Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Det beste er å teste selv :)

Overklokker man CPU'er som 9900K eller 9980XE høyt, så bør man ha custom open loop uansett spør du meg.

 

Ja, selvsagt . Men det var ikke poenget.

TDP profil til en 9900K er ikke den samme som det som er benyttet og ligger til grunn i gamer nexus resultatene.

 

Det er vel ingen her inne på diskusjon som kjøper 10.stk ulike vannkjølingsoppsett , blokk, pumpe , eller aio sett og tester alle opp mot hverandre (ikke engang nissen). Man velger seg noe utfra erfaring om tidligere brukte enheter/merker og det man leser og ser av skrevne omtaler, youtube og tester som «reviewers» gjør.

 

Sier seg selv at en trippel fan radiator har større potensiale enn en dual. Har den ikke det er den dårlig designet.

For å sette det ut på prøve må man kaste på mere varme (for oss , dvs finne de rette reviwers , om de finnes)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man luftkjølt skjermkort (aksialvifte) og vannkjølt CPU er det best å ha radiator som inntak.

 

Har man f.eks en 240 aio som uttak så er denne lite effektiv til å kvitte seg med all den varme luften i kabinettet. Resultatet er at skjermkort blir varmere.

 

Temperaturen på CPU er relativt lik om man har radiator som inntak eller uttak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man luftkjølt skjermkort (aksialvifte) og vannkjølt CPU er det best å ha radiator som inntak.

 

Har man f.eks en 240 aio som uttak så er denne lite effektiv til å kvitte seg med all den varme luften i kabinettet. Resultatet er at skjermkort blir varmere.

 

Temperaturen på CPU er relativt lik om man har radiator som inntak eller uttak.

 

Det kommer jo helt an på hvor radiatoren er montert. Har du 3stk vifteinntak foran kabinettet så burde 240 AIO være montert som et uttak på toppen, med et uttak bak i kabinettet slik at det blir sånn cirka balansert luftflyt. Med tanke på hvor mye varme f.eks en RTX 2080 Ti produserer i et kabinett så er det ganske viktig å få ut den varmen.

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

What?

 

Hvis du har mer inntak enn uttak så resirkulerer du varmluft siden varmen ikke blir flyttet ut av kabinettet raskt nok. For å ikke nevne at varmen fra radiatoren blir også dyttet inn i kabinettet. Så da har du veldig varm luft fra skjermkortet som flyter rundt i kabinettet som i tillegg blir varmet opp ekstra av varmen fra radiatoren når CPU'en blir varmere etter hvert. Det virker ikke optimalt etter min mening.

Lenke til kommentar

Kan nesten garantere deg at i konfigen du skisserer der så er det best å ha aio som inntak.

 

Undertrykk er mer effektivt enn overtrykk mhp kjøling, så "balansert" er egentlig et ikke-ord.

 

Hva tenker du om mitt oppsett i forhold til det du sier der : 

Lian Li O11 Dynamic kabinett med 3 vifter i bunn og 3 vifter på siden til inntak. Skjermkort som dumper varm luft i kassa (Asus 2080Ti Strix). Samt en 360mm AIO i toppen som uttak. Noe galt i dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Jeg har samme oppsett nå.

 

Har man nok vifter (brute force) så overvinner dette det meste.

 

Men jeg skal nå endre dette til å ha radiator på siden som inntak, vifter i topp som uttak og fjerne viftene i bunn. Mindre støy og og kabler .. og jeg er rimelig sikker på at effekten i kjøling vil være lik.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har samme oppsett nå.

 

Har man nok vifter (brute force) så overvinner dette det meste.

 

Men jeg skal nå endre dette til å ha radiator på siden som inntak, vifter i topp som uttak og fjerne viftene i bunn. Mindre støyog og kabler .. og jeg er rimelig sikker på at effekten i kjøling vil være lik.

 

Men har ikke du custom loop med vannblokk på skjermkortet? Hvis jeg skulle gjort som deg, så ville skjermkortet blitt varmere.

 

Edit : Mener jeg hørte at Der8auer anbefalte å ha AIO i topp i dette kabinettet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har luftkjølt skjermkort nå.

 

Jeg skal sjekke dette. Har man nok vifter så betyr nok dette lite .. men har man f.eks aio med 2 vifter og 2 kabinett vifter i tillegg så kan jeg iallfall skrive under på at det er best å ha aio som inntak og kabinettviftene som uttak. Da vil man klare å kvitte seg med luften mer effektivt (en radiator er motstand).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja 1.20v (under load that is) er omtrent max for en AIO med vifter på ~1600 rpm eller litt under. Rundt 1.15v er mye bedre. Ergo blir 5.0 Ghz uaktuellt, for meg iallefall.

Du må ha den värsta cpu'en ever. Jag måste upp i över 1.4 volt för att få den att throttla. På luft med massa damm i kabbis.

Lenke til kommentar

Du må ha den värsta cpu'en ever. Jag måste upp i över 1.4 volt för att få den att throttla. På luft med massa damm i kabbis.

 

En teori kan være at det er dårlig kontakt mellom CPU die og IHS (bad solder) på min CPU. En annen teori er at vannblokka på min Corsair AIO ikke klarer å overføre varme raskt nok fra IHS. Kan også være at airflow i kabinettet mitt, selv med alle de viftene, ikke er optimalt (se noen poster tilbake).

Lenke til kommentar

Undertrykk er mer effektivt enn overtrykk mhp kjøling, så "balansert" er egentlig et ikke-ord.

Mulig undertrykk er effektivt enn overtrykk, men kabinettet som topper listene hos Gamers Nexus har kraftig overtrykk med 3x 180mm inn mot 1x 120mm ut (RV02)

 

 

Angående vannkjøling:

Større radiator reduserer vanntemperaturen når likevekt er oppnådd

Kraftigere pumpe og bedre blokk reduserer CPU - vann - deltaT

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det Kyrre skriver ovan är helt korrekt och som jag kan skriva under på. Nu har jag luft på cpu men AIO på skärmkort, vilket är MYCKET mer effektivt än tvärtom. Till sist är det samma mängd energi som skall bort, men skärmkortet är mycket enklare att handskas med.

 

Jag har satt alla fläktar som intag (alltså övertryck), även de i topp. Luften inne i kabbis pressas ut genom öppningar bakpå. Massa damm (har hud i tillägg), men har kompressor liggandes i närheten och tar mig två minuter att fixa.

 

För mig ger detta det klart bästa resultatet. Med isolerade kabinett tror jag det kan vara annorlunda, men detta är et vanligt Define S eller C (kommer inte i håg, den största) utan front så det är effektivt ett meshify.

 

Jag hade aldrig köpt mig ett topp skärmkort utan AIO.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...