Gå til innhold

Fem tiltak for å forbedre situasjonen for Bredbånds-Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frykter monopol? Det har jo vært monopol i over 20år på bredbånd. Ingen fri konkurranse og prisene er skyhøye. Vi er heldige og har Fiber men vi kan ikke velge fritt hvem vi vil handle med for Telenor eier fiberkabelen vi betalte 10.000 for å få lagt inn til huset... Latterlig og det burde snart slåes ned på

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Norske kunder har den høyeste bredbåndshastigheten i Europa, som også gjør oss til et av de raskeste samfunnene i verden på bredbånd. Dette viser at konkurransen funger, skriver Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef i Get TDC

 

Dette tror jeg at må være løgn. Jeg tror at våre skandinaviske naboland har det mye bedre, som et sted å lete. Var det ikke slik at også Romania har gode kår?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her så er det kun Eidsiva. Ungen andre som tilbyr. Og det er så dårlig at vi ikke kan stream2 film eller TV. Ofte det blinker rødt på ruteren

 

Vi har også Eidsiva, men vi har ingen problemer med hastighet eller stabilitet, kan gjøre alt vi begjærer og enda litt til uten at det påvirker oss i det hele tatt, vi har riktig nok 1 gigabit abonnementet, bare fordi vi kan ikke fordi vi trenger det, men jeg får ca 1 gigabit uansett tid på døgnet og det har aldri vært noe problemer, skal sies at vi/jeg sitter på ett nesten helt ny lagte kabler/systemer, kanskje det har noe å si.

Har vært 3 små problemer, de blei fiksa fort, ene problemet var jo at noen gravde over en kabel så det kan jo ikke akkurat tilskrives en leverandør feil, men det blei ordna i løpet av få timer, men var jo på jobb når det skjedde så hadde jo ikke bruk for nettet da uansett.

Lenke til kommentar

 

Norske kunder har den høyeste bredbåndshastigheten i Europa, som også gjør oss til et av de raskeste samfunnene i verden på bredbånd. Dette viser at konkurransen funger, skriver Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef i Get TDC

 

Dette tror jeg at må være løgn. Jeg tror at våre skandinaviske naboland har det mye bedre, som et sted å lete. Var det ikke slik at også Romania har gode kår?

 

Etter denne nettsiden https://www.fastmetrics.com/internet-connection-speed-by-country.php (vet ikke hvor god dataen er) så er vi #2 i EU, Sverige på 1. plass.

 

Fra Speedtest.net sin data så er Norge rangert #2 i EU / Verden og Island på 1. plass.

http://www.speedtest.net/global-index

 

Har ikke klart å finne offesielle statlige tall (fra tilsvarende NKOM og SSB).

 

Nkom sin rapport fra 2017 sier:

80% av befolkningen kan få 100 Mbit nedstrømms

98% av beflokningen i Oslo fylke kan få 100 Mbit nedstrømms

 

SSB sine siste internett-tall fra 21. februar 2018 sier at gjennomsnittshastigheten er 80,9 Mbit/s hos private, og Medianverdi 43,2 Mbit.

Lenke til kommentar

Et raskt nett er ikke bare definert av hvor mange Mbit man har. Om du har 10, 100 eller 1000Mbit så streames videoen din i samme hastighet. Jo høyere kapasitet, jo høyere oppløsning kan du ha. Men et minutt med video tar fortsatt et minutt å spille av.

20, 50 og 100 Mbits linjer burde være standarden i dag. Ikke 100. 250 og 500. Ihvertfall ikke 1000!

 

Man kan også snakke om idyllen hvor man kan velge og vrake mellom aktører. Men de vil sannsynligvis ikke kunne opparbeide seg kundegrunnlaget til å overleve gitt alle kostnadene rundt det å drive nettet.

 

Fiber bør prioriteres der det er store avstander først, Koaksteknologien fungerer perfekt i tett bebyggelse.

At det koster penger bryr vi oss ingen ting om. Alt er jo dyrt i norge. Men vi er jo ganske gameldags, egentlig er vi bland de rikeste landene i verden bortsett fra japan og hollywood i usa.

 

Amerika er litt fremover oss, bayonette som måtte gi opp fordi det ikke lønte seg å tilby superbredbånd over tid.

Koax og VDSL lever på kort tid i 2020 burde de død ut fordi det ikke er lønnsomt å invistere i slikt teknolgi.

Ikke bare det er dyrt og tar mye plass, men er ikke lønnsomt. Du ser hvor mange bokser coax kabel er er først modem\splitter\sentral\fiber\splitter\sentral.

Med fiber er det kun switch hos levrandøren og modem hos kunden. Muligens noen forsterker også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke bare det er dyrt og tar mye plass, men er ikke lønnsomt. Du ser hvor mange bokser coax kabel er er først modem\splitter\sentral\fiber\splitter\sentral.

Med fiber er det kun switch hos levrandøren og modem hos kunden. Muligens noen forsterker også.

Dette er selvsagt vas. Det er ikke bare switch og modem med fiber. Det er et komplekst nettverk, med splittere, forsterkere, rutere også videre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er vel riktig med fiber er det mindre utstyr? GPON er det splittere hvor 64 fiberkabeler ofte blir sveiset sammen.

Men P2P er ofte fiber til en node, også hovedsentral. Normaltsett.

Vet ikke hvordan det er med mørk fiber om det er fiberrør de blåser fiber inn, eller det ligger flere fiber i bakken som blir sveiset på.

 

Men over til tråden jeg tror ikke bredbånd tilbydet blir særlig forbedret i 2020. Tror kanskje vi ser 1 gigabit hos telenor\canaldigital hvis vi er heldig, men bortsett fra det er vel lite som skjer. Desverre. Er ikke folkerett med rask bredbånd forbindelse. Siden 2000 taller har fiber vært luksusvare. Omtrent som gull og diamanter. Kun forbeholdt firma og borettslag normalsett. Med noen unntak i store byer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Grunnen til at fiber er så fryktelig dyrt, er at selskapet som graver ledningene, har monopol på nettet i mange år. Telenor kan skrive så mye de vil at det finnes 130-140 aktører, men i svært mange områder er det skivebom, da en bare kan velge det ene selskapet som har bygget i området ditt.

 

Det er vel i grunn det som kritiseres her. Lite åpenhet fører til at leverandørene kan lire av seg unnskyldninger rundt prisnivå, som en ikke kan sjekke at stemmer.

 

For min del kunne utbygging av fibernettet gjerne være et statlig ansvar, som slik veinettet. Så kunne heller tusenvis av operatører konkurrere om å tilby beste vilkårene i hver område.

Ja enkelt sagt så la jo politikerne grunnlaget for dårlig telecom konkurranse da Telenor ble privatisert og samtidig fikk eierskapet over all kobberet. Det har virkelig vært det største maktmisbruket i landets historie. Det ble jo umulig for nye selskaper å konkurrere på likefot med det nå privatiserte Telenor siden Telenor fikk sin infrastruktur gratis fra politikerne og nye selskaper pent måtte leie kapasitet hos Telenor eller pent bygge ut sin egen.

 

I praksis var det jo coax hos kabel-tv selskapene men for alle andre selskaper ble det nybråttsarbeid med graving av kabler og alle de kostnadene eller å leie hos Telenor til de priser Telenor bestemte.

 

Problemet den gang da var jo at mens Telenor melket markedet og gjorde seg fete så bremset de samtidig konkurransen og gjorde det vanskeligere for andre selskaper å konkurrere. Den gang var kobberet Telenor fikk gratis nesten det samme som å gi bort vannfallsretten. 

 

Idag kan man si at kobberet ikke har samme verdi da kapasiteten på kobberet er langt dårligere enn fiber og fiber er fremtiden. Men det må ha vært utrolig lett og enkelt for Telenor å eie "motorveien" inn i folks boliger i den tiden hvor konkurranse på slike viktige tjenester skulle etableres,. Med fasit i hånd kan jo si at det var ingen konkurranse i det hele tatt. Og kvatalsrapporten til Telenor viser over 2 milliarder netto i Norge i første kvartal 2018. Med marginer på 43 %. Nærmere seddelpresse er det vel vanskelig å komme?

 

Det at Telenor fikk eierskap over kobberet og linjene satt regien i Telecom for flere tiår fremover, og fortsatt er det skjev konkurranse og Norge er det landet i Europa med høyest fortjeneste på telecom. Og alt dette kan vi skylde på politikerne og manglende gangsyn da de ga bort vannfallsretten til Telenor. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Norske kunder har den høyeste bredbåndshastigheten i Europa, som også gjør oss til et av de raskeste samfunnene i verden på bredbånd. Dette viser at konkurransen funger, skriver Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef i Get TDC

 

Dette tror jeg at må være løgn. Jeg tror at våre skandinaviske naboland har det mye bedre, som et sted å lete. Var det ikke slik at også Romania har gode kår?

 

Etter denne nettsiden https://www.fastmetrics.com/internet-connection-speed-by-country.php (vet ikke hvor god dataen er) så er vi #2 i EU, Sverige på 1. plass.

 

Fra Speedtest.net sin data så er Norge rangert #2 i EU / Verden og Island på 1. plass.

http://www.speedtest.net/global-index

 

Har ikke klart å finne offesielle statlige tall (fra tilsvarende NKOM og SSB).

 

Nkom sin rapport fra 2017 sier:

80% av befolkningen kan få 100 Mbit nedstrømms

98% av beflokningen i Oslo fylke kan få 100 Mbit nedstrømms

 

SSB sine siste internett-tall fra 21. februar 2018 sier at gjennomsnittshastigheten er 80,9 Mbit/s hos private, og Medianverdi 43,2 Mbit.

 

 

Romania:

 

Now, Romania on the other hand has a peak internet speed of 58.7 Mbps, which makes it the nation with the 7 th fastest internet in the world. Impressive! Also, according to our data, the average download speed in the US is 28.9 Mbps, while in Romania; it is as high as 60 Mbps.

Kilde: http://www.dospeedtest.com/blog/romania-the-little-country-that-has-faster-internet-than-the-united-states/

Lenke til kommentar

@bojangles: Politikerne sa også indirekte nei med sin trege behandling av CERN. Det hadde gitt et enda fetere backbone i Norge ihvertfall, og kanskje gode utenlandsforbindelser (litt bedre) enn i dag?

Endret av G
Lenke til kommentar

får kun den aller laveste hastigheten fra telenor her jeg bor, men ingen andre leverer bredbånd her, så da er man liksom stuck.. Vi som bor litt utafor trengsla har liten prioritet hos bredbåndsleverandørene dessverre... Er litt snøtt med 5 mbit/s i 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Der jeg bor er det veldig greitt, er ikke bredbånd, å ingen vil bygge det ut heller da det er 200 meter fra fiberen. I og med at alt er blitt så digitalisert skulle myndighetene hstt utbygginings plikt.

Tilby dem at du graver fiber sjøl =D. 200 meter er da gjorr på en helg =D

Du kan ikke bare grave helt uten videre om det ikke er på egen eiendom, men er det bare matjord så kan du vel klare godt over 70 meter per arbeidsdag, men skal man grave i asfalt etcetc så må det søkes, asfalt skal skjæres og fjernes også skal det graves, kabel skal legges forsvarlig, fylles over igjen å asfalteres og før alt det skjer så må du ha kabelsøking før du i det hele tatt får lov til å sette spaden i jorda også, 200meter er ikke like enkelt som å bare stikke ei renne over plena med spaden.

Med mindre det ikke er bare ren matjord å ikke noe kabler etc skal du nok slite bra greit med å klare 200meter per dag om du skal grave, selv med maskin og det er heller ikke bare bare å ha ei 200 meter lang grøft stående åpen på offentlig område heller, du skal ha bra mange gjerder da.

 

Im fun at parties, I know.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den dagen det blir frislipp på fiber så sier jeg opp Get iallefall. Dyrt og dårlig.

 

Hva mener du med frislipp på fiber?

Koppernettet er fritt. Kem som helst kan sette opp ein sentral og Telenor er vist eg hugser rett pålagt ved lov å la dei bruke linja. Du som forbruker merka dette i form av linjeleige i gamle dager.

 

Det terjeklun sikter til er at dersom politikerane hadde vedtatt det samme for fiber so ville det ført til ein umiddelbar økning i konkuransen. Slik det er i dag er all fiber privat i den forstand at din internettleverandør eiger kabelen. Dette betyr at det i tettbygde strøk vil koste omtrent det samme å bytte leverandør som å legge inn ny fiber. Unntaket er kanskje burettslag dersom fiberen i bygget kan gjenbrukast, men dette kjem helt an på korleis den er lagt i utgangspunktet. Det skaper ein uheldig monopol situasjon sjølv i områda der det burde være stor konkuranse.

 

Ellers har du jo dei meir rurale delane av landet. Der er situasjonen til dels endå verre. Med kun ein tilbyder som kanskje er villig til å bygge ut må du betale det kabelen koster. Med fleire tilbydere på kabelen kunne man kanskje spekulert i å dele utbyggingskostnaden for deretter og konkurert om kundane sia den enkelte leverandør trengde færre kunder for å få igjen sin del v investeringa.

Lenke til kommentar

I leilighet i Bergen har eg Coax frå kanal digital i veggen. Denne koster meg vel 500-700 kroner i månden (medregna det som går over fellesavgiftene) og gir meg ei 200/30 Mbit linje + TV. Dette er i og for seg ok pris for begge deler, men det som er litt bittert er at vi med fiber hadde fått 200/200 Mbit internett for samme prisen. Vi har desverre ingen gode pressmiddel for å få Canal Digital til å ta deler av kostnaden med å oppgradere til fiber ettersom det å bytte ein leverandør betyr ein ny instalasjon noke som uansett korleis man snur og vender på det er langt dyrere enn å betale den allerede stive summen Canal Digital skal ha for oppgraderinga. Avtalemessig ødelegger og TV tilbudet litt då Canal Digital sin fellesavtale ikkje skiljer mellom TV og Internett. Det er mulig og gjere begge deler valgfrie, men då blir kostnaden per produkt plutselig 100 kr billigare enn det man no betaler samla. Begge deler samla blir og dyrere. Ergo tvinger det fram ein situasjon der dei selger begge deler til ganske mangen som ikkje har behov for det. Eg tviler ikkje ett sekund på at Canal Digital igjen bruker desse flotte talla frå burettslag til å vise korleis dei fleste av kundane ønsker både internett og TV i samband med markedsføring og i dialog med myndighetene.

 

 

Mine foreldre, i ein liten kommune i Sogn og Fjordane, har valget mellom ADSL som egentlig kun gir 5/1 Mbit på grunn av avstanden frå sentralen og radiolink som gir 10/10Mbit. Radiolinken koster 400-500 kr i månden. ADSL er litt billigere, men ikkje mykje. Det høyrer med til historien at radiolinken det er snakk om er 2 år gammal. Altso var den omtrent avleggs idet den blei montert og kapasiteten er allerede nådd. Det er no snakk om å få fiber, naturlegvis kun frå ein leverandør som dei då er låst til. Dette vil koste 4000-6000 for å installere. I tillegg binder dei seg i ett år til ei avtale som koster 400-500 kr for internett og 200 i tillegg for TV gitt at man vil ha noke a.l.a familiepakkene som dei ulike TV tilbyderene selger i ett år. I praksis binder dei seg jo til evig tid då alternativa egentlig ikkje er alternativ og fiberen aldri vil være tilgjengelig for andre aktører. Igjen synest eg egentlig ikkje prisen for inlegginga og månedskostnadane er forferdelige her, men det at du er låst til ein leverandør med det tilbudet dei leverer, spesielt på TV sia dei faktisk bruker det ein heil del, er helt idiotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...