Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver kansellerer trolig ferien


Sangesland

Anbefalte innlegg

Jeg ville krevd litt mer enn å bare få dekket merutgifter. Her snakker en om et svært viktig "glidemiddel" mellom en arbeidstaker som nok føler at dette var veldig kjipt og denne rollsete arbeidsgiver som ikke har styr på skuta si.

 

Det er ikke snakk om å ikke ha styr på skuta. Det er et krav om at det skal være en en uforutsett hendelse. Man kan ikke alltid ha nok backup for enhver uforutsett hendelse.

 

Du har ikke krav på noe mer enn merutgiftene, så om du skal få det er avhengig av din arbeidsgivers velvilje.

 

Hadde dette nå vært avklart i januar, så ville det jo sett litt annerledes ut. Men å få vite det like før ferien tiltar kan umulig være spesiellt hyggelig.

 

Hadde det skjedd i januar, så hadde det vært en del av den alminnelige ferieplanleggingen hos arbeidsgiver. Det som diskuters er endring av oppsatt ferie kort tid før den skal avvikles. At det er lite hyggelig er alle enig om.

 

En ytterste konsekvens for arbeidsgiver er at lederne selv må dekke for deg når de styrer skuta sånn.

Jeg tror ikke du forstår hva det er snakk om her.

 

Som det står i lovteksten:

Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

 

Det er ikke snakk om dårlig styring av bedriften. Og hvor får du det fra at ymse mellomledere kan dekke inn for andre i en bedrift?

 

Hvis Ullevål sykehus får akutt mangel på anestesileger i juli pga omgangsyke blandt anestesilegene, har ledelsen da gjort noe galt? Skal en tilfeldig mellomleder ta over som anestesilege?

Endret av nirolo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg så har dei fleste tre månedars oppsigelsestid, så sjølv om ein leverer oppsigelse så vil ferien likevell bli flytta denne sommaren.

Det er riktig. Ferien blir flyttet selv om man sier opp, men arbeidsgiver mister en ansatt en gang utpå høsten.

Da blir det opp til arbeidsgiver om han heller vil legge penger på bordet som en ekstra kompensasjon for flyttingen av ferie for å unngå en oppsigelse. Men, som sagt, så kan man ikke kreve ekstra kompensasjon.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<OT>Det er mange "ledere"/"mellomledere" som tror de er verdens navle og som oppriktig mener at sjappa står i ro når de ikke er på jobb. Jeg har såpass mye fartstid i arbeidslivet at jeg har sett det meste komme og gå. Og jeg har ikke tall på hvor mange "uunnværlige" personer som har sluttet uten at man knapt har merket at de er borte.</OT>

 

Jeg ville ha tatt en runde med meg selv og sjekket om kravet til nødvendighet er til stede. At TS får masse å gjøre når han kommer tilbake fra ferie er ikke nok til å oppfylle kravet.

Endret av Illus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

...Hvilke rettigheter har jeg? Kompensasjon? ...

 

Veldig enkelt. 
1) Rett på tilsvarende ferietid senere. En inndragelse av ferien her og nå i kraft av arbeidsgivers styringsrett påvirker ikke retten til din totale ferietid opparbeidet. 
2) Rett til drøfting med arbeidsgiver (og bistått av tillitsvalgt når relevant) for å avklare situasjonen. AML Her har du langt på vei avklart selv gjennom opplysning om ledende stilling og kvalifikasjonskrav, men det finnes likevel minst to mulige løsninger på ganske mye. 
3) Rett til erstatning av alle reelle MERutgifter kanselleriingen medfører, så lenge din plikt til skadebegrensing på området oppfylles (altså at du avbestiller straks saken er ferdig drøftet etc), AML og vanlig erstatningslovgivning. Dette omfatter ikke bare avbestillingsgebyrer her og nå, men også evt dyrere (likeverdige!) flybilletter, hotellnetter etc senere, f eks pga bestilling på kort varsel. 
Hvorvidt merutgifter for ektefelle og/eller barn under skolealder/i grunnskolen skal kompenseres avhenger av totalsituasjonen og er vurderingssak det ikke finnes fasit for skrevet på forhånd, men erfaringsmessig vil en seriøs arbeidsgiver som ønsker at du blir strekke seg rimelig langt her hvis man kan bare litt om forhandling og spiller sine kort rett. Merutgifter for andre er med særdeles få unntak irrelevant for en arbeidsgiver i den praktiske hverdag.  
Lenke til kommentar

<OT>Det er mange "ledere"/"mellomledere" som tror de er verdens navle og som oppriktig mener at sjappa står i ro når de ikke er på jobb. Jeg har såpass mye fartstid i arbeidslivet at jeg har sett det meste komme og gå. Og jeg har ikke tall på hvor mange "uunnværlige" personer som har sluttet uten at man knapt har merket at de er borte.</OT>

 

Jeg ville ha tatt en runde med meg selv og sjekket om kravet til nødvendighet er til stede. At TS får masse å gjøre når han kommer tilbake fra ferie er ikke nok til å oppfylle kravet.

Her er problemet at trådstarter er nettopp verdens navle i bedriften, da bedriften ikke kan fortsette uten han og de får ikke tak i andre som vikariere for han. Og på grunn av dette, så blir ferieturen hans ødelagt fordi han må på jobb.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med dette er at arbeidsgiver kan med ferielova i hånd pålegge arbeidstakaren å flytte ferien, og etter same lov kan arbeidsgiver nøye seg med å kun betale erstatning for dei dokumenterte meirutgifter som arbeidstakaren huska å liste opp på drøftingsmøtet.

 

 

Arbeidsgiver treng ikkje å sukre pillen for å gjere det meir tolererbart å få flytta ferien sin, arbeidsgiver har lovhjemmel til å bruke tvang og treng ikkje å betale meir enn det som kan dokumenterast som meirutgifter.

 

Og sånn får du til effektivt å skifte litt ut på arbeidsstokken din i samme vending. Idioti, genistrek eller bare et mulig verktøy arbeidsgiver kan nytte i så måte?

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å ikke ha styr på skuta. Det er et krav om at det skal være en en uforutsett hendelse. Man kan ikke alltid ha nok backup for enhver uforutsett hendelse.

 

Du har ikke krav på noe mer enn merutgiftene, så om du skal få det er avhengig av din arbeidsgivers velvilje.

 

<snip>

 

Det er ikke snakk om dårlig styring av bedriften. Og hvor får du det fra at ymse mellomledere kan dekke inn for andre i en bedrift?

 

Hvis Ullevål sykehus får akutt mangel på anestesileger i juli pga omgangsyke blandt anestesilegene, har ledelsen da gjort noe galt? Skal en tilfeldig mellomleder ta over som anestesilege?

 

Tja, ofte så kan vel en del av folkene i ledelsen vel så mye som de ansatte. De er kanskje overlege f.eks., dersom det var snakk om et sykehus. Det er ikke umulig for ledelsen å måtte styre bedriften under streik f.eks. Eller midlertidig stoppe driften fordi det ikke er økonomisk forsvarlig eller uansvarlig på andre måter.

 

Den ansatte kan ihvertfall prøve å få en redegjørelse om hva ymse ledere foretar seg i ferieavviklingen, selv om det kanskje gjør en upopulær. Arbeidsgiver gjør seg ihvertfall upopulær.

Lenke til kommentar

Tja, ofte så kan vel en del av folkene i ledelsen vel så mye som de ansatte. De er kanskje overlege f.eks., dersom det var snakk om et sykehus. Det er ikke umulig for ledelsen å måtte styre bedriften under streik f.eks. Eller midlertidig stoppe driften fordi det ikke er økonomisk forsvarlig eller uansvarlig på andre måter.

 

I en rekke bedrifter med ansatte som har spesiell kompetanse så kan ikke ledelsen ta over nei. Eksempelet ditt med at en overlege kan ta over for en anestesilege er bare feil. Hvis man ikke er anestesilege, så kan man ikke gjøre den jobben.

 

Du har kanskje fått med deg at ved streik, så er fagforeningene veldig forsiktige med hvem de tar ut i streik ved sykehus? Og at streiker som involverer sykehus fort havner i tvungen lønsnemnd? Det er en grunn til det.

 

Dersom det er forsvarlig å midlertidig stoppe driften, så kan man selvsagt det. Men da er neppe lovens krav ifm endring av ferie oppfylt.

 

Den ansatte kan ihvertfall prøve å få en redegjørelse om hva ymse ledere foretar seg i ferieavviklingen, selv om det kanskje gjør en upopulær. Arbeidsgiver gjør seg ihvertfall upopulær.

Jeg skjønner at du ønsker at div ledere skal ta over oppgavene, men man kan ikke kreve slike ting som ansatt.

 

Upopulært er hjemmkallelse fra ferie uansett. Det er noe som bør skje ytterst skjelden.

Lenke til kommentar

I en rekke bedrifter med ansatte som har spesiell kompetanse så kan ikke ledelsen ta over nei. Eksempelet ditt med at en overlege kan ta over for en anestesilege er bare feil. Hvis man ikke er anestesilege, så kan man ikke gjøre den jobben.

 

 

Er nok rett det. Men det er som oftest mer enn en type overlege på sykehus. Så det kan godt hende det finnes en som har kompetanse nok til å kunne gi anestesi blant disse. Det blir uansett bare spekulasjoner. Og alle bedrifter er ikke nødvendigvis sykehus. Liv og helse er jo i en litt egen kategori, så det var jo derfor du dro fram akkurat det som eksempel. En dauer ikke dersom f.eks. Diplom-Is må stenge dørene noen uker, sant!? Nå påstår jeg ikke at TS jobber hos Diplom-Is eller andre iskremprodusenter.

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt: dersom det er dyrere for bedriften å stenge dørene i 3 uker enn det er å kansellere ferien til en ansatt og betale kompensasjon, så blir ferien kansellert.

 

Ingen er uenig i at det er en skikkelig kjip situasjon, men sånn er nå en gang virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok rett det. Men det er som oftest mer enn en type overlege på sykehus. Så det kan godt hende det finnes en som har kompetanse nok til å kunne gi anestesi blant disse. Det blir uansett bare spekulasjoner. Og alle bedrifter er ikke nødvendigvis sykehus. Liv og helse er jo i en litt egen kategori, så det var jo derfor du dro fram akkurat det som eksempel. En dauer ikke dersom f.eks. Diplom-Is må stenge dørene noen uker, sant!? Nå påstår jeg ikke at TS jobber hos Diplom-Is eller andre iskremprodusenter.

Jeg tror du uttaler deg om noe du virkelig ikke har noen innsikt i....

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt: dersom det er dyrere for bedriften å stenge dørene i 3 uker enn det er å kansellere ferien til en ansatt og betale kompensasjon, så blir ferien kansellert.

 

Ingen er uenig i at det er en skikkelig kjip situasjon, men sånn er nå en gang virkeligheten.

Hva skjer så om den ansatte nekter å avslutte ferien?

Lenke til kommentar

Oppsigelse er jo en mulighet

 

Men vil arbeidsgiver eller arbeidstaker vinne fram. Begge har jo lovfestet rett til ferie og til å bestemme en del over hvordan ferien avvikles (ikke helt fritt for arb.giver å velge heller).

 

Hva skjer dersom arbeidstaker stiller i drøftelsesmøte og kommer med sine konklusjoner om at arbeidsgiver kommer med grunnløse argumenter for å holde arbeidstaker på arbeidsplassen. Ja, kan hende arbeidsgiver har rett, men hvordan blir det for dem å forholde seg til en sånn konflikt (uten substans eller evt. med noe substans i fra arbeidstaker)?

Endret av G
Lenke til kommentar

Men vil arbeidsgiver eller arbeidstaker vinne fram. Begge har jo lovfestet rett til ferie og til å bestemme en del over hvordan ferien avvikles (ikke helt fritt for arb.giver å velge heller).

 

Hva skjer dersom arbeidstaker stiller i drøftelsesmøte og kommer med sine konklusjoner om at arbeidsgiver kommer med grunnløse argumenter for å holde arbeidstaker på arbeidsplassen. Ja, kan hende arbeidsgiver har rett, men hvordan blir det for dem å forholde seg til en sånn konflikt (uten substans eller evt. med noe substans i fra arbeidstaker)?

Jeg antar at dersom arbeidsgiver fortsatt står ved avgjørelsen om at arbeidstageren må flytte ferien, så må han det. Situasjonen er i sin natur akutt og å ta avgjørelsen til retten er nok ikke mulig.

 

Dersom det viser seg at arbeidsgiver ikke hadde noen relevant begrunnelse, slik at han ikke hadde rett til å flytte ferien, så tipper jeg at arbeidstager kan få arbeidsgiver bøtelagt eller få erstatning for de ulempene dette medførte.

Lenke til kommentar

Hva skjer så om den ansatte nekter å avslutte ferien?

 

Det er i utgangspunktet opp til arbeidsgiver, men umiddelbar avskjed begrunna i at arbeidstaker har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd vil være nærliggande.

(Ein slik avskjed som arbeidstakaren sjølv har skuld i vil vanlegvis medføre 12 vekers ventetid før ein kan få dagpengar frå NAV).

 

Arbeidsgiver kan også velge å ikkje forfølge saken eller bruke mildare sanksjonar. Med tanke på at lovhjemmelen for å flytte ferien krever at konsekvensen er vesentlege driftsproblem så skal arbeidstakers pliktbrudd føre til såpass store konsekvensar at eg kan ikkje sjå for meg anna reaksjon enn oppsigelse/avskjed.

 

Hva skjer dersom arbeidstaker stiller i drøftelsesmøte og kommer med sine konklusjoner om at arbeidsgiver kommer med grunnløse argumenter for å holde arbeidstaker på arbeidsplassen. Ja, kan hende arbeidsgiver har rett, men hvordan blir det for dem å forholde seg til en sånn konflikt (uten substans eller evt. med noe substans i fra arbeidstaker)?

 

I fyrte omgong er det arbeidsgiver som har all makt gjennom sin styringsrett og lovhjemmel.

Dersom partane ikkje er enige så vil det være opp til arbeidstakaren å reise søksmål, då blir saka løfta opp til arbeidsretten for å avgjere alle nyanseforskjellane og deretter konkludere med kven som hadde retten på sin side.

Det er i all hovedsak erstatningssøksmål det dreier seg om, der ein arbeidstaker som på feilaktig grunnlag har fått spolert ferien sin får erstatning, eller omvendt at arbeidstakaren blir dømt til å betale erstatning til arbeidsgiver fordi vedkommande skulle ha etterfølgt eit lovleg pålegg om å få ferien flytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at dersom arbeidsgiver fortsatt står ved avgjørelsen om at arbeidstageren må flytte ferien, så må han det. Situasjonen er i sin natur akutt og å ta avgjørelsen til retten er nok ikke mulig.

 

Dersom det viser seg at arbeidsgiver ikke hadde noen relevant begrunnelse, slik at han ikke hadde rett til å flytte ferien, så tipper jeg at arbeidstager kan få arbeidsgiver bøtelagt eller få erstatning for de ulempene dette medførte.

 

Ah, Arbeidstilsynet vil bistå med bøtelegging? Den boten går jo i statskassen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...