Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Greit nok for meg han ble utestengt, men syns det er litt drøt hvis man får 4g+ og må bruke https://www.netlimiter.com/for å begrense hastigheten. Slikt finnes ikke på android en gang.

 

Jeg klarer fint å bruke 1 GB på under 1 time ikke noe problem. Klarer fint å bruke 10 GB dagen hvis jeg vil.

 

Så du mener å laste ned GTA 5 på pc på 5 pcer ikke er misbruk?

Nå handler dette ikke om å misbruk tjenesten men vil bare få svar hva som er innenfor eller ikke.

For det er veldig uklart. De sier jo det er mobilavtale ikke bredbånd avtale så antar det også anses som misbruk.

Men å laste ned android apper er greit. Men å koble mobilen til harddisk 1 TB eller større å fylle den er ikke greit.

Chillimobil har valgt å være vage, og sier de tar vurderinger fra kunde til kunde. Det blir ett problem hvis de håndhever det feil.

 

Jeg ser selvfølgelig at det er flere legitime tilfeller hvor du laster ned mye data over kort tid. Eksempelvis hvis du må ha ny mobil, og laster ned backup ett sted uten WiFi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg mest er at Tek.no som jeg ville tru ønsker teknologiske fremskritt, skriver en artikkel ment å skade noen som faktisk prøver å innføre fri data til Norge. Noe så mange andre land allerede har og de fleste teknologiinteresserte jeg kjenner ønsker å få til Norge. Bare på grunn av at en Telenor ansatt ønsker at Telenor sine overpriset mobil abonnement skal overleve. Skulle likt å spurt de ansatte i Tek.no om de ikke har lyst på fri data i Norge? Og dersom de ikke ønsker det, hva er grunnen?

Er ikke sikkert norge er klar for "fri data" enda, kanskje det må gå gradvis..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje si det er "Fri streaming av musikk og video til mobilen", så folk forstår at det ikke er en 1TB datapakke som kan sammenliknes med tradisjonelle abonnement.

"la meg finne 8k filmer å spille av disse 24 timer i døgnet, fordi det ikke er imot begrensningene"..

Lenke til kommentar

Altså. Chili skriver i sine vilkår at det kan sperres hvis kunde:

- Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

Og:

- Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

 

Nå mener jeg at Chili holder på med feilaktig markedsføring da de går hardt ut med FRI bruk av alt og sier ingenting om det i selve kjøpsprosessen annet enn i deres vilkårsdokument (som de regner med ingen leser, noe de har rett i).

 

Kilde: https://chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf

Lenke til kommentar

 

Det som irriterer meg mest er at Tek.no som jeg ville tru ønsker teknologiske fremskritt, skriver en artikkel ment å skade noen som faktisk prøver å innføre fri data til Norge. Noe så mange andre land allerede har og de fleste teknologiinteresserte jeg kjenner ønsker å få til Norge. Bare på grunn av at en Telenor ansatt ønsker at Telenor sine overpriset mobil abonnement skal overleve. Skulle likt å spurt de ansatte i Tek.no om de ikke har lyst på fri data i Norge? Og dersom de ikke ønsker det, hva er grunnen?

Er ikke sikkert norge er klar for "fri data" enda, kanskje det må gå gradvis..

"FRI" data

Lenke til kommentar

Altså. Chili skriver i sine vilkår at det kan sperres hvis kunde:

- Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

Og:

- Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

 

Nå mener jeg at Chili holder på med feilaktig markedsføring da de går hardt ut med FRI bruk av alt og sier ingenting om det i selve kjøpsprosessen annet enn i deres vilkårsdokument (som de regner med ingen leser, noe de har rett i).

 

Kilde: https://chilimobil.no/media/1049/generelle-abonnementsvilka-r.pdf

 

Man skal da alltid lese vilkårene på slikt, hvordan ellers vet man hva man godtar og ikke?

Lenke til kommentar

Trosser markedet ved å tilby et produkt ingen er i nærheten av, men når folk utnytter produktet innenfor avtalen (1000 GB/mnd vs 200 GB/uke flykter de fra sine forpliktelser. Chili, et useriøst kjeltringselskap.

De har ikke solgt ett abonnement med en kvote på 1TB, så ser ikke helt hvorfor du tror du har en kvote på 1TB/mnd.

 

De har solgt fri bruk av mobildata ved normal bruk (som er vagt), og definerer noen begrensinger i deres retningslinjer. Blant annet en 1TB grense for å hindre misbruk.

 

Marius har bevist gått for unormal bruk for å provosere frem en reaksjon. Kjøre en speedtest på 100GB faller ikke under normalt bruk, og sånn set er det Marius som bryter avtalen. Chilli Mobil flykter ikke fra noe, de opptrer i henhold til avtalen...

.

Endret av Spoki0
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det snakkes mye om frisk satsning av Chilli her. Hva som virkelig hadde vært en interessant satsing ville være om en tilbyder startet med fast lav pris på faktisk forbruk, eks 20kr/GB + tilknytningsavgift 30 kr/mnd + evt fri tale/sms/tlf 50 kr/mnd for mobiltelefoner. Da kunne man fått et abonnement som var billig uansett om man brukte mye eller lite - pakkene er laget nettopp for å selge mer enn hva folk egentlig trenger mesteparten av tiden.

 

Så til litt regelrytteri i avtalevilkårene. Nå bruker vel strengt tatt alle Fri Data abonnentene dette abonnementet i strid med vilkårene:

 

17.b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon.

 

Normal bruk av en smarttelefon vil innebære en viss mengde med hva som kan tolkes inn under betegnelsen maskin til maskin kommunikasjon. All nettverkskommunikasjon som ikke er direkte knyttet til brukerens kommunikasjon gjennom enheten vil kunne klassifiseres som dette, eks sjekk for nye versjoner av apper, rapportering av enhetens posisjon og tilgjengelige trådløse nettverk til Google, opplasting av data fra aktivitetsarmbånd, etc.

 

Et annet punk; selv om de sier 1000GB i måneden, så vil vel 16.7 "Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil" kunne tolkes dit hen at de står fritt til å stenge ditt abonnement dersom du har et forbruk som gjør at de taper penger på deg som kunde, som antydet av flere her nok er lenge før 1000GB i måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel han har jo innrømmet selv at det var 100 gb speedtest filer som ble lastet ned for å se hvor langt han kunne gå før han fikk en reaksjon. De fleste vil nok ikke se på det som normal bruk å ha telefonen gående på maks i maaaange timer med konstant nedlasting av filer som ikke har noen verdi, untatt å se hastigheten av linjen. Jeg regner med Chili mobil hadde noe automatisk der som sperret nettet hans. Hadde han latt det fortsatt hele helga kunne han sikkert brukt opp hele 1 TB på noe som ikke ville vært normal bruk.

 

4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. 

 

 

Jeg vet mange fokuserer på 1 TB grensen her. Men det står ingen plasser at han ble kastet ut pga mengden av data han brukte. Untatt som tittel på VG. Men det er jo bare clickbait de fleste ser var feil etter å ha lest artikkelen.Du og jeg og forumet vet nå hva han lastet ned. Men Chilli visste ikke dette. Enhver test vil selvfølgelig være noe annet enn normal bruk - testing av begrensninger er jo ikke normal bruk. Men testen viser likevel at Chilli stenger linjen din lenge før du når den oppgitte grensen,og i følge Marius flere dager etter at han hadde lastet ned større mengder data. De kan neppe ha visst at han lastet ned testfiler. De visste bare at han lastet ned data som ikke ville oversteget den oppgitte datagrensen per måned om han fortsatte lik bruk resten av måneden. testen viser at Chilli nekter kundene muligheten til å aste ned i nærheten av månedsgrensen i løpet av en måned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Det mange henger seg  mye opp i er mengden data som er brukt.

La oss si at jeg brukte 20% av min 1 GB kvote på 1 dag. Ingen ville brydd seg, operatøren ser bare en mulighet for å tjene mer penger på meg. Det at Chilli velger å tilby 1000 GB til en pris hvor de taper penger om kunden bruker "for mye" data (hva enn det er) eller har et "unormalt forbruk" (definer normalt?) er deres egen feil og det bidrar ikke til å skape konkurranse i markedet.

 

Det eneste Telia ser er en kunde hos de som vil betale de mye for data og Telenor har en "konkurrent" som fort vil forsvinne. 

 

Virker mer som at målet til Chilli er å bli kjøpt opp for en høy pris. Se f.eks Ice som kjøpte 40 000 kunder fra Hello for 75 millioner (1875 kr per kunde).

Endret av Slettet-jDflNq
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er mye prat om kvote her. Skal det sees på som en kvote, eller hva skal sees på som? Enten så burde 1000 GB fjernes, og at det blir individuelt per bruk og at de har interne varsler og tar kontakt med overdreven bruk (Som i saken her). Eller så må de la det være en høy kvote (Som 500-1000GB) og la folk bruke den som de vil.

Hadde de satt dette som fri bruk uten å nevne spesifikt antall GB og heller sagt "normal bruk" og heller tatt det med kundene etterhvert som de brukte for mye så hadde det vært lettere.

Når de sier opp til 1000GB så virker det som at det er det man kan bruke. Det er snakk om over 30GB om dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mange som tydeligvis er villige til å bli behandla som dritt av selskapene de er kunder hos... Det spiller ingen rolle hvor mye data han har brukt. Når han eventuelt når taket, sperres dataen fram til neste måned. Sånn fungerer det i alle abonnementer. Det er greit at Chili er misfornøyde med at kunder bruker mer enn de hadde håpa på for å tjene penger, men de burde de tenkt på før de lanserte dette tilbudet, at de som primært trekkes til det er folk som har behov for store menger data.

 

Det er rett og slett sjokkerende og samtidig komisk å se hvor mange voksne mennesker som forsvarer råtten bedriftsvirksomhet, så lenge det ikke går utover DEM, og omtrent framstiller det som om Chili mobil er en form for veldedig organisasjon med mål om å endre mobilmarkedet. Deres mål er å tjene penger, det er også deres ansvar, ikke kundenes ansvar. Hvis du virkelig aksepterer at et selskap du er kunde hos holder på slik, sier det mer om din servile holdning til firmaene du handler hos. Du får krysse fingrene for at ingen utnytter denne naiviteten (mer enn de allerede har gjort med dette tilbudet).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er ikke sikkert norge er klar for "fri data" enda, kanskje det må gå gradvis..

 

Det har isåfall ikke utviklet seg i takt med alle mulighetene man har for streaming, telefoner som tar video i 4K og hyppig bruk av sosiale medier som snapchat.

Vi burde ligget på 30-40gb til samme pris som man får 8gb i dag.

Endret av Edgelord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke de mener at det skal sees på som en kvote slik man f.eks har på Telenor, men fri normalt bruk.

Det er gjerne en grense både på ringeminutter og SMS, uten at så mange ser på det som noe man "skal" bruke opp.

 

F.eks har Telia 20 000 ringeminutter, 20 000 SMS og 20 000 MMS som kvote, men alikevel så har de begrensninger om "Ringeminutter/SMS/MMS kan kun brukes til normalt privatforbruk"

 

Det er altså ikke noe nytt at "fri bruk" har begrensninger både på hvordan det brukes og hvor mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...