Gå til innhold

Forbrukere sliter med bilproblemer – Tesla peker seg negativt ut


Anbefalte innlegg

Du ville bli veldig overrasket over hvor mange firmaer som ikke har komplett delelager i Norge. De fleste har hovedlagre i Nederland/Belgia alt fra bilmerker til vaskemaskinprodusenter og kopimaskiner. Tesla har lager i Moss,

 

 

Så det du sier, er at Tesla har komplett delelager i Moss?

 

Jeg vet ikke hvor de forskjellige bilmerkene har delelager, men VAG har på Skedsmo, Sverige, Tyskland og Tsjekkia. Fra Sverige tar det 2 dager å få deler, Tsjekkia Tyskland opp til 10 dager. Honda har hovedlager i Sverige og Belgia, tror de har det meste i Sverige. Tar 2 dager fra Sverige der også.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Neste år selges det knapt Tesla X når Audi kommer på banen. Da snakker vi ekte premiumbil.

Fire nuller på grillen og en bak rattet mener du? :p

 

For ganske mange er heller ikke Møller bil et synonym med god service heller...

De turte ikke nevne at Møller bil er den eneste andre bilforhandleren på top 10. De har jo bare nesten 100 års erfaring og fortsatt ikke klart å bygge holdbare biler og klarer fortsatt ikke gi god service

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil dysse ned det hele og gjerne påpeke at andre produsenter ikke sparer tid på kvalitetskontroller for å få bilene ut i markedet før de føler de er klare for det. Husk gjerne også at det kun er noen få land hvor elbil har tatt helt av.

Dysse hva ned? Jeg påpeker det faktum at det er et lite mindretall som har problemer. Hva med å forholde deg til det jeg skriver i stedet for å klikke i vinkel fordi jeg ikke angriper Tesla?

 

Men en litt kjapp utregning for Tesla sin situasjon i Norge. Det er 11 service sentere i Norge, jeg kjenner ikke til kapasiteten men anslår de håndterer 10 biler pr dag. Totalt kapasitet blir da 550 biler i uka her i landet. 

Vi vet de kun reserverer tid 9mnd frem i tid og flere har fått beskjed om at det er "fullt". Si snittet i landet er 6mnd venting. 

Det skulle bety at det er 14.300 biler som venter på rep/service osv.. Av totalt 26.300 registrerte i landet...

Jada, ta noen tall ut av løse luften og spre litt mer FUD. Godt jobbet.

Lenke til kommentar

Electrek har dessverre lite troverdighet når det gjelder Tesla.

Tja, slik den fremstilles så virker Electrek mer som en motvekt til løgnmedier som CNBC, som konsekvent lyver om Tesla og tar inn folk som fossilfanatikeren Bob Lutz som "eksperter" når de skal omtale selskapet.

 

En slik motvekt til løgnmediene. Som f.eks. The Drive selv? Forfatteren av den artikkelen en lang historie med ensidig negative artikler mot Tesla. Hva er agendaen hans tro?

 

Og så litt småplukk:

 

"In a 2014 profile on Business Insider, Weintraub said "I could probably talk five hours about Tesla right now, but I'm not going to... I think it's going to change the world.""

 

..og det gjorde han jo?

 

"These generous benefits effectively turn participants into incentivized sales lead generators (a fact that prompted California’s car dealer association to complain that the practice creates unlicensed car sales people)."

 

Ja, tenk at et kartell klager over konkurranse da!

 

"Tesla’s financial and manufacturing problems"

 

Hvilke da? Underskuddet er ikke fordi de ikke klarer å tjene penger, men fordi bevisst har valgt å investere i stedet for å ta overskuddet ut allerede.

 

Produksjonsproblemene er kun et problem i den rette konteksten, som er Musks ekstremt aggressive målsetninger for produksjonen. Hadde han ikke satt nye og langt mer aggressive mål så hadde de ikke hatt noen problemer, fordi de hadde ligget langt foran den opprinnelige planen. Det er uansett tåpelig å fokusere på det som et problem når veksten i produksjon har vært såpass massiv som den har vært.

 

For å si det på en annen måte: Den eneste grunnen til at man påstår at det er problemer med produksjonen er at Musk satte nye og aggressive mål som var mye vanskeligere å oppnå. Hadde han bare latt være å sette disse målene så ingen sagt at de hadd problemer. Men uten de mer aggressive målene hadde de også sannsynligvis ligget lenger bak med produksjonen.

 

Så paradoksalt nok så er det «produksjonsproblemene» som gjør at de lager flere biler nå enn de ville ha gjort uten de samme «problemene».

 

"that his crusade against Saleen was predicated on a criticism (using deposits to fund operations makes it a Ponzi scheme) that now applies just as much to Tesla"

 

Nei, det gjør ikke det. Det er snakk om to forskjellige situasjoner. Depositum er helt vanlig.

Lenke til kommentar

Haha. Hva gjør sykofanten nå?

Tja de som ikke har store personlige problemer eller ordblindhet burde kanskje lese det andre innlegget i denne tråden?

 

Men som vanlig er det jo ikke fakta og virkelighet som står i sentrum når noen aner en mulighet til å angripe Tesla eller noen som ikke alltid spyr ut løgn og negativ propaganda om Tesla.

Lenke til kommentar

Men at Norges største bilforhandler med nesten 100 års erfaring og over 10 ganger så mange servicesteder har nesten like mange klager tør dere ikke skrive om?? Redde for å tape annonsekroner? Møller bil FTW hehe

 

Er litt forskjell og ha flere hundre tusen biler som Møller har i Norge og noen tusen som Tesla har her. At Tesla har like mange klager sier vel sitt om det merke eller?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dysse hva ned? Jeg påpeker det faktum at det er et lite mindretall som har problemer. Hva med å forholde deg til det jeg skriver i stedet for å klikke i vinkel fordi jeg ikke angriper Tesla?

 

 

Jada, ta noen tall ut av løse luften og spre litt mer FUD. Godt jobbet.

 

Tja de som ikke har store personlige problemer eller ordblindhet burde kanskje lese det andre innlegget i denne tråden?

 

Men som vanlig er det jo ikke fakta og virkelighet som står i sentrum når noen aner en mulighet til å angripe Tesla eller noen som ikke alltid spyr ut løgn og negativ propaganda om Tesla.

Hvorfor står det haugevis av 1-2-3 år gamle Tesla på bilopphøggern hvis de er så bra? Er vel litt tidlig å skrote en bil som har mange år med garanti igjen vel?  Seriøse bilmerker tester nye biler lang tid for og luke ut "barnesykdommene" før de slippes ut på markedet. Tesla dropper dette og pøser ut biler med feil og mangler. Er det rett måte å gjøre? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Du ville bli veldig overrasket over hvor mange firmaer som ikke har komplett delelager i Norge. De fleste har hovedlagre i Nederland/Belgia alt fra bilmerker til vaskemaskinprodusenter og kopimaskiner. Tesla har lager i Moss,

 

 

Så det du sier, er at Tesla har komplett delelager i Moss?

 

Jeg vet ikke hvor de forskjellige bilmerkene har delelager, men VAG har på Skedsmo, Sverige, Tyskland og Tsjekkia. Fra Sverige tar det 2 dager å få deler, Tsjekkia Tyskland opp til 10 dager. Honda har hovedlager i Sverige og Belgia, tror de har det meste i Sverige. Tar 2 dager fra Sverige der også.

Tesla har ikke alle deler i Moss. Det fremgår av hva jeg skrev.

 

Poenget med å ha deler i Nederland/Belgia er at det er mulighet for 'next day delivery'. Før hadde man delelagre lokalt, men å ha delelager er dyrt, så internasjonale firmaer har et felles lager, isteden for et i hvert land. Derimot bør hvert land ha vanlige slitedeler på lokalt lager.

 

At Tesla har lang ventetid ved karrosseriskader er ikke noe nytt. Det har de alltid hatt.

Lenke til kommentar

I Moss, nærmere bestemt. Og et annet ligger i Tilburg i Nederland.

 

Kanskje på tide at enkelte slutter gjenta denne løgnen. Man dummer seg bare ut.

Hjelper ikke å ha delelager om de ikke har deler der da. Og alle delelager har jo aldri alt. Så om folk ofte må vente på deler fra USA så hjelper det lite at det eksisterer et lager på Moss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt merkelig at de ikke setter litt mer fokus på kvalitetskontroll før bilene forlater fabrikken. Lakk som skaller av fordi noe så enkelt som dører ikke er justert blir fort dobbelt opp med problemer en uke eller to etter overlevering. Inn tre-fire ganger for løse paneler i interiør er også ganske meningsløs bruk av tid og penger for alle parter. Slik det er nå er det bedre å kjøpe en ett års gammel Tesla model x da den er ordentlig skrudd sammen grunnet alle utførte reklamasjoner og rettelser. Dårlig rykte, og penger ut av vinduet for Tesla. På toppen må de altså ansette et unormalt høyt antall hender for service. Og alt dette pga. noe så banalt som elendig kvalitetskontroll i enden av samlebåndet. Vanskelig å forstå prioriteringene.

Ikke merkelig. Tesla har enormt press for å lage mer biler. De kjører ekstra skift, lager telt på parkeringsplass og alt. De må ha mer biler ut. Så da går kvaliteten ned da. Er rimelig åpenbart. Problemet er selskapets dårlige økonomiske situasjon som gjør at de MÅ ha penger snart fra bilsalg. Og så tenker de at de kan ta det med service og sånt senere. Det viktige er å få ut mest mulig biler fra fabrikk og få alle de pengene fra bilsalg nå.

 

Når/hvis de kommer inn i en stabil posisjon så vil de nok bruke mer tid per bil for å forsikre seg at den er grei nok kvalitet. USA kvalitet da sikkert, ikke tysk eller japansk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dysse hva ned? Jeg påpeker det faktum at det er et lite mindretall som har problemer. Hva med å forholde deg til det jeg skriver i stedet for å klikke i vinkel fordi jeg ikke angriper Tesla?

 

 

Jada, ta noen tall ut av løse luften og spre litt mer FUD. Godt jobbet.

 

Tja de som ikke har store personlige problemer eller ordblindhet burde kanskje lese det andre innlegget i denne tråden?

 

Men som vanlig er det jo ikke fakta og virkelighet som står i sentrum når noen aner en mulighet til å angripe Tesla eller noen som ikke alltid spyr ut løgn og negativ propaganda om Tesla.

Hvorfor står det haugevis av 1-2-3 år gamle Tesla på bilopphøggern hvis de er så bra? Er vel litt tidlig å skrote en bil som har mange år med garanti igjen vel?  Seriøse bilmerker tester nye biler lang tid for og luke ut "barnesykdommene" før de slippes ut på markedet. Tesla dropper dette og pøser ut biler med feil og mangler. Er det rett måte å gjøre? 

Haugevis og 1-2-3-4 år gamle med garanti. Jammen er du troverdig :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men at Norges største bilforhandler med nesten 100 års erfaring og over 10 ganger så mange servicesteder har nesten like mange klager tør dere ikke skrive om?? Redde for å tape annonsekroner? Møller bil FTW hehe

De selger noe flere biler da. De har liksom litt mer enn 26K biler på veien.

 

Når har Møller bil annonsert på nettsiden her? Det er ikke en bilside.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget i å argumenter om de har delelager eller ikke i Norge. De kan ha et bakrom på et verksted og kalle det delelager for den del. Det som betyr noe er hvor mange deler kan du få innen 2 dager?

 

Norge er Teslas 3. største marked. De burde hatt lager med nesten alt i Norge. 

 

Det at du må vente på deler fra USA er hvertfall uakseptabelt. De må i det minste hat et lager i Europa med absolutt alle deler.

 

Og helst bør disse delene kjøres inn i biler som er godkjente til å kjøre på norske veier og ikke setter norske liv i fare, fordi Tesla har så mye gjeld at de skal spare hvert øre de kan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor står det haugevis av 1-2-3 år gamle Tesla på bilopphøggern hvis de er så bra?

 

fordi det skal mye lavere reparasjonskostnad til på en el-bil før den kondemneres vs fossilbil.

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/7e0nW/tror-antallet-elbiler-som-maa-kondemneres-vil-skyte-i-vaeret

 

Dette burde jo være uholdbar situasjon både av miljøhensyn (gjenbruk) og overfor øvrige forsikringskunder som antageligvis subsidierer el-bil forsikringskundene.

 

Men gjenbruk og demontering har vel tatt seg opp i det siste, finner iallefall over 2000 deler i databasen hos Norges Biloppsamleres Forening 

https://www.nbfbildeler.no/nbf/S%C3%B8k/?disassemble_no=&q=&type=&brand=Tesla&mileage=&haspictures=false&fromyear=&toyear=&orderby=CarYearModel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...