Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

 

Det tror jeg på :)

 

Skal jeg ha noe annet enn min AIO, så er det en Noctua D15S eller U12A luftkjøler  :wee:

 

Vi snakker jo mest om ytelse, temp og støy med slike temaer her inne. Men en ting folk ofte glemmer er den jævla bloatwaren man må installere med AIO eller RGB hardware. Mitt råd til andre : IKKE ha slik programvare kjørende i bakgrunnen! Windows i seg selv er bloatware nok :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt skuffende at en 360 AIO er såpass lite mer effektive enn en god luftkjøler - i 2019.

 

Vannblokka og pumpa på dem er mindre effektive enn de man kan få til custom open loop. Der en AIO kan kjøle bedre enn en god luftkjøler, er der hvor man har vifter som spinner raskere. Noen AIO's har vifter som kan komme opp i 2200 rpm som f.eks EK-XLC Predator 360. Den vil slå en Noctua D15.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe fan av AIO-kjølere. 360 AIO kjøler cirka det samme som en Noctua NH-D15 men forskjellen er at NH-D15 er mye mer stillegående og det er alltids en fare for at pumpen i en AIO slutter å fungere.

Du kan hente noen grader på 360 AIO over D15. I tillegg slipper du å ha 1,3 kg hengende på hovedkortet.

At pumpen går i stykker er jo ikke farlig, maskinen skrur seg av om den blir for varm. Uansett sjer der svært sjeldent.

Lenke til kommentar

Vannblokka og pumpa på dem er mindre effektive enn de man kan få til custom open loop. Der en AIO kan kjøle bedre enn en god luftkjøler, er der hvor man har vifter som spinner raskere. Noen AIO's har vifter som kan komme opp i 2200 rpm som f.eks EK-XLC Predator 360. Den vil slå en Noctua D15.

Burde være mulig å lage en tårnkjøler med høyere finnetetthet enn NH-D15.

Lenke til kommentar

Bygg en sånn :p

Har sett på slike stolgreier før :p Artige saker. Her opptar den min. 55.000 av budsjettet på 150.000,-.

Kult kabinett også men jeg foretrekker at kabinetter er mest mulig et slags faradaycage om man så vil.

 

Ellers ser det ut som han har litt luft i systemet sitt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

NZXT kraken x72 360 AIO slår Noctua D15 med 2-5C. Kjekt å slippe det bælverket av en kjøler.

Går du for en AIO kjøler til 9900K kan jeg anbefale den ( bygd en tidligere i år med Apex,9900K,kraken x72,rtx2080Ti)

Brukeren (sønn) har ikke overklokket enda.

Takk for tipset. Men den er også en del bedre enn Fractal Celcius S36?

Lenke til kommentar

Fractal S36 støyer mer. Ytelse er ganske lik etter hva jeg ser i omtaler rundt om.

 

Ah, det er absolutt relevant. Takk.

 

Man kan ikke si det så enkelt. Uansett hvilken AIO man velger, så må/bør man stille på pumpehastighet og viftene. Ikke ta mitt ord for god fisk her, se selv : https://youtu.be/WJejyyVPNe4?t=412 (Gamers Nexus test)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Man kan ikke si det så enkelt. Uansett hvilken AIO man velger, så må/bør man stille på pumpehastighet og viftene. Ikke ta mitt ord for god fisk her, se selv : https://youtu.be/WJejyyVPNe4?t=412 (Gamers Nexus test)

 

Det er ikke så enkelt å ta det som gamer nexus karen sier og viser av grafer heller og at man kan velge hvilken man vil av opplistede aio kjølere om det er med radiator størrelse 280,360 e.l andre.

Gamernexus eget utsagn om testene 

 

 

Our testing was done on an overclocked 5930K generating about 130W of heat. If your system has a higher TDP CPU, some of these rules will not apply as well.

Så klart det har noe å si om man har større radiator og bruker 9900k og overklokker denne. Støyforholdene må da testes pånytt under forhold som avgir enda mere varme enn det de har i gjeldende test.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

NZXT kraken x72 360 AIO slår Noctua D15 med 2-5C. Kjekt å slippe det bælverket av en kjøler.

Går du for en AIO kjøler til 9900K kan jeg anbefale den ( bygd en tidligere i år med Apex,9900K,kraken x72,rtx2080Ti)

Brukeren (sønn) har ikke overklokket enda.

 

Du kan hente noen grader på 360 AIO over D15. I tillegg slipper du å ha 1,3 kg hengende på hovedkortet.

At pumpen går i stykker er jo ikke farlig, maskinen skrur seg av om den blir for varm. Uansett sjer der svært sjeldent.

 

Kaaaanskje en 360 AIO "slår" NH-D15 med 2-3 grader på bekostning av ganske mye høyere støy/decibel fra medfølgende vifter og pumpe. Viftene kan byttes men pumpen vil fortsatt lage støy. Det er også verdt å nevne at NH-D15 kjøler VRM og nærliggende minne mens 360 AIO ikke gjør dette noe som er ganske betydelig for overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...