Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valg av kabinett er faktisk vanskelig siden det er så mange faktorer å ta hensyn til. Noen kabinetter gir god CPU kjøling, mens skjermkortet blir varmt. Finnes få som gjør begge deler bra. (Nå tenker jeg til luftkjøling mer da)

 

Dette er egentlig stedet hvor dyrere kabinetter skiller seg ut. De fleste har funksjonalitet tiltenkt ett eller annet, men desto mer penger som er lagt i designet, desto flere kriterier får man oppfylt. Inkludert i kjøledesignet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager sidespranget, men et kjapt spørsmål angående det spesifikke kortet: er dette samme hovedkort?

 

https://www.proshop.no/Hovedkort/ASUS-ROG-MAXIMUS-XI-APEX-Hovedkort-Intel-Z390-Intel-LGA1151-socket-DDR4-RAM-ATX/2680748

https://www.multicom.no/asus-rog-maximus-xi-apex/cat-p/c/p10415163

 

For jeg klarer ikke å se noen forskjell som skulle forsvare prisforskjellen.

 

Jeg sendte Multicom en mail jeg om prisen på Apex kortet, og fikk svar :

 

Hei

Takk for mail.

Prisen er korrigert nå :-)

 

Mvh Olav

Multicom.no

 

Kortet koster fortsatt mer enn hos Proshop, men 4463 kr er iallefall innafor.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valg av kabinett er faktisk vanskelig siden det er så mange faktorer å ta hensyn til. Noen kabinetter gir god CPU kjøling, mens skjermkortet blir varmt. Finnes få som gjør begge deler bra. (Nå tenker jeg til luftkjøling mer da)

 

Savner kabinett som har 200mm vifte på siden som kjøler rett mot skjermkort (f.eks Cooler Master Haf X).

 

Ser ikke ut til at det satses på kabinetter som har 200mm vifter lenger, noe som dessverre er ganske synd.

Lenke til kommentar

Savner kabinett som har 200mm vifte på siden som kjøler rett mot skjermkort (f.eks Cooler Master Haf X).

 

Ser ikke ut til at det satses på kabinetter som har 200mm vifter lenger, noe som dessverre er ganske synd.

 

Da bør kabinettet ha støvfilter i siden da, ellers vil en slik 200mm vifte dra inn mye støv. Det finnes kabinetter med 200mm vifter (kun i front) som yter bra : Cooler Master H500M Mesh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Savner kabinett som har 200mm vifte på siden som kjøler rett mot skjermkort (f.eks Cooler Master Haf X).

 

Ser ikke ut til at det satses på kabinetter som har 200mm vifter lenger, noe som dessverre er ganske synd.

 

Jeg har et Cooler Master Haf X, og 200mm viften på siden "crasher" litt med de fleste av dagens multivifter gpu'r. Da denne viften motarbeider gpu viftene på gpu fordi viften blåser luft mot toppen av kjølerillene på gpu.

 

Så jeg har tapet (blendet) 3 cm øverste cm på viften for og unngå dette og det merkes på gpu temp , har man et 3 slot + gpu bør man vurdere en mindre vifte i siden av kabinettet.

Min gpu er et Asus Asus Rog Strix GTX 1080 Ti 11GB OC. 

Kabinettet har heller ikke fester i toppen som passer min EVGA CLC 280 AIO.

 

Bra kabinett når det kommer til kjøling men føler det er litt udatert når det gjelder tilpasning til en del nyere hardware.

 

Disse 200mm viftene som fulgte med puffer ikke allverdens med luft, den i front spesielt, dog ikke noe særlig lyd fra dem på 100%.

 

De i topp er nå fjernet pga jeg har flyttet Evga 280 clc til utsiden av toppen, på langs med lengde retning av kabinett, liggende og på høykant noe som ga noe bedre kjøling på cpu, også gpu(?)

 

Måtte kutte  vekk noe stål i toppen for og kunne montere Evga clc'n da jeg hadde clc'n montert der, kuttet vekk risten på bakre vifte for og kunne montere radiator til mitt tidligere 1080 EVGA hybridkort pga radiator, og fjernet hardisk "racken" pga bedre luftflyt fra fremre vifte.

 

På utkikk etter nytt kabinett men får ikke bestemt meg. :huh: 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

På utkikk etter nytt kabinett men får ikke bestemt meg. :huh: 

 

Samme her, selv om jeg kjøpte mitt O11 Dynamic i sommer. Ikke dårlig kabinett, men jeg vil se etter noe annet. Per i dag er det ikke noe annet som er helt det jeg ser etter. Må nok vente på 2020 kabinetta.

 

Jeg kunne tenkt meg et som har PSU på baksiden, samme som mitt O11 Dynamic. Har plass til 3 stk 140mm vifter i front istendenfor 3 stk 120mm på siden som Dynamic har. Fronten skal være noe ala Fractal Meshify, bare en litt bedre løsning. Så vil jeg ha 2 eller 3 vifter i bunn for kjøling av skjermkortet, samt plass til en 140mm vifte bak og vifteplasser i toppen. Toppen kan også være noe liknende Fractal Define R6, der man kan velge mellom full åpen løsning, semi åpent eller helt lukket. Men noe slikt finnes ikke enda... Jo en ting til, sidepanelene vil jeg skal være støydempet ala mitt Fractal R5.

 

Litt off-topic menne, men en 9900K krever god kjøling, så ikke helt borte i natta vel :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Cyberfictional skrev (1 time siden):

Kan dette være en game-changer for overclocking på luft?

Akkurat som ikke Noctua D15 var stor nok :p

Dette er ikke en kjøler jeg ville ha kjøpt. I min mening er en Noctua U12A mer enn stor nok fysisk, og hvis man trenger bedre kjøling enn den, går man enten for en 280/360mm AIO eller full custom loop. End of story.

Endret av Betroz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...