Gå til innhold

Tesla Model 3 får kortere rekkevidde og lavere pris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i Oslo i det siste? Ser jo flere tesla der enn jeg ser Volkswagen... Tesla har hatt en stor elbil siden 2012. Først i år har det kommet noen ordentlige konkurrenter, Jaguar I-pace, og den var ikke like effektiv som tesla. Det er klart tesla har et forsprang i teknologi her. De andre bilmerkene har bokstavelig talt sovnet bak rattet. 

 

Men nå kommer det flere alternativer, så det blir spennende. Men når model 3 kommer til Norge kommer vi til å se drøssevis av dem, det er utvilsomt. Designet kan ikke sammenlignes med konkurrentene for mindre elbiler, den ser langt mer premium ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Inntil videre er den billigste varianten som Tesla har lovet – som skal koste 35.000 dollar – ikke tilgjengelig. Dette blir varianten med kortest rekkevidde."

 

Den skal vente lenge den som ønsker seg den versjonen. De har en produksjonskost som gjør at de vil tape penger på 35000 dollar versjonen, så glem det.

 

Om det kommer en 35000 dollar modell, så er det med en batteripakke som dagens Leaf of fremdrift på ett hjul.

 

Elon sier han ikke trenger å hente mer penger i markedet. Ja, han er morsom den mannen. Eneste alernativet til emisjon er ytterligere gjeld. Og til hvilken rente blir det ?

 

Hehe. Tesla lyser opp hverdagen. For et dusteselskap :-)

 

Dusteselskap verdsatt til kr. 364 milliarder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja... så lengst rekkevidde med Tesla 3 = 16 km mer enn Hyundai Kona, men 100 000 dyrere?

 

Forenklet sagt betaler Tesla 3 eiere 100 000,- ekstra for å kjøre 16km lengre?

 

Høres knallbra ut.

 

Betaler 100000 for å slippe Kona. Tror de fleste ville gjort det.

Joke aside:

 

M3 har ett mye større nettverk og er mye bedre enn det Kona er. Raskere, Høyre toppfart, flere lade muligheter, du får OTA som forbedrer bilen "hver dag". +++

Lenke til kommentar

"Inntil videre er den billigste varianten som Tesla har lovet – som skal koste 35.000 dollar – ikke tilgjengelig. Dette blir varianten med kortest rekkevidde."

 

Den skal vente lenge den som ønsker seg den versjonen. De har en produksjonskost som gjør at de vil tape penger på 35000 dollar versjonen, så glem det.

 

Om det kommer en 35000 dollar modell, så er det med en batteripakke som dagens Leaf of fremdrift på ett hjul.

 

Elon sier han ikke trenger å hente mer penger i markedet. Ja, han er morsom den mannen. Eneste alernativet til emisjon er ytterligere gjeld. Og til hvilken rente blir det ?

 

Hehe. Tesla lyser opp hverdagen. For et dusteselskap :-)

 

De kommer faktisk til å ha 18% fortjeneste på 35k versjonen. Og de 30% prosent på Model 3 bilene som selges nå.

 

Faktisk er Tesla det firma med høyest fortjeneste per bil.

 

https://www.google.no/amp/s/www.teslarati.com/tesla-model-3-solidly-profitable-sandy-munro/amp/

 

https://cleantechnica.com/2018/05/14/tesla-model-3-gross-margins/

 

Tesla eier Elbil markedet, ingen andre produsenter har kapasiteten og erfaringen som Tesla har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette viser med all sannsynlighet at Tesla ikke tjener godt nok på Model 3 i forhold til hva som var planlagt. Det er en måte å skru prisene opp på. De har bommet med sine kalkyler. 

 

Og ditt innlegg viser at du med all sannsynlighet ikke har hverken innsikt eller forståelse i hvordan Tesla sin strategi for å klare levering av en $35.000 bil er.

Nøkkelen til å få det til er volum. De MÅ over 5.000 biler pr uke, stabilt, for å klare å levere til den prisen. Om de er på 4.300 stk pr uke nå, så er det ikke nok.. Satt på spissen så går de konk om de leverer biler til den prisen nå.

 

En annen ting med Tesla er at de har ingen problemer med å gjøre endringer. Heller ingen problemer med å erkjenne feil, også gjøre endringer. Dermed får man en «rotete» vei framover, med mange endringer. Men fram til nå så ser det ut til at Tesla har klart dette meget bra, og med en vekst som er fullstendig i verdensklasse.

 

Som bringer meg til konklusjonen. Tesla fikk en ide om en endring (mid-range). Siden de ikke er helt på nivå for å levere billig-bilen, så funderte de nok internt, og konkluderte med (av mange grunner jeg/vi ikke vet) at å treffes på «mid-way» nå i avslutningfasen av den rabatten i USA, ville være svært fordelaktig for både selskapet og kundene.

Lenke til kommentar

Du sier jo akkurat det samme som meg Fungus......

Forskjellen er at du snur det til noe positivt. Ja, de tilpasser seg og de må de. Men det gjør de fordi de ikke ser ut til å tjene godt nok i forhold til sine planer. Ingen krise, men neppe noe man vil se fra etablerte bilprodusenter.

De har sånn ca vært på plan i hele 2018 hittil. Med MR vil de kunne produsere noe sånt som 5.000 ekstra Model 3 i fjerde kvartal, ettersom flaskehalsen ser ut til å være tilgangen på battericeller. Da øker de omsetning og overskudd.
Lenke til kommentar

Ja, det er nok flere fordeler med Model 3 fremfor Kona... hvis man velger å ta med mer teknisk utrustning. Basis modellen er listet som 446 000,-, men med full teknisk utrustning koster den 619 000,- (iht artikkelen).

 

Med andre ord koster en utrustet Model 3 opptil 260 000.- mer enn Kona.

 

Fullt klar over at det to forskjellige biler, men så tok jeg utgangspunkt i prisen på den mest grunnleggende versjonen av Model 3 med omtrent samme rekkevidde som Kona.

 

Så hva har en Model 3 uten ekstra utstyr som er verdt 100 000,- mer enn Kona?

Model 3 med mid range koster 45000$ eller ca 372 000kr , hvor får du 446 000kr fra ?? Nå vet jeg ikke prisen på kona ,men den selges på Finn til 450k ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den skal vente lenge den som ønsker seg den versjonen. De har en produksjonskost som gjør at de vil tape penger på 35000 dollar versjonen, så glem det.

Eh ja, som Tesla selv har sagt så vil de tape penger på den til de har økt produksjonskapasiteten tilstrekkelig. Hva er poenget med å gjenta det åpenbare, som om det er en stor nyhet?

 

Om det kommer en 35000 dollar modell, så er det med en batteripakke som dagens Leaf of fremdrift på ett hjul.

Specs/rekkevidde for SR er vel allerede gjort kjent, så hva er det du kakler om her?

 

Elon sier han ikke trenger å hente mer penger i markedet. Ja, han er morsom den mannen. Eneste alernativet til emisjon er ytterligere gjeld. Og til hvilken rente blir det ?

Nå gikk Tesla sannsynligvis med overskudd i Q3 og planlegger å fortsette med det, og så får tiden vise hva som skjer.

Lenke til kommentar

Dette viser med all sannsynlighet at Tesla ikke tjener godt nok på Model 3 i forhold til hva som var planlagt. Det er en måte å skru prisene opp på. De har bommet med sine kalkyler.

Nei, det viser sannsynligvis at det stemmer at det nå er batteriproduksjon som er flaskehals, og ved å tilby en MR-variant så vil de kunne øke produksjonen av biler uten å være avhengig av å øke batteriproduksjonen like langt.

 

Dette gir mening så lenge de ikke kan produsere 35K-varianten med overskudd.

 

Du sier jo akkurat det samme som meg Fungus......

Forskjellen er at du snur det til noe positivt. Ja, de tilpasser seg og de må de. Men det gjør de fordi de ikke ser ut til å tjene godt nok i forhold til sine planer. Ingen krise, men neppe noe man vil se fra etablerte bilprodusenter.

Etablerte bilprodusenter som sier de ikke klarer å tjene penger på elbiler, og som stadig møter på nye problemer og forsinkelser når de først prøver seg?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

På en måte gir dette mening selv uten begrensinger i batteritilgangen. Jeg mistenker at Tesla ser slutten på det oppdemmede behovet for høyt spekkede TM3. Ved å senke inngangsprisen med $5k så dobler de i følge gammel tommelfingerregel markedet. Det burde kompensere greit for eventuelt synkende etterspørsel etter de dyreste variantene, *uten* at marginene rammes så hardt som om de hadde hoppet rett på $35k-bilen.

 

Det vil ikke overraske meg om standard interiør kommer som neste mulighet(ytterligere $5k ned) før standardbatteriet kommer.

Lenke til kommentar

Tesla har framskunda slepp av resultatet for Q3 til i dag. Då får vi svaret på om Tesla no går med overskot, eller om dei er på randa av konkurs. Aksjemarknaden har reagert svært positivt, for få framskundar publisering av dårlege resultat. Fasit kjem klokka 22 norsk tid.

 

Andre USAnske bilprodusentar har merka ein nedgang i salet av personbilar på 11% so langt i oktober. Det gjeld truleg ikkje Tesla, som framleis har kjøparar til mange fleire bilar enn dei klarer å produsere.

Lenke til kommentar

Tesla har framskunda slepp av resultatet for Q3 til i dag. Då får vi svaret på om Tesla no går med overskot, eller om dei er på randa av konkurs. Aksjemarknaden har reagert svært positivt, for få framskundar publisering av dårlege resultat. Fasit kjem klokka 22 norsk tid.

 

Andre USAnske bilprodusentar har merka ein nedgang i salet av personbilar på 11% so langt i oktober. Det gjeld truleg ikkje Tesla, som framleis har kjøparar til mange fleire bilar enn dei klarer å produsere.

Tesla har vært på randen av konkurs helt siden starten og folk har dømt de nedover og under ekstremt lenge. Så lenge Tesla er såpass populær blant både folk og investorer har de ingenting å frykte. Drømmen for min del hadde vært en model 3 hatchback. 

post-123826-0-43254200-1540399371_thumb.png

Lenke til kommentar

 

Tesla har framskunda slepp av resultatet for Q3 til i dag. Då får vi svaret på om Tesla no går med overskot, eller om dei er på randa av konkurs. Aksjemarknaden har reagert svært positivt, for få framskundar publisering av dårlege resultat. Fasit kjem klokka 22 norsk tid.

 

Andre USAnske bilprodusentar har merka ein nedgang i salet av personbilar på 11% so langt i oktober. Det gjeld truleg ikkje Tesla, som framleis har kjøparar til mange fleire bilar enn dei klarer å produsere.

Tesla har vært på randen av konkurs helt siden starten og folk har dømt de nedover og under ekstremt lenge. Så lenge Tesla er såpass populær blant både folk og investorer har de ingenting å frykte.
Det trur ikkje eg heller. Tesla opp 15% i etterhandelen, etter framlegging av eit resultat som slo alle forventningar: https://www.dn.no/utenriks/tesla/elon-musk/musk-holder-det-han-lover-markedet-overrasket/2-1-459656

 

Snart er 420 dollar billig. ;-)

Lenke til kommentar

Model 3 med mid range koster 45000$ eller ca 372 000kr , hvor får du 446 000kr fra ?? Nå vet jeg ikke prisen på kona ,men den selges på Finn til 450k ...

 

Kona er 349 999,- med alt utstyr. Kona på Finn til 450k er de som var aller først ute og forhåndsbestilte og som har fått levert Kona allerede, og nå legger dem ut på Finn med høyt påslag i håp om at enkelte med nok kroner og liten tålmodighet hiver seg på og brenner av 150 000,- for å få bilen tidligere.

 

45 000$ for Model 3 er start pris, uten tilleggs utstyr. Og ser man på Model S og X uten tilleggsutstyr så er det ganske 'bare bones'.

Lenke til kommentar

45 000$ for Model 3 er start pris, uten tilleggs utstyr. Og ser man på Model S og X uten tilleggsutstyr så er det ganske 'bare bones'.

Innstegsmodellene av Model S/X er veldig godt utstyrt. Du har AWD, luftfjæring, navigasjon, elektrisk justerbare delskinnseter med minne, appstøtte, hengerfeste (på X), sykt bra lydanlegg, elektrisk bakluke, elektriske frontdører, elektriske bakdører (på X), Spotify, Homelink, oppvarmet ratt, osv. Stort sett det eneste man kan legge til på en bestilling er autopilot.

 

Model 3 til $45k inkluderer premium-pakken, som gjør at dagens innstegsmodell av Model 3 også er relativt godt utstyrt. Riktignok ikke like godt utstyrt som S/X.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...