Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så spennende bakgrunn. Jeg har vært i forsvaret, og nå går jeg bioingeniørutdanning. Jeg har egentlig ikke så mye jobberfaring, siden jeg fokuserte veldig på idretten min i barndommen/ungdomsåra. Derfor ser jeg ikke så negativt på det at jeg ikke kom inn i fjor, da jeg har flere år og vokse på  :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er 25 år gammel, og er blant de heldige som har fått jobb innen en annen nødetat, nemlig brannvesenet. 
Jeg kjenner at drømmen virkelig er å jobbe i politietaten, og vurderer nå å søke! Det er den personorienterte delen av yrket jeg savner som konstabel, selvom det også er et vanvittig fint yrke. Jeg har flere kamerater som jobber i politet, og jeg kjenner det virkelig er drømmen. Selvom flere av de paradoksalt nok ønsker seg til brannvesenet.
Har 50.0 i snitt, og håper å komme inn med det.. Jeg er bare fryktelig usikker på jobbmulighetene, selvom politiet virkelig er drømmen. 

Hvordan tror dere egentlig jobbmarkedet vil bli fremover? Jeg er bosatt på østlandet, og vil helst bli boende her. Har en litt tass på 1 år, og vil helst ikke flytte av den grunn, samtidig som fruen er i full jobb. 
Jeg er hardtarbeidende, og håper derav at karakterene vil bli brukbare. Har tidligere arbeidserfaring noe å si? Jeg har 2 års erfaring fra psykiatrien + 2 år fra brann og redning.. Eller ser de kun på karakterer når de kaller inn til intervju?

Gå for drømmen innenfor politiet, eller bli værende i en annen fin nødetat?

Endret av AkuttBistand
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er 25 år gammel, og er blant de heldige som har fått jobb innen en annen nødetat, nemlig brannvesenet.

Jeg kjenner at drømmen virkelig er å jobbe i politietaten, og vurderer nå å søke! Det er den personorienterte delen av yrket jeg savner som konstabel, selvom det også er et vanvittig fint yrke. Jeg har flere kamerater som jobber i politet, og jeg kjenner det virkelig er drømmen. Selvom flere av de paradoksalt nok ønsker seg til brannvesenet.

Har 50.0 i snitt, og håper å komme inn med det.. Jeg er bare fryktelig usikker på jobbmulighetene, selvom politiet virkelig er drømmen.

 

Hvordan tror dere egentlig jobbmarkedet vil bli fremover? Jeg er bosatt på østlandet, og vil helst bli boende her. Har en litt tass på 1 år, og vil helst ikke flytte av den grunn, samtidig som fruen er i full jobb.

Jeg er hardtarbeidende, og håper derav at karakterene vil bli brukbare. Har tidligere arbeidserfaring noe å si? Jeg har 2 års erfaring fra psykiatrien + 2 år fra brann og redning.. Eller ser de kun på karakterer når de kaller inn til intervju?

 

Gå for drømmen innenfor politiet, eller bli værende i en annen fin nødetat?

Om drømmen er politi, så må du bar gå for det! Om konkurransepoengene er 50.0 så skal nok det holde til skoleplass gitt at det ikke kommer et nytt nedtrekk. Jeg er dog usikker på om det holder til skoleplass i Oslo, og du kan nok risikere å måtte ta turen til Stavern.

 

Arbeidsmarkedet er det umulig og spå. Anbefaler og lese lenken over, den gir hvertfall et innblikk på dagens arbeidsmarked - det er ikke bra.

 

Når du kalles inn på intervju/tilbys skoleplass så er det karakterene de ser på. Relevant erfaring vil dessverre ikke ha noe å si om hvor du får tilbud om studieplass.

Endret av Oaaphs
Lenke til kommentar

Om drømmen er politi, så må du bar gå for det! Om konkurransepoengene er 50.0 så skal nok det holde til skoleplass gitt at det ikke kommer et nytt nedtrekk. Jeg er dog usikker på om det holder til skoleplass i Oslo, og du kan nok risikere å måtte ta turen til Stavern.

 

Arbeidsmarkedet er det umulig og spå. Anbefaler og lese lenken over, den gir hvertfall et innblikk på dagens arbeidsmarked - det er ikke bra.

 

Når du kalles inn på intervju/tilbys skoleplass så er det karakterene de ser på. Relevant erfaring vil dessverre ikke ha noe å si om hvor du får tilbud om studieplass.

 

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar!

 

Ved eventuell jobbsøking som politi senere, vil de da se på relevant arbeidserfaring, eksempelvis Psykiatri / Brannvesenet, eller er det kun karakterer fra PHS de da går utifra?

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar!

 

Ved eventuell jobbsøking som politi senere, vil de da se på relevant arbeidserfaring, eksempelvis Psykiatri / Brannvesenet, eller er det kun karakterer fra PHS de da går utifra?

Vil tro at du stiller et stykke frem i køen da ja. Karakterer vil selvsagt også ha betydning, og kan du legge frem relevant erfaring og gode karakterer så stiller du sterkt. Mitt inntrykk er at karakterer teller en god del, men er neimen ikke hundre prosent sikker

Lenke til kommentar

Hvor gammel er dere som søker i år? :)

 

33 år  :)

Utdannet fengselsbetjent og jobbet som det i 9 år. Drømmen har alltid vært politi så gir det et forsøk til. Søkte i fjor, men røyk på konkurransepoeng. Forbedret en karakter i fjor, og forhåpentligvis to til våren. Håper det holder! 

Lenke til kommentar

Vil tro at du stiller et stykke frem i køen da ja. Karakterer vil selvsagt også ha betydning, og kan du legge frem relevant erfaring og gode karakterer så stiller du sterkt. Mitt inntrykk er at karakterer teller en god del, men er neimen ikke hundre prosent sikker

 

Tusen takk for svar!

 

Politet i virkelig drømmen, og virker som et veldig givende og spennende yrke!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Politet i virkelig drømmen, og virker som et veldig givende og spennende yrke!

Da er vi to! Vet det er et nokså skremmende arbeidsmarked nå, men klarer ikke legge bort drømmen om å bli politi, så bør gå i år. Legeattest og vandel er klart til å sendes i retur, så er det «the waiting game» igjen.

Med tanke på hva jeg har investert i dette, i form av både penger og sosialt liv så tror jeg gleden av tilbud om skoleplass overgår det meste. Gjorde det nokså dårlig på videregående, så tatt opp fag som bare det, og søker med 50.5 gitt at årsstudiet bestås.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å søke PHS. Men jeg lurer virkelig på om dere som ønsker å bli politistudent, faktisk vet at dere har et vanskelig arbeidsmarkedet.

 

Har dere lest denne artikkelen? Espen er utdannet politi og mener at politistudentene utdannes til NAV.

Tror de aller fleste som søker politiutdanning, vet hvordan jobbmarkedet er. For meg så gir jeg litt f*** egentlig, haha. Selv sjansen for å få jobb rett etter studie er liten, så veier drømmen om en jobb i etaten mere, enn sjansen for å ikke få jobb. Var drømmen om å komme rett ut i jobb og tjene bra, hadde jeg søkt noe annet ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å søke PHS. Men jeg lurer virkelig på om dere som ønsker å bli politistudent, faktisk vet at dere har et vanskelig arbeidsmarkedet.

 

Har dere lest denne artikkelen? Espen er utdannet politi og mener at politistudentene utdannes til NAV.

 

Hvis du leser igjennom tråden, så er det vel nettopp arbeidsmarkedet som gjør folk skeptisk til å søke!

 

Men med gode karakterer, hardt arbeid og gode referanser i praksis så er det ikke umulig.

Lenke til kommentar

Arbeidssituasjonen kan oppsummeres slik: Det er ca halvparten som får jobb med en gang, og de aller fleste er i jobb etter 1, maks 2 år etter skolen. De ekstremt få som faller uten for og "aldri" får jobb, er gjerne de som har familie/barn og ikke kan flytte på seg for å jobbe vikariater i starten. Da står de plutselig uten IP-godkjenning og utrykningskjøring etter noen år, som igjen gjør det så godt som umulig å komme seg inn på arbeidsmarkedet via korte vikariater, og de står uten nok erfaring til å få faste stillinger.

 

Det ordner seg for de fleste, men det er en utrolig kjip periode når man går i månedsvis/årevis etter skolen uten jobb etter utallige søknader.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nå mottatt svar på uttømmende og utvidet politiattest, der stod det «intet å bemerke». Men jeg har vært i kontakt med politiet noen ganger og har blant annet et par forenklet forelegg for fart. Dette er riktignok 10-12 år siden. Jeg er for ordensskyld 35 år nå.

Rundt den samme tiden måtte jeg en tur innom konfliktrådet for å komme til enig med en annen part. Vi ble enige og saken ble avsluttet.

Så kommer jeg til spørsmålet, under intervjuet, vil dette bli et tema? Må jeg gjøre rede for noe av dette? Eller forholder de seg til intervjuskjema?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nå mottatt svar på uttømmende og utvidet politiattest, der stod det «intet å bemerke». Men jeg har vært i kontakt med politiet noen ganger og har blant annet et par forenklet forelegg for fart. Dette er riktignok 10-12 år siden. Jeg er for ordensskyld 35 år nå.

Rundt den samme tiden måtte jeg en tur innom konfliktrådet for å komme til enig med en annen part. Vi ble enige og saken ble avsluttet.

Så kommer jeg til spørsmålet, under intervjuet, vil dette bli et tema? Må jeg gjøre rede for noe av dette? Eller forholder de seg til intervjuskjema?

Ja, det er det bare å stålsette seg på. Mitt tips - ta det opp selv. Både konfliktrådet og også forelegget. Du kommer til å måtte gjøre rede for det. Endret av Oaaphs
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er 25 år gammel, og er blant de heldige som har fått jobb innen en annen nødetat, nemlig brannvesenet.

Jeg kjenner at drømmen virkelig er å jobbe i politietaten, og vurderer nå å søke! Det er den personorienterte delen av yrket jeg savner som konstabel, selvom det også er et vanvittig fint yrke. Jeg har flere kamerater som jobber i politet, og jeg kjenner det virkelig er drømmen. Selvom flere av de paradoksalt nok ønsker seg til brannvesenet.

Har 50.0 i snitt, og håper å komme inn med det.. Jeg er bare fryktelig usikker på jobbmulighetene, selvom politiet virkelig er drømmen.

 

Hvordan tror dere egentlig jobbmarkedet vil bli fremover? Jeg er bosatt på østlandet, og vil helst bli boende her. Har en litt tass på 1 år, og vil helst ikke flytte av den grunn, samtidig som fruen er i full jobb.

Jeg er hardtarbeidende, og håper derav at karakterene vil bli brukbare. Har tidligere arbeidserfaring noe å si? Jeg har 2 års erfaring fra psykiatrien + 2 år fra brann og redning.. Eller ser de kun på karakterer når de kaller inn til intervju?

 

Gå for drømmen innenfor politiet, eller bli værende i en annen fin nødetat?

Jobbmarkedet vil IKKE bli noe bedre med det første. Det spinkes og spares på hver en krone i politidistriktene og mange stillinger holdes vakante (ledige) for å spare.

 

Om man har en tanke om kjøre politipatrulje ser det enda mørkere ut. Det lyses knapt ut ordensstillinger og det står allerede et hav av ansatte med erfaring i kø for å få tak i en slik stilling.

 

Når det er sagt så blir det norske politiet mer og mer «innepoliti». Selv i byene sitter ansatte på orden med saksansvar og etterforsker de sakene de har vært ute på.

Lenke til kommentar

 

 


Jobbmarkedet vil IKKE bli noe bedre med det første. Det spinkes og spares på hver en krone i politidistriktene og mange stillinger holdes vakante (ledige) for å spare.

 

Om man har en tanke om kjøre politipatrulje ser det enda mørkere ut. Det lyses knapt ut ordensstillinger og det står allerede et hav av ansatte med erfaring i kø for å få tak i en slik stilling.

 

Når det er sagt så blir det norske politiet mer og mer «innepoliti». Selv i byene sitter ansatte på orden med saksansvar og etterforsker de sakene de har vært ute på.

 

Jeg ser egentlig for meg at dette vil endre seg i løpet av noen år. Ja, det er helt klart mange i «kø» for å få jobb i etaten, men på ett tidspunkt vil regjeringen bli tvunget til å innvilge mer penger til å ansette politi da dette bare går i en retning, og den retningen er ikke positiv. Men dette er dog umulig å si noe om.

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig for meg at dette vil endre seg i løpet av noen år. Ja, det er helt klart mange i «kø» for å få jobb i etaten, men på ett tidspunkt vil regjeringen bli tvunget til å innvilge mer penger til å ansette politi da dette bare går i en retning, og den retningen er ikke positiv. Men dette er dog umulig å si noe om.

Vel, jeg jobber i etaten. Man har hatt det håpet du snakker om i mange år nå. Nyutdannede sliter med å få jobb fordi det ikke er penger til å ansette. Det kan gå år mellom hver gang en ordensavdeling søker ansatte, og da har det i mellomtiden «samlet» seg opp folk med erfaring som stiller i samme jobbkø. Det er mange på etterforskning, operasjonssentral osv som ønsker seg inn på orden.

 

Politiet får fler og fler samfunnsoppgaver. Kriminalitetsbildet endrer seg hele tiden, og i den retningen vi går nå, så skal politiet jobbe på de områdene som lar seg vise på en graf og et barometer. Derfor får vi et mer og mer innesittende politi. Tilstedeværelse og forebygging lar seg vanskelig vise på en graf og det pleaser ikke POD.

 

Så skal du bli politi nå, være ferdig utdannet i 2023, så bør du belage deg på kontorarbeid. Det er dessverre faktumet. De fleste begynner på PHS med en tanke om å kjøre patrulje og kjøre blålys til ulike opprag.. de jobbene blir det lenger og lenger mellom.

 

Politiforum hadde nylig en artikkel. Jeg siterer; I Øst PD i dag er det ikke lenger en 70/30-fordeling hva gjelder orden/etterforskning. I dag er det cirka 15 prosent av alle ansatte i Øst som er «utepoliti»...

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...