Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig undertrykk er effektivt enn overtrykk, men kabinettet som topper listene hos Gamers Nexus har kraftig overtrykk med 3x 180mm inn mot 1x 120mm ut (RV02)

 

 

Angående vannkjøling:

Større radiator reduserer vanntemperaturen når likevekt er oppnådd

Kraftigere pumpe og bedre blokk reduserer CPU - vann - deltaT

Det er ingen fasit her. Designet på kabinettet betyr selvsagt mye, og som jeg sier så overvinner brute force det meste. Det kunne vært gøy å se om rv02 yter like bra hvis man snur kabinettet på hue, OG snur viftene. ?

 

Poenget mitt er bare at mange tenker på å dytte mer luft inn i en kasse, men ofte er problemet at man ikke får luften ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kaaaanskje en 360 AIO "slår" NH-D15 med 2-3 grader på bekostning av ganske mye høyere støy/decibel fra medfølgende vifter og pumpe. Viftene kan byttes men pumpen vil fortsatt lage støy. Det er også verdt å nevne at NH-D15 kjøler VRM og nærliggende minne mens 360 AIO ikke gjør dette noe som er ganske betydelig for overklokking.

Å ha på en ekstra vifte for å kjøle området rundt CPU ved vannkjøling er "basic lærdom". Så det er jeg selvfølgelig klar over. Kommer til å sørge for luftflyt over ram, vrm osv.  om jeg velger vannkjøling. For det trenger man ikke mange RPM med en god vifte (støyfritt).I tillegg sørger man for at hovedkortet man kjøper har gode kjøleblokker på VRM og at VRM ikke er underdimensjonert ift. det man skal foreta seg (mindre varme med VRM overkill).

 

Jeg har bygget full customloop før og hadde da vannkjøling på CPU, GPU, Chipsett, og 7200RPM HDDer i loopen.

 

Jeg er også klar over at man ikke velger vannkjøling for å få det støyfritt i like stor grad som passiv eller god luftkjøling men for å få bedre klokkerom og bedre temps.

Det som tok mest arbeid var å sørge for god støydemping i pumpa ift. å unngå overføring av vibrasjoner til kabinettet som skaper resonansstøy. Det er nok enklere på custom enn AIO.

 

Nå gidder jeg ikke customloops lenger og har derfor brukt hovedsaklig luft på de byggene jeg har gjort (til meg og andre) men vil prøve en god 360 AIO.

 

EDIT:

Når det er sagt er det ganske deilig på kalde dager å legge føttene på toppen av mitt gamle Cosmos S hvor varmluften føres ut med 3 stillegående vifter.

 

Varmluft ekspanderer og vil opp - why fight nature? Jeg tar inn fra bunn og i front og ut i toppen oppe og toppen bak.

 

PSU er isolert i sin helt egen luftflyt inn fra bunn og ut nede bak. I tillegg er den godt overdimensjonert med god kvalitet så den så og si aldri blir varm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her kan jeg koseklokke 5ghz all-core på et hovedkort med nesten for dårlig vrm (z390 taichi ultimate dropper ned i 85% effektivitet elns dumt) og det går fremdeles greit *helt* uten vifter... så ja. Kjør på. Har man luftflyt, så går det greit.

 

EK sine nye static pressure-vifter ser forøvrig lekre ut, dersom man liker vifter. Heftig oppgitt statisk trykk turtallet tatt i betraktning!

 

https://www.ekwb.com/shop/ek-meltemi-120er-black-500-1800rpm

Endret av Jann - Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...