Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aig skrev (1 time siden):

Hva synes du om den religiøse kulten som er kjent som Psykiatri? Det er i hvert fall denne religionen som FNs personale bekjenner seg til.

Både kristenhetens religionssamfunn og religionssamfunn i orienten har i lang tid lært at ugudelige menneskers sjeler blir utsatt for en grusom pine i et brennende helvete etter døden. På grunn av sin tro på denne umenneskelige læren har mange religiøse ledere også overtalt herskere til å torturere mennesker og brenne dem på bålet i dette liv, spesielt dem som har hatt en annen tro.

Jehova, skaperen er imidlertid en kjærlighetens Gud. Han er god og barmhjertig. Den holdning han inntar til de ugudelige, kommer til uttrykk i Esekiel 18:23: Skulle jeg ha behag i den ugudeliges død? sier herren ( Jehova ) mon ikke heller i at han vender om fra sin vei og lever? Jehova ønsker således ikke engang å se at den ugudelige dør, langt mindre at han blir pint. Hvor i intereressert Gud er i menneskene og hvor medfølende han er med dem.

Buddhistiske lære: Det fins åtte hete og åtte kalde helveter, foruten det rike hvor de som kalles pretas ( ånder med små munner og store mager som blir pint av sult og tørst ) holder til. En person blir født i helvete som følge av at hans onde karma gjennomgår en modningsprosess. Buddhistisk skriftrull med tittelen kanzen Choaku ( Ros til de gode tukt til de onde ) og som kan gi et visst begrep om de djevelske torturmetoder som det angivelig blir gjort bruk av i dette helvete.

Men  disse læresetningene om et brennende helvete har ikke noe til felles med det Jesus lærte. Han hjalp med glede skatteoppkrevere, skjøger og andre syndere som ble betrakter som utstøtt av datidens religiøse ledere, slik at de kunne forandre sitt liv og finne hvile for sine sjeler. ( Matt 11:28-30) Bibelen viser at det bare er de uforbederlig onde og ugudelige Gud straffer for evig ikke med evig pine men på en barmhjertig måte, idet han for alltid fjerner dem fra tilværelsen. Salme 1:2,6 : De ugudelige... er lik agner, som spres av vinden.... de ugudeliges vei går til grunne.

Lenke til kommentar

En såkalt "kafir" er en ateist = en ugudelig, sånn har jeg skjønt det. Kommer disse til å brenne i helvetet også? Som buddhist så erkjenner jeg at det finnes opptil flere guder, men jeg abonnerer ikke på noen av disse. Jeg tror at monoteisme bare betyr at man kan bare ha én gud som sin herre, om gangen. Slik er jeg både ateist, monoteist og polyteist, men i virkeligheten egentlig hverken noen av disse. Så, jeg også er en kafir og tilfreds med det.

Endret av aig
kafir
Lenke til kommentar
aig skrev (På 2021-8-30 den 18.37):

En såkalt "kafir" er en ateist = en ugudelig, sånn har jeg skjønt det. Kommer disse til å brenne i helvetet også? Som buddhist så erkjenner jeg at det finnes opptil flere guder, men jeg abonnerer ikke på noen av disse. Jeg tror at monoteisme bare betyr at man kan bare ha én gud som sin herre, om gangen. Slik er jeg både ateist, monoteist og polyteist, men i virkeligheten egentlig hverken noen av disse. Så, jeg også er en kafir og tilfreds med det.

buddhisme støtter reinkarnasjonslæren

Da Jesus kom gående, så han en mann som var født blind. Disiplene spurte da. Rabbi, hvem er det som har syndet, han selv eller hans foreldre, siden han ble født blind? ( Joh 9:1-2)

Er det mulig at disiplene var blitt påvirket av de jødiske fariseerne, som sa at de rettferdiges sjeler farer inn i andre legemer. ( Boken jødernes krig mot romerne av Josefus )  Det er ikke sannsynlig, for det fremgår ikke av spørsmålet deres at de mente at han var rettferdig. det er mer sannsynlig at de som Jesu disipler trodde på skriftene og var klar over at sjeler ikke er udødelig. Men ettersom til og med at foster har liv og er blitt unnfanget i synd, kan de ha spekulert på om et slikt ufødt barn kunne ha syndet, og at det var forklaringen på at han var født blind.

Det svarte Jesus gav, støttet ikke reinkarnasjonslæren eller den oppfatning at et foster i mors liv synder. Han sa: Ikke han eller hans foreldre har syndet.( Joh 9:3) Jesus var klar over at vi som Adams etterkommere arver menneskelige defekter og ufullkommenheter. Han benyttet situasjonen som en mulighet til å herliggjøre Jehova Gud og helbredet den blinde mannen.

lige

Lenke til kommentar
23 hours ago, ikkesidet said:

buddhisme støtter reinkarnasjonslæren

Nei, vi støtter ikke Sånn Som det. Vi tror ikke på en evig og uforanderlig sjel som gjør at det er umulig å unnslippe såkalt "lidelse". Men vi har noe lignende som vi kaller for gjenfødelse.

Du er avslørt som Slave Lord (slaveherren). Du er nå svertet og hengt ut for oss alle.

Endret av aig
det tok litt tid å gjennomskue "ikkesidet"
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aig skrev (56 minutter siden):

Men vi har noe lignende som vi kaller for gjenfødelse.

Er vel ikke alle buddhister som tror på gjenfødelse i tradisjonell forstand heller.

Thich Nhat Hanh (zen) har flere ganger snakket om hvordan han ser på livet litt som vann, altså, vann endrer konsistens til skyer, regn, sne, men det er jo fortsatt vann, og at man "!lever videre" i form av handlinger man har gjort som har forplantet seg i andre mennesker, minner hos mennesker som har kjent en, blitt påvirket av en.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aig skrev (7 minutter siden):

Jo, alle buddhister tror på gjenfødelse. Gjør man ikke det, så er man ikke buddhist.

Det er en fair mening å ha, det, men poenget til Hanh og mange andre zen buddhister er at siden det ikke er noe "selv", så kan det heller ikke fødes på nytt.

Og jeg er ganske sikker på at de aller fleste oppfatter Hanh som buddhist, nærmest en Boddhisattva.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dharmabum said:

Det er en fair mening å ha, det, men poenget til Hanh og mange andre zen buddhister er at siden det ikke er noe "selv", så kan det heller ikke fødes på nytt.

Og jeg er ganske sikker på at de aller fleste oppfatter Hanh som buddhist, nærmest en Boddhisattva.

Hanh er en bodhisattva = en helgen. Men det finnes ikke noe "selv" som blir gjenfødt, så når du kvitter deg med konseptet om et "selv" så slipper du å bli gjenfødt for mer lidelse. Da er man litt nærmere Nirvana og hva betyr det da?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Jeg var mest Budhhist før jeg ble muslim. Det var mye om egoløshet, og transcendentale prinsipper. De tror egentlig ikke på "Gud", men mange har likevel et slags "Void" de tror på. Enligthenment er egentlig å lese Koranen der, så Buddhisme fullbyrdes i Islam, og var nok monoteisme engang. Mange har jo også zen gardens, og tror på forbudet på Amanita Muscaria (fluesopp) der også.

 

FVMD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Karma og nåde er en vesentlig forskjell. Kriste tror ikke at de kan arbeide seg inn til himmelen til eller fortjene nåden. Nåden blir gitt ufortjent. Vi kan derimot vise Gud vår takknemlighet og kjærlig het ved å elske Gud og mennesker, men det er ikke nok i seg selv til at vi kan bli frelst. Da må vi ta imot nåden som bare Gud kan gi.  Bare Gud kan frelse. Jesus som var den som klarte å leve ett syndefritt liv og døde for våre synder. Det er han som kan gi nåde. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå døde jo ikke Jesus, det var bare gaslighting. Det er stort å dø for en sak, for all del, men du er vitterlig ikke død hvis du står opp igjen.

Man skal heller ikke arbeide seg inn i noen frelse eller nåde i buddhismen. Du skal bare forstå deg selv. Være tilstede. Buddhismen er et verktøy til å forstå deg selv, og verktøyet fungerer best med jevnlig meditasjon. Det er ikke noe arbeid i å være tilstede. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
IHS skrev (På 15.6.2018 den 21.55):

Nei, en buddhist ønsker å bli som Buddha, akkurat som en kristen ønsker å bli som Kristus

Så ikke denne før den ble sitert i forrige innlegg. Dette er en vanlig misforståelse.

"Nangaku one day goes to Baso’s hut, where Baso stands waiting. Nangaku asks, “What are you doing these days?”

Baso says, “These days Dōitsu just sits.”

Nangaku says, “What is the aim of sitting in zazen?”

Baso says, “The aim of sitting in zazen is to become Buddha.”

Nangaku promptly fetches a tile and polishes it on a rock near Baso’s hut.

Baso, on seeing this, asks, “What is the master doing?”

Nangaku says, “Polishing a tile.”

Baso says, “What is the use of polishing a tile?”

Nangaku says, “I am polishing it into a mirror.”

 Baso says, “How can polishing a tile make it into a mirror?”

 Nangaku says, “How can sitting in zazen make you into a buddha?"

En buddhist forsøker å innse at alt er buddhavesen. Man kan ikke bli noe man allerede har i seg, er.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, her var det mye rart 😵‍💫😵

 

Obs: er ikke buddhist, men kjenner buddhister og har studert buddhismen på Blindern.

1. Det finnes flere retninger innen buddhismen. Retningen som strengt tatt ikke har noen Gud (eller der guder er overflødige) og Buddha er en opplyst mann som viste veien til Nirvana (som er målet), er en retning, den kalles Theravada («lille vogn»).

Mahayana («store vogn») har derimot flere boddhisatvaer (opplyste) og der er ikke det direkte målet å nå Nirvana men å bli en bodhisattva, som kan hjelpe mennesker videre mot Nirvana. Først når alle er boddhisatvaer går alle samtidig sammen til Nirvana.

Det finnes og flere retninger som Zen (i Japan) og tantrisk buddhisme.

2. en bodhisattva, som Buddha, er ikke en Gud men mer som en helgen. For så vidt står de over hinduismens guder osv. i Buddhismen siden de er nærmere Nirvana.

Å bli som Buddha er ikke å bli en Gud, men å nå opplysning, noe alle kan gjøre, hvis man jobber hardt nok med saken.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (På 31.10.2023 den 10:05 AM):

Så ikke denne før den ble sitert i forrige innlegg. Dette er en vanlig misforståelse.

"Nangaku one day goes to Baso’s hut, where Baso stands waiting. Nangaku asks, “What are you doing these days?”

Baso says, “These days Dōitsu just sits.”

Nangaku says, “What is the aim of sitting in zazen?”

Baso says, “The aim of sitting in zazen is to become Buddha.”

Nangaku promptly fetches a tile and polishes it on a rock near Baso’s hut.

Baso, on seeing this, asks, “What is the master doing?”

Nangaku says, “Polishing a tile.”

Baso says, “What is the use of polishing a tile?”

Nangaku says, “I am polishing it into a mirror.”

 Baso says, “How can polishing a tile make it into a mirror?”

 Nangaku says, “How can sitting in zazen make you into a buddha?"

En buddhist forsøker å innse at alt er buddhavesen. Man kan ikke bli noe man allerede har i seg, er.

Bra sitat 😀👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...