det må betales 10% toll og 25% moms på import av nye biler til Sverige. Momsen kan et leasingfirma etter bestemte regler få tilbake, men jeg antar at de da må betale moms for leasinginntektene. Så underskuddet for den svenske staten er ihvertfall noe mindre en subsidiebeløpet.

Lenke til kommentar

Til ettertanke (eller forutanelse) , prøv å se litt lengre og bredere enn lille molbo/høykost/avgiftslandet Norge

https://www.document.no/2018/10/25/toyota-sjefen-hvor-i-h-kan-man-selge-en-elbil/

 

 

 

 

 

 

 

Sitat:

Særnorskt avgiftssystem har malt Norge inn i et kostbart hjørne

 

I tiår etter tiår har avgiftspolitikken sørget for at biler er nesten dobbelt så dyre i Norge som resten av Europa. Det har igjen sørget for at gjennomsnittsalderen på biler alltid har vært kunstig mye høyere i Norge enn i andre euroland. At bil er gjort til et litt «suspekt luksusgode» gjennom høye avgifter, gjør at skamfulle nordmenn også godtar verdens høyeste drivstoffpris. Og når bil koster så vanvittig mye mer å eie og bruke i Norge enn i andre land, da er det ikke rart at Ola Dunk ser seg om etter en lovlig måte å snyte staten for cash på. Og vips, så har du et «grønt skifte» – i form av grønne pengesedler som flagrer vekk fra staten.

 

 

To års venteliste i Norge. Minimal interesse i utlandet

 

Mens ventetiden på de mest populære elbilmodellene strekker seg opp mot utrolige to år i Norge, undres bilprodusenter hvor de kan selge elbiler i et volum som lønner seg. Elbiler er nemlig betydelig dyrere å produsere enn fossilbiler, og derfor vil få kjøpe dem. (Bortsett fra altså i Norge, hvor de vanvittig høye særnorske avgiftene på fossilbiler utjevner forskjellen)

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilkøene vil snart være historie, for det er kun en brøkdel av nordmenn som er interessert i å eie elbil. Problemet er at den brøkdelen ønsker å kjøpe elbil akkurat nå. Selv håper jeg elbilhysteriet snart gir seg, for jeg er meget godt fornøyd med å kjøre dieselbil. Jeg synes myndighetene burde satse på å støtte utvikling av miljøvennlig diesel fremfor å kaste bort ufattelige summer på elbilsubsidier som svært få vil ha.

 

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Nordic-Blue-Crude-vil-produsere-karbonnoeytral-diesel-paa-Heroeya

 

"Brøkdelen" er snart på over 50%. Diesel vil aldri bli miljøvennlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som ventet? Det er jo fakta, Norge har en av de laveste drivstoffprisene i EU(Nei ikke laveste). Skal en fremme poeng er det greit å ha basic'en på plass.

 

Som ventet å komme med intetsigende kommentarer og avsporinger. Ikke henge seg opp i drivstoff priser vs lønn.

Du ser ikke hele bildet om bil kostnader , f.eks å lese «hele» artikkelen (som forventet).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

"ok". Greit å vise til kilder som vet hva de snakker om også. Forventet du dette også?

 

Les hele artikkelen. og slutt å henge deg opp i noen ord som kom med i sitat fra den.

Kom heller med noe som motbeviser avgiftspolitikken på bil i Norge kontra resten av verden og hva ervervelse av bil koster her kontra resten av verden. USA og Strorbritania f.eks.

Lenke til kommentar

Til ettertanke (eller forutanelse) , prøv å se litt lengre og bredere enn lille molbo/høykost/avgiftslandet Norge

https://www.document.no/2018/10/25/toyota-sjefen-hvor-i-h-kan-man-selge-en-elbil/

Ser man utenfor Norge så ser man at salget av elbiler er i sterk vekst. Omkring 50% per år.

 

Sånn har det vært i mange år, men det er først nå at man begynner å komme opp på et nivå der 50% vekst begynner å gjøre innhugg i fossilbilsalget i en del markeder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...