Gå til innhold

Sverige tømmes for elbiler - får betalt to ganger for biler som eksporteres til Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jo jeg synes godt du kan skamme deg..

 

To argumenter som av og til kommer fra ebilmotstandere er 'norge kan ikke redde verden' og 'alle kan ikke kjøpe(en dyr) Tesla'. Hver for seg er det korrekt men da demonstrerer man samtidig at man later som det ikke kommer til å skje noen utvikling på dette området. Norges bidrag er at vi hjelper til med å modne elbilen, både teknisk og kommersielt. Vår innsats gjør at elbiler blir både bedre og rimeligere, fortere enn om vi ikke hadde gjort noe.

 

Det må gå an å diskutere "hvorfor det er slik i Norge" uten at man kalles stygge ord og snakkes nedlatende til.

Om det å skamme seg , kan du føre opp deg selv og andre "fra din samme side" nå som jeg er blitt en motstander.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo du som kommer med utsagnet om at vi må tenke på arbeidsplassene som blir borte. . Så veldig fint at du argumenterer mot deg selv :) Vi trenger virkelig ikke å tenke på arbeidsplassene - de blir bort og nye typer kommer. Status quo.

Det er feil. Det er du som har kommet trekkende med utsagnet om at alle arbeidsplasserar blir "borte" og automatisert bort i en generaliserende beskrivelse.

 

 

 Det jeg har uttalt var:

Det er også en industri og arbeidsplasser å tenke på. Business drives ikke med almisser og subsidier , selv om noen kanskje kan se at marginene på fortjeneste må forventes å synke

Lenke til kommentar

Fremdeles er den sysselsetning til 100 000 vis mennesker og en industri (annen enn Tesla) som skal ha bærekraftig produksjon og inntjening. 

 

 

 Det er også en industri og arbeidsplasser å tenke på. Business drives ikke med almisser og subsidier , selv om noen kanskje kan se at marginene på fortjeneste må forventes å synke 

 

Dude - really ... Skal du virkelig påstå at du ikke brukte tap av arbeidsplasser og sysselsetting som argumenter i løpet av den tråden her? Greit at du ikke bruket ordet "borte" - men det er bare semantikk. 

Lenke til kommentar

Dude - really ... Skal du virkelig påstå at du ikke brukte tap av arbeidsplasser og sysselsetting som argumenter i løpet av den tråden her? Greit at du ikke bruket ordet "borte" - men det er bare semantikk. 

 - Dude .

Du har jo sitert det jeg har skrevet og jeg har ikke nevnt hverken tap eller bortfall av arbeisplasser  , men at bransjen sysselsetter 100 000 vis mennesker og at bransjen/industri skal være bærekraftig og ha marginer men forvente nedgang i disse marginer  .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dude - really ... Skal du virkelig påstå at du ikke brukte tap av arbeidsplasser og sysselsetting som argumenter i løpet av den tråden her? Greit at du ikke bruket ordet "borte" - men det er bare semantikk. 

 - Dude .

Du har jo sitert det jeg har skrevet og jeg har ikke nevnt hverken tap eller bortfall av arbeisplasser  , men at bransjen sysselsetter 100 000 vis mennesker og at bransjen/industri skal være bærekraftig og ha marginer men forvente nedgang i disse marginer  .

Det stemmer at mange i bilindusrtrien vil miste jobben på grunn av overgagen til elektriske bilar. I Tyskland har dei rekna ut at 75.000 vil miste jobben dersom 25% av alle bilar produsert i 2030 er elektriske. Jobben til 1400 delar i ein eksosbil vert gjort av 200 delar i ein elbil. Eg trur overgangen går fortare en det.

 

På ei anna side har dei rekna ut at overgangen vil føre til mindre energforbruk og -import, og dermed mykje pengar spart. Desse pengane vil gje ein boost til økonomien og generere fleire nye arbeidsplassar i andre sektorar enn dei som går tapt i bilindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn tjener også rundt 40% mer enn svenskene..

 

Det er ganske innlysende dette med prisnivået Norge. Og mye av forklaringen med at elbil boomen i Norge startet med bilene fra Tesla har helt klart med pris/avgiftsnivå på bil i vårt land å gjøre.

I Sveige kan man til prisen av en 2018 modell Model S eller X P100D også se på andre type premium biler f.eks en Aston Martin. Det indikerer hvor «dyrt» Tesla S/X P100D er der borte.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske innlysende dette med prisnivået Norge. Og mye av forklaringen med at elbil boomen i Norge startet med bilene fra Tesla har helt klart med pris/avgiftsnivå på bil i vårt land å gjøre.

I Sveige kan man til prisen av en 2018 modell Model S eller X P100D også se på andre type premium biler f.eks en Aston Martin. Det indikerer hvor «dyrt» Tesla S/X P100D er der borte.

Ser ikke helt relevansen til det du siterte. Du tok feil og jeg rettet det opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så 1) du bestrider at Tesla x/s p100d er på kostandsnivå i Sverige son Aston Martins ?

Og 2) ser ikke relevansen til at elbil boomen med Tesla (slik som i Norge) har uteblitt i andre land?

 

Nei det var absolutt ikke det jeg sa, hadde du lest hva jeg skrev hadde du spart deg for dette. Men jeg kan jo svare på spørsmålene dine:

1) Hvilken Aston Martin er det du refererer til? En model X P100D koster fra 1,7 millioner i Sverige. En AM vanquish koster 2,4 millioner((pris fra 2013 da det ikke var rett frem å få pris på nettsidene til AM). Så nei, de har ikke samme kostnadsnivå om en ser på de modellene der. Kanskje de har noen billigere biler som kan konkurere med Model X, men det må du nesten spesifisere i så tilfelle.

2) Hva spør du om her egentlig? Elbilboomen er større i utlandet(vekst). 

Lenke til kommentar

1)Jeg referer ikke til en bestemt modell , men at man som kjøper i Sverige kan «se» på Aston Martins som om man skal ha bil i det prisleiet en S/X P100D har.

Og man må ikke kjøpe fabrikkny bil , men brukt/litet brukt som tross alt står for majoriteten av omsetning av biler.

Det er bare å besøke blocket.se for å bekrefte.

2)Salget av elbiler i Norge «tok av» med Tesla model S sin inntreden for noen år siden. Elbil boomen jeg sikter til .

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2014/10/Derfor-er-Tesla-en-flopp-i-Sverige

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1)Jeg referer ikke til en bestemt modell , men at man som kjøper i Sverige kan «se» på Aston Martins som om man skal ha bil i det prisleiet en S/X P100D har.

Og man må ikke kjøpe fabrikkny bil , men brukt/litet brukt som tross alt står for majoriteten av omsetning av biler.

Det er bare å besøke blocket.se for å bekrefte.

2)Salget av elbiler i Norge «tok av» med Tesla model S sin inntreden for noen år siden. Elbil boomen jeg sikter til .

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2014/10/Derfor-er-Tesla-en-flopp-i-Sverige

 

Hvor langt skal du ro egentlig? 

Lenke til kommentar

Nei , det er ingen roing. Du vil bare ikke forstå hva jeg forsøker å få frem.

Nemlig at dette en vesentlig bakenforliggende årsak til at Norge har kommet så langt og fått det forspranget vi ser nå kontra andre land omkring oss i skandinavia og EU . Og at det ikke kun bøtes på med avgifts reduserings intensitiver andre steder .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei , det er ingen roing. Du vil bare ikke forstå hva jeg forsøker å få frem.

Nemlig at dette en vesentlig bakenforliggende årsak til at Norge har kommet så langt og fått det forspranget vi ser nå kontra andre land omkring oss i skandinavia og EU . Og at det ikke kun bøtes på med avgifts reduserings intensitiver andre steder .

 

Å si en ting som ikke stemmer gjenntate ganger for så å skrive det av med noe helt annet er selve definisjonen av å ro. Så og si alle tingene du har dratt frem har feilet, senest dette med AM som du skrev av med at en kunne kjøpe den brukt. Da kunne du likegodt sagt Norge, for en får brukt AM for samme pris som en P100D her på berget også. 

 

Anbefaler deg å sjekke ting før du faktisk spytter det ut, blir så mye lettere.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.blocket.se/stockholm/Aston_Martin_Vantage_V8_AMR_77501474.htm?ca=11&w=1&last=1

Vantage AMR ny med 0 mil på blocket.

Og svenskene som du sier tjener 40% mindre enn oss.

Hvorfor skal medelsvenson kjøpe en Tesla i 2014 som er for de like dyrt som Aston Martins.

Den som ror er jo deg.

Ser du virkelig ikke forskjellen på Sverige og Norge når det kommer til bilavgifter.

 

En liten historie lærdom om bilavgifter i Norge er på sin plass.

https://www.motor.no/artikler/2018/august/slik-er-de-norske-bilavgiftene/

i 2012

https://www.dagbladet.no/tema/pris-i-sverige-299-000-kr-pris-i-norge-1-500-000-kr/63365969

 

Da går det kanskje opp for deg etterhvert at , joda Norge er i en særstilling som kan redusere vesentlige kostnader i nybilavgifter på elbiler og således få folk over på elbiler.

Siden dette avgiftsnivået er og har vært hinsides sammenliknet med så og si alle andre land har satt Norge i en særstilling.

 

 

 

Jeg har dessuten vist til tidligere at omsetninger av biler i Norge er

3 av 4 er omsatt i bruktmarkedet . Det innebære også 12 uker gamle biler med 2000 kjørte km.

Så brukt (finn.no, blocket.se) er helt relevant i å sammenlikne priser .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.blocket.se/stockholm/Aston_Martin_Vantage_V8_AMR_77501474.htm?ca=11&w=1&last=1

Og svenskene som du sier tjener 40% mindre enn oss.

Hvorfor skal medelsvenson kjøpe en Tesla i 2014 som er for de like dyrt som Aston Martins.

Den som ror er jo deg.

Ser du virkelig ikke forskjellen på Sverige og Norge når det kommer til bilavgifter.

 

En liten historie lærdom om bilavgifter i Norge er på sin plass.

https://www.motor.no/artikler/2018/august/slik-er-de-norske-bilavgiftene/

i 2012

https://www.dagbladet.no/tema/pris-i-sverige-299-000-kr-pris-i-norge-1-500-000-kr/63365969

 

Da går det kanskje opp for deg etterhvert at , joda Norge er i en særstilling som kan redusere vesentlige kostnader i nybilavgifter på elbiler og således få folk over på elbiler.

Siden dette avgiftsnivået er og har vært hinsides sammenliknet med så og si alle andre land har satt Norge i en særstilling.

 

Jeg har ingen grunn til å ro, jeg har ikke kommet med usanne påstander. 2014 tesla? Hva prater du om egentlig, hvor er den teslaen som har lik pris og hvorfor skulle han vurdere mellom en tilnærmet ny bil og en fra 2014? Helt absurde tankemønster du kommer med her. 

 

Har jeg noen gang sagt at det ikke er forskjell? Nei, jeg har sagt at det stemmer for lengst. Leser du ikke? Selvfølgelig er det foskjell i bilavgifter, det er det i alle land. Jeg har aldri nektet for dette, hvor du har dette i fra aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Hele bakgrunnen til at jeg postet i denne tråden i første omgang var:

Å få en diskusjon om at vesentlige grunner til at Norge til de grader har lykkes med grønt skifte har med bilavgiftsnivået å gjøre. Kun det. Gå tilbake til min post på side 1 hvor det er kun sitert fra en artikkel. Det vil si ikke implisitt er mine meninger.

Du herr Salvesen gikk selvfølgelig hardt ut i din typiske stil med å plukke ut noe om drivstoff pris for så å avblåse alt som oppgulp.

 

Etter dette har jeg bare blitt forsøkt latteliggjort og stemplet som hater/motstander. Og diskusjonen har avsporet.

Slik når det eneste som forsøkes å få satt på agendaen er bil avgiftsnivået i Norge (som ikke er lignende i andre land) i nåtid og bakover i tid til da elbil salget det tok seg opp i 2012,2013 og 2014.

 

 

Jeg har inget å skamme meg for.

Er ingen flink politisk debattant.

Er fremtidig elbil kjøper.

Min tid på diskusjon.no (tidligere hardware.no) har bakgrunn i å være hjelpsom mot andre og løse hardware/programvare problemer.

Er virkelig overrasket over det lusne miljøet i disse bil/elbil seksjonene av forumet hvor det virker som alle kun er ute etter å score poenger til enhver pris.

 

Skam dere :-|

 

Takk for meg.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hele bakgrunnen til at jeg postet i denne tråden i første omgang var:

Å få en diskusjon om at vesentlige grunner til at Norge til de grader har lykkes med grønt skifte har med bilavgiftsnivået å gjøre. Kun det. 

Men akkurat det er vel ikke så mye å diskutere? Det er vel bare å slå fast at hovedgrunnen til at det selges så mye elbiler i Norge er avgiftsfritak og fritak fra bompenger? Så kan vi mene hva vil om norsk bilpolitikk, uten at det er tema i DENNE tråden :)

 

Det interessante  er hvordan politikken i andre land gjør det gunstig å registrere bilen der for deretter å dra nytte av de norske reglene ved å eksportere hit.

 

For det var vel ikke hensikten med stimuleringen av elbiler i EU og USA at bilene snarest mulig skulle havne i Norge?

 

Noen land har så vidt jeg forstår satt krav om lengre registreringstid i landet for å få full nytte av støtten, slik svenskene anbefales å gjøre i den første linken. Noen som kjenner eksportreglene og insentivene i de aktuelle land mer i detalj?

Lenke til kommentar

Men akkurat det er vel ikke så mye å diskutere? Det er vel bare å slå fast at hovedgrunnen til at det selges så mye elbiler i Norge er avgiftsfritak og fritak fra bompenger? Så kan vi mene hva vil om norsk bilpolitikk, uten at det er tema i DENNE tråden :)

Klart avgiftsfritak og reduserte bompenger er incentiver til å velge elektrisk, men det er slett ikke hele bildet slik du fremstiller det. For min del hadde jeg lyst til å bytte ut den noe aldrende dieselbilen for ca 2,5 år siden og vurderte i ca et år hva jeg skulle velge. Det sto det mellom følgende alternativer:

 

1. brukt bensinbil til ca 200 000 (mange å velge mellom)

2. ny PHEV til ca 400 000 (Mitsubishi Outlander PHEV)

3. brukt elbil til ca 100 000 (Nissan Leaf)

4. brukt elbil til ca 450 000 (Tesla model S)

 

Bompenger har vi ikke i Tromsø - ennå, og de forslagene som lå framme virket usannsynlige. Så bompenger påvirket over hodet ikke mitt valg over hodet. Pris er en viktig faktor, men som du ser hadde jeg ikke låst meg til en prisklasse. Jeg var villig til å strekke budsjettet og jeg vurderte også sparealternativet. Et par store skår i gleden for bensin var de løpende utgiftene (bensin og servicer), eksos når jeg skraper bilen og støy når jeg kjører. PHEV kostet mye mer, men hadde mange av de samme ulempene. Leaf fristet veldig på grunn av pris, støy, løpende utgifter osv, men rekkevidden var et stort skår i gleden. Altså ganske ambivalent. Teslaen kostet mer enn alle andre, også når man regner inn drivstoffbesparelse, men den hadde mange veldig fristende sider ved seg og ingen store ulempe slik jeg vurderte den. Det ble Teslaen og jeg er kjempefornøyd selv om den har sin personlighet på godt og vondt, og selv om den kostet ganske mye i innkjøp. Nå slipper jeg å irritere meg over f.eks bensinpriser og rekkevidde. Kostnadsmessig har jeg spart mer enn jeg beregnet fordi jeg har hatt to fine somre med 4-ukers bilferier, i stedet for 2 ukers flyferie. Altså mer ferie og lavere reisekostnader. (Omtrent samme bokostnder også, uten å skape noe mer enn en digresjon ut av det).

 

Poenget jeg vil oppsummere er at avgiftsfritak og reduserte bompenger er et fint bidrag og incentiv, men det er ikke det alene som får folk til å velge elbil.

Lenke til kommentar

 

Poenget jeg vil oppsummere er at avgiftsfritak og reduserte bompenger er et fint bidrag og incentiv, men det er ikke det alene som får folk til å velge elbil.

Noen ville garantert ha kjøpt elbil selv om du tok vekk insentivene. 

 

Men hovedgrunnen til at andelen elbiler er så mye høyere i Norge enn noe annet sted er avgiftspolitikken i Norge. Politikerne har satt rammene og vi handler deretter. Fatter ikke at noen gidder å diskutere det en gang. 

 

Om dette er en god eller dårlig politikk er en omfattende diskusjon der det er fullt mulig med ulike standpunkt. Den passer bare ikke inn i DENNE tråden. Heller ikke hva som var avgjørende for DITT valg av bilmodell.   

 

Jeg håper fremdeles å lære mer om hvorfor det er blitt slk at de amerikanske og europeiske markedene støvsuges for både nye ("endagsregistrerte") og brukte elbiler som havner i Norge. For dette handler jo ikke bare om norsk bilpolitikk.

 

Og slik jeg leser tittelen på denne tråden er det DET som skal diskuteres her.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...