Gå til innhold

– Provoserende å høre at vi ikke vil ha Apple Pay


Anbefalte innlegg

Hva tror du Google gjør med dataene? Ingen hos Google som vet hvem du eller andre her i forumet er, så viktig er vi nemlig ikke hvis noen går å innbiller seg det.

 

Hvor enkel må man være om man definerer Google (Facebook/Microsoft/etc) sin altomfattende datainnsamling som uviktig fordi en forumbruker du diskuterer med ikke er "viktig" nok? 

 

Bruk fantasien og tenk hva man faktisk KAN bruke så mye data til.

Kan du påvirke viktige personer? Politikere, styremedlemmer, journalister, dommere, kontrollører, etc.etc.

Kan du målrettet manipulere grupper av mennesker uten at de selv forstår det?

Kan du finne ut hvem som er den største trusselen om du f.eks. har ønske om å kuppe et land? 

Kan du beregne støynivå på en nyhetssak tiltenkt å ta fokus bort fra en endring i landets lover? 

Etc

etc

etc

etc

....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+fdgxb

Hva med å være stolte av et norskutviklet produkt som Vipps, i stedet for å hele tiden sikle etter hva alle utenlandske selskaper kan tilby?

 

Hvorfor ikke likesågodt selge sjela si til APPLE, alt er jo tydeligvis så fint og flott med dem. Eller?

 

Vipps fungerer jo ikke i nærheten på samme måte enganh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+fdgxb

 

 

 

 

Jeg sliter skikkelig med å se nytten i dette. 

 

Bankkortet mitt gjør jo akkurat det samme - med unntak av trådløs biten. Er det virkelig en så stor forbedring med den trådløse biten? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

 

Da slipper du å i det hele tatt ha med deg bankkortet?

..men du må ha med deg en telefon til 10000

Er det overraskende at den dyreste iPhonemodellen er dyr? En iPhone SE koster 3000kr.

Du refererer til en til tilårskommen telefon. Kom på markedet i 2016 og baserer seg på 5-6 år gammel teknologi (blant annet skjerm) . I tillegg er det ikke alle som liker en liten telefon. For samme pris som en iPhone SE (3000,-) kan du velge og vrake i Androidmobiler med nyere teknologi og størrelsevarianter. Men det er ikke poenget, poenget er at de tjenestene vi er med å betale for gagner de fleste av oss og ikke kun 15% (ca andel av iPhone brukere)

Tilårskommen? Joa, teknisk sett. Men når den til dags dato fotsetter å slå alle Android mobiler (med Qualcomm chipsets) på markedet i single core ytelse har det kanskje ikke så mye å si? :^)
Lenke til kommentar

Det \å bruke en proprietær løsning som en standard når det utelukker en del av brukermassen er en dum ide. Velg da heller en løsning som fungerer uavhengig av plattform sånn at noen ikke blr utelukket, alt annet bygger bare opp under monopol.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje man skulle innføre bankkort av glass sånn at det blir en likeverdig konkurransesituasjon når fallhøyden blir for stor. Gjerne også glass på baksiden. Og kort som bare har oppdatert sikkerhet i 18 måneder. Og må lades opp hver kveld. 

 

Mobiler kan være et greit supplement til enklere betalingsløsninger. Men det er en dårlig erstatning. Spesielt siden f.eks. tap to pay bør ha beløpsgrenser, og da blir det plutselig ikke enklere med mobilen uansett hvordan man gjør det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å være stolte av et norskutviklet produkt som Vipps, i stedet for å hele tiden sikle etter hva alle utenlandske selskaper kan tilby?

 

Hvorfor ikke likesågodt selge sjela si til APPLE, alt er jo tydeligvis så fint og flott med dem. Eller?

Norskutviklet produkt som Vipps, som ble laget av indiske arbeidere på oppdrag for en arbeidsgiver som ble gransket for å ikke ha fulgt arbeidsmiljøloven sine bestemmelser om arbeidstid? Kjenner at jeg er kjempestolt  :rofl:

https://www.nrk.no/norge/xl/arbeidstilsynet-gransker-vipps-prosjektet-1.12983488

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ee det som er så genialt med å slepe rundt på en telefon og være avhengig av dets lunefulle barreri for å kunne betale på kiwi? Bankkort er da genialt enkelt og går fortere!

 

Er raskere å betale med klokka enn kort. Dobbeltklikk på klokkeknappen, føre hånda mot kortleseren, ferdig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å være stolte av et norskutviklet produkt som Vipps, i stedet for å hele tiden sikle etter hva alle utenlandske selskaper kan tilby?

 

Hvorfor ikke likesågodt selge sjela si til APPLE, alt er jo tydeligvis så fint og flott med dem. Eller?

 

Er vel mer indisk en norsk-utviklet vil jeg påstå...

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig noen som FRIVILLIG vil overlate kortinformasjonen sin til Apple, eller enda verre, Google...?

Fantastisk...

Så slipper jeg ihvertfall at enkeltpersoner eller enkeltgrupper kan stjele kortinformasjonen fra meg når jeg er ute og handler :)

 

Får de tilgang til å belaste mitt kort for uautoriserte transaksjoner via mobil, terminal eller lignende så må banken ordne opp.

Får de tilgang til å belaste mitt kort ved å få tak i kortet, kopiere kortet og evnt tilgang til kode så må jeg sannsynliggjøre at jeg har opptrådd aktsomt.

Jeg vet hva jeg vil velge.

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig noen som FRIVILLIG vil overlate kortinformasjonen sin til Apple, eller enda verre, Google...?

Fantastisk...

Hvorfor skal det være et problem?

 

Apple har hatt min kortinformasjon i minst 7-8 år nå, og jeg kan ikke si jeg har lidd noen tap som følge av det.

Google har nok bare hatt kortinfoen min i cirka 1-2 år, men jeg føler det har gått helt fint også.

 

Synes det er rart du er overrrasket over at folk oppgir kortinformasjon til Apple/Google. Jeg ser på det som en selvfølgelighet at folk gjør dette. Man er jo nødt til å oppgi kortdetaljer for å få kjøpt noe som helst av apper/musikk e.l. fra de 2 selskapene. Faktisk vil jeg påstå det er mer overraskende og bemerkelsesverdig at enkelte folk nekter å oppgi kortinformasjonen.

Endret av Imperilous
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må jeg ha en eplefon for å bruke ApplePay, både mottak og sending?

 

"Det er bare et «token» som sendes fra mobilen til kortterminalen, som ikke kan bli snappet om av tredjeparter." Om kortterminalen kan snappe opp denne, så kan den bli snappet opp av tredjepart. Trådløs ukryptert betaling kommer jeg aldri til å stole på.

 

Det er trådløst så selvfølgelig kan det snappes opp. Om du ikke har tenkt på det så er det fult mulig å snappe opp data som går via kabler også. 

 

 

Tror du virkelig betalingene utføres trådløst uten kryptering?

Lenke til kommentar

Fatter ikke hva folk skal rase over? DNB tilbyr vennebetaling med Vipps og kontaktløs betaling med kortene sine. Hvilken funksjolalitet er det som mangler her?

 

Bankene har kontaktløs betaling - tæpping - med kortene. De har kortløs betaling med appen på mobilen. Men det de mangler er kontaktløs, kortløs betaling med mobilen. I stedet for å betale med en egnet enhet og ha backup i en mindre egnet, smartere enhet, ønsker de å betale med en mindre egnet enhet og ha backup i en mer egnet enhet. Med andre ord; de har et brennende ønske om å være tilpasningsdyktige og ikke etterstreberske. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...