Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt billån og refinansiering av kreditt/forbrukslån


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Muligens feil plass å plassere denne tråden, men jeg prøver til.

Jeg ser nå på kjøp av nyere bil, og for å kvitte meg med den gamle før den roper store skrik om nye og dyre deler igjen... På bilen jeg har i dag har jeg igjen 25k å betale på, regner ikke med jeg får alt det tilbake ved salg av denne. Den nye jeg har sett på må jeg ut med 130k i nytt lån.

 

Jeg vil da få to billån men det vil ikke være lenge igjen før det andre er utbetalt.

Men det jeg tenker på, er det noen som har erfaring med å søke om refinansiering av forbruksgjeld når man nettopp har inngått ett nytt billån og hva banken vil si?

Var en tur innom NAV en periode på noen år og klarte selvfølgelig å pådra meg rundt 150k i forbruksgjeld, og selvfølgelig hos flere forskjellige selskap. Håpet nå er å få ned månedskostnaden ved å få til refinansiering på den gjelden...

 

Erfaringer og tips taes imot med stor takk.

Beklager rotete innlegg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok få problemer med å få solgt bilen hvis du ikke samtidig klarer å betale ut resten av lånet, og få slettet pantet på den.

 

Det første du bør gjøre er å få refinansiert det du har i dag, inklusiv det du har på bilen, slik at du kan bli kvitt den, og vet hva situasjonen er da. Så kan du se om det er rom for evt. nytt billån.

 

At du akkurat har tatt opp eller skal ta opp billån trenger ikke være så negativt utover at det påvirker gjeldsgrad og betjeningsevne. Salgspantlån til bil er generelt rimelige produkter med lav risiko for bankene.

 

At du har historikk med usikker arbeidssituasjon, variabel inntekt og ukontrollert låneopptak i nær fortid er derimot vesentlige risikofaktorer for banken, men hva dem mener må du nesten høre med noen banker om...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Hvis jeg var i din situasjon, Thommisen, ville jeg ha sett på hvordan jeg kunne fått vekk forbruksgjelden raskest mulig før jeg i det hele tatt vurderte å ta opp et nytt billån. Hvis det er forskjell på rentene hos de ulike selskapene hadde jeg prioritert nedbetaling av det med høyest rente hele tiden.

 

Bilmessig hadde jeg solgt nåværende bil, betalt ned evt. gjenstående billån så raskt som mulig og strammet inn livreima skikkelig, type billigst mulig leasing uten innskudd av kjedeligst/minst mulig bil som fungerer for deg i hverdagen (eksempel) eller aller helst sykkel/kollektiv hvis mulig.

Lenke til kommentar

Inntekt og betalingsevne er det viktige her. Det er ikke noe i veien med å omgjøre restlånet til forbrukslån så lenge det betales raskt ned. Ideelt sett kan du betale ut den dyre gjelden og heller ha større billån.

 

Prinsipielt vil man unngå usikrede lån. Lån mot verdigjenstander er helt uproblematisk. Bil, båt, hus eller hytte.

 

Jeg, personlig ville kontaktet min bank og bedt om et møte med rådgiver for å finne løsninger. Å samle flere smålån, eller refinansiere kan være gunstig, men selv rimelige forbrukslån ligger på 12% rente. Vent med bilen til andre lån er på plass.

Lenke til kommentar

Men i svarte da. Hva med å faktisk spare opp til bil ?? Jeg skal kjøpe en cash for 420 000,- Det blir mercedes c klasse eller 4 serie.

 

Må du låne penger til bil ja da har du ikke råd, og da skal du ikke kjøpe heller

Hva med å holde de dårlige økonomiske rådene til deg selv, eller ta et introkurs i økonomi. De som sparer til ny bil for å betale cash i dag gjør enten en kjempetabbe i forhold til bolig, eller så tjener de så godt over tid at det er ubetydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men i svarte da. Hva med å faktisk spare opp til bil ?? Jeg skal kjøpe en cash for 420 000,- Det blir mercedes c klasse eller 4 serie.

 

Må du låne penger til bil ja da har du ikke råd, og da skal du ikke kjøpe heller 

 

 

Så så.... med den tankegangen er det tydeligvis en relativt stor andel nordmenn som "ikke har råd" til bil... 

 

Håpløst innlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i svarte da. Hva med å faktisk spare opp til bil ?? Jeg skal kjøpe en cash for 420 000,- Det blir mercedes c klasse eller 4 serie.

 

Må du låne penger til bil ja da har du ikke råd, og da skal du ikke kjøpe heller

Kanskje noen faktisk vil ha mer enn man kan kjøpe kontant.

Det er ulikt hvilken kapital folk har i utgangspunktet, med en stabil god inntekt er det helt uproblematisk å låne litt penger til bil.

 

For min egen del ville jeg ha noe litt feter enn en kjip undermotorisert bil, jeg hadde kapitalen til å kjøpe kontant men tok lån fordi det faktisk lønner seg økonomisk.

Lenke til kommentar

Kanskje noen faktisk vil ha mer enn man kan kjøpe kontant.

Det er ulikt hvilken kapital folk har i utgangspunktet, med en stabil god inntekt er det helt uproblematisk å låne litt penger til bil.

 

For min egen del ville jeg ha noe litt feter enn en kjip undermotorisert bil, jeg hadde kapitalen til å kjøpe kontant men tok lån fordi det faktisk lønner seg økonomisk.

Hvis du har penger nok til å betale bilen kontant, hvordan lønner det seg å ta opp lån da?

Du skal betale renter, gebyrer og 3. parts interesse på forsikringen.

 

Har du sikkerhet i huset?

 

Å betale ned på noe som taper seg mye i verdi for hvert år og jo mere du bruker det, virker absurd på meg.

Lenke til kommentar

Hvis du har penger nok til å betale bilen kontant, hvordan lønner det seg å ta opp lån da?

Du skal betale renter, gebyrer og 3. parts interesse på forsikringen.

 

Har du sikkerhet i huset?

 

Å betale ned på noe som taper seg mye i verdi for hvert år og jo mere du bruker det, virker absurd på meg.

Billånet mitt er tinglyst på bilen, jeg har en effektiv rente på 2,19% på billånet. (Det vil altså si at rente og gebyrer totalt utgjør 2,19% årlig)

3. partsinteresse på forsikringen koster meg 0,- ekstra i året.

 

Samtidig har jeg investert penger i eiendom og næringsvirksomhet med minst mulig egenkapital der også.

Så har jeg en del penger stående i bankkonto med svært gunstige betingelser og bundet rente på et vesentlig høyere nivå enn lånerenta på både eiendom og bil..

 

Man skal heller ikke undervurdere verdien av å ha frie midler tilgjengelig, det er greit å ha et par hundre tusen på konto i tilfelle det dukker opp en god mulighet til å gjøre noe man har lyst til eller investere i noe som gir kjapp gevinst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal heller ikke undervurdere verdien av å ha frie midler tilgjengelig, det er greit å ha et par hundre tusen på konto i tilfelle det dukker opp en god mulighet til å gjøre noe man har lyst til eller investere i noe som gir kjapp gevinst.

Hva er løpetiden på noe sånt, får du 10 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...