Gå til innhold

– Provoserende å høre at vi ikke vil ha Apple Pay


Anbefalte innlegg

Jeg gir fulle fem i Apple Pay. Full støtte fra meg DNB!

 

Allikevel skulle man tro folk flest var interessert i valgfrihet, noe som alltid har frontet bla. Android. Google Pay og Samsung Pay vil møte samme motstand.

 

 

Jeg sliter skikkelig med å se nytten i dette. 

 

Bankkortet mitt gjør jo akkurat det samme - med unntak av trådløs biten. Er det virkelig en så stor forbedring med den trådløse biten? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

 

Folk har da ulikt bruksområde. Jeg har til eksempel Apple Watch og Garmin pulsklokke med støtte for "Garmin Pay" (også disse støttet av Nordea). Klokka har også innebygd musikkspiller, noe som har gjort at jeg kan la bankkortet og telefonen hjemme mens jeg jogger. Muligheten er der jo - og det fungerer. Det er dog ingen stor sak å ta med seg et tynt plastkort, så det er strengt tatt ikke noe mer enn en liten greie som gjør hverdagen bittelitt bedre.

 

Nei til et lukket Apple system, takk.

 

Nå omhandler saken støtte for Apple Pay via NFC. Google Pay, Samsung Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay etc. møter samme motstand hos disse bankene.

 

ApplePay medfører økte kostnader for butikkeier som igjen fører til økte priser for deg og meg.

BankAxept koster 24 øre pr. transaksjon (+150 kr/mnd) mens Visa og MasterCard som AppelPay er knytta opp til koster 1,75% av kjøpesummen i gebyr. Om Appel tar noe oppå det hele igjen skal ikke forundre meg, men det har jeg ikke funnet ut av. Så alle kjøp under 13,71 kr lønner seg med Visa/MasterCard for selger mens alle over er billigere med BankAxept. De 150 kr/mnd er kjapt tjent inn i forhold til ApplePay

Så kort sagt; jeg styrer unna.. både fordi jeg ikke har iPhone eller liker tanken på at Apple skal få enda mere makt og info om brukeren. Tror ikke det er helt sunt i det lange løp...

 

Det er godt mulig disse løsningene blir å støtte BankAxept på sikt. Sakset fra DN:

 

"En Apple-representant beskriver lanseringen i Norge overfor E24 som «en begynnelse» og at de etter hvert håper å kunne tilby lokale kortløsninger som Dankort i Danmark og bankaxept i Norge."

 

Alternativt kan vi gjøre som danskene; betaler du med noe annet enn DanKort vil det ikke bli akseptert - eller så betaler kunden gebyret.

 

..men du må ha med deg en telefon til 10000

 

Nei, du kan bruke iPhone 6 om du vil, evt. iPhone 5 med Apple Watch. Disse går relativt rimelig på Finn. Du kan dog bruke vanlig bankkort med NFC om du heller vil det. Det hele handler vel om muligheter.

 

 

Helt enig, banker bør sikte på plattformfrie betalingsløsninger.

 

Selv er jeg skuffet over att Sbanken tar inn dette, og dermed mener att kun folk med iphone Iwatch skal kunne mobilløsninger hos dem.

 

Synes ikke det er bra att en bank setter retningslinjer for hvilken plattform kunder skal ha på mobilen sin.

 

Spesielt med Sbanken er at dem rett og slett sier att de andre mobil systemene er skal dem ikke starte med. (Det må jo først være en norsk bank som vil starte med det, før google pay, Android pay eller Samsung pay skal kunne lanseres i her)

 

Da er det bedre som DNB gjør. Venter eller dropper hel greia, til det er en løsning som funker på alle plattformer. Slik at dem da ikke prioriterer kunder med feks iphone.

 

Flere vil da komme på sikt. Det er ikke Sbanken som bestemmer når Samsung Pay eller Google Pay skal lanseres i Norge. De vil garantert støtte også disse når tjenestene rulles ut i Norge.

 

Alternativt kan du også bruke Fitbit pay eller Garmin Pay med følgende kort:

 

 

Circle-K Mastercard: MASTERCARD

Danske Bank: MASTERCARD

Eika Kredittbank AS: MASTERCARD

Eurocard: MASTERCARD

Finnair Plus Mastercard: MASTERCARD

GlobeCard: MASTERCARD

Landkreditt Bank Mastercard: MASTERCARD

Nordea: MASTERCARD

Nordea: VISA

Nordic Choice Mastercard: MASTERCARD

SAS Eurobonus Mastercard: MASTERCARD

SEB Selected: MASTERCARD

Sparebanken Sør: VISA

Volvo Mastercard: MASTERCARD

 

 

Har brukt Google Pay og Apple Pay med samme betalingskort i utlandet. Det er ingen forskjell og banken jeg brukte støttet begge (også Samsung Pay).

 

 

Vipps finnes jo til iPhone, så hva f er problemet?

 

Får vel være grenser for hva den Apple sekta MÅ ha.

 

Og de kommer alt for sent til festen, så dra hjem og grin.

 

 

Har lagt merke til at du ofte gnåler og griner om ting du ikke liker. Må være slitsomt å være så negativ hver gang man hamrer løs på tastaturet (heller ingen overraskelse at du ikke har lest saken, basert på hva du skrev her). Vipps brukes hovedsaklig mellom person til person, evt. noen kiosker og boder. Appe Pay prinsippet (som også gjelder Google Pay, Samsung Pay, Fitbit Pay eller Garmin Pay) er basert på NFC betaling i butikk. De fleste terminalene i Norge er klargjort for dette. 

 

De kommer forøvrig ikke for sent til festen: pr. dags dato er det kun Garmin/Fitbit Pay og Apple Pay som fungerer i Norge med norske banker (dog, få, som artikkelen tydelig fremhever).

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gir fulle fem i Apple Pay. Full støtte fra meg DNB!

 

Men da var vel kanskje ikke dette rettet mot deg? Greit nok at du ikke er interessert i Apple Pay, men hvorfor har du noe mot teknologien? Hva vinner du på å «støtte» DNB i denne saken?

 

Choose your battles er det noe som heter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vi ikke allerede lagt nok av livet vårt i hendene til Apple, Facebook og Google om ikke også lommeboka?

 

Apple får aldri tak i kortinformasjonen siden det ikke blir lagret på mobilen, Google og Facebook hadde ikke brydd seg om personvern.

Dette vet vi fra Cambrige Analytica skandalen og vi vet at Google samler all data fra hva du søker opp på nettet.

Lenke til kommentar

Apple får aldri tak i kortinformasjonen siden det ikke blir lagret på mobilen, Google og Facebook hadde ikke brydd seg om personvern.

Dette vet vi fra Cambrige Analytica skandalen og vi vet at Google samler all data fra hva du søker opp på nettet.

Hva tror du Google gjør med dataene? Ingen hos Google som vet hvem du eller andre her i forumet er, så viktig er vi nemlig ikke hvis noen går å innbiller seg det.

Lenke til kommentar

Nå er det heldigvis bare synsing fra kundene til DNB, så det tar nok ikke ledelsen veldig tungt. Når de ser at få bruker tilsvarende tjenester i andre land, så har de nok dekning for å påstå at dette foreløpig er lite attraktivt i Norge.

 

Vi har for eksempel hatt mobilbetaling lenge hos Rema 1000. Hvor mange gidder det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, Forbes er ikke helt enig med deg i det. Apple Pay har 90% markedsandel på kontaktløs betaling i de markeder det er lansert.

https://www.forbes.com/sites/oliversmith/2017/10/23/the-mobile-wallet-war-is-over-apple-pay-won/#50c217564904

*av markedet for mobilbetaling.

 

Det er vesentlig forskjell på markedsandeler for mobil og markedsandeler for alle kontaktfrie overføringer. Det er naturlig å anta at 100% av befolkningen som har bankkort også har mulighet til å betale kontaktfritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se på eierskapet i Vipps. Det er over 100 banker som er med i den koalisjonen der. Samtlige av de ønsker ikke Apple pay velkommen i Norge. Hvorfor? Fordi Apple pay konkurrerer med Vipps.

 

Dette er et monopolistisk og kokurransehemmende trekk av DNB pga sitt eierskap i Vipps. Dette er en sak for konkurransetilsynet i mine øyne. Oppfordrer folk til å melde inn saken dit.

Det er over 100 banker, og derfor er det monopolistisk?

 

Joda, du kan kanskje si det teoretisk sett. Men er Apple Pay noe bedre når det gjelder monopol? Er det bedre at et enkelt firma får monopol enn at en allianse av over 100 firmaer kjører en felles platform?

 

Men hvorfor snakker ingen om den reelle monopolisten her, Visa? Hvem er det som står for en retning der man kan kvitte seg med denne monopolisten så de ikke forsyner seg grovt av verdenshandelen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tror du Google gjør med dataene? Ingen hos Google som vet hvem du eller andre her i forumet er, så viktig er vi nemlig ikke hvis noen går å innbiller seg det.

Nei, enkeltpersoner i Google vet forhåpentligvis ikke dette. Men de lagrer alt de klarer å komme over av data om enkeltpersoner.

Lenke til kommentar

Allikevel skulle man tro folk flest var interessert i valgfrihet, noe som alltid har frontet bla. Android. Google Pay og Samsung Pay vil møte samme motstand.

 

 

 

Folk har da ulikt bruksområde. Jeg har til eksempel Apple Watch og Garmin pulsklokke med støtte for "Garmin Pay" (også disse støttet av Nordea). Klokka har også innebygd musikkspiller, noe som har gjort at jeg kan la bankkortet og telefonen hjemme mens jeg jogger. Muligheten er der jo - og det fungerer. Det er dog ingen stor sak å ta med seg et tynt plastkort, så det er strengt tatt ikke noe mer enn en liten greie som gjør hverdagen bittelitt bedre.

 

 

Nå omhandler saken støtte for Apple Pay via NFC. Google Pay, Samsung Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay etc. møter samme motstand hos disse bankene.

 

 

Det er godt mulig disse løsningene blir å støtte BankAxept på sikt. Sakset fra DN:

 

"En Apple-representant beskriver lanseringen i Norge overfor E24 som «en begynnelse» og at de etter hvert håper å kunne tilby lokale kortløsninger som Dankort i Danmark og bankaxept i Norge."

 

Alternativt kan vi gjøre som danskene; betaler du med noe annet enn DanKort vil det ikke bli akseptert - eller så betaler kunden gebyret.

 

 

Nei, du kan bruke iPhone 6 om du vil, evt. iPhone 5 med Apple Watch. Disse går relativt rimelig på Finn. Du kan dog bruke vanlig bankkort med NFC om du heller vil det. Det hele handler vel om muligheter.

 

 

 

Flere vil da komme på sikt. Det er ikke Sbanken som bestemmer når Samsung Pay eller Google Pay skal lanseres i Norge. De vil garantert støtte også disse når tjenestene rulles ut i Norge.

 

Alternativt kan du også bruke Fitbit pay eller Garmin Pay med følgende kort:

 

 

Circle-K Mastercard: MASTERCARD

Danske Bank: MASTERCARD

Eika Kredittbank AS: MASTERCARD

Eurocard: MASTERCARD

Finnair Plus Mastercard: MASTERCARD

GlobeCard: MASTERCARD

Landkreditt Bank Mastercard: MASTERCARD

Nordea: MASTERCARD

Nordea: VISA

Nordic Choice Mastercard: MASTERCARD

SAS Eurobonus Mastercard: MASTERCARD

SEB Selected: MASTERCARD

Sparebanken Sør: VISA

Volvo Mastercard: MASTERCARD

 

 

Har brukt Google Pay og Apple Pay med samme betalingskort i utlandet. Det er ingen forskjell og banken jeg brukte støttet begge (også Samsung Pay).

 

 

 

 

Har lagt merke til at du ofte gnåler og griner om ting du ikke liker. Må være slitsomt å være så negativ hver gang man hamrer løs på tastaturet (heller ingen overraskelse at du ikke har lest saken, basert på hva du skrev her). Vipps brukes hovedsaklig mellom person til person, evt. noen kiosker og boder. Appe Pay prinsippet (som også gjelder Google Pay, Samsung Pay, Fitbit Pay eller Garmin Pay) er basert på NFC betaling i butikk. De fleste terminalene i Norge er klargjort for dette. 

 

De kommer forøvrig ikke for sent til festen: pr. dags dato er det kun Garmin/Fitbit Pay og Apple Pay som fungerer i Norge med norske banker (dog, få, som artikkelen tydelig fremhever).

Fint for deg at du er så observant, alltid lurt på hvem som er mest negativ, sånn som meg, eller sånne positive som deg som klager på folk som du ikke liker meningene til.

 

En slags moderne Catch 22 der altså.

 

 

Endret av fo2re
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fint for deg at du er så observant, alltid lurt på hvem som er mest negativ, sånn som meg, eller sånne positive som deg som klager på folk som du ikke liker meningene til.

 

En slags moderne Catch 22 der altså.

 

 

 

Som sagt; det må være slitsomt å være fastlåst i dette tankemønsteret. Du bør uansett lese artikkelen før du kommenterer i fremtiden, det vil være til glede for alle parter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt; det må være slitsomt å være fastlåst i dette tankemønsteret. Du bør uansett lese artikkelen før du kommenterer i fremtiden, det vil være til glede for alle parter.

Har du noengang tenkt på at du aner like lite om meg, som det jeg kan om håndstapping av kyllinger?

 

At humøret mitt sier ingenting om måten jeg skriver på, at Facebook nylig kom med melding om 7000 Humor Likes på mine kommentarer? At jeg elsker å overdrive kommentarer kun for å se hvilke fjols til fjells som MÅ kommentere de?

 

Neppe - du ser det du vil se, og antar det du vil anta om meg.

 

Og ellers får du ha en flotters kveld, nærtagende er ikke mitt mellomnavn, har visstnok ikke noe mellomnavn heller når jeg tenker meg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da var vel kanskje ikke dette rettet mot deg? Greit nok at du ikke er interessert i Apple Pay, men hvorfor har du noe mot teknologien? Hva vinner du på å «støtte» DNB i denne saken?

 

Choose your battles er det noe som heter.

 

Så siden det ikke er rettet mot meg, i følge deg. Så kan jeg ikke kommentere hva jeg selv mener? Jeg er i mot teknologiske løsninger som tvinger brukeren til å måtte benytte ditt og datt for å få verktøyet til å fungere. 

"Choose your battles"... lurer på hva jeg akkurat har gjort...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Uten at jeg har noe innsideinformasjon her kan jeg tenke meg det har med datainnsamling å gjøre. Hva du kjøper, hvor og når er en gullgruve av informasjon. Om en tredjepart tar på seg rollen med å håndtere dine innkjøp kan bankene miste mye kunnskap om kundene sine.

Lenke til kommentar

Jeg gir fulle fem i Apple Pay. Full støtte fra meg DNB!

Selv om du som DNB kunde ikke vil ha det så klarer du kanskje å forstå at noen andre kunder ønsker muligheten om å få prøvd det? Eller liker du ikke at kunden kan ta valget? Er vel ikke snakk om å presse dette på noen?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...