Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usakelig oppsigelse?


Anbefalte innlegg

Ei vennine av meg jobber for tiden i et annleggsfirma hvor de legger ut gress, grus og prepper for asfalt. Hun fikk i forrige uke beskjed om å si opp eller bli sagt opp.

 

Begrunnelsen er at når hun måtte følge en annen maskin ut av skoleområdet lot hun traktoren stå igjen, med skuffa nede, uten nøkkel og den var låst. Dette mente sjefen hennes at var så ille at hun måtte få sparken. Hun er helt fortvilet da hun ikke ser hva annet hun skulle gjort. Maskinene må følges ut av en gående person så hadde ikke hun latt traktoren stå igjen, måtte gravemaskinen til den andre personen stått igjen. Dette var vistnok alt for uansvarlig.

 

Kan dette virkelig ansees som en grunn for oppsigelse? Hun lot aldri kjøretøyet være utenfor synsvidde og det var ingen på skolen pga fri.

 

Hun har ikke vært i noe møte, kun fått valget over telefon. Hun har bare en mnd oppsigelse, men da vi ikke finne noe i kontrakten regner vi med at det tels fra den første i måneden.

 

 

På toppen av det hele lurer jeg litt da. Jeg vet hun kun har billappen, traktor er vel eget førerkort regner jeg med? Kan dette slå tilbake på firmaet på noen måte? De gir henne sparken for en bagatell med noen hun ikke har lov til å gjøre egentlig.

 

Anonymous poster hash: 85f64...ba3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan få Sparken på dagen, men det skal mye til, ved en oppsigelse skal man ha ett drøftelsemøte først, i mine ører hører ikke dette ut som en saklig grunn, er hun med i noen fagforening? om det er en mnd oppsigelse vil den ikke løpe før den første på ny måned, altså fikk hun oppsigelse i midten av mai, står hun uten jobb 1 juli.

 

Men her bør hun ta kontakt med fagforening/advokat.

Lenke til kommentar

Be ho si til sjefen at det der bare er tull, at ho kommer til å.møte på jobb som vanlig og forvente å få betalt som vanlig. At ho ikke gjorde noe uansvarlig.

 

Hvis det blir møte, ta opp samtalen med Voicerecorder-app på telefon. Be om møte. Husk å sett på flymodus for å hindre avbrudd.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

"Si opp selv eller bli sagt opp."

 

Det er det arbeidsgiveren sier når han er på tynn is, men er irritert for ett eller annet, og håper at det kan løse seg slik.

Dersom hun fortsatt er interessert i å jobbe der - jeg ville tenkt meg om to ganger når begivenhetene tar en slik vending - må hun bare gi beskjed om at hun ikke kommer til å si opp, og si at hun ikke vil diskutere ansettelsen uten andre til stede i det minste skriftlig. Hun er ikke sagt opp før oppsigelsen kommer på bordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Si opp selv eller bli sagt opp."

 

Det er det arbeidsgiveren sier når han er på tynn is, men er irritert for ett eller annet, og håper at det kan løse seg slik.

Dersom hun fortsatt er interessert i å jobbe der - jeg ville tenkt meg om to ganger når begivenhetene tar en slik vending - må hun bare gi beskjed om at hun ikke kommer til å si opp, og si at hun ikke vil diskutere ansettelsen uten andre til stede i det minste skriftlig. Hun er ikke sagt opp før oppsigelsen kommer på bordet.

Skulle vært fint å få svar på; Selv om oppsigelsen blir fysisk lagt i bukselomma di, ville den vært ugyldig om man muntlig avviste den og bare rev den i filler? Endret av Taurean
Lenke til kommentar

For all del ikke si opp! Og kom tilbake i tråden med begrunnelsen for oppsigelsen når hun har fått denne skriftlig. Men som skripis nevner.. når du først har kommet i en slik situasjon så bør hun bruke tiden godt til å finne seg ny arbeidsgiver. Og når hun har fått tak i noe nytt så ser det ikke ut til at det er noe problem at hun slutter på dagen hos nåværende.

 

På toppen av det hele lurer jeg litt da. Jeg vet hun kun har billappen, traktor er vel eget førerkort regner jeg med? Kan dette slå tilbake på firmaet på noen måte? De gir henne sparken for en bagatell med noen hun ikke har lov til å gjøre egentlig.

Anonymous poster hash: 85f64...ba3

 

"For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for: traktor generelt, med eller uten tilhenger, hvis klasse B er tatt før 1. januar 2005. traktor generelt med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er tatt etter 1. januar 2005."

Lenke til kommentar

Sikker på at det er en traktor og ikke en hjullaster eller anenn anleggsmaskin?

Som forøvrig ikke krever eget førerkort

De kaller det for traktor, rimelig lik denne.

http://sorbyutleie.no/produkt/hjullaster-4-2-tonn-traktorregistrert

 

Hun tok lappen for ett par måneder siden bare. Aldri kjørt traktor før, men de sa det gikk greit på jobben. Minigraver har hun også brukt litt.

 

Anonymous poster hash: 85f64...ba3

Lenke til kommentar

 

"Si opp selv eller bli sagt opp."

 

Det er det arbeidsgiveren sier når han er på tynn is, men er irritert for ett eller annet, og håper at det kan løse seg slik.

Dersom hun fortsatt er interessert i å jobbe der - jeg ville tenkt meg om to ganger når begivenhetene tar en slik vending - må hun bare gi beskjed om at hun ikke kommer til å si opp, og si at hun ikke vil diskutere ansettelsen uten andre til stede i det minste skriftlig. Hun er ikke sagt opp før oppsigelsen kommer på bordet.

Skulle vært fint å få svar på; Selv om oppsigelsen blir fysisk lagt i bukselomma di, ville den vært ugyldig om man muntlig avviste den og bare rev den i filler?

 

 

Som Skrips seier, når arbeidsgiver kjem med trusselen om å seie opp sjølv eller bli oppsagt, så er det nesten alltid på bakgrunn av at arbeidsgiver veit at grunnlaget er for tynt for oppsigelse, men at arbeidsgiver likevell har eit håp om at arbeidstakaren kan bli lurt til å levere oppsigelse.

 

I ein eventuell arbeidsrettsak vil det openbart bli konkludert med at oppsigelsen er grunnlaus.

Det er sjølvsagt på ingen måte uansvarleg å låse av og forlate sin traktor i den hensikt å eskortere ei anna maskin ut av området til fots slik som sikkerheitsregelemanget krever.

 

 

Når det gjeld spørsmålet til Taurean så følger det av arbeidsmiljølova. For at ein oppsigelse skal være gyldig så skal partane møtast til eit drøftingsmøte der blant anna årsaken til oppsigelsen skal diskuterast. Dette skal være gjort før arbeidsgiver i det heile tatt tek sin besluttning.

Deretter må arbeidsgiver levere skriftlig oppsigelse, denne skal overleverast personleg eller sendast rekomandert.

 

Så har arbeidsgiver berre putta oppsigelsen i bukselomma så vil ikkje det være godt nok, men om arbeidstakaren har mottatt oppsigelsen (og den ellers er gyldig) så vil oppsigelsen være tellande. Det å rive opp oppsigelsen er ein dårleg idé sidan ein då mister eit bevis som eventuelt avdekker ytterligare brudd på formkrava for ei oppsigelse.

Ein gyldig oppsigelse skal blant anna informere om retten til å kreve forhandling eller rette søksmål.

 

 

 

Dette er slik det skal fungere i teorien. Praksisen kan ofte fungere på ein litt anna måte. For eksempel så er kanskje ikkje dette ein jobb som trådstarters vennine vil kjempe så hard for å få fortsette i. Ein ting er at ei slik konflikt mellom tilsett og arbeidsgiver forsurer arbeidsforholdet, men ein anna ting er at det viser kor useriøs arbeidsgiver er. Ein arbeidsplass der du må kjempe imot kvar gong arbeidsgiver bryt spelereglane i arbeidslivet blir fort slitsomt.

Eit potensielt alternativ som begge partar kan være fornøgd med er at arbeidsgiver kjøper ut vennina. Altså at ein avtaler at vennina seier opp jobben i bytte mot god arbeidsattest og eit par månedar med etterlønn utan arbeidsplikt.

 

 

Det viktigaste er at uansett at trådstarters vennine ikkje lar seg lure til å seie opp utan vidare.

Det er langt betre å ta imot ei usaklig oppsigelse frå arbeidsgiver og deretter reise søksmål mot arbeidsgiver og på den måten få erstatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Be ho si til sjefen at det der bare er tull, at ho kommer til å.møte på jobb som vanlig og forvente å få betalt som vanlig. At ho ikke gjorde noe uansvarlig.

 

Hvis det blir møte, ta opp samtalen med Voicerecorder-app på telefon. Be om møte. Husk å sett på flymodus for å hindre avbrudd.

 

Dette er ikke lovlig og kan heller ikke brukes i en eventuell rettsak, det hun kan gjøre er å si at hun kun møter om hun får ha med seg ett vitne.

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke lovlig og kan heller ikke brukes i en eventuell rettsak, det hun kan gjøre er å si at hun kun møter om hun får ha med seg ett vitne.

 

Dette er direkte feil. 

 

Streffeloven 

§ 205. Krenkelse av retten til privat kommunikasjon

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget

a) og ved bruk av teknisk hjelpemiddel hemmelig avlytter eller gjør hemmelig opptak av telefonsamtale eller annen kommunikasjon mellom andre, eller av forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller som han uberettiget har skaffet seg tilgang til,

b) bryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler,

c) åpner brev eller annen lukket skriftlig meddelelse som er adressert til en annen, eller på annen måte skaffer seg uberettiget tilgang til innholdet, eller

d) hindrer eller forsinker adressatens mottak av en meddelelse ved å skjule, endre, forvanske, ødelegge eller holde meddelelsen tilbake.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

"Si opp selv eller bli sagt opp."

 

Det er det arbeidsgiveren sier når han er på tynn is, men er irritert for ett eller annet, og håper at det kan løse seg slik.

 

 

Det er slett ikke korrekt i alle tilfeller. I mine år som tillitsvalgt på en større industribedrift hadde vi enkelte tilfeller der ansatte fikk velge mellom å bli oppsagt, og å si opp selv.

Dette var personer som hadde gjort en god jobb over lengre tid, men som av ulike grunner "tråkket over streken" så grundig at de ikke kunne fortsette. Som en "takk for innsatsen" fikk de velge å si opp selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...