Gå til innhold

Nå har trådløs lading av elbiler kommet opp i 120 kilowatt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var jo positivt.  Ikke induksjonslading på veier nødvendigvis, men på enkelte offentlige ladeplasser/parkeringsplasser.

Så kan de som ikke kan/vil  lade hjemme, lade lettere ute når de er i butikken eller skal ta toget. Og  riktigere betale for strøm & arbeid; istedet for at nettet i boligområder blir over-oppgradert og alle boligeiere må betale moroa.

Lenke til kommentar

fortsatt mindre effektivt enn galvanisk koplet lading - en teknisk snodighet i beste fall?

Når Tesla brukar vasskjølte kablar på superladarane, trur eg heller ikkje lading med kabel er mykje meir enn 97% effektivt ved 120kW.

 

Skulle gjerne visst korleis dei rekna verknadsgrada. I eit trådlaust ladesystem er jo ladaren delt i to, med den eine halvparten utanfor bilen og den andre, frå likerettar og utover, inni bilen. Er det heile ladaren som har verknadsgrad på 97%? I so fall er det definitivt betre enn kabel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

97% må da nesten vise til selve den induktive koblingen? Om 97% inkluderer 'alt' er det jo intet mindre enn sensasjonelt..

 

 

Har for øvrig veldig sansen for denne teknologien. Vil være sabla kjekt for alle som er villig til å bruke noen lapper på å alltid ha oppladet bil *uten* å skitne til fingrene med ladekabelen. ;)

(eller bare for dem som er litt bevegelsesutfordret)

 

Enda bedre for flåteoperatører som pizzabud, hjemmehjelp osv. Eller drosjer, da kan man lade mens man venter på tur. Det vil også kunne gjøre opplegg for ladeparkering enklere, det skal godt gjøres å rygge i stykker noe som er støpt fast i underlaget..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser på det som litt luksus. Man sparer noen sekunder på å plugge til kabelen. Lettvint og flott, men kanskje ikke verd de helt store summene for folk flest. Dvs. jeg tror ikke dette kan prises veldig mye høyere enn kablede ladere.

 

En annen ting er effekten. 120 kW er jo vel og flott, men når det nesten ikke fins biler med over 22 kW likeretter om bord så blir det et opplegg for ganske få. Ikke at det er særlig mange som har mulighet til noe som helst på 120 kW hjemme. Når man er på farten bruker man DC likespenning og det er som kjent ikke kompatibelt med induksjonsprinsippet. Grunnen til at likerettere i 100+ kW-klassen sitter i fastmonterte offentlige ladestasjoner er kostnaden. Disse koster i størrelseorden i overkant av 100 000 kr/stk og deles av veldig mange brukere, altså lave kostnader per person. Hvis denne delen skal flyttes inn i bilen vil det øke prisen på bilen ganske dramatisk og både ta plass og veie en god del. Det gir ikke mening å flytte den over til bilen.

 

120 kW induksjonslader ser ut til å være svaret på et spørsmål ingen har stilt.

 

Men si for eksempel 7-22 kW induksjon så begynner det å gi mening. Jeg tror det vil passe bra for små og mellomstore bedrifter med en en hyppig brukt bilpark som skal lades.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes UPSer som klarer 96% virkningsgrad fra AC til DC og deretter DC til AC igjen, og kabelen fra Norge til Nederland klarer ca 97% virkningsgrad på AC til DC, noen hundre kilometer kabel og deretter DC til AC så det er nok mulig. Det er bare ofte ikke lønnsomt å gjøre mindre ladere så effektive.

 

Men det er veldig bra om det er hele ladekretsen inkludert induksjon som er på 97%. Tipper nok at det tallet bare inkluderer induksjonsdelen, men imponerende uansett.

 

Kan man installere slike på noen busslommer og foran lyskryss i byene så får man lett busser som kan kjøre hele dagen på mindre batterier. Og i tillegg kan taxier og varetransport benytte de som er i veien. Og også vanlige elbiler dersom man kjører en del på slike områder.

 

På steder der trafikken går sakte eller står stille får man ladet mer pr meter med induksjonslader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

JEg har sett på når klipperen min plugger seg inn og 'presisjon' er ikke et ord jeg ville brukt. ;)

 

Den følger en ledning som er gravd ned i hagen, presisjonen ser ut til å være omtrent 5cm. Ladestasjonen har en 'trakt' som er litt videre enn dette. Klipperen følger bare ledningen til den trakten leder den inn i ladepluggen. Dessuten er ikke drivmotorene til klipperen kraftige nok til å skade ladestasjonen. Jeg sier ikke at prinsippet er ubrukelig men det krever en del raffinering før det kan brukes til biler og da kan man kanskje like greit satse på induktiv lading..

 

120kW ja, tøffe greier men det er selvfølgelig ikke tenkt til vanlige biler. Det er vel helst snakk om at man vil lage løsningen så 'vid' som mulig så man i fremtiden kan lade for eksempel lastebiler trådløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

fortsatt mindre effektivt enn galvanisk koplet lading - en teknisk snodighet i beste fall?

 

97% virkningsgrad betyr 3% tap. Lader du Teslaen din helt full med 100kWh alle hverdager i et helt år og betaler 1 kr/kWh så koster dette tapet deg 3 kroner pr dag eller 780 kroner pr år. Kanskje du lader E-golfen med bare 30kWh annenhver dag og betaler 70 øre/kWh, da koster det deg 115 kroner pr år. Virkningsgrad er viktig, men så lenge den ligger over 90% så er det ikke så skremmende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når robotgressklippere og støvsugere klarer å parkere seg selv så presist at de plugger inn, hvorfor kan ikke biler utstyres med tilsvarende automatisk innpluggig ved ladepunktene? Om så bare den siste halvmeteren hvis folk er redde for å kræsje med laderen eller garasjeveggen.

Tja, det er jo litt forskjeller på effekter og slikt her da:p

Lenke til kommentar

120kW ja, tøffe greier men det er selvfølgelig ikke tenkt til vanlige biler. Det er vel helst snakk om at man vil lage løsningen så 'vid' som mulig så man i fremtiden kan lade for eksempel lastebiler trådløst.

120 kW er nok tiltenkt vanlege bilar. Bombardier leverer allereie ferdige løysingar for induktiv lading av bussar på 200 kW. Det er i bruk i tre byar i Tyskland og ein i Belgia: https://primove.bombardier.com/fileadmin/primove/content/MEDIA/Publications/BT_PRIMOVE_charging_Fact_Sheet_2015_110dpi.pdf

 

Edit: Her er eit anna døme på bruk av 200 kW induktiv lading til større køyrety.  Trikken i Augsburg, som TU skreiv om allereie i 2012: https://www.tu.no/artikler/denne-trikken-kan-kjore-uten-en-trad/236456

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

For taxier som rykker fremover i en kø kan det være aktuelt å  lade med opptil ca. 20 kW på denne måten. For andre personbiler er det vel lite å hente før en evt. kan lade under kjøring 

 

Som Simen1 sier, det er ikke rett fram å installere 120 kW AC-DC ladekapasitet i en bil. Tesla bruker omtrent samme ladeenheter i superladere som de har i bilene, og da kobler de sammen 12 stykker per laderpar. 8 trengs det vel ihvertfall.  De vil ta endel plass.  I tillegg til å kjøle batteriet må bilen da kjøle laderen også. Det blir  ganske store og  støyende vifter, og dessuten ganske mye energi som går tapt. 

 

Automatisk tilkobling av kabler er vel mer aktuelt for superlading. Gjerne tilkobling av slanger for kjølevæske også, slik at varmen kan fjernes mer effektivt, eller utnyttes. For eksempel kan da en bil med varmt batteri varme opp en annens kalde batteri, 

 

https://insideevs.com/rapid-charging-robot-becomes-reality/

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...