Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Smartmålere (AMS) -nektere ilegges årlig gebyr kr. 2.125.- urimelig?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Brev fra energi selskapet nettopp mottatt.

 

Fra "de gamle harde dager" -30 år tilbake i tiden, lenge før 2000 årsskiftet, da hadde vi "steinalder" metoden for strømmåler avlesning. En person ansatt av energiselskapet troppet opp ved din dør og leste av ditt strømforbruk. 

 

 

Da kan du jo spørre energiselskapet om kundene fikk kompensasjon da de overtok innrapporteringen selv ... Ikke det, nei. Så kundene har i mange år avlastet selskapet gratis ved å avlese strømmåleren. Dette kostet faktisk også penger i form av telefonregning, den gang betalte man pr sms og pr tellerskritt.

 

Slik gjøres det i mangel på konkurranse: Utgiftene belaster vi kundene, besparelsene beholder vi selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du jo spørre energiselskapet om kundene fikk kompensasjon da de overtok innrapporteringen selv ... Ikke det, nei. Så kundene har i mange år avlastet selskapet gratis ved å avlese strømmåleren. Dette kostet faktisk også penger i form av telefonregning, den gang betalte man pr sms og pr tellerskritt.

 

Slik gjøres det i mangel på konkurranse: Utgiftene belaster vi kundene, besparelsene beholder vi selv.

Bortsett fra at nettleien er prisregulert, da. Kundene har blitt kompensert løpende gjennom lavere nettleie når nettselskapene har oppnådd besparelser.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, som du kan se ut i fra grafikken og tilhørende informasjon har ikke det foreslåtte alternativet fastledd. Den øverste, som er dagens ordning har en fastledd. I siste som er foreslått i høringsforslaget er det abonnert effekt som ligger til 1060(5kW) + overskytt effekt utover abonnementet. So jeg har sagt tidligere er ikke dette fast, det er mulig å endre ut i fra hvor mye effekt en bruker og derfor vill også prisen på "leddet" variere. 

 

Her er en fin film fra energidagene hvor NVE forklarer det grundig: 

 

Og nei, du slipper å se hele. Jeg har stoppet den hvor NVE tar opp det vesentlige her. 

 

Jeg lurer fortsatt på hvilken høring du refererer til, om det ikke er den offisielle fra NVE som ligger ute på deres sider. Og hvem er vi? Det er bare du som snakker om dette dokumentet, fastleddet, at dette inngår i faktura som nevnt av TS osv. 

 

Altså, jeg er gjerne ute etter ny info her. Om du sitter på noe jeg ikke vet, så må du gjerne vise til det. Men jeg har ikke fått noe nytt ut av denne diskusjonen. 

 

Og som en liten digrisjon til slutt så kan jeg beregne den nye nettleien ift gammel ut i fra ditt vedlegg:

bruker en 22300kWh og holder seg innenfor 5kW til enhver tid over en time(noe jeg gjør) blir prisen: 

-1060 pr år i abonnemert effekt  

0,05kr * 22300kWh = 1115 kroner 

Dvs 2175 kroner i nettleie. Eller 3898 kroner spart pr år. 

 

Nå har moderator satt en stopper her, så jeg stopper jeg også. Men siden du har åpenbart misforstått grafikken så må jeg bare påpeke det. Disse 5 KW er ikke inkludert i de 1060,-. De 5 KW er noe man da skulle abonnere på. 

 

Prisen du da ville fått for nettleien hvis du alltid klarer å holde deg innen 5 KW vil da bli: 

 Fastavgift/ledd 1060,- . 

+ Abonnement på 5 KW totalt 3445,-

+ Variabelt 0,05 kr per kWh = 1150,-

 

Totalt 5620,- per år. 

 

 

Hvis du ser på høyre side i grafikken er det satt opp hvordan dette slår ut per år. Der ser du at samtlige alternativer egentlig er ganske like. 

 

 

Som nevnt har moderator sagt stopp her, så det blir ikke mer om dette fra meg i denne tråden. 

Endret av Tor C
Lenke til kommentar

Innfør dagtidssatser og rushtidsavgifter i samme slengen 24/7 for disse, så blir det nok liv i leiren :)

 

De burde strengt tatt ilegges et sjablongmessig beløp for dette etterhvert, hvis denslags tariffer innføres for øvrige kunder.

 

For å dra en slags sammenligning, en som er "bompengebrikke-overfølsom" (ny diagnose eller utvidelse av eksisterende) og fritatt for å ha brikke i bilvinduet, bør ikke slippe unna rushtid-pris i bomringen bare fordi man ikke kan måle når han passerte. (Det er jo problematikken med at noen ikke har AMS-måleren, -man får ikke målt/dokumentert effekttoppene og når på døgnet det var)

Lenke til kommentar

Fra "de gamle harde dager" -30 år tilbake i tiden, lenge før 2000 årsskiftet, da hadde vi "steinalder" metoden for strømmåler avlesning. En person ansatt av energiselskapet troppet opp ved din dør og leste av ditt strømforbruk. 

 

Også for energiselskapene her i Norge har det skjedd tekniske forandringer, i tråd med den øvrige tekniske utvikling. Det var vel en gang på -90 tallet at det ble innført telefon/SMS avlesning av strømforbruket.  For energiselskapene var denne satsing på teknologisk endring en kostnads besparelse i million klasse hvert år. 

 

I Norge finnes det omkring 5000 stk. såkalte "AMS-nektere". En helseerklæring bekrefter at for slike personer ønskes ikke en installasjon av slike AMS målere.

Denne steinaldermetoden vil jo sørge for at AMS-nekterne, som har fått helseerklæring på at de ikke tåler strålingen, heller ikke trenger å belastes med stråling fra telefon eller internett ved innsending på gamlemåten. Det skal nok bli greit for disse å slippe disse plagene de må ha hatt siden de fikk seg mobiltelefon og internett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De burde strengt tatt ilegges et sjablongmessig beløp for dette etterhvert, hvis denslags tariffer innføres for øvrige kunder.

 

For å dra en slags sammenligning, en som er "bompengebrikke-overfølsom" (ny diagnose eller utvidelse av eksisterende) og fritatt for å ha brikke i bilvinduet, bør ikke slippe unna rushtid-pris i bomringen bare fordi man ikke kan måle når han passerte. (Det er jo problematikken med at noen ikke har AMS-måleren, -man får ikke målt/dokumentert effekttoppene og når på døgnet det var)

 

Ja kanskje det.

 

Jeg er likevel litt skeptisk til dette om jeg som strømkunde på sikt får del av innsparelsene, eller om all denne rushtids-greia med strømnettet i Norge kun er en miljøvernpolitikernes melkeku. Men jeg liker å slippe å avlese strømmåler, og er ikke noe særlig skeptisk til stråling.

 

Ellers vil de jo prøve å selge inn Smartly. Da kan jeg kanskje heller gå for egetvalgt "smarthjem". Men muligheten er der med Smartly om de da ikke blir liggende til evig tid på ågerpriser på dette ned "smarthet".

 

Eneste jeg syntes var dumt var at jeg ikke kunne ha fått det på ethernetkabel, slik at det blir mer lettvint å slippe å tenke på WiFi-sikkerhet og ha et evigvarende passord som E-verket kan bruke på min router. Innstallatør var ikke villig til å legget det på ethernet-kabel. Men da kan jeg være kjip tilbake dersom jeg får lyst til det, og parkere dem vekk i fra trådløsrouteren min.

 

Ellers skal man alltid være obs på det med overvåkningsproblematikker. Kanskje dette er eller ikke er en slik én. Men bedre å være smått skeptisk enn blåøyd.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir noen besparelser i det hele tatt, argumentene som ble vektlagt på 80/90 tallet når man først diskuterte smartmålere, var under de forholdene som da gjaldt - stigende strømførbruk og effektbelastning. Dette var tiden når alle la varmekabler og installerte elektriske varmeovner og kastet ut parafinovner.

 

Men etter dette kom jo varmeppumper som blir installert i et kjempestort omfang - og husholdningenes strømforbruk har sunket siden da.

 

I tillegg trodde man at hele greia skulle koste 5 milliarder, det har blitt en del mer....

 

Så noen butikk blir dette aldri.

 

Derimot har jeg stor tro på andre fordelere smartmålerne kan gi oss - som for eksempel raskere og bedre visning av områder ved feil i nettet osv. 

 

Synd dette med ekstraavgift for de som ikke vil ha smartmåler, man burde skjønt at et visst antall ikke ville ha slike. Kanskje sjekket andre lands erfaringer? Og så gjort en omorganisering av innsamlings-kWh tall som ikke medførte ekstra kostnader for den "gamle" måten.

 

Men nå har jo NVE gitt de mulighet til å kreve inn penger for dette - da vil selvsagt nettselskapene gjøre dette - selv om det ikke ville medført ekstra kostnader for de - de er tross alt pålagt å tjene penger der de kan.

 

NVE er, som i mange andre saker, forbrukernes uvenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikerne skal jo ha alle av oss over på EL-bil før eller siden da, selv om det er noen års etterslep før fossilbilene forsvinner for godt. Sånn sett så er det vel butikk i strømprisingen også for framtiden.

 

Strømforbruket per husholdning har sunket ca 2000kWh siden 90 tallet. 

 

En el-bil som kjører 10k km bruker ca 2000kWh.

 

Samtidig blir det ikke færre med varmepumpe og boliger blir ikke dårligere isolert.

Lenke til kommentar

Sant nok den siste setningen der ja.

Men eksporten vil muligens øke og sånn sett så sitter vi vel sånn halvveis som forbrukertapere, men det er jo greit at "butikken" går godt også. Får håpe at kommunene ikke fristes til å ta ut for mye utbyttefest med sine trange økonomier.

Lenke til kommentar

Nevnt i en annen tråd her.

 

Hvorfor i all verden blir ikke el-bil eiere belastet med et saftig gebyr for å øke belastningen på nettet?

 

El-bil ladere står vel omtrent for 100% av den økende belastningen på nettet fremover.....

 

Hva med et engangs gebyr på kr 100k?

 

For det var vel slik - de som utløser mest kostnader bør betale mest?

 

:D

 

Synes jeg virker mye mer fornuftig enn å belaste de som ikke gang vil ha smartmåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan du jo spørre energiselskapet om kundene fikk kompensasjon da de overtok innrapporteringen selv ... Ikke det, nei. Så kundene har i mange år avlastet selskapet gratis ved å avlese strømmåleren. Dette kostet faktisk også penger i form av telefonregning, den gang betalte man pr sms og pr tellerskritt.

 

Slik gjøres det i mangel på konkurranse: Utgiftene belaster vi kundene, besparelsene beholder vi 

På den ene siden er det de med >5 mill. i netto årsinntekter som sitter som aksjonærer i mange -både kraftselskaper, men også i noen nett eierselskaper som satser "sparepengene" sine på det "våte gullet". Dette gulet er av de bedre butikker hvor det er lønnsomt å plassere formue midlene. Fordeling av utgifter i ethvert samfunn vil aldri kunne bli balansert mellom samfunnsborgerne. Flere politiske vedtak visser nettopp det, -og derfor klager vi.  

Lenke til kommentar

Nevnt i en annen tråd her.

 

Hvorfor i all verden blir ikke el-bil eiere belastet med et saftig gebyr for å øke belastningen på nettet?

 

El-bil ladere står vel omtrent for 100% av den økende belastningen på nettet fremover.....

 

Hva med et engangs gebyr på kr 100k?

 

For det var vel slik - de som utløser mest kostnader bør betale mest?

 

:D

 

Synes jeg virker mye mer fornuftig enn å belaste de som ikke gang vil ha smartmåler.

 

Hvorfor skal el-bil eiere bli belastes for økt strømbehov? Sett fra en annen synsvinkel, jeg kjører bare 8k km hvert år. Jeg belaster veidekket langt mindre enn det en yrkessjåfør, eks. en taxi gjør, likevel betaler jeg samme årsavgift. Rettferdig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Å tvinge folk til å innstallere smartmålere som kan medføre
helserisiko og innsamling av data i private hjem er uten tvil et
betydelig inngrep. Grunnlovens § 113 lyder slik: 
«Myndighetenes inngrep overfor den enkelte må ha grunnlag i lov.»

Men det finnes altså per i dag ingen lov som tillater kraftbransjen å tvinge noen til å innstallere
smartmåler, det må derfor skje frivillig. Å true med politiet er
jo direkte latterlig. Enkelte steder har strømkunder t.o.m blitt
truet med at strømmen blir koblet ut hvis de ikke slipper inn
montøren. Dette er ikke bare frekt, men dumt, for å koble ut
strømmen til en kunde som har betalt regningen er et kontraktsbrudd som gir grunnlag for anmeldelse og krav om erstatning. Alle strømkunder har en standardkontrakt med sin strømleverandør. Et brev til kraftleverandøren om at utkobling av strømmen vil føre til at direktøren i selskapet og/eller styreleder vil bli anmeldt og holdt personlig ansvarlig burde ha en viss virkning i slike tilfeller.

Jeg brukte litt tid på å sette meg inn i dette, og har funnet ut at departementet har gitt NVE blankofullmakt til å tvangs-installere smartmålere i de tusen hjem. NVE har pålagt nettselskapene å utføre oppdraget. Hvis folk nekter, må de framvise attest fra lege eller psykolog og søke kraftleverandøren om fritak. Som om det er en sykdom å ikke
ville utsette seg for muligheten for helserisiko eller overvåkning i eget hjem. NVE har ikke bare tillatt seg å belaste helsevesenet, men også utnevnt seg selv til klageinstans. Og alt dette uten at det er hjemlet i norsk lov.

Når det gjelder dette med stråling har jeg ikke noe særlig
greie på det, men har registrert at det er stor faglig uenighet om skadevirkninger av elektromagnetisk stråling. Men NVE ser helt bort fra det, og henviser bare til Statens strålevern. Det foreligger ingen uavhengig utredning om dette.

NVE, Statnett og bransjen er helt sikkert klar over de
problematiske sidene mht til personvern smartmålerne reiser, og at dette om noen år vil eskalere med tingenes internett og muligheten til å nedlaste software med allgoritmer og kunstig intelligens i smartmålere, som vil kunne brukes til å lage personlige profiler av den enkelte strømkunde. Store mengder data fra overvåkning av hjemmet til strømkundene via smartmålere skal lagres i én sentral hub, en sentral database, som muligens skal lokaliseres i Danmark. Disse dataene representerer store verdier. De forteller oss at det
er vi som eier våre personlige data, men i realiteten vil vi ikke
ha noen som helst kontroll over hvem som får tilgang. Strømkundene får absolutt ingen seriøs informasjon om dette. I stedet brukes illegitim tvang og trusler. Utrolig, men dessverre sant.

Ikke en gang i EU gjennomføres dette med tvang, i feks. England, Nederland og for vanlige husholdninger i Tyskland er det frivillig, man får et tilbud om smartmåler og kan takke ja eller nei. Slik bør vi sørge for at det blir her også. Det er vi som skal bestemme, det er nemlig vi som betaler.

 
Lenke til kommentar

 

Å tvinge folk til å innstallere smartmålere som kan medføre

helserisiko og innsamling av data i private hjem er uten tvil et

betydelig inngrep. Grunnlovens § 113 lyder slik: 

«Myndighetenes inngrep overfor den enkelte må ha grunnlag i lov.»

Men det finnes altså per i dag ingen lov som tillater kraftbransjen å tvinge noen til å innstallere

smartmåler, det må derfor skje frivillig. ..."

 

 

Nettselskapene er pålagt å sette opp en måler og samle inn alle måleverdiene i alle målepunkt der det skjer utveksling av strøm, jf. måle- og avregningsforskriften  §§ 3-1 og 3-3. Dette innebærer at nettselskapet eier måleutstyret og står fritt til å skifte ut måleutstyr når selskapet anser dette påkrevet. Nettselskapenes ansvar for måleutstyret fremgår også av den standard nettleieavtale alle nettkunder inngår med nettselskapet. Det følger av avtalen § 5-1 at det er nettselskapet som bestemmer type måleutstyr, eier måleutstyret og har ansvar for installasjon, drift og kontroll av dette.

 

Ovenstående sitat er fra en e post, mottatt 7.7.18 fra NVE, v. D.E. Øysang. 

 

Er du helt sikker på at du er grundig opplest i -og om emnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er bare en liten detalj: Det er overhodet ingenting som tyder på at strømmålere kan utgjøre en helserisiko. Disse mentalt syke menneskene som blir 'plaget' av AMS klarer fint å skrive skrulleinnlegg på sin 'trådløse telefon', uten at det plager dem :)

Endret av Vice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brev fra energi selskapet nettopp mottatt.

 

Fra "de gamle harde dager" -30 år tilbake i tiden, lenge før 2000 årsskiftet, da hadde vi "steinalder" metoden for strømmåler avlesning. En person ansatt av energiselskapet troppet opp ved din dør og leste av ditt strømforbruk. 

 

Også for energiselskapene her i Norge har det skjedd tekniske forandringer, i tråd med den øvrige tekniske utvikling. Det var vel en gang på -90 tallet at det ble innført telefon/SMS avlesning av strømforbruket.  For energiselskapene var denne satsing på teknologisk endring en kostnads besparelse i million klasse hvert år. 

 

I Norge finnes det omkring 5000 stk. såkalte "AMS-nektere". En helseerklæring bekrefter at for slike personer ønskes ikke en installasjon av slike AMS målere. Som en gjengjeld fra energiselskapet, vil de nå innføre steinalder målemetoden, men fordi at det her er snakk om en person som sendes ut for kontrollavlesning, innføres et gebyr i 2000 kroners klassen. 

 

Kostnadene med de nye AMS målere er dekket inn ved en økning av nettleien. Dette betyr at netteierselskap bli bespart for utlegg for installasjonen for AMS-målere hos  «AMS nektere», mens energiselskaper gjevt over i all fremtid har økte inntekter med økt nettleie. Også for «AMS-nektere» gjelder økt nettleie, energiselskapet har en besparelse med færre AMS-målere som installert, mens gebyret for fortsatt manuell avlesning kan fort oppfattes som et «straffegebyr».

 

Gebyret er lovlig ilagt etter § i NVE lovforskrift. MEN, i mer enn 20-30 år har energiselskapet tildelt strømforbruker sin tillit ved at man kan manuelt sende over sitt strømforbruk, enten per SMS eller gjennom Internett. En kan oppfatte innføringen av gebyret dit hen at tilliten nå er brutt, der det i en 30 årsperiode har eksistert et tillitsforhold mellom strømkunde og energiselskapet. 

 

Eller kan man oppfatte gebyret som innført som "tort og svie" -fordi  Regjeringa innførte fritak -et fritak som energiselskapet ikke kunne godta?

 

Jeg har aldri tidligere sett at nyvinning av tekniske løsninger som er smarte, mindre tidkrevende, besparelser av omkostninger i millionklassen -blir reversert tilbake til "steinalder perioden". Det er slik energiselskapene vil ha det til nå.

 

Smart?

Det er bra å "straffe" slike, så de kunne gjerne gjort det enda dyrere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...