Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Vel, jeg jobber i etaten. Man har hatt det håpet du snakker om i mange år nå. Nyutdannede sliter med å få jobb fordi det ikke er penger til å ansette. Det kan gå år mellom hver gang en ordensavdeling søker ansatte, og da har det i mellomtiden «samlet» seg opp folk med erfaring som stiller i samme jobbkø. Det er mange på etterforskning, operasjonssentral osv som ønsker seg inn på orden.

 

Politiet får fler og fler samfunnsoppgaver. Kriminalitetsbildet endrer seg hele tiden, og i den retningen vi går nå, så skal politiet jobbe på de områdene som lar seg vise på en graf og et barometer. Derfor får vi et mer og mer innesittende politi. Tilstedeværelse og forebygging lar seg vanskelig vise på en graf og det pleaser ikke POD.

 

Så skal du bli politi nå, være ferdig utdannet i 2023, så bør du belage deg på kontorarbeid. Det er dessverre faktumet. De fleste begynner på PHS med en tanke om å kjøre patrulje og kjøre blålys til ulike opprag.. de jobbene blir det lenger og lenger mellom.

 

Politiforum hadde nylig en artikkel. Jeg siterer; I Øst PD i dag er det ikke lenger en 70/30-fordeling hva gjelder orden/etterforskning. I dag er det cirka 15 prosent av alle ansatte i Øst som er «utepoliti»...

 

Hvordan er egentlig muligheten for å gå videre til f.eks. Beredskapstroppen eller Livvakt-tjeneste?

 

Takk til alle som kommer med innspill! Også de negative (og realistiske) innspillene er veldig nyttige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er egentlig muligheten for å gå videre til f.eks. Beredskapstroppen eller Livvakt-tjeneste?

 

Takk til alle som kommer med innspill! Også de negative (og realistiske) innspillene er veldig nyttige

Denne henger jeg meg på. Er det noen muligheter å søke opptak til delta rett etter man har gått ut? Eller er man nødt til å ha erfaring innen etaten? Gitt at de har opptak aktuelt år selvsagt

Lenke til kommentar

Denne henger jeg meg på. Er det noen muligheter å søke opptak til delta rett etter man har gått ut? Eller er man nødt til å ha erfaring innen etaten? Gitt at de har opptak aktuelt år selvsagt

Man kan komme på opptak for delta samme år som man går ut av skolen :)

 

Mener å huske at livvakt krever minimum 3 års operativ tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nå mottatt svar på uttømmende og utvidet politiattest, der stod det «intet å bemerke». Men jeg har vært i kontakt med politiet noen ganger og har blant annet et par forenklet forelegg for fart. Dette er riktignok 10-12 år siden. Jeg er for ordensskyld 35 år nå.

Rundt den samme tiden måtte jeg en tur innom konfliktrådet for å komme til enig med en annen part. Vi ble enige og saken ble avsluttet.

Så kommer jeg til spørsmålet, under intervjuet, vil dette bli et tema? Må jeg gjøre rede for noe av dette? Eller forholder de seg til intervjuskjema?

Her må man bare være ærlig og åpen, jeg hadde nevnt det allerede i søknaden eller følgebrevet. Mener du vil få spørsmål om vandel i følgebrevet. At det ikke står på "uttømmende og utvidet politiattest" betyr ikke at det er slettet fra alle systemer, uten at jeg er 100% sikker på det. Endret av tkaradm
Lenke til kommentar

 

 


Her må man bare være ærlig på åpen, jeg hadde nevnt det allerede i søknaden eller følgebrevet. Mener du vil få spørsmål om vandel i følgebrevet. At det ikke stå på "uttømmende og utvidet politiattest" betyr ikke at det er slettet fra alle systemer, uten at jeg er 100% sikker på det.

 

Korrekt. I politiets register ligger man for alltid, så det er lønnsomt å være ærlig.

 


Denne henger jeg meg på. Er det noen muligheter å søke opptak til delta rett etter man har gått ut? Eller er man nødt til å ha erfaring innen etaten? Gitt at de har opptak aktuelt år selvsagt

 

Tror dere først og fremst må komme inn på skolen. Delta er et bra mål, men er fjernt for de fleste. Mange er på opptak, og et fåtall kommer inn. Det er vel opptak hvert år, og man kan allerede søke til beredskapstroppen siste studieår. To i min klasse var på opptak.

 


Vel, jeg jobber i etaten. Man har hatt det håpet du snakker om i mange år nå. Nyutdannede sliter med å få jobb fordi det ikke er penger til å ansette. Det kan gå år mellom hver gang en ordensavdeling søker ansatte, og da har det i mellomtiden «samlet» seg opp folk med erfaring som stiller i samme jobbkø. Det er mange på etterforskning, operasjonssentral osv som ønsker seg inn på orden.

 

Politiet får fler og fler samfunnsoppgaver. Kriminalitetsbildet endrer seg hele tiden, og i den retningen vi går nå, så skal politiet jobbe på de områdene som lar seg vise på en graf og et barometer. Derfor får vi et mer og mer innesittende politi. Tilstedeværelse og forebygging lar seg vanskelig vise på en graf og det pleaser ikke POD.

 

Så skal du bli politi nå, være ferdig utdannet i 2023, så bør du belage deg på kontorarbeid. Det er dessverre faktumet. De fleste begynner på PHS med en tanke om å kjøre patrulje og kjøre blålys til ulike opprag.. de jobbene blir det lenger og lenger mellom.

 

Politiforum hadde nylig en artikkel. Jeg siterer; I Øst PD i dag er det ikke lenger en 70/30-fordeling hva gjelder orden/etterforskning. I dag er det cirka 15 prosent av alle ansatte i Øst som er «utepoliti»...


Enda som politipatruljen som det fint heter, er prioritert. Vi har mer innetjeneste enn noen gang. Støtter innlegget fullt ut!
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående samordna opptak som jeg ikke finner så mye info på. Søknadsfristen er jo i morgen, men hvis det skulle vise seg at jeg ikke kommer inn i år, har jeg da muligheten til å søke andre studier før den neste søknadsfristen? Hvis noen skjønte formuleringen der :)

Du kan fortsatt søke på andre skoler frem til 1.April. Men etter dette har du ikke muligheter for å søke noe annet. Da anbefaler jeg deg å søke flere studier på lavere prioritet slik at du er sikret at du kommer inn på noe dersom det er det du tenker.

Lenke til kommentar

Du kan fortsatt søke på andre skoler frem til 1.April. Men etter dette har du ikke muligheter for å søke noe annet. Da anbefaler jeg deg å søke flere studier på lavere prioritet slik at du er sikret at du kommer inn på noe dersom det er det du tenker.

Det er feil. Ordinær søknadsfrist er 15.april. Enkelte studier har søknadsfrist 1.mars grunnet opptaksprøver og innsending av dokumenter, bla PHS.

Lenke til kommentar

Det er feil. Ordinær søknadsfrist er 15.april. Enkelte studier har søknadsfrist 1.mars grunnet opptaksprøver og innsending av dokumenter, bla PHS.

My bad! Hovedpoenget var at du kan ikke søke andre skoler etter å ha funnet ut om du kommer inn på phs eller ei ved mindre ddt er private skoler.

Lenke til kommentar

My bad! Hovedpoenget var at du kan ikke søke andre skoler etter å ha funnet ut om du kommer inn på phs eller ei ved mindre ddt er private skoler.

Ja det er sant. Om det er konkuransepoeng man frykter og ryke på anbefaler jeg og legge til noen årsstudier på den søkerlista også, man kan jo hente inn 2 poeng til neste år på det.

Lenke til kommentar

Nå var det mye diskusjon rundt jobbmuligheter her, så som tidligere fagforeningspamp slenger jeg meg på!

La oss se på Politidirektoratets egne tall som er hentet fra følgende side: https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/bemanning/

Den som er av interesse for dere her inne heter Uteksaminerte fra PHS som har stilling i politiet.

Den ferskeste statistikken er fra 4. kvartal 2018, altså pr. 31.12.2018. Den viser følgende for de som ble uteksaminerte i 2018:

Av 642 studenter som har bestått utdanning (altså har vitnemål og mulighet til å jobbe i politiet) har 416 en stilling i politiet. Det gir en andel på 64,8% prosent. Av disse er 119 (28,6%) i fast arbeid. Med andre ord er de 297 resterende i vikariater av ulik lengde. Det kan godt tenkes at en større andel av disse var i engasjementer som gikk ut rett over nyttår.

Jeg vil derfor presisere at når dere ser på jobbmulighetene så se på andelen som er i fast jobb. Politistudentene (ulikt sykepleiere, ingeniører osv osv osv) er bestilt av staten (gjennom vedtak i Stortinget om 2 politibetjenter pr. 1000 innbyggere). Da holder det ikke med vikariater og engasjementer.

Med andre ord er det 28,6% som er i fast arbeid 6 måneder etter uteksaminering fra Politihøgskolen. Om man ser på 2017-kullet ser man at etter 18 måneder er det fortsatt bare 70,2% som er i fast arbeid i etaten (Husk at man er bestilt av staten!).

Ser man på samme tall fra 2017 (4. kvartal 2017) var kun 24,2% i fast stilling i etaten. Det er derfor en oppgang i antall faste ansatte 6 måneder etter uteksaminering om man sammenligner 2018-kullet med de fra 2017-kullet på samme tid.  Ser man derimot på antallet er det kun fire flere fra 2018 kullet som hadde fast jobb kontra i 2017-kullet på samme tid (119 vs 115). Til gjengjeld var det 72,3% av 2017-kullet som var i stilling i politiet 6 måneder etter uteksaminering. Derfor er det totalt færre fra 2018-kullet i jobb pr. 31.12.2018 kontra 2017-kullet på samme tid i fjor. Altså en nedgang i ansettelser totalt.

Færre har bestått politiutdanning i 2018 kontra 2017, men likevel er det bedre jobbtall for de som gikk ut i 2017. Dette har sammenheng med bevilgningene fra vår famøse regjering. For de som er så uheldige å bli uteksaminert nå i 2019 er det bare å smøre seg med flere lag tålmodighet. 50 millioner er avsatt til ansettelser, til gjengjeld skal regjering ta inn nærmere 80 millioner i besparelser takket være avbyråkratiseringsreformen.

tl;dr: Se på antall faste ansettelser, det er tallene som teller. Grovt sagt er cirka 1/3 av kullene i fast jobb etter 6 måneder. Deretter øker det gradvis til man ser at etter 3,5 år er omtrentlig 95% i fast jobb. Det kan tenkes at de resterende 5% har funnet seg noe annet å gjøre. Ta med forbehold om at bevilgningene til ansettelser har minket betraktelig fra og med statsbudsjettet for 2018, så p.d.d ser jeg det som usannsynlig at nærmere 95% av mitt kull er i fast jobb innen 3,5 år. Jeg vil gjerne bevises feil av våre politikere.

Som noen påpeker opp i alt dette er det mange sammensatte årsaker til at enkelte ikke får seg jobb. Man mister IP4-godkjenningen, er ikke villig til å flytte på seg, kan ikke flytte på seg pga. familiære årsaker osv osv.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har man IP4-godkjenningen før man eventuelt mister den? Hva må til for å få den godkjent igjen dersom man er så uheldig at man ikke får jobb innen godkjenningen er gått ut? Ser for meg at det vil være enda vanskeligere å få jobb dersom godkjenningen er gått ut og at det vil bli en kostnad for den/de som eventuelt ansetter deg. Er dette noe man kan ordne selv slik at man ikke blir "nedprioritert" i en jobbsøknadsprosess?

Lenke til kommentar

Hvor lenge har man IP4-godkjenningen før man eventuelt mister den?

Frem til og med 30. juni året etter man er uteksaminert. Altså gikk du ut skolen i 2018 er du godkjent frem til 30. juni 2019.

 

Hva må til for å få den godkjent igjen dersom man er så uheldig at man ikke får jobb innen godkjenningen er gått ut?

Få napp på en jobb hvor det kreves IP4-godkjenning. Ser man i utlysningstekstene står det ikke at det er krav om at man har IP4-godkjenning, men at man kan bli det. Det praktiseres derimot slik at har man ikke IP4-godkjenning så er man heller ikke aktuell for stillinger som krever det p.d.d. Iallfall ikke om man kommer fersk ut fra skolen med null erfaring.

 

Ser for meg at det vil være enda vanskeligere å få jobb dersom godkjenningen er gått ut og at det vil bli en kostnad for den/de som eventuelt ansetter deg. Er dette noe man kan ordne selv slik at man ikke blir "nedprioritert" i en jobbsøknadsprosess?

 

Da ser du korrekt. Når du står der uten IP-godkjenning 1. juli året etter så er det 400-500 andre nyutdannede fra kullet etter deg med fersk godkjenning i bagasjen som kommer foran deg i køen. Som en politileder sa til meg: "Har du ikke IP4-godkjenning havner søknaden din nederst i bunken".

 

Dessverre er det p.d.d. ingen måte man kan få ordnet dette selv på såvidt meg bekjent. Man er prisgitt at man får tatt regodkjenninga før den går ut.

 

Endret av Martin D.
Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig muligheten for å gå videre til f.eks. Beredskapstroppen eller Livvakt-tjeneste?

 

Takk til alle som kommer med innspill! Også de negative (og realistiske) innspillene er veldig nyttige

Du kan søke opptak til Beredskapstroppen allerede når du går i B3. Dette er selvsagt et ekstremt krevende opptak :) 

Livvakt må du ha arbeidet minst 1 år i etaten før du søker. Jeg mener på du bør være IP3 (UEH-mannskap) før du søker opptak også, uten at det fremkommer som et formelt krav såvidt jeg kan se. Også et svært krevende opptak :) 

 

 

Lenke til kommentar

Du kan søke opptak til Beredskapstroppen allerede når du går i B3. Dette er selvsagt et ekstremt krevende opptak :) 

Livvakt må du ha arbeidet minst 1 år i etaten før du søker. Jeg mener på du bør være IP3 (UEH-mannskap) før du søker opptak også, uten at det fremkommer som et formelt krav såvidt jeg kan se. Også et svært krevende opptak :) 

 

 

 

Lest veldig mye om opptaket til Beredskapstroppen, men det er med andre ord opptil en selv om man får fast jobb rett etter endt utdanning da? Søker man opptak til Beredskapstroppen, og presterer godt nok (Ja, det er vanvittig krevende, både psykisk og fysisk), så har man faktisk jobb rett etter utdanning i fast stilling?

Lenke til kommentar

Lest veldig mye om opptaket til Beredskapstroppen, men det er med andre ord opptil en selv om man får fast jobb rett etter endt utdanning da? Søker man opptak til Beredskapstroppen, og presterer godt nok (Ja, det er vanvittig krevende, både psykisk og fysisk), så har man faktisk jobb rett etter utdanning i fast stilling?

Klarer du hele dritten får du fast stilling i beredskapstroppen ja.

Lenke til kommentar

Til de av dere som eventuelt ikke har lest denne og drømmer om beredskapstroppen. Inspirerende og interessant lesing, men du verden for et brutalt krevende opptak - og et nåløye som er usannsynlig trangt for de aller, aller fleste. Men når det er sagt, ingenting er umulig, og jeg drømmer selv om å forsøke meg på dette en gang. Det er uansett viktig å være realistisk, og det eneste som står i hodet mitt nå er å faktisk komme seg inn på skolen. 

 

https://www.politiforum.no/filer/Politiforum/Dybde/Beredskapstroppen/beredskapstroppen.html

Lenke til kommentar

Til de av dere som eventuelt ikke har lest denne og drømmer om beredskapstroppen. Inspirerende og interessant lesing, men du verden for et brutalt krevende opptak - og et nåløye som er usannsynlig trangt for de aller, aller fleste. Men når det er sagt, ingenting er umulig, og jeg drømmer selv om å forsøke meg på dette en gang. Det er uansett viktig å være realistisk, og det eneste som står i hodet mitt nå er å faktisk komme seg inn på skolen. 

 

https://www.politiforum.no/filer/Politiforum/Dybde/Beredskapstroppen/beredskapstroppen.html

 

Ekstremt interessant lesing, i noe som virker som en veldig spennende, utfordrende og givende tjeneste!

 

Krevende opptak, men samtidig opptil en selv om man får jobben eller ei.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...