Gå til innhold

anmeld for personskade?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg hadde en trafikkulykke for litt siden der jeg kjørte i en 80 sone, og oppdaget at jeg har punktert hjulet så jeg senker farten til 30-20 km/t og bilen bak meg klarte å kjøre på meg bak.

Ble kjørt til sykehus rett etter ulykken, men ingen personskade verken på meg eller fører/passasjerer i den andre bilen. Men uken etter får jeg ett brev om at jeg er anmeldt for personskade i sammenheng med kollisjonen, og at politiet etterforsker saken!

 

Jeg lurer på hvorfor jeg blir anmeld for personskade når det var bilen bak meg som kjørte på meg, og jeg lurer på om det er då lurt å godta et eventuelt forelegg, selvom jeg ikke gjorde noe ulovlig

Noen som har kunnskap eller erfaring med situasjoner som dette? Jeg mener at jeg ikke opptrådte uaktsomt, jeg hadde begge hendene på rattet, nedsatt hastighet, brukte ikke mobil å hadde øynene på veibanen! Så for min del blir det helt på trynet å bli straffet å bli straffet for ett uhell! Burde jeg vedta forelegget eller gå videre da jeg uansett blir straffe om jeg godtar?

Jeg lurer også litt på om jeg faktisk går videre, vil det koste mye ekstra om jeg vinner/taper? Om jeg taper og betaler, hvilke følger får det for meg? Prikk på rullebladet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som skjedde er best dokumentert med dashcams framme og bak i bilen, ellers bilr det din versjon mot hans versjon.

Det mangler masse detaljer for å gjøre en vurdering. Spesielt sikten til din bil i veibanen er vesetlig for reaksjonstiden til motkommende bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

ja jeg senket farten fra 60 til 30-20 km/t

 

Du kjørte i kjørebanen i en 80 sone i 20kmt?

 ja jeg senket farten fra 60-70 km/t til 30-20 men ikke brå bremset, var rundt 04 på morgen så var ikke noe trafikk eller noe men lurer på om jeg brøt noen lover?

Lenke til kommentar

Hva som skjedde er best dokumentert med dashcams framme og bak i bilen, ellers bilr det din versjon mot hans versjon.

Det mangler masse detaljer for å gjøre en vurdering. Spesielt sikten til din bil i veibanen er vesetlig for reaksjonstiden til motkommende bil.

ja ingen av oss har det, men var vitner på siden som så det men vet ikke om politiet snakket med dem, men skjønte ikke helt hva du mente med den siste biten

Lenke til kommentar

ja jeg senket farten fra 60 til 30-20 km/t

 

ja jeg senket farten fra 60-70 km/t til 30-20 men ikke brå bremset, var rundt 04 på morgen så var ikke noe trafikk eller noe men lurer på om jeg brøt noen lover?

Paragraf 3 blir vel greia her, om en eventuell rett finner det forsvarlig eller ikke å kjøre i 20kmt i en 80 sone.

Lenke til kommentar

Hvordan var vei og føreforhold, fungerte baklysene dine og hvor lenge låg du så mye under fartsgrensen? Og litt flaks å ha øyenvitner kl 4 på natten i en 80 sone :)

 

Her har åpentbart politiet fått informasjon fra den andre parten eller øyenvitner som tilsier at de mistenker at du har gjort noe galt. Hva det er er jo vanskelig å vite uten at politiet forteller deg det, og det gjør de kanskje i avhør.

 

Og hvorfor kjørte du i 60-70km/t i en 80 sone i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Hvordan var vei og føreforhold, fungerte baklysene dine og hvor lenge låg du så mye under fartsgrensen? Og litt flaks å ha øyenvitner kl 4 på natten i en 80 sone :)

 

Her har åpentbart politiet fått informasjon fra den andre parten eller øyenvitner som tilsier at de mistenker at du har gjort noe galt. Hva det er er jo vanskelig å vite uten at politiet forteller deg det, og det gjør de kanskje i avhør.

 

Og hvorfor kjørte du i 60-70km/t i en 80 sone i utgangspunktet?

 

Det forteller vedkommende i første linje i hovedinnlegget.

Endret av Hermosa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har plikt til å kjøre aktsom. Dersom du burde forutsett at en slik hendelse kunne oppstå, og ikke gjorde de riktige handlingene for å unngå dette( varsellys, kjøre inn på veiskulderen, ++) så kan du få skylden.

Det er dog i utgangspunktet den som kommer bak som ikke har fulgt godt nok med og som i utgangspunktet har skylden.

Lenke til kommentar

Uansett hvor sakte han kjørte blir det vel feil til han som kjørte på ham bakfra? Det kan være mange gode grunner til at man må senke farten til 20km/t i en 80 sone (hinder i veibanen, unger som leker nær veien, syklist som ikke holder seg til veiskulder +++). Om det da kommer en bil bakfra og ikke oppfatter hastigheten til bilen forran har vedkommende hatt for liten avstand og får skylden.

 

Jeg antar også at OP punkterte på dette veistykket og det var derfor farten ble satt ned? Hvis ikke kan en jo sette spørsmålstegn rundt logikken med å kjøre i det hele tatt da bilen ikke er trygg å kjøre i denne tilstanden, uansett fart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det gjør vedkommende ikke. Trådstarter forklarer at h*n satte farten ned til 20-30km/t fordi h*n hadde punktert. Vedkommende forteller IKKE hvorfor h*n kun kjørte i 60-70km/t i en 80-sone.

 

Hvorfor i alle dager skulle det være relevant?? Å kjøre i 60-70 i 80-sone midt på natta er uansett helt innafor - på alle mulige måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det gjør vedkommende ikke. Trådstarter forklarer at h*n satte farten ned til 20-30km/t fordi h*n hadde punktert. Vedkommende forteller IKKE hvorfor h*n kun kjørte i 60-70km/t i en 80-sone.

Det er jo fullstendig irrelevant, det er fullt lovlig å kjøre i 60-70km/t i en 80-sone, skiltet hastighet er nemlig høyeste tillatte hastighet og ikke noe krav til minimumshastighet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...