Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Ved å bytte fra en Corsair H150i PRO AIO til en Noctua D15S luftkjøler, så har jeg måtte droppe min 9900K ned 100 Mhz for å holde temps under kontroll. Altså fra 4900 med AIO til 4800 med D15S. Skal sies at jeg har byttet kabinett også. Ikke noe jeg måtte gjøre, men jeg var nyskjerrig og ville komme meg bort fra programvare ala Corsair Link.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betroz skrev (59 minutter siden):

Ved å bytte fra en Corsair H150i PRO AIO til en Noctua D15S luftkjøler, så har jeg måtte droppe min 9900K ned 100 Mhz for å holde temps under kontroll. Altså fra 4900 med AIO til 4800 med D15S. Skal sies at jeg har byttet kabinett også. Ikke noe jeg måtte gjøre, men jeg var nyskjerrig og ville komme meg bort fra programvare ala Corsair Link.

Hvilken spenning må du kjøre for 4.8 GHz?

Lenke til kommentar
Betroz skrev (16 minutter siden):

Satt 1.18v i BIOS med LLC7.

Det var veldig lav spenning for en NH-D15...

Asus eller ASRock/MSI hovedkort?

Hvis det er ASUS, så er det veldig høyt, og du vil sannsynligvis få lavere temperaturer med LLC4 eller til og med LLC3 og litt høyere spenning. For høy LLC skaper ustabilitet.

Hvis det er MSI/ASRock, så kan det hende det hjelper med et steg høyere LLC (altså, lavere tall).

 

Du kan eventuelt prøve å overklokke med turbo, altså en klokk avhengig av antall kjerner belastet, da kan du også sette en grense for varmeproduksjon (f. eks. 180W) slik at CPU automatisk throttler om du gjør noe virkelig intensivt.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, N o r e n g said:

Asus eller ASRock/MSI hovedkort?

Asus XI Apex kort. Jeg har testet :)

Mistenker dårlig kontakt mellom CPU die og IHS med min 9900K, og derfor må jeg ned på volten en del ellers blir den HOT. Skal jeg opp på 4900 MHz må jeg sette 1.225v i BIOS. På 5.0 Ghz må jeg litt over 1.30v satt i BIOS, ergo ikke verdt det, og ikke får jeg kjølt ned CPU fort nok.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 minutter siden):

Asus XI Apex kort. Jeg har testet :)

Mistenker dårlig kontakt mellom CPU die og IHS med min 9900K, og derfor må jeg ned på volten en del ellers blir den HOT. Skal jeg opp på 4900 MHz må jeg sette 1.225v i BIOS. På 5.0 Ghz må jeg litt over 1.30v satt i BIOS, ergo ikke verdt det, og ikke får jeg kjølt ned CPU fort nok.

LLC7 er veldig høyt, så vidt jeg har forstått er det bare et nivå unna maks som er null Vdroop.

Null Vdroop er forøvrig verken ønskelig, bra for stabilitet, eller bra for CPU. Selv om det ikke har mye å si på bare 1.15V
Dess høyere LLC, dess større svingning under last, selv om Maximus XI Apex er bedre enn de fleste kort tviler jeg på at LLC 7 med 1.15V load er mer stabilt enn LLC6 med 1.15V load.

Lenke til kommentar

Vad är för varmt då? Jag har en dålig gammal 9900k som måste ha 1.35v och LLC6 för att klara 5ghz stabilt. Då når jag 98 grader på den varmaste kärnan med prime avx/realbench/Blender. Detta med en NH-D15. I spel når den aldrig över 65 grader (har faktist inte tittat så noga i alla spel). Tror du kanske har satt på kylaren fel. Du höjer ju idle volt väldigt mycket med LLC7. 

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mumriken said:

de-lid? var ikke noe stress det :)

Jeg kan kjøre 4900 Mhz om jeg vil det, med høyere temps. Velger bare 4800 fordi det er mer en sweetspot for min CPU og kjøler kombo. Å risikere å ødelegge min CPU med de-lid for å tjene 100-200 Mhz, nei takk :p

3 minutes ago, mackanz said:

Bor du i närheten av Trondheim kan vi byta en stund om du vill. Då vill du få ett endeligt svar åtminstonde.

Takk, men jeg bor i Skien.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (21 timer siden):

Funker fint her. Der8auer anbefalte LLC6 eller 7 på Asus XI korta også. Dessuten 1.18v idle og 1.15 til 1.17v load er ikke noe problem :)

Det er nesten ingen Vdroop, og det er på ingen måte gunstig for stabilitet. Så høy LLC vil forårsake økt svingning av spenning under varierende belastning.

9900k er generelt såpass varm at det ikke er praktisk å kjøre manuell spenning og manuell frekvens, man ender ofte opp med bedre resultater ved å sette begrensninger for effekt/varme/temperatur slik at den klokker ned om du kjører noe virkelig tungt.

 

Til dere som kjører manuell frekvens og spenning, sjekk om dere kan kjøre y-cruncher uten å kræsje: http://www.numberworld.org/y-cruncher/

Jeg kan nesten garantere at dere vil kræsje på 250 millioner siffer og høyere hvis dere ikke har noen form for throttling aktivert. Min egen 9900k går ned til base clock enkelte ganger med det programmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, N o r e n g said:

Så høy LLC vil forårsake økt svingning av spenning under varierende belastning.

Hva gjør det om spenningen varierer mellom 1.15v og 1.172v under belastning da?

14 minutes ago, N o r e n g said:

9900k er generelt såpass varm at det ikke er praktisk å kjøre manuell spenning og manuell frekvens, man ender ofte opp med bedre resultater ved å sette begrensninger for effekt/varme/temperatur slik at den klokker ned om du kjører noe virkelig tungt.

Ergo best med stock hastighet mener du?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Hva gjør det om spenningen varierer mellom 1.15v og 1.172v under belastningda?

Ergo best med stock hastighet mener du?

Det du ser i programmer er kanskje 1.15-1.17V, i virkeligheten er det høyst sannsynlig en variasjon fra 1100 mV til 1200 mV, dette må du ha et oscilloskop for å måle, og variasjonen blir større jo høyere LLC du kjører.

Du kan absolutt overklokke med begrensninger på plass, du sørger bare for å bruke "adaptive voltage" og setter fornuftige grenser for temperatur, effekt, og strøm. NB! Ikke bruk LLC sammen med adaptive voltage.

y-cruncher er verre enn Prime95 ja, betraktelig verre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

Det du ser i programmer er kanskje 1.15-1.17V, i virkeligheten er det høyst sannsynlig en variasjon fra 1100 mV til 1200 mV, dette må du ha et oscilloskop for å måle, og variasjonen blir større jo høyere LLC du kjører.

Du kan absolutt overklokke med begrensninger på plass, du sørger bare for å bruke "adaptive voltage" og setter fornuftige grenser for temperatur, effekt, og strøm. NB! Ikke bruk LLC sammen med adaptive voltage.

Jeg har satt Long Duration Package Power Limit til 130W og Short Duration Package Power Limit til 140W i BIOS, så den går uansett ikke høyere. Dette ser ut til å funke bra til spilling (BF5). Da holder CPU seg til 4800 Mhz hele tida. Ikke testa Blender ellerno enda med akkurat disse innstillingene. Etter det jeg har lært, så ønsker man at CPU frekvens skal holde seg statisk på samme frekvens hele tida, ellers går det utover frametimes og latency i spill. Derfor manuell OC og statisk vcore.

Jeg kan jo så klart kjøre 4800 Mhz med vcore på Adaptive Mode : Auto (By CPU). Da styrer CPU selv hvilken volt den får. Hvorfor ikke LLC her? Blitt tipset om LLC5 med Adaptive før, og da med Auto på både IA AC Laod Line og IA DC Load Line.

Edit : Føler det er litt Déjà vu her, da vi har snakket om dette her før :wee:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (25 minutter siden):

Jeg har satt Long Duration Package Power Limit til 130W og Short Duration Package Power Limit til 140W i BIOS, så den går uansett ikke høyere. Dette ser ut til å funke bra til spilling (BF5). Da holder CPU seg til 4800 Mhz hele tida. Ikke testa Blender ellerno enda med akkurat disse innstillingene. Etter det jeg har lært, så ønsker man at CPU frekvens skal holde seg statisk på samme frekvens hele tida, ellers går det utover frametimes og latency i spill. Derfor manuell OC og statisk vcore.

Jeg kan jo så klart kjøre 4800 Mhz med vcore på Adaptive Mode : Auto (By CPU). Da styrer CPU selv hvilken volt den får. Hvorfor ikke LLC her? Blitt tipset om LLC5 med Adaptive før, og da med Auto på både IA AC Laod Line og IA DC Load Line.

Kort sagt fordi høy LLC + auto kan potensielt resultere i veldig høy spenning inn i prosessoren, spesielt ved load-release kan du få en voldsom overvolt et lite øyeblikk.

Auto spenning er kalibrert for ingen LLC, altså 1.60 mOhm load line, LLC5 reduserer load line til godt under 50% av normal verdi, som resulterer i at en belastning på 1.40V VID og 100A vil resultere i en spenning på noe rundt 1.33V i stedet for det "korrekte" nivået på 1,24V

9900K har 100% stabil VID opp til og med 50x multiplier, det er ikke nødvendig med positiv offset spenning før du passerer det nivået, og selv da bør du bruke offset framfor LLC

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Adaptive vcore på Auto setter iallefall høyere spenning enn det jeg har testet til selv med manuell, så kan ikke se at det er sunnere for CPU...

Ja, på lav belastning er spenningen høyere, under belastning kan det også hende den er høyere med mindre du bruker en tilstrekkelig tung last som Prime95

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...