Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Det er bare å puste med magen så går det fint! Tidligere ved phs så var det krav til at livredning i vann måtte bestås. Denne er fjernet etter at jeg gikk ut av phs. Der holdt i alle fall jeg på å drukne. Særlig da jeg gikk ned til rundt 4m dybde med puls. Tror folk enda får tilbud om å gjennomføre denne testen.

Vi gjennomførte testen ifjor ja, da ble det også loggført om vi hadde bestått eller ikke om det hadde vært et arbeidskrav. Vi ble også spurt om vi syntes det burde være det.

 

De som ikke klarte å fullføre livredning i vann røk som oftest på dykket ned til 4m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er verdt å søke igjen blir jo en vurderingssak, det er en avgjørelse du må ta helt selv. Om det er politi du vil så må du ikke gi opp :) jeg så over mitt vitnemål og når jeg bestemt meg for å bli politi hadde jeg 3.9 i snitt. Har jobbet beinhardt de siste årene og med årsstudiet nå så ender jeg opp å søke med 50.5 poeng.

 

Kan også skyte inn at jeg var en av de som røk i fjor på grunn av nedtrekk i studieplasser. Så dette året skal være mitt ????

Uten å sette igang hysteri, så vil jeg informere om at et nytt nedtrekk kan skje når som helst. I det tilfellet er det PHS Stavern som forsvinner, og vi vil bevege oss ned mot 390-450 studieplasser. Da vil nok snittet bevege seg opp mot 5,1 i Bodø. Oslo kan fort havne på 5,3.

Lenke til kommentar

Uten å sette igang hysteri, så vil jeg informere om at et nytt nedtrekk kan skje når som helst. I det tilfellet er det PHS Stavern som forsvinner, og vi vil bevege oss ned mot 390-450 studieplasser. Da vil nok snittet bevege seg opp mot 5,1 i Bodø. Oslo kan fort havne på 5,3.

Jepp, fullt klar over det. Vet det er snakk om å kutte ytterligere plasser, men jeg må nesten bare satse på at det ikke skjer i år. Dette vil man vel vite 14 mai når revidert nasjonalbudsjett fremlegges? Om det ikke fremmed forslag der, så kan de vel ikke bare plutselig legge ned en skole i midten av juni/juli?

Lenke til kommentar

Jepp, fullt klar over det. Vet det er snakk om å kutte ytterligere plasser, men jeg må nesten bare satse på at det ikke skjer i år. Dette vil man vel vite 14 mai når revidert nasjonalbudsjett fremlegges? Om det ikke fremmed forslag der, så kan de vel ikke bare plutselig legge ned en skole i midten av juni/juli?

Var jo det de gjorde i fjor..

Lenke til kommentar

Jepp, fullt klar over det. Vet det er snakk om å kutte ytterligere plasser, men jeg må nesten bare satse på at det ikke skjer i år. Dette vil man vel vite 14 mai når revidert nasjonalbudsjett fremlegges? Om det ikke fremmed forslag der, så kan de vel ikke bare plutselig legge ned en skole i midten av juni/juli?

Dagens politikere gjør litt som de vil, når de vil. Ingenting overrasker meg lenger.

Lenke til kommentar

Vi gjennomførte testen ifjor ja, da ble det også loggført om vi hadde bestått eller ikke om det hadde vært et arbeidskrav. Vi ble også spurt om vi syntes det burde være det.

 

De som ikke klarte å fullføre livredning i vann røk som oftest på dykket ned til 4m.

Syntes den var ganske jævlig ja.. er ikke noen svømmer! At det blir loggført har ingen praktisk betydning så lenge det ikke er arbeidskrav. Bra den gjennomføres enda i alle fall!

Lenke til kommentar

Var ikke klar over at det var snakk om å kutte enda mer.

Jeg får vel prøve meg, og selv om poengene nok ikke holder, så får jeg prøve meg igjen til neste år. Kan ikke få noen flere poeng med mindre jeg tar opp fag, i tillegg til alderspoeng da. Så får jeg se litt hvordan det blir med plassene i år, om de kutter mye. Svaret kom jo ganske seint i fjor at de la ned Kongsvinger. 

Hvertfall lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Lystad-rapporten peker på et opptak til Politihøgskolen på mellom 350 og 480 studenter i året om jeg ikke husker helt feil. Hører dessverre fra sikre kilder at øverste ledelse på PHS har fått beskjed om å forberede seg på et nedtrekk i 2019 også. Så får vi se hva som skjer utover våren og opp mot revidert statsbudsjett.

Protip må bli å forberede seg på det verste, og tyne ut de siste karakterpoengene det siste semesteret før opptaket nå. Så får dere heller bli positivt overrasket om det ikke skulle bli et nedtrekk. 

Lenke til kommentar

Da er det bare og forberede seg på et nytt nedtrekk også i år.

 

Også verdt å lese disse to sakene fra politiforum - et leserinnlegg fra en nå pensjonert politimann som ikke kan fatte at noen søker phs, og en sak som viser at kun 30 prosent av fjorårets uteksaminerte er i jobb.

 

https://www.politiforum.no/artikler/politikerne-raserer-politiet/456455

 

https://www.politiforum.no/artikler/119-nyutdannede-i-fast-jobb/456467

Lenke til kommentar

Syntes den var ganske jævlig ja.. er ikke noen svømmer! At det blir loggført har ingen praktisk betydning så lenge det ikke er arbeidskrav. Bra den gjennomføres enda i alle fall!

Helt enig. Jeg tror idrettslæreren i Kongsvinger loggførte det for å se hvor mange av kullet egentlig ligger der forventningene var før da. Skal også sies at de fleste jeg har snakket med i mitt kull mente det burde være et arbeidskrav.

 

og en sak som viser at kun 30 prosent av fjorårets uteksaminerte er i jobb.

 

https://www.politiforum.no/artikler/119-nyutdannede-i-fast-jobb/456467

Det er en sannhet med modifikasjoner. Nesten 65% av fjorårets kull er i jobb, men det er vikariater av ulike lengder. De 30% er for fast ansettelse. Jeg mener selv at man ikke bør kunne regne med å være fast ansatt rett fra skolen. Det er jo ren luksus!

 

Men vikariater burde være det som ses på i første omgang. Og det har gått litt ned fra forrige kull. Problemet er at de som ikke får det første vikariatet vil slite for å komme inn i etaten, mens de som får det tidlig vil lettere kunne få seg jobber senere. For min del håper jeg ting blir ørlite bedre for mitt kull - som går ut i 2020.

Endret av marud
Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg tror idrettslæreren i Kongsvinger loggførte det for å se hvor mange av kullet egentlig ligger der forventningene var før da. Skal også sies at de fleste jeg har snakket med i mitt kull mente det burde være et arbeidskrav.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Nesten 65% av fjorårets kull er i jobb, men det er vikariater av ulike lengder. De 30% er for fast ansettelse. Jeg mener selv at man ikke bør kunne regne med å være fast ansatt rett fra skolen. Det er jo ren luksus!

 

Men vikariater burde være det som ses på i første omgang. Og det har gått litt ned fra forrige kull. Problemet er at de som ikke får det første vikariatet vil slite for å komme inn i etaten, mens de som får det tidlig vil lettere kunne få seg jobber senere. For min del håper jeg ting blir ørlite bedre for mitt kull - som går ut i 2020.

Jeg er enig, var nok litt rask på delefingeren, men valgte å la den stå. Synes fortsatt at 65 prosent er relativt lavt, men om man ser på tallene fra de tidligere årene, så er jo 2015,16 og 17 godt representert i etaten. Håper at det er en indikasjon på at om man er tålmodig og søker, så får man jobb.

Lenke til kommentar

Synes fortsatt at 65 prosent er relativt lavt, men om man ser på tallene fra de tidligere årene, så er jo 2015,16 og 17 godt representert i etaten. Håper at det er en indikasjon på at om man er tålmodig og søker, så får man jobb.

Helt enig og det burde absolutt vært mye bedre. Spesielt med tanke på hvor mange som faktisk slutter og hvor mange stillinger som står vakante. Dessverre har noen også stillinger blitt trukket tilbake slik at noen tjenestesteder har konstant hull på tjenestelista som må fylles med overtidssett. Vi får håpe at fremtiden er lysere, det blir ikke mindre behov for politi bare fordi pengesekken har blitt mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiforum erfarer at det vurderes å redusere antall studenter ved Politihøgskolens studiesteder fra 550 i dag, til 400 i 2020.

 

https://www.politiforum.no/artikler/vil-legge-ned-bachelorutdanningen-i-stavern-katastrofe/456884?fbclid=IwAR0ymotDZrQSTpQdFF51Xtde2Mei8g6xAIdTdihPHb8OFDFTxaqR44Xgw04

 

Uheldig utvikling.

Synes det faktisk er helt sykt. Resultatet av dette vil jo være at det kun er de mest akademiske som ender opp med skoleplass. Poenggrensen skyter vel i været da.

Hvordan vil dette påvirke et eventuellt nedtrekk i år? Vil det da legges dødt og heller avventes til neste år?

Lenke til kommentar

Synes det faktisk er helt sykt. Resultatet av dette vil jo være at det kun er de mest akademiske som ender opp med skoleplass. Poenggrensen skyter vel i været da.

Hvordan vil dette påvirke et eventuellt nedtrekk i år? Vil det da legges dødt og heller avventes til neste år?

Ja, det er helt sykt. Hvordan dette påvirker et eventuelt nedtrekk i år blir rene spekulasjoner, men det er tre alternativer slik jeg ser det.

 

1. Nedtrekk fra 550 til 400 i 2019.

2. Ingen nedtrekk i 2019, men fullt nedtrekk fra 550 til 400 i 2020.

3. Nedtrekk fra 550 til X i 2019 og videre ned til 400 i 2020.

 

I verste fall kan man tenke seg alternativ 4 som er nedtrekk til 400 i 2019 og videre ned til enda færre plasser i 2020. Regjeringen har jo vist seg å være ganske så vanskelig å beregne på dette. Tragisk hele greia. Personlig er jeg møkklei hele dette borgerlige prosjektet og ønsker en ny regjering velkommen i 2021. Det kan umulig bli dårligere enn det er nå.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt sykt. Hvordan dette påvirker et eventuelt nedtrekk i år blir rene spekulasjoner, men det er tre alternativer slik jeg ser det.

 

1. Nedtrekk fra 550 til 400 i 2019.

2. Ingen nedtrekk i 2019, men fullt nedtrekk fra 550 til 400 i 2020.

3. Nedtrekk fra 550 til X i 2019 og videre ned til 400 i 2020.

 

I verste fall kan man tenke seg alternativ 4 som er nedtrekk til 400 i 2019 og videre ned til enda færre plasser i 2020. Regjeringen har jo vist seg å være ganske så vanskelig å beregne på dette. Tragisk hele greia. Personlig er jeg møkklei hele dette borgerlige prosjektet og ønsker en ny regjering velkommen i 2021. Det kan umulig bli dårligere enn det er nå.

For meg personlig er det også helt krise om et så dramatisk nedtrekk skjer i år. Da må jeg faktisk ta en runde med meg selv og begynne å legge denne drømmen bort.

Føler også det er umulig og konkludere med denne regjeringen - alltid trodd de borgerlige var for en sterk politietat, men begynner å tvile.

Det at det faktisk ser ut til å komme et nedtrekk til synes jeg er ganske spesielt, mitt inntrykk og flere av de fra mitt tettsted merker godt at det er betydelig mindre synlig politi nå også.

Lenke til kommentar

Sykt! Jeg klarer ikke skjønne logikken. Det inntrykket jeg sitter igjen med ( fortrinnsvis gjennom media ) er at vi trenger enda mere politi. Jeg synes værtfall jeg hele tiden leser om mangel på etterforskere, saker som ligger ubehandlet over lengre tid, og som nevnt her over, mindre synlighet.

Lenke til kommentar

Politiforum erfarer at det vurderes å redusere antall studenter ved Politihøgskolens studiesteder fra 550 i dag, til 400 i 2020.

 

https://www.politiforum.no/artikler/vil-legge-ned-bachelorutdanningen-i-stavern-katastrofe/456884?fbclid=IwAR0ymotDZrQSTpQdFF51Xtde2Mei8g6xAIdTdihPHb8OFDFTxaqR44Xgw04

 

Uheldig utvikling.

 

Burde ikke egentlig flere av artiklene som nå ligger ute på politiforum, vært mer synlig i de store mediakanalene? Jeg tror at om flere enn de som er inne å leser på politiforum vite mer om hva som er i ferd med å skje med denne kuttingen i politiet, så blir det flere som er i mot det. Føler at det er så lite synlig at regjeringen holder på som den gjør, når media viser et bilde av et samfunn hvor kriminaliteten virker å øke? 

Lenke til kommentar

Burde ikke egentlig flere av artiklene som nå ligger ute på politiforum, vært mer synlig i de store mediakanalene? Jeg tror at om flere enn de som er inne å leser på politiforum vite mer om hva som er i ferd med å skje med denne kuttingen i politiet, så blir det flere som er i mot det. Føler at det er så lite synlig at regjeringen holder på som den gjør, når media viser et bilde av et samfunn hvor kriminaliteten virker å øke? 

 

Sikkert flere som har fulgt med utviklingen. Har selv stusset litt på hvorfor ikke de store mediene tar å dekker dette. Virker jo som dette egentlig er en ganske viktig sak for store deler av norges befolkning. Ser jo ikke akkurat ut som Kongeriket blir noe tryggere med årene. Har selv kastet en ball i mørket å tipset VG og TV2 om saken, skader ikke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...