Gå til innhold

– Provoserende å høre at vi ikke vil ha Apple Pay


Anbefalte innlegg

Å kunne betale med mobilen eller andre enheter som støtter det.

 

Det kan man uansett, så du må nok gå mer i dybden på den forklaringen. Sist uke har jeg, som motvillig DNB-kunde, altså betalt med mobilen til ei saftbu på barneskola og til et barnefotballag som solgte lodd på døra. Jeg kan meg bekjent også gjøre det på matbutikken. 

 

DNB/Vipps tilbyr meg dette, mens Apple Pay faktisk ikke gjør det, der måtte jeg betale flerfoldige tusen for å få den muligheten. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..på en betalingsterminal da. Var det litt mer i dybden? :)

 

For å kunne betale med Vipps i butikk så må butikken enten ta i mot betaling via Vipps nummer eller har satt opp Vipps Go i butikken sin. Dette er en ekstra løsning i tillegg til det kassasystemet de kanskje har i fra før. Her forutsetter en altså at butikken går det ekstra steget med å enten kun ta i mot Vipps betalinger(noe som gjør at kjøper MÅ ha Vipps) eller å ha to løsninger(og slår dette sammen i et regnskap). Snakk om baklengs inn i fremtiden.

 

Det Apple Pay derimot gjør(og Android Pay, Fitbit Pay etc) er å benytte seg av en felles standard de har implementert i eget produkt, som gjør at butikken kan bruke eksisterende system for å ta betalt - forutsatt at betalingsterminalen støtter kontaktløs betaling(NFC), noe 1 av 3 terminaler gjør. Dette fungerer da samtidig både med BankAxept, VISA og MasterCard. Altså kunden har valgfrihet og butikken trenger kun et system for å gjøre dette.

 

Vipps er fint og sjarmerende for buekorpset som skal selge pølser til inntekt for laget, eller det lokale båtlaget som har åresalg. Her har Vipps funnet en nisje, og det fungerer knallbra.

 

Men til bruk i butikk har jeg til gode å se at dette faktisk fungerer. Hvor kan jeg teste?

 

At Vipps har planer om å ha en løsning for butikker er det ingen tvil om - og da passer det seg naturligvis dårlig med konkurranse..

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fatter ikke hva folk skal rase over? DNB tilbyr vennebetaling med Vipps og kontaktløs betaling med kortene sine. Hvilken funksjolalitet er det som mangler her?

 

Apple sin, Google sin, Samsung sin, Fitbit sin...   var det ikke ganske klart ut fra overskriften? 

Det er en felles standard som mange kort-terminaler støtter fra før. 

 

 

Men du er kanskje en litt "JEG har ikke bruk for det, så da bør ikke noen andre få tilgang til det"-type?

Lenke til kommentar

..på en betalingsterminal da. Var det litt mer i dybden? :)

 

For å kunne betale med Vipps i butikk så må butikken enten ta i mot betaling via Vipps nummer eller har satt opp Vipps Go i butikken sin. Dette er en ekstra løsning i tillegg til det kassasystemet de kanskje har i fra før. Her forutsetter en altså at butikken går det ekstra steget med å enten kun ta i mot Vipps betalinger(noe som gjør at kjøper MÅ ha Vipps) eller å ha to løsninger(og slår dette sammen i et regnskap). Snakk om baklengs inn i fremtiden.

 

Det Apple Pay derimot gjør(og Android Pay, Fitbit Pay etc) er å benytte seg av en felles standard de har implementert i eget produkt, som gjør at butikken kan bruke eksisterende system for å ta betalt - forutsatt at betalingsterminalen støtter kontaktløs betaling(NFC), noe 1 av 3 terminaler gjør. Dette fungerer da samtidig både med BankAxept, VISA og MasterCard. Altså kunden har valgfrihet og butikken trenger kun et system for å gjøre dette.

 

Vipps er fint og sjarmerende for buekorpset som skal selge pølser til inntekt for laget, eller det lokale båtlaget som har åresalg. Her har Vipps funnet en nisje, og det fungerer knallbra.

 

Men til bruk i butikk har jeg til gode å se at dette faktisk fungerer. Hvor kan jeg teste?

 

At Vipps har planer om å ha en løsning for butikker er det ingen tvil om - og da passer det seg naturligvis dårlig med konkurranse..

 

Ja, det var litt mer i dybden. 

 

Som det jeg sa i utgangspunktet var, selv om jeg stavet det feil: 

Det jeg ønsker er rett og slett BankAxept med NFC. Det samme systemet som rundt regna alle betalingsterminaler i dag allerede bruker, oppdatert til at man kan tæppe med æppen i tillegg til å kunne tæppe med kortet slik det allerede er i dag hos de med nyere terminaler. Ett og samme system. Og Vipps er nå underlagt BankAxept, og coworkern min her forteller meg at det allerede er støtte for tæpping i æppen, selv om jeg ikke har sett noe til det selv. Men ikke ennå i terminalene. Visstnok. 

 

Joda, jeg kan skjønne at noen folk gjerne ville gjort det samme med Apples mellomlag, men hvorforialledager skulle man ønske å fore den kontantstrømmen internt i Norge, og bare for en brøkdel av befolkningen, når man kan dekke opp hele befolkningen med BankAxept.  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Utfordringen med slik elektronisk betaling er å få ned gebyrene. Gebyrer ved kortbruk er jo høye nok som de er for de butikkene som velger å la kunder få betale med forskjellige kredittkort. Dersom dette ikke senker litt på gebyrene for butikkleddet, så kan en gjerne lete etter alternative tilbydere. Pris betyr også litt.

 

Kunden må uansett betale disse gebyrene ved varepåslag som skjer i butikkene. Så det er korttenkt at å tenke seg at kort ikke koster deg noe fordi banken har gitt deg gebyrfrihet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er bedre at det er ett ledd som tar gebyrer enn to ledd. Og så er det bedre om det er to ledd enn tre. Osv.

 

Videre er det best at det leddet som tar seg betalt bruker mye av de pengene til faktisk drift, og at det er hele bruken av banktjenester og ikke bare selve gebyrene i seg selv som er eksistensgrunnlaget til tjenesten. Men dette er absolutte verdier, ikke relative, så dersom Visas betalingsløsning koblet mot BankAxept gir billigere drift av tjenesten enn om BankAxept utviklet det selv, må vi se på tallene på nytt. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google og andre innhenter data i hovedsak for noe så spennende som statestikk og hva folk bruker for å forbedre tjenestene.

Og til å servere reklame, som jo er det de tjener penger på.

 

Så å påstå at de bare driver med helt uskyldige ting er mildt sagt villedende.

 

Poenget er at Google sitter på ekstremt detaljert informasjon om enkeltpersoner. Dette bruker de til mye rart, inkludert reklame.

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig noen som FRIVILLIG vil overlate kortinformasjonen sin til Apple, eller enda verre, Google...?

Fantastisk...

Hvorfor skulle man ikke det? Hvis man først skal gi noen kortinformasjonen sin så er vel giganter som Apple og Google blant de tryggeste.

 

Men nå lagrer vel ikke Apple kortinformasjonen din med Apple Pay uansett, gjør de?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Dette er egentlig en ikke-sak. Hvor vanskelig er det å ha konto samtidig i to forskjellige banker? Den dere har allerede og eventuelt en i tillegg som støtter ApplePay.

 

Noen VIL lage problem tydeligvis ...

Ja hvem vil kalle det et problem å måtte ha 2 bankontoer fordi man ikke gidder betale med kort...

Lenke til kommentar

Det er over 100 banker, og derfor er det monopolistisk?

 

Joda, du kan kanskje si det teoretisk sett. Men er Apple Pay noe bedre når det gjelder monopol? Er det bedre at et enkelt firma får monopol enn at en allianse av over 100 firmaer kjører en felles platform?

Ja, Apple Pay er bedre som en løsning I TILLEGG! Er det så utrolig vanskelig å forstå? Vi er laaaaangt ut i denne tråden nå. Det er ingen som vil legge ned Vipps for at Apple Pay skal ta over. Vi vil ha muligheten til å velge blant begge deler.

 

Men hvorfor snakker ingen om den reelle monopolisten her, Visa? Hvem er det som står for en retning der man kan kvitte seg med denne monopolisten så de ikke forsyner seg grovt av verdenshandelen?

Vel, først og fremst fordi tråden handler om noe helt annet. Grunn nr 2: de er ikke monopolist. De har vel ca 40% markedsandel på kredittkort og 60 på debet. Selv har jeg bare MasterCard. Både kreditt og debet. Bankene kan selv velge hvem av de vil tilby, så det er mer et duopol. Og selv om det ikke er det beste alternativet, så er det hvertfall mye bedre enn et monopol som DNB nå prøver å innføre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig Nick Pedersen sitt problem? Det er vel bare å skifte bank til en som bruker Apple Pay? En kan vel ikke forvente at DNB skifter betalingssystem fordi noen kunder ønsker det.

 

Sant nok. Det ville vært kundefokusert...

Lenke til kommentar

I dag er ApplePay knyttet til et kredittkort. I morgen blir det knyttet til PayPal og til slutt, Apples eget betalingssystem som går direkte fra mobil til mobil.

 

Jeg tror jeg skjønner DnBs nervøsitet her, det er veldig trolig at de store teknologigigantene kan ta over store deler av bankvirksomheten. De vil neppe ta over lånevirksomhet, så kanskje akkurat det er nok til å holde kundene i banksystemet hvis bankene kan tilby lignende mobilbetaling (videreutvikling av vipps?)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...