Gå til innhold

Er liberalisme egentlig bra?


Anbefalte innlegg

Liberalisme er bra, men som alt annet ikke perfekt. Men mitt syn på hva liberalisme er samsvarer ikke med trådstarter intro eller det som diskuteres her. Denne videoen viser bedre hva jeg ser på som liberalisme:

 

Som det nevnes i videoen: På tide med fornying.

 

Du får unnskylde kunnskapsmangelen min om liberalisme/liberalister.

 

Men, jeg viste ihvertfall en video om et tema som opptar folk. Nemlig boligmarkedet. Det vil være en vesentlig del av folk bevissthet når disse menneskene skal velge et parti de ønsker å stemme på. Derfor er det også vesentlig å komme til bunns i hva liberalisme er for noe. Videoen om New Zealand nevnte Neoliberalisme såvidt. Og det var det som gjorde meg nysgjerrig på om liberalisme kan være skadelig for et fungerende samfunn?

 

Er ikke så mye verre enn det. Den andre videoen i førsteinnlegg kan du gjerne velge å drite litt i. Men den forklarer at penger er blitt til en valuta i løpet av de siste par generasjoner mennesker. Det har en stor betydning for hvordan samfunn fungerer.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kollektivistene kan lage sine ordninger uten at andre tvinges å delta. Det er mer enn nok alburom i samfunnet til at folk med ulike holdninger til skatter og omfordeling kan leve side om side.

Men de fleste ordningene krever jo at alle er med, ellers så fungerer det ikke. Så nei, det er ikke mulig.

 

Det gjør de aldeles ikke. Hvorvidt jeg deltar eller ikke påvirker ikke systemet i nevneverdig grad.

 

Ta sykehus. Hvis noen sier de ikke vil være med på sykehus så må staten begynne å regne på hvor mye penger de har brukt på hver person, hvor mye skatt de betaler osv. Om du melder deg ut av systemet må du betale tilbake for årene du brukte systemet uten å skatte (0-18). Og så blir det lett slik at folk som har mye penger ikke vil være med siden det ikke lønner seg økonomisk for dem, og da blir tilbudet mye dårligere. 

 

Så jo, det er definitivt ikke mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hmm Norge er vel blant de minst totalitære der ute

Lang derifra, Norge er omtrent midt på treet i så hendseende.

 

Mulig for forveksler konseptene autoritær ... og det som idag kalles demokratisk.

 

Kina har per idag ett mindre autoritært regime enn både Norge og USA, men det også mindre demokratisk.

 

Du fortsetter med dine løgner og påstander som er bare helt tull.

 

Kina er i veldig stor grad et autoritært land. Samme med alle land i regionen. Hvis du ikke har peiling på Kina hvertfall ikke trekk det inn  i debatter.

 

Norge på den andre siden er svært lite autoritært og troner på toppen av alle rankingen som går på demokrati og frihet. Hvis du vil bo i et lite autoritært land så er Norge et av de beste stedene å bo. Om du istedenfor drar til Sørøst-Asia så er du idiot. Det ligger i kulturen å være autoritære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat den greia med sykehus er jo veldig grei for slike som Skatteflyktning da, fordi det går an å bli kvitt medlemskap i folketrygden. Men du kan ikke så lett bli kvitt andre skatteforpliktelser til Norge, dersom du da ikke bytter vekk det norske statsborgerskapet.

 

edit: fjernet en liten setning som ikke ga mening når jeg fikk tenkt meg om.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke fra den definisjonen du finner nei. Makten er langt mer sentralisert i Kina

Makten er minst like sentralisert i Norge. Landet styres av en trio kvinnfolk.

 

 

 

Styres hvordan da ? 

 

Ikke har bomstasjonene forsvunnet

Ikke har alkoholen blitt rimeligere

Ikke ser jeg noe mer politi i gatene

Vi har fått Segway - who cares

Vi har fått skattelette for de rikeste - who cares

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du må jo sammenligne levestandarden som er nå.

Hvorfor må jeg det?
Fordi vi lever nå. Når du starter helt på bunn er det åpenbart at utviklingen vil gå raskere. Vil du virkelig heller leve i Kina enn norge?
Per idag er Kina soleklart å foretrekke, det er ett adskillig friere land enn Norge.

 

Anbefaler en youtube kanal med en vestlig fyr som bor i kina. 

 

https://www.youtube.com/user/serpentza/videos

 

Han har mye bra innsikt i livet sett fra et vestlig perspektiv. 

 

Blant annet er kinesere veldig nasjonalistiske. De banker deg opp skulle noen påstå at du sa noe ille om kina / kinesere (skjedde med han). 

 

Kinesiske biler er veldig dårlige og å importere utenlandske biler er veldig dyrt. Kina er et lukket land som beskytter industrien sin i langt større grad enn andre land. 

 

Å smugle narkotika kan medføre dødsstraff.

 

Å stå imot kommunistpartiet politisk kan innebære fengsling.

 

Prostitusjon er ulovlig og prostituerte kan bli hengt ut offentlig om de blir tatt. 

 

De har massiv overvåkning med digitale kameraer som tracker innbyggere. De holder på å innføre et social credit system som rangerer deg og hindrer deg i å ta kollektivtrafikk hvis du har dårlig rating.

 

Internett er veldig sensurert og det er ulovlig å bryte sensuren. På hvilken måte har du fått for deg at Kina er et friere land enn  Norge?

 

Faktisk er hundespising veldig utbredt i følge han så hvis det er den viktigste friheten er jo det flott.

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta sykehus. Hvis noen sier de ikke vil være med på sykehus så må staten begynne å regne på hvor mye penger de har brukt på hver person, hvor mye skatt de betaler osv. Om du melder deg ut av systemet må du betale tilbake for årene du brukte systemet uten å skatte (0-18). Og så blir det lett slik at folk som har mye penger ikke vil være med siden det ikke lønner seg økonomisk for dem, og da blir tilbudet mye dårligere. 

 

Så jo, det er definitivt ikke mulig.

De kan jo regne om de vil, men den som ikke har dukket opp på noe sykehus på eget initiativ kan ikke klandres for at det har blitt utgifter. Sålenge mamma og pappa er formyndere får de også regningen, men det er ingen regning om du ikke har benyttet det. Det går jo forøvrig begge veier - den som har betalt for det uten å benytte seg av tilbudet må få tilbake pengene man har puttet inn i systemet.

 

Du har helt sikkert rett i at de som betaler urimelig mye for disse tjenestene vil melde seg ut, men systemet er elendig om det baserer seg på at noen skal betale langt mer enn verdien av tilbudet tilsier at de skal betale. Utover det bidrar privatpersoner frivillig til helse den dag i dag, og bidraget synker neppe om folk får bedre råd.

Lenke til kommentar

 

Hmm Norge er vel blant de minst totalitære der ute

Lang derifra, Norge er omtrent midt på treet i så hendseende.

 

Mulig for forveksler konseptene autoritær ... og det som idag kalles demokratisk.

 

Kina har per idag ett mindre autoritært regime enn både Norge og USA, men det også mindre demokratisk.

 

Vet du i det hele tatt hva et regime er, med alt det tåkepratet ditt?

 

Det du skriver gir ingen mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du får unnskylde kunnskapsmangelen min om liberalisme/liberalister..

En grei plass å starte kan være på liberalistene sin hjemmeside.

 

....Men du kan ikke så lett bli kvitt andre skatteforpliktelser til Norge, dersom du da ikke bytter vekk det norske statsborgerskapet.

Hvorfor kan det ikke være mulig at man også sier fra seg andre "gratis" goder mot at man betaler mindre skatt? Frihet til å velge liksom? :)

Lenke til kommentar

 

Og denne trioen har styrt i flere tiår, svarer ikke til befolkningen, har ingen motpartier osv? At de fengsler de som kritiserer dem? Ikke ofte jeg hører folk forsvare kommunistpartiet i Kina som bedre enn Norges styre.

Sammenlign utviklingen av levestandarden i Kina med samme i Norge de siste 30 årene.

 

Da ser man at Norge har gått fra ganske høy til høyere levestandard, mens Kina har gått fra ekstremt lav til en del høyere levestandard for mange (men for mange er det fortsatt et helvete).

 

Per idag er Kina soleklart å foretrekke, det er ett adskillig friere land enn Norge.

Trolololololo.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Blant annet er kinesere veldig nasjonalistiske. De banker deg opp skulle noen påstå at du sa noe ille om kina / kinesere (skjedde med han). 

 

2. Kinesiske biler er veldig dårlige og å importere utenlandske biler er veldig dyrt. Kina er et lukket land som beskytter industrien sin i langt større grad enn andre land. 

 

3. Å smugle narkotika kan medføre dødsstraff.

 

4. Å stå imot kommunistpartiet politisk kan innebære fengsling.

 

5. Prostitusjon er ulovlig og prostituerte kan bli hengt ut offentlig om de blir tatt. 

 

6. De har massiv overvåkning med digitale kameraer som tracker innbyggere. De holder på å innføre et social credit system som rangerer deg og hindrer deg i å ta kollektivtrafikk hvis du har dårlig rating.

 

7. Internett er veldig sensurert og det er ulovlig å bryte sensuren. På hvilken måte har du fått for deg at Kina er et friere land enn  Norge?

 

8. Faktisk er hundespising veldig utbredt i følge han så hvis det er den viktigste friheten er jo det flott.

 

1. Han ble banket opp fordi vennen hans gikk fra regningen, og de ba han om å betale. Han nektet og kalte en kineser "Søppel person" og en av dem sa "Han kaller kinesere søppel personer". 

 

2. Det er helt riktig at kinesiske biler har en del mangler, men de er billige. Vesentlig bedre enn andre utviklingsland hvor bilene er dyre og dårlige.

 

3. Å smugle narkotika har ingenting med frihet å gjøre.

 

4. Helt normalt i et diktatur, og du kan bli fengslet i flere europeriske land for dine uttaelser også. I Norge er det lav sjanse for at du blir arrestert, men du kan risikere mange sosiale konsekvenser. Du kan mene det er riktig, men det reduserer din frihet til å uttale deg.

 

5. I Norge er det ulovlig å kjøpe sex. Ulike metoder for å oppnå samme formål.

 

6. Jeg ser egentlig ikke problemet med videokameraer. Hvor jeg går er ikke spesielt hemmelig, og det er ganske bra verktøy mot kriminalitet.

 

Iforholdtil sosial kredittsystem så bør vi huske på at Kina har ikke et kredittsystem som Norge har idag. De kommer til å inkludere noen ekstra faktorer, men formålet er det samme. Det norske kredittsystemet har også begrensinger som påvirker deg sosialt. Har du dårlig kreditt så vil du få avslag når du prøver å åpne opp et mobilabonnement. Det finnes veier rundt problemet, men det gjør det også i Kina.

 

7. Det er riktig, men har du VPN så fungerer internett ganske normalt.

 

8. For noe tull. Det er ikke veldig utbredt, men det finnes tilfeller hvor det skjer. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liberalisme er i hvert fall bra for vanlige lønnsmottakere og for små og mellomstore bedrifter. Om det er bra for de store bedriftene vet jeg ikke. Det kan godt være de synes det er greit med noen reguleringer for å beskytte seg mot konkurranse. Sjefene for de største bedriftene er også ofte gode kompiser med mektige politikere. 

Lenke til kommentar

Liberalisme er i hvert fall bra for vanlige lønnsmottakere og for små og mellomstore bedrifter. Om det er bra for de store bedriftene vet jeg ikke. Det kan godt være de synes det er greit med noen reguleringer for å beskytte seg mot konkurranse. Sjefene for de største bedriftene er også ofte gode kompiser med mektige politikere. 

Hvorfor skulle ikke det samme gjelde mindre bedrifter?

 

Norge og mange andre land har losjer og tilsvarende lukka grupper, og hvilke avgjørelser som taes der er det vel kun medlemmene som kan svare på - noe de ikke kan...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Liberalisme er i hvert fall bra for vanlige lønnsmottakere og for små og mellomstore bedrifter. Om det er bra for de store bedriftene vet jeg ikke. Det kan godt være de synes det er greit med noen reguleringer for å beskytte seg mot konkurranse. Sjefene for de største bedriftene er også ofte gode kompiser med mektige politikere. 

Hvorfor skulle ikke det samme gjelde mindre bedrifter?

 

Norge og mange andre land har losjer og tilsvarende lukka grupper, og hvilke avgjørelser som taes der er det vel kun medlemmene som kan svare på - noe de ikke kan...

 

 

Konspirasjonsteorier har jeg ikke helt sansen for, men vi vet at reguleringer generelt sett er ressurskrevende, og ikke bra for små bedrifter. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Liberalisme er i hvert fall bra for vanlige lønnsmottakere og for små og mellomstore bedrifter. Om det er bra for de store bedriftene vet jeg ikke. Det kan godt være de synes det er greit med noen reguleringer for å beskytte seg mot konkurranse. Sjefene for de største bedriftene er også ofte gode kompiser med mektige politikere.

Liberalisme er ikke bra for vanlige lønnsmottakere fordi det blir et ekstremt skjevt maktforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Vanlige lønnsmottakere vil oppleve mer uforutsigbarhet, lavere lønn, dårligere arbeidsvilkår, farligere arbeidsplass, flere skader, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...