Gå til innhold

Er liberalisme egentlig bra?


Anbefalte innlegg

 

 

Økonomi prinsipielt sett er ikke vanskelig. Penger som skal ut må komme inn, når ansatte ikke blir lønnet så hoper pengene seg opp i eiere av robotene, og dette kan utjevnes i form av borgerlønn.

 

Å syte over avgifter er nytteløst når alternativet er å ikke ha penger. Jeg aner ikke hva du har utdannet deg som, men jeg antar at du også vil bli en taper i automatiseringsrevolusjonen.

 

Insentivet med å skaffe seg roboter er først og fremst å kunne tilby en bedre pris en konkurrentene, og dermed øke sine markedsandeler. Ellers er samfunnet proppfullt av roboter fra før. Du skriver jo på en robot når du legger ut poster på forumet, for eksempel.

 

(Jeg regner med at roboter er litt videre enn konstruksjoner som ligner på Bender fra Futurama)

 

Jeg vet ikke hva du baserer antagelsen din på. Etter mitt skjønn blir jeg en vinner om jeg får billigere og bedre tjenester i samfunnet, uavhengig av om det betyr at jeg må søke etter annet arbeid fordi arbeidsplassen er overflødig.

 

 

Nytter ikke det om vi ikke har en middelklasse som kan kjøpe produktene. En svak middelklasse er en viktig årsak til økonomisk depresjon. Økonomi er jo forflytning av penger, og for at penger skal forflytte seg så må folk ha lønn, og når samlebåndsplukkere, lastebilsjåfører, lagermedarbeidere, telefonselgere, administrativt ansatte og butikkansatte kommer til å forsvinne i fleng så må de finne alternative måter å få penger på, noe som trolig blir NAV i første omgang. Vi venter ikke nødvendigvis på Bender, men bare til det kommer løsninger som er bedre og billigere enn å ansette et menneske.

 

Når sjefen med flosshatt sitter igjen med hele kaken så får vi en dårlig økonomi. Borgerlønn krever ikke flere kaker, bare et veldig målrettet skattetrykk som sier at sjefen må gi bort litt av kaken sin, både for samfunnets beste, og for at han faktisk skal kunne selge produktene sine til noen. Det høres kanskje litt kontraproduktivt ut, men for at verdi skal bli skapt, så må man faktisk gi bort penger, da statiske penger er uproduktive og i praksis verdiløse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytter ikke det om vi ikke har en middelklasse som kan kjøpe produktene. En svak middelklasse er en viktig årsak til økonomisk depresjon. Økonomi er jo forflytning av penger, og for at penger skal forflytte seg så må folk ha lønn

 

Nei, egentlig ikke. Firma A kjøper et produkt av firma B. B bruker pengene de har tjent på å kjøpe et produkt av firma A. Ingen penger har blitt utbetalt i lønn, men penger har allikavel forflyttes seg. 

 

Jeg vil selvfølgelig ha en sterk middelklasse, men jeg har ingen tro at en svak middelklasse fører til økonomisk depresjon. F.eks. Hong Kong har en svak middelklasse, men økonomien gjør det kjempebra.

 

Det som faktisk fører til økonomisk depresjon, er at man har reguleringer som hindrer bedrifter i å redusere sine kostnader. Når bedrifter ikke kan redusere sine kostnader under en økonomisk krise, så vil bedriftene få store tap og tilslutt gå konkurs og alle mister jobben sin. Det er en grunn til at det tok 7 år for arbeidsledigheten å nå topp i Italia, mens det tok 1- 2 år i Latvia, Irland, Island og USA.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Nytter ikke det om vi ikke har en middelklasse som kan kjøpe produktene. En svak middelklasse er en viktig årsak til økonomisk depresjon. Økonomi er jo forflytning av penger, og for at penger skal forflytte seg så må folk ha lønn

 

Nei, egentlig ikke. Firma A kjøper et produkt av firma B. B bruker pengene de har tjent på å kjøpe et produkt av firma A. Ingen penger har blitt utbetalt i lønn, men penger har allikavel forflyttes seg. 

 

Jeg vil selvfølgelig ha en sterk middelklasse, men jeg har ingen tro at en svak middelklasse fører til økonomisk depresjon. F.eks. Hong Kong har en svak middelklasse, men økonomien gjør det kjempebra.

 

Det som faktisk fører til økonomisk depresjon, er at man har reguleringer som hindrer bedrifter i å redusere sine kostnader. Når bedrifter ikke kan redusere sine kostnader under en økonomisk krise, så vil bedriftene få store tap og tilslutt gå konkurs og alle mister jobben sin. Det er en grunn til at det tok 5 år for arbeidsledigheten å nå topp i Hellas, mens det tok 1.5 år i Latvia.

 

 

At en svak middelklasse medfører økonomisk depresjon er ikke spekulasjoner.

http://www.businessinsider.com/americas-shrinking-middle-class-hurts-economy-2016-6?international=true&r=US&IR=T

 

Rike mennesker bruker ikke penger. Bedrifter har et så begrenset konsum at det er helt absurd å forvente at de kan opprettholde økonomien.

https://www.theguardian.com/business/2015/jun/04/better-economic-growth-when-wealth-distributed-to-poor-instead-of-rich

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At en svak middelklasse medfører økonomisk depresjon er ikke spekulasjoner.

http://www.businessinsider.com/americas-shrinking-middle-class-hurts-economy-2016-6?international=true&r=US&IR=T

 

Rike mennesker bruker ikke penger. Bedrifter har et så begrenset konsum at det er helt absurd å forvente at de kan opprettholde økonomien.

https://www.theguardian.com/business/2015/jun/04/better-economic-growth-when-wealth-distributed-to-poor-instead-of-rich

 

Hva tror du skjer med pengene som ikke blir "brukt"? Kjøper de aksjer så overfører du bare penger til noen andre, og de vil forbruke pengene. Setter du penger i banken, så blir de lånt ut til kunder. 

 

F.eks. en bedrift har 1 million kroner. Finn en måte å få de pengene til å forsvinne.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

F.eks. en bedrift har 1 million kroner. Finn en måte å få de pengene til å forsvinne.

Utbytte til de allerede rike eierne.

 

Nå har de rike eierene fått 760k kroner og staten har fått 240k. Hva bruker de rike eierene pengene på?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at vi skal "komme med et alternativ"? Det er som å be en sosialist om å komme med et alternativ til skatter og avgifter som skal drifte velferdsstaten. Utover det har jeg alt argumentert for at premisset om at det vil bli stor manko på arbeidskraft i "nær" fremtid er feil. At du velger å fornekte feilen(e) i eget resonnement og kverne videre får stå for egen regning.

Lenke til kommentar

 

Venter enda på at en liberalist kan komme med ett alternativ til borgerlønn som ikke bare innebærer en fornektelse av de åpenbare følger en kommende automatisering vil få på arbeidslivet.

ikke-borgerlønn?

 

 

Ja den gjenkjennelige enkelheten i forslaget tyder på liberalisme, og med det så er vi som vanlig i praksis akkurat like langt med en ikke-løsning (om du vil) :)

Endret av Thoto79
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sjåførjobber blir automatisert
Fotografer er en døende bransje, da folk tar Selfies istedet
Brudebutikkene, mest kjent som prøverom minker, enten kjøper folk billig i Sverige eller på nettet
Kjøpesenter kommer til å dø i Norge også akkurat som i USA, eneste forskjellen er at Norge ligger alltid 5-10 år etter

Alt dette betyr jo at flere mister jobb, som igjen betyr mindre kjøpekraft, som igjen betyr at de butikkene som er igjen mister kunder som igjen gjør at de går konkurs.

Så hvis Liberalistene tror at markedsøkonomi på Speed er løsningen, da bør de trylle fram kundene i samme slengen.

Og alle kan ikke leve av å selge junkfood og klippe hår.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Faktum er at jeg kan sette pengene i markedet og forvente høyere avkasting enn det jeg kan forvente at lønnen min stiger hvert år. 

 

Markedet gir meg ca. 7% gjennomsnittlig mens lønn stiger rundt 2-3% i året. Dermed vil de som har mye penger tjene mer penger, og forskjellene vil øke mer og mer. 

 

Så selv om rike folk investerer betyr ikke det at enkeltpersoner får like mye penger som det som blir investert. 

Lenke til kommentar

Sjåførjobber blir automatisert

Fotografer er en døende bransje, da folk tar Selfies istedet

Brudebutikkene, mest kjent som prøverom minker, enten kjøper folk billig i Sverige eller på nettet

Kjøpesenter kommer til å dø i Norge også akkurat som i USA, eneste forskjellen er at Norge ligger alltid 5-10 år etter

 

- Ingen sjåførjobber har blitt automatisert enda.

- Fotografer er definitivt ikke en døende bransje. Antallet har falt, men vi trenger fortsatt fotografer til å ta bilder av f.eks. utleieboliger.

- Kjøper du på nettet får du ikke prøvd kjolen og det problemet eksisterer like mye idag som før.

- Bare på små steder og hvis folk handler mye på nett så vil det skape en del jobber relatert til salg, support og levering. F.eks. Kina har kommet veldig langt og de har til og med nettbutikker hvor selgeren sitter foran kamera og svarer på spørsmål.

 

Vi bør også tenke litt på jobbene som har blitt skapt. Det har f.eks. vært en kraftig økning i utviklere, e-commerce jobber og personlige tjenester.

Lenke til kommentar

 

Sjåførjobber blir automatisert

Fotografer er en døende bransje, da folk tar Selfies istedet

Brudebutikkene, mest kjent som prøverom minker, enten kjøper folk billig i Sverige eller på nettet

Kjøpesenter kommer til å dø i Norge også akkurat som i USA, eneste forskjellen er at Norge ligger alltid 5-10 år etter

 

- Ingen sjåførjobber har blitt automatisert enda.

- Fotografer er definitivt ikke en døende bransje. Antallet har falt, men vi trenger fortsatt fotografer til å ta bilder av f.eks. utleieboliger.

- Kjøper du på nettet får du ikke prøvd kjolen og det problemet eksisterer like mye idag som før.

- Bare på små steder og hvis folk handler mye på nett så vil det skape en del jobber relatert til salg, support og levering. F.eks. Kina har kommet veldig langt og de har til og med nettbutikker hvor selgeren sitter foran kamera og svarer på spørsmål.

 

Vi bør også tenke litt på jobbene som har blitt skapt. Det har f.eks. vært en kraftig økning i utviklere, e-commerce jobber og personlige tjenester.

 

 

Det skaper mye jobber ja. Men har du tenkt på AI? Når man kan få AI til å svare på alle spørsmål en kunde måtte ha. Når AI vil kunne kjøre biler du bestiller fra en app. Da vil ikke folk trenge å eie en egen bil lengre når de kan bestille en bil på døra på 2 minutter. Man vil kunne bestille varer som dukker foran døra i selvkjørende biler på noen få timer.

 

Det vil være de som har best AI teknologi som vil tjene enorme summer på dette. Både microsoft, google og apple satser på at AI er fremtiden. 

 

Dette er ikke noe som vil skje de neste 5 årene. Men om 20 år vil ting være veldig annerledes. 

 

Jobber blir erstattet raskere enn aldri før, og de krever langt mer utdanning og spesialisering enn før. 

 

I tusenvis av år jobbet folk primært som bønder. På noen få hundre år er det nesten ingen som gjør det. Så utviklingen aksellererer drastisk. Spørsmålet er om vi vil kunne greie å skape nye jobber når AI slår mennesker på tilnærmet alt. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...