Gå til innhold

Forbrukere sliter med bilproblemer – Tesla peker seg negativt ut


Anbefalte innlegg

20 innlegg tidligere i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1817982&p=24506619

Dette er en artikkel fra 2014 hvor en tror at dette blir ett problem, jeg har som sagt ikke sett noen tall på at det er ett reelt problem.

 

Tanken er jo grei nok den, elbiler har ett utsatt batteri som kan føre til kondemnering ved kollisjon. Men, som med den artikkelen er det kun tanken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.aftenposten.no/norge/i/4dJKRG/Gjensidige-mener-risikoen-for-personskade-er-hoyere-med-el--og-hybridbiler

 

Hybrid- og elbiler har gjennomgående høyere skaderisiko. Det mener konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.

 

De har gjort en analyse av flere tusen skader i perioden 2012–2017, der el- og hybridbiler sammenlignes med dieselbiler.

 

– I tillegg til at de er involvert i 20 prosent flere ulykker, er de materielle skadene 50 prosent høyere med el- og hybridbiler, sier Baastad.

 

Gjensidige trekker frem antall hestekrefter som en helt sentral årsak til den høyere risikoen. Slik norske avgifter er nå, tilbyr forhandlerne el- og hybridbiler som har opptil flere hundre hestekrefter mer enn vanlige dieselbiler.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dette er en artikkel fra 2014 hvor en tror at dette blir ett problem, jeg har som sagt ikke sett noen tall på at det er ett reelt problem.

 

Tanken er jo grei nok den, elbiler har ett utsatt batteri som kan føre til kondemnering ved kollisjon. Men, som med den artikkelen er det kun tanken..

Siden det er god tilgang på hele og fine brukte batterier fra kollisjonsskadede elbiler tviler jeg på at det blir et problem. Det er sjelden batteriet skades i en kollisjon som ellers ikke er stor nok til kondemnere bilen av andre grunner. Unntaket er nok om man kjører over noe i veien som bulker batterier kraftig under, men da er som sagt tilgangen på brukte batterier god. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Dysse hva ned? Jeg påpeker det faktum at det er et lite mindretall som har problemer. Hva med å forholde deg til det jeg skriver i stedet for å klikke i vinkel fordi jeg ikke angriper Tesla?

 

 

Jada, ta noen tall ut av løse luften og spre litt mer FUD. Godt jobbet.

 

Tja de som ikke har store personlige problemer eller ordblindhet burde kanskje lese det andre innlegget i denne tråden?

 

Men som vanlig er det jo ikke fakta og virkelighet som står i sentrum når noen aner en mulighet til å angripe Tesla eller noen som ikke alltid spyr ut løgn og negativ propaganda om Tesla.

Hvorfor står det haugevis av 1-2-3 år gamle Tesla på bilopphøggern hvis de er så bra? Er vel litt tidlig å skrote en bil som har mange år med garanti igjen vel?  Seriøse bilmerker tester nye biler lang tid for og luke ut "barnesykdommene" før de slippes ut på markedet. Tesla dropper dette og pøser ut biler med feil og mangler. Er det rett måte å gjøre? 

Haugevis og 1-2-3-4 år gamle med garanti. Jammen er du troverdig :D

Stod i Hedmark Arbeiderblad forrige lørdag. Opphøggern i Brummundal er stedet. Har ikke Teslaer som er 1-3 år garanti??? Hvis dette er bløff får dere ta det med den avisa!! Når det står flere titalls Teslaer der som ikke kom dit fordi de har kollisjonskader så er el det haugvis når en tenker på antall biler det merket har i landet. Er vel største delelager til Tesla dette. hehehe......

Ja, nettopp. 0 troverdighet, og du håpet kanskje at artikkelen til HA lå bak betalingsmur skulle 'gi deg rett'? Du burde kanskje både lese og se på bildene i HA, og ikke tolke ting uten å ta på de sterkt nødvendige brillene? 50-100 Teslaer påstås det visst også. I følge 'delebiler'-fanen har de 12 Model S, og en X, noe som matcher bildene i HA 100%. Disse har dato fra august 2017 til juli 2018, og alle sterkt kollsjonsskadede, og dertil kondemnert av forsikringsselskapene. Som andre har kommentert. (dette er Grønvold bildemontering i Brummundal, og veldig lite av disse er Tesla: http://www.bildemontering.no/visbilde.aspx?websidebildeid=1 )

 

Dette er gjenvinning i praksis. Hvorfor forsikringsselskapene velger å gjøre det på denne måten er derimot en annen sak, samt hvorfor så mange krasjer Teslaen sin. Mistenker enkelte firmaer tar litt kraftig i når de takserer Tesla når man ser bildene, men kan jo hende de er 'rammeskjeve' pga. at Ludicrous mode er brukt i overkant mye.

 

I tillegg har det seg slik at Grønvold har spesialisert seg på gjennvinning av Tesla. De kjøper de for 100000 i snitt, og selger deler for 300000 i snitt, så dette er easy money for Grønvold. Smarte folk som først så mulighetene. Legg også merke til hva Grønvold selv sier: 'jeg tror ikke det fins maken i hele Europa'

 

'Nyheten' i HA ble forøvrig plukket opp internasjonalt av dine likesinnede Tesla-hatere: http://www.newscats.org/?p=15476

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor står det haugevis av 1-2-3 år gamle Tesla på bilopphøggern hvis de er så bra?

Hvor?

Står mellom femti og hundre hos høggern i Brumunddal .......

13 stk. Tretten

Vel det står I HA at Grønvold bildemontering har mottatt 200 elbiler (alle merker) de siste årene og at av dem er 50 Tesla. Hvor du har tallet 13 fra veit ikke jeg. Hvorfor kolliderer Teslaer når de ifølge Musk har verdens mest avanserte sikkerhetsutstyr som skal hindre det skjer? Ellers ser det ut til at det er lavere terskel for kondemnering av nyere biler (alle merker). Er de blitt for avanserte og reparere? Blir mer bruk og kast som mobil,pc og mye annet. Miljøvennlig blir det iallefall ikke. At høggern tjener gode penger på bilene er jo bra det. Er jo det de skal gjøre i ett firma...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det står I HA at Grønvold bildemontering har mottatt 200 elbiler (alle merker) de siste årene og at av dem er 50 Tesla. Hvor du har tallet 13 fra veit ikke jeg. Hvorfor kolliderer Teslaer når de ifølge Musk har verdens mest avanserte sikkerhetsutstyr som skal hindre det skjer? Ellers ser det ut til at det er lavere terskel for kondemnering av nyere biler (alle merker). Er de blitt for avanserte og reparere? Blir mer bruk og kast som mobil,pc og mye annet. Miljøvennlig blir det iallefall ikke. At høggern tjener gode penger på bilene er jo bra det. Er jo det de skal gjøre i ett firma...

Mange biler har lignende systemer som Tesla, de krasjer de også.

 

Du må gjerne vise til at det er mindre miljøvennlig med nyere biler på grunn av kondemnering...

Lenke til kommentar

Dysse hva ned? Jeg påpeker det faktum at det er et lite mindretall som har problemer. Hva med å forholde deg til det jeg skriver i stedet for å klikke i vinkel fordi jeg ikke angriper Tesla?

 

 

Jada, ta noen tall ut av løse luften og spre litt mer FUD. Godt jobbet.

 

Rolig nå, jeg forholder meg til hva du skriver. 

 

Tallene mine er ikke helt ut av luften, men nøyaktig kapasitet vet jeg ikke. 

Men tallet er et sted mellom 30 og 50% av bilparken. Du omtaler det som et mindretall.

Du må gjerne synes det men respekter at vi andre gjerne vil si det er et problem. 

 

Som vi leser av innleggene dine forsvarer du merket langt over all fornuft, til og med Musk må korrigere deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vel det står I HA at Grønvold bildemontering har mottatt 200 elbiler (alle merker) de siste årene og at av dem er 50 Tesla. Hvor du har tallet 13 fra veit ikke jeg. Hvorfor kolliderer Teslaer når de ifølge Musk har verdens mest avanserte sikkerhetsutstyr som skal hindre det skjer? Ellers ser det ut til at det er lavere terskel for kondemnering av nyere biler (alle merker). Er de blitt for avanserte og reparere? Blir mer bruk og kast som mobil,pc og mye annet. Miljøvennlig blir det iallefall ikke. At høggern tjener gode penger på bilene er jo bra det. Er jo det de skal gjøre i ett firma...

Mange biler har lignende systemer som Tesla, de krasjer de også.

 

Du må gjerne vise til at det er mindre miljøvennlig med nyere biler på grunn av kondemnering...

Moderne biler er blitt mye mykere for bedre fange opp de store kreftene det er i en kollisjon. Det medfører større skader alle steder på en bil utenom cupe'n som er mye mer kraftig forsterket. Dette medfører selvsagt at mange flere biler havner hos høggern da de er mer skadet. Nå er jo sikkerheten til menneskene i bilene mye mer viktig enn en bil så det skal prioriteres det. Miljøvennlig er det vel ikke men nå er det mange andre ting som er mye mer til skade for miljøet enn biler. ...

 

Tilbake til Tesla og service så er det helt håpløst at det tar 8 måneder fra bestilling av service til en får igjen bilen.

Hadde service på BMW'en forrige uke. Ringte uka før og de svarte med en gang på telefonen. Kunne ta den neste uke. Leverte bilen om morgenen og hentet den igjen samme ettermiddag. Sånn det skal fungere....... Der har Tesla en lang vei å gå og hva vil skje når tusenvis av Model 3 kommer? Bygge noen få servicesteder greier ikke ta unna det uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderne biler er blitt mye mykere for bedre fange opp de store kreftene det er i en kollisjon. Det medfører større skader alle steder på en bil utenom cupe'n som er mye mer kraftig forsterket. Dette medfører selvsagt at mange flere biler havner hos høggern da de er mer skadet. Nå er jo sikkerheten til menneskene i bilene mye mer viktig enn en bil så det skal prioriteres det. Miljøvennlig er det vel ikke men nå er det mange andre ting som er mye mer til skade for miljøet enn biler. ...

 

Tilbake til Tesla og service så er det helt håpløst at det tar 8 måneder fra bestilling av service til en får igjen bilen.

Hadde service på BMW'en forrige uke. Ringte uka før og de svarte med en gang på telefonen. Kunne ta den neste uke. Leverte bilen om morgenen og hentet den igjen samme ettermiddag. Sånn det skal fungere....... Der har Tesla en lang vei å gå og hva vil skje når tusenvis av Model 3 kommer? Bygge noen få servicesteder greier ikke ta unna det uansett.

 

Men, det forsvarer fortsatt ikke poenget ditt... vise til tall, eller slutt med slike spekulasjoner hele tiden. Det blir for dumt. 

 

Han hadde ikke bilen inne i 8 måneder om du leser artikkelen, og det var ikke service som tok tid det var å vente på DU. Det er helt håpløst såklart, det skal ikke ta så lang tid å få deler. Forhåpentligvis kan de nå skifte over til å satse på aftersales og ikke bare sales... 

 

Igjen, service var ikke problemet selv om det dog er ventetid på dette. Det var delene. Det går så og si ikke deler til en service på Tesla. 

Lenke til kommentar

Hva problemet er kan da virkelig ikke ha så mye å si. 

De får ikke fikset bilen, ferdig med det. Hva årsaken er spiller liten rolle for de fleste. Men at enkelte er uten bil i 6 måneder (kjenner en X eier som kjørt Golf i 6 måneder, venter på rep) det kan da bare ikke være akseptabelt.

Det hjelper ikke hvor mye du eier Tesla og heier på Musk, slike ting er uakseptabelt.

Heldigvis for Tesla er de fleste eierne entusiaster på sin hals og godtar "hva som helst", så da kan de bare fortsette på denne måten så lenge eierne godtar å bli behandlet slik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva problemet er kan da virkelig ikke ha så mye å si. 

De får ikke fikset bilen, ferdig med det. Hva årsaken er spiller liten rolle for de fleste. Men at enkelte er uten bil i 6 måneder (kjenner en X eier som kjørt Golf i 6 måneder, venter på rep) det kan da bare ikke være akseptabelt.

Det hjelper ikke hvor mye du eier Tesla og heier på Musk, slike ting er uakseptabelt.

Heldigvis for Tesla er de fleste eierne entusiaster på sin hals og godtar "hva som helst", så da kan de bare fortsette på denne måten så lenge eierne godtar å bli behandlet slik.

 

Jeg er helt enig, det er ikke akseptabelt. Og det er bra at det er press på det om dagen, det trengs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Moderne biler er blitt mye mykere for bedre fange opp de store kreftene det er i en kollisjon. Det medfører større skader alle steder på en bil utenom cupe'n som er mye mer kraftig forsterket. Dette medfører selvsagt at mange flere biler havner hos høggern da de er mer skadet. Nå er jo sikkerheten til menneskene i bilene mye mer viktig enn en bil så det skal prioriteres det. Miljøvennlig er det vel ikke men nå er det mange andre ting som er mye mer til skade for miljøet enn biler. ...

 

Tilbake til Tesla og service så er det helt håpløst at det tar 8 måneder fra bestilling av service til en får igjen bilen.

Hadde service på BMW'en forrige uke. Ringte uka før og de svarte med en gang på telefonen. Kunne ta den neste uke. Leverte bilen om morgenen og hentet den igjen samme ettermiddag. Sånn det skal fungere....... Der har Tesla en lang vei å gå og hva vil skje når tusenvis av Model 3 kommer? Bygge noen få servicesteder greier ikke ta unna det uansett.

 

Men, det forsvarer fortsatt ikke poenget ditt... vise til tall, eller slutt med slike spekulasjoner hele tiden. Det blir for dumt. 

 

Han hadde ikke bilen inne i 8 måneder om du leser artikkelen, og det var ikke service som tok tid det var å vente på DU. Det er helt håpløst såklart, det skal ikke ta så lang tid å få deler. Forhåpentligvis kan de nå skifte over til å satse på aftersales og ikke bare sales... 

 

Igjen, service var ikke problemet selv om det dog er ventetid på dette. Det var delene. Det går så og si ikke deler til en service på Tesla. 

Leste det i ett blad fra forsikringsnytt. Ligger sikkert på nett ett eller annet sted. Har vel heller ikkenoe i denne tråden og gjøre så jeg beklager det.

 

Tar det 25 dager å skifte DU? De hadde jo bilen så lenge. Hva gjøres på service når de ikke bruker noe særlig med deler?

BMW brukte noen timer på min bil. Da skifta de olje- oljefilter luftfilter-bremseklosser på alle hjul og noen andre småting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste det i ett blad fra forsikringsnytt. Ligger sikkert på nett ett eller annet sted. Har vel heller ikkenoe i denne tråden og gjøre så jeg beklager det.

 

Tar det 25 dager å skifte DU? De hadde jo bilen så lenge. Hva gjøres på service når de ikke bruker noe særlig med deler?

BMW brukte noen timer på min bil. Da skifta de olje- oljefilter luftfilter-bremseklosser på alle hjul og noen andre småting.

 

Nei det gjør det såklart ikke, de tok den inn og fant vell ut at de ikke hadde tid likevel.. 

 

Hva som gjøres på de forskjellige servicene ligger på tesla sine sider 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor står det haugevis av 1-2-3 år gamle Tesla på bilopphøggern hvis de er så bra?

Hvor?

Står mellom femti og hundre hos høggern i Brumunddal .......

13 stk. Tretten

Vel det står I HA at Grønvold bildemontering har mottatt 200 elbiler (alle merker) de siste årene og at av dem er 50 Tesla. Hvor du har tallet 13 fra veit ikke jeg. Hvorfor kolliderer Teslaer når de ifølge Musk har verdens mest avanserte sikkerhetsutstyr som skal hindre det skjer? Ellers ser det ut til at det er lavere terskel for kondemnering av nyere biler (alle merker). Er de blitt for avanserte og reparere? Blir mer bruk og kast som mobil,pc og mye annet. Miljøvennlig blir det iallefall ikke. At høggern tjener gode penger på bilene er jo bra det. Er jo det de skal gjøre i ett firma...

Mottatt 50 de siste årene betyr ikke at de har 50 stående. Sjekk Grønvolds side på nett. De har 13 Teslaer inne, og du kan se bilder av alle 13, og alle er datert med når de kom inn.

 

Hovedproblemet med Model S og M er at de er i aluminium, og ikke alle opprettere er godkjent/kan det. (Model 3 er stål). Generelt blir rep. dyrere på nyere biler da de i enkelte strukturer (bl.a. A-stolper) bruker ekstra sterkt/spesial- stål, samt at de er mer konstruert for å ta opp krefter ved kollisjoner. Da blir ting kondemnert.

Lenke til kommentar

Nye biler har ofte høye reparasjonskostnader pga mye teknologi og kompetanse som kreves for å få bilen tilfredsstillende reparert.  

Men Tesla er spesielt dyrt ettersom det kun er Tesla godkjente verksted som kan utføre reparasjonen for å ivareta garantien. 
Prisnivået er derfor ekstra høyt. 

 

Se flere eksempler i denne videoen fra USA hvor små skader som på vanlige biler hos uavhengige verksted koster noen tusenlapper, for Tesla biler hos godkjente verksted kan komme på 200-300 tusen.

Tesla koster i snitt 89% mer enn en ordinær bil å reparere

 

 

Bilene blir derfor ofte kondemnert fremfor reparert da det er mer lønnsomt med tanke på potensielt verditap for en bil med skadehistorikk.

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er visst en del kø på Teslas service-sentre for tiden. Noen får lang ventetid når de prøver å bestille service. Sjefen som var ansvarlig for dette måtte vel nylig gå, så Tesla-eiere får satse på at det nå vil bli litt bedre. Jeg leste noe om at de skal ansette mange nye service-folk i løpet av sommeren.

Hjelper lite med service folk når de ikke har dele lager i europa samt at de fleste delene går til nye biler, hørt om folk som har hatt tesla på service i flere måneder i påvente at deler skal komme med båt og fått en fosil bil som leiebil :p

Jo, de har delelager i Europa. Flere, faktisk. Ett av dem er i Norge.

Hjelper ikke med deler på lager når service segmentet generelt ikke fungerer. Ventet 4 mnd på henvisning til Micropaint for rep av lakkskader etter at sensorer i måkevingene feilet (som det tok 3 mnd å få fikset)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er noe av problemet med lange ventetider på deler, at Tesla (i garantiperioden?) ikke tillater bruk av deler de selv ikke leverer? Jeg aner altså ikke hvorvidt det faktisk forholder seg slik, men i noen tilfeller kunne jo verkstedet bare løftet av telefonen å bestilt fra en av aktørene her (over 2000 deler tilgjengelig)

 

https://www.nbfbildeler.no/nbf/S%C3%B8k/?disassemble_no=&q=&type=&brand=Tesla&mileage=&haspictures=false&fromyear=&toyear=&orderby=CarYearModel

 

mye har kort kjørelengde og er ubetydelig brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...