Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste du oppnår med å tvinge gjennom total fri bruk, er at Chilli blir nødt til å gjøre tilbudet sitt dårligere, og/eller dyrere for de 95% som bruker telefonen "normalt".

 

De har hittil satt en limit på 1000GB i måneden, jeg lå langt under den limiten da de stoppet all databruk på abonnementet uten å kontakte meg i forkant.
Lenke til kommentar

Ganske enkelt for ISP å "lure" speedtest, for å faktisk sjekke hastighet over tid er den enkeleste metoden å dra ned større mengder data.

 

Så da er Chili det eneste abonnementet man faktisk kan sjekke hastigheten på? Hos alle andre operatører blir du jo sperra lenge før 100 GB.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I disse GDPR-dager, hvordan kan Chilimobil ha lov til å overvåke hva du bruker data-mengden din på eller hvordan?

Dessuten 1000GB er 1000GB uavhengig om det er i form av nettsurfing på en enhet eller delt med en annen enhet. At Chilimobil har lov til å spesifisere dette er for meg uforståelig.

Lukter sleip business-modell og falsk markedsføring lang vei som fortjener masse-søksmål.

Det er ikke noe problem. GDPR sier bare at selskapet må ha samtykker, og det kan de få gjennom en kundeavtale.

 

Forutsetter så klart at de ikke bryter norsk lovgivning.

 

Videre er dette en tjeneste som bruker kan velge å benytte seg av, eller ikke. Denne tjenesten har vilkår som bruker så aksepterer før han tar den i bruk.

 

Om det så hadde stått at bruken kun begrenset seg til å lese dagens tegneseriestripe her på Tek.no så hadde de vært innenfor så fremt dette hadde vært tydelig opplyst på forhånd.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske enkelt for ISP å "lure" speedtest, for å faktisk sjekke hastighet over tid er den enkeleste metoden å dra ned større mengder data.

 

 

Dette må du forklare nærmere for oss som ikke er så kyndige.. Alle speedtester har packet size > 512, hva slags verkøy besitter Telenor og Telia som klarer å lure en speedtest på 30-200 MB kontra filer på 30+ GB?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å vare lenge før "1000GB" abonemmentet er borte igjen. Folk er tydeligvis ikke voksen nok til å håndtere sånt. Eneste dette "stuntet" fører til, er å sørge for at folk som syns det var digg med ubegrenset data (Ja, 1000GB er ubegrenset på en mobil om du ikke prøver FORBANNA hardt) mister dette tilbudet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Marius har blitt tatt med buksene nede. Han jobber for Telenor og har kun gjort dette for å gi Chili dårlig PR. Skam at Tek.no gjør noe ut av dette.

 

Nå har det seg sånn at for det første, så bruker jeg ikke bukser.

For det andre så jobber jeg ikke i Telenor, men er innleid hos Norkring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du prøver å presse ut så mye data som mulig med wget kommandoer, for å "se hvor mye du må dra før de ringer"

 

De ringer, og du klager til tek.no. (Som du var ansatt i før)

 

Ok... :hmm:

Har allerede svart på dette, men brukte altså http download og ikke wget.

 

De ringte aldri, jeg fikk en SMS om at de sperret databruk, dette står allerede i artikkelen.

 

Jeg prøvde heller ikke å presse ut så mye data som mulig, jeg gjorde det den første dagen, men dersom jeg hadde gått inn for det kunne jeg enkelt brukt 1000GB.

Lenke til kommentar

Dette må du forklare nærmere for oss som ikke er så kyndige.. Alle speedtester har packet size > 512, hva slags verkøy besitter Telenor og Telia som klarer å lure en speedtest på 30-200 MB kontra filer på 30+ GB?

Det er ganske enkelt å strupe alle andre tjeneste enn en spesifikk, bare å se til USA der du fint kan pushe 200Mbit på en speedtest, men få evig buffer på youtube.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...