Gå til innhold

Mathias (6) spiller Overwatch på høyt nivå


Anbefalte innlegg

Jeg tror Robert Aas leket med dukker, istedet for cowboy og indianere, i sin barndom. Utrolig hvor pedagogisk korrekt denne mannen skal være.

Nå bruker man ikke i-ordet lengere og det er kulturell appropirasjon å leke denslags. Når det gjelder "cowboy" så har det ordet ikke mindre enn 3 lag politisk ukorrekthet. Tror det korrekt nå er “Bovine Motivational Adolescent”.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halvtragisk å kommentere på at en 6-åring får spille 12-årsgrense spill. Artikkelen, for det første, sier at foreldrene alltid ser på når han spiller - på samme måte som barn får gå på høyere aldersgrense med foreldre - så jeg vil heller påstå at disse foreldrene er mye "flinkere" enn mange andre er. Dessuten er Pegi-ratings bare anbefalte aldersgrenser, det er ikke ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Halvtragisk å kommentere på at en 6-åring får spille 12-årsgrense spill. Artikkelen, for det første, sier at foreldrene alltid ser på når han spiller - på samme måte som barn får gå på høyere aldersgrense med foreldre - så jeg vil heller påstå at disse foreldrene er mye "flinkere" enn mange andre er. Dessuten er Pegi-ratings bare anbefalte aldersgrenser, det er ikke ulovlig.

Nei, selvsagt er det ikke ulovelig å la en 4-åring trene seg på å drepe en person hvert andre sekund.

 

maxresdefault.jpg

Lenke til kommentar

Nei, selvsagt er det ikke ulovelig å la en 4-åring trene seg på å drepe en person hvert andre sekund.

 

maxresdefault.jpg

... Du kødder, right? Akkurat det er faktisk umulig å ta seriøst. Denne diskusjonen er tydeligvis komplett meningsløs. Hvis argumentet ditt er at Overwatch er "trening på å drepe folk", så bør det være like ulovlig å spille om man er 40 som om man er 4, eller? Omtrent ALLE dataspill må bli ulovliggjort med den logikken.

 

Og bare for å ha det av banen: Nei, det er ikke ulovlig å la en 4-åring spille Overwatch. Å spille Overwatch er ikke "trening på å drepe".

 

Litt sært å kommentere på et diskusjonsinnlegg fra en nettside om dataspill hvis det er holdningen din, egentlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Og så står det i artikkelen:

 

"Mathias Meyer Hovde (6) elsker å spille Overwatch. Han spiller på relativt høyt nivå, med over 2600 i rating, eller Platinum-rangering, noe som er over gjennomsnittet."

Det er i min verden nok til å si høyt nivå, men samtidig så kan tittelen virke som de mener at han er konkurransedyktig/spiller i turneringer. Det han prestere er uten tvil imponerende, men tittelen ligner på typisk clickbait-tittel og derfor leser man det vel med skepsis allerede fra første stund. Heftig prestasjon å ligge på rundt 2600 i OW som 6-åring.

Lenke til kommentar

Interessant at dere klarer å skrive en så lang artikkel om dette uten å verken stille spørsmål ved, eller i det hele tatt problematisere det at gutten er seks, og spiller et voldsbasert spill med 12-årsgrense.

 

Det er ikke aldersgrenser på spill. Det er en veiledende aldersmerking satt av PEGI.

Lenke til kommentar

 

Og så står det i artikkelen:

 

"Mathias Meyer Hovde (6) elsker å spille Overwatch. Han spiller på relativt høyt nivå, med over 2600 i rating, eller Platinum-rangering, noe som er over gjennomsnittet."

Det er i min verden nok til å si høyt nivå, men samtidig så kan tittelen virke som de mener at han er konkurransedyktig/spiller i turneringer. Det han prestere er uten tvil imponerende, men tittelen ligner på typisk clickbait-tittel og derfor leser man det vel med skepsis allerede fra første stund. Heftig prestasjon å ligge på rundt 2600 i OW som 6-åring.

Det handler lite om clickbait, og mer om at "2600 rating" er mye mer komplisert og uforståelig for folk som ikke spiller Overwatch, enn "høyt nivå".

 

Jeg vurderte flere overskrifter, men denne falt jeg på siden den er lettest å skjønne for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler lite om clickbait, og mer om at "2600 rating" er mye mer komplisert og uforståelig for folk som ikke spiller Overwatch, enn "høyt nivå".

 

Jeg vurderte flere overskrifter, men denne falt jeg på siden den er lettest å skjønne for folk flest.

Prøvde ikke å si at tittelen i dette tilfellet var clickbait. Men det er litt slik en typisk "clickbait" eller "lett-å-dele" tittel ville vært hvis det var en overdrevet sak. Synes ikke tittelen er gal, men jeg forstår hvorfor folk kan bli skeptisk når de leser tittelen før de kommer til saken. Det er definitivt høyt nivå. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Det er ikke aldersgrenser på spill. Det er en veiledende aldersmerking satt av PEGI.

 

Ja - hva vil du frem til?

 

Akkurat dette spillet har 'veiledende aldersmerking' til 12 år, som du så fint kaller det.

 

Og når et spill har anbefaling på minst 12 år, fra en fag-instans som jobber med nettopp dette, må det jo være lov å nevne dette i en kommentar uten å bli nærmest hudflettet!

 

En av mine første tanker som slo meg, var faktisk også dette med alder – håper han er flink til å separere spill og virkelighet, og ikke tar med seg momenter over i 'real life'. Husk; han er bare seks år. Hvor moden var du i den alderen? Jeg var iallefall ikke særlig moden, og selv om all dataspill selvfølgelig bare er lek på en skjerm, så bør vi være forsiktige med å simplifisere eller skyve bort alle problemstillinger. 

 

Men foreldrene kjenner sitt barn best – og kanskje akkurat denne gutten evner å håndtere dette helt fint.  :) Allikevel snodig at journalisten ikke tok med en eneste setning angående denne problematikken..

Lenke til kommentar

Husk at det er anbefalt aldersgrense. Møtte en gutt på 9 en gang som spilte GTA V

 

Min 6-åring spiller GTA V... Riktig nok med familieplugin på :-) Så for det om man spiller voldelige dataspill, så kan man fjerne ganske mye av det voldelige. GTA er et fantastisk spill med en stor verden man kan "roame i", kjøre bil, båt, helikopter, osv...

 

 

Ja - hva vil du frem til?

 

Akkurat dette spillet har 'veiledende aldersmerking' til 12 år, som du så fint kaller det.

 

Og når et spill har anbefaling på minst 12 år, fra en fag-instans som jobber med nettopp dette, må det jo være lov å nevne dette i en kommentar uten å bli nærmest hudflettet!

 

En av mine første tanker som slo meg, var faktisk også dette med alder – håper han er flink til å separere spill og virkelighet, og ikke tar med seg momenter over i 'real life'. Husk; han er bare seks år. Hvor moden var du i den alderen? Jeg var iallefall ikke særlig moden, og selv om all dataspill selvfølgelig bare er lek på en skjerm, så bør vi være forsiktige med å simplifisere eller skyve bort alle problemstillinger. 

 

Men foreldrene kjenner sitt barn best – og kanskje akkurat denne gutten evner å håndtere dette helt fint.  :) Allikevel snodig at journalisten ikke tok med en eneste setning angående denne problematikken..

 

Når du tar et dypdykk i setting av aldersgrenser, så vil du se at mange aldersgrenser også settes ut fra vanskelighetsgrad. Eksempelvis så finner du masse ikke-voldelige spill med aldersgrenser fra opp til 12 år. Samme gjelder også brettspill.

 

At journalisten ikke tok for seg denne problematikken er vel for at den er ikke eksisterende. All forskning og konklusjon, også i Norge, har konkludert med at dette er et ikke-problem. Det finnes noe skremselspropaganda i media, men oppfordrer deg til å faktisk lese de forskningsrapporter som finnes dersom du er interessert :-)

 

Det viktigste er nok god dialog mellom barn og foreldre. Samme om det er dataspill, cowboy/indianer eller vannkrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

12-årsgrense på det voldsspillet. Her er det bare å vente på at barnevernet skal omplassere.

Jeg trodde først denne kommentaren var en spøk, men etter å ha lest mot svarene dine skjønner jeg at du faktisk er seriøs. Greit at slike mobbeofre som deg selv vokser opp til å bli ekle regelryttere, men siden du tydeligvis ikke forstår hvordan verden funker kan jeg fortelle deg at det faktisk ikke er forbudt å la barna sine spille spill med 12 års aldersgrense, på lik linje med at du kan ta med deg barna dine på kino med 12 års grense, ja til og med 15 års grense! Nå må du ikke få hjerteklapp her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

... Du kødder, right? Akkurat det er faktisk umulig å ta seriøst. Denne diskusjonen er tydeligvis komplett meningsløs. Hvis argumentet ditt er at Overwatch er "trening på å drepe folk", så bør det være like ulovlig å spille om man er 40 som om man er 4, eller? Omtrent ALLE dataspill må bli ulovliggjort med den logikken.

 

Og bare for å ha det av banen: Nei, det er ikke ulovlig å la en 4-åring spille Overwatch. Å spille Overwatch er ikke "trening på å drepe".

 

Litt sært å kommentere på et diskusjonsinnlegg fra en nettside om dataspill hvis det er holdningen din, egentlig.

Enig, noen folk er bare så ekstremt LEI! Jeg ser ingen hint til sarkasme eller ironi i innleggene til vedkommende heller så jeg fatter det bare ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

12-årsgrense på det voldsspillet. Her er det bare å vente på at barnevernet skal omplassere.

 

Skjønner ikke at det er aldersgrense i det hele tatt på spill, ser jo hvor stor "skade" en 6 åring tar av dette "nada" bare ser pur glede denne ungen har og jeg tror faktisk det er nyttig for hjernen å utvikle seg til å tenke strategisk osv som kan være nyttig i andre deler av livet, så dette er meget fint å se på :p

Lenke til kommentar

Å trene en 4-åring til å bli massemorder er ikke ekstremt?

 

Kjenner du foreldrene til gutten? Kjenner du gutten? Fordi det virker som om gutten klarer fint å skille mellom spill og virkelighet. Så jeg synes foreldrene gjør en bra jobb, med å følge med tiden og de følger jo med på når han spiller. Så når du kommenterer "Å trene en 4-åring til å bli massemorder er ikke ekstremt?" synes jeg at det begynner å bli litt for drøyt. Det er jo som flere andre her har sagt, at aldersgrensene på spill bare er anbefalte aldersgrenser av PEGI. Det er jo bevist at dataspilling er bra for å lære seg engelsk, og til å tenke strategisk. Så jeg synes foreldrene bare gjør en god jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...