Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pumpen på min høres ikke over de 4 BeQuiet viftene mine, som er veldig stille i utgangspunktet.

 

Det er veldig subjektivt. Noen bryr seg ikke så mye om støy fra pumpen. Hvis du har en AIO som bruker pumpe fra Asetek (som f.eks corsair sine AIO'er, o.l.) så har du garantert støy fra pumpen (etter min erfaring).

 

Toppviftene og vifte inn bak i kabinettet ordner luftlyt rundt VRM, så det argumentet mot AIO er rimelig dårlig. Isåfall har man et ELENDIG kabinett :p

 

Det er primært viftene foran som sender luft inn i kabinettet og varmesprederne på minnet (spesielt de med høye varmespredere) kan ofte blokkere en del av den direkte luftflyten fra viftene. Det hadde ikke overrasket meg om VRM temperaturen mellom en NH-D15 og en AIO kan være på cirka 10-15C under normale omstendigheter. Det er godt dokumentert at direkte luftflyt på komponenter, spesielt VRM, hjelper mye på temperaturen.

 

Vrm tåler sykt mye varme. Trenger ikke tenke på å kjøle det hvis man bare koseklokker med luft/vann

 

Det at VRM tåler mye varme betyr ikke at den ikke mister effektivitet og thermal throttler lenge før den når sin teoretiske temperaturgrense. Mener å huske at mange VRM'er begynner å miste mye effektivitet og/eller thermal throttler på 85-90C, selv om de har blitt testet for 120C og kan garantere at de skal fungere i X-antall timer på denne temperaturen.

Lenke til kommentar

Det hadde ikke overrasket meg om VRM temperaturen mellom en NH-D15 og en AIO kan være på cirka 10-15C under normale omstendigheter. Det er godt dokumentert at direkte luftflyt på komponenter, spesielt VRM, hjelper mye på temperaturen.

 

Man må ikke ha en vifte som blåser rett på VRM. Jeg har min AIO i toppen av mitt O11 Dynamic, som da drar luft over VRM og ut av toppen. Sist gang jeg sjekka temp på VRM (med software), så maxet den ut på ~60-62 grader, som er null problem.

Lenke til kommentar

Derfor har du lav VRM temperatur på hovedkortet. Det er ikke alle som har like bra kjøleribber på VRM og da hjelper direkte luftflyt mye på temperaturen.

 

Helt klart, og derfor kjøper jeg heller ikke de hovedkorta som har dårlig VRM kjøling. Hadde jeg skulle kjøpt en 9600K CPU og ikke tenkt å overklokke, så hadde jeg heller ikke giddi kjøpt et Apex kort til 4000 kr heller. Samme kan sies om Ryzen 3900X vs 3600 også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1140857/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i9-9900ks-prosessor

 

6 190,-
FRI FRAKT
 
 
Når komplett.no er billigere enn Proshop.no, så vet man at det er "placeholder" pris :p

 

 

Lanseringsdato: 30. oktober 2019

 

I følge Anandtech skal 9900KS ha en pris på 513 dollar. Blir vel like under 6000 kr det da.

 

Edit : Skal du teste en Nizzen?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

I følge Anandtech skal 9900KS har en pris på 513 dollar. Blir vel like under 6000 kr det da.

 

Edit : Skal du teste en Nizzen?

 

Har en litt binna 9900k nå, så gidder ikkje å bytte den ut for kanskje 50 mhz mere max overklokk :p

 

Klarer  5300mhz i cinebench med 1.35v.

 

10 serie x299 er det mulig jeg tester. Er litt klar for muligens 5ghz all core på 18 core :green:  ( må ha gullhår i ræva for at det skjer da). 4700mhz føles litt middels. 4800mhz er max brukelig, men blir litt for varm da etter min smak. Syk forskjell på 4700 og 4800mhz. Er en skikkelig vegg der.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Helt klart, og derfor kjøper jeg heller ikke de hovedkorta som har dårlig VRM kjøling. Hadde jeg skulle kjøpt en 9600K CPU og ikke tenkt å overklokke, så hadde jeg heller ikke giddi kjøpt et Apex kort til 4000 kr heller. Samme kan sies om Ryzen 3900X vs 3600 også.

 

Helt klart. Personlig så syntes jeg at det er litt drøyt å bruke så mye penger på hovedkort for kaaanskje 100mhz med en normal kjøler (med mindre du har en ganske overkill vannkjøling). Jeg tenker heller at det er lurt å kjøpe et greit hovedkort med en bra prosessor, klokke den så høyt du kan, og oppgradere i løpet av 2 år for neste generasjon.

Lenke til kommentar

Helt klart. Personlig så syntes jeg at det er litt drøyt å bruke så mye penger på hovedkort for kaaanskje 100mhz med en normal kjøler (med mindre du har en ganske overkill vannkjøling). Jeg tenker heller at det er lurt å kjøpe et greit hovedkort med en bra prosessor, klokke den så høyt du kan, og oppgradere i løpet av 2 år for neste generasjon.

 

Apex kortet er ikke bare bedre til overklokking av CPU, men også RAM. Men enig at det koster mye. ~2500 kr for hovedkort er mer passe så klart. Men...både du og jeg har et 2080 Ti skjermkort som kostet en GOD DEL mer :p

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apex kortet er ikke bare bedre til overklokking av CPU, men også RAM. Men enig at det koster mye. ~2500 kr for hovedkort er mer passe så klart. Men...både du og jeg har et 2080 Ti skjermkort som kostet en GOD DEL mer :p

 

Hehe. Sant. Nå er også Intel på vei inn i et paradigmeskifte på grunn av konkurranse fra AMD så da blir det interessant å se om vi kan få 14 kjerner eller mer på 5Ghz etter hvert. Da blir det vel ikke så lenge til neste oppgradering og det vil forhåpentligvis være en langt mer betydelig oppgradering enn det vi har sett i de siste årene fra Intel.

Lenke til kommentar

Det er veldig subjektivt. Noen bryr seg ikke så mye om støy fra pumpen. Hvis du har en AIO som bruker pumpe fra Asetek (som f.eks corsair sine AIO'er, o.l.) så har du garantert støy fra pumpen (etter min erfaring).

 

Jeg hater støy og hver minste lyd irriterer meg.

Jeg har en fra Cooler Master, og den lager ikke noen lyd jeg hører igjennom mitt støyisolerte kabinett med bequiet-vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...