Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Måle kvadratmeter av leilighet - mulig avvik


Geekeern

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger hjelp til å måle total areal av leiligheten min, er ny oppført bolig, naboene har oppdaget avvik I arealet i leilighetene sine og oppfordrer meg til å gjøre det samme.

 

 

Hvordan har jeg målt opp?

Jeg har tatt ytterste vegg, målt fra begge sider av veggen. Måler ikke fra listverk.

 

 

Vedlagte bilde er planløsning fra prospekt. Alle rom er arealet oppgitt, så litt usikker på om jeg kan ta dem på at det er avvik hvert rom for seg, eller om det er total arealet som har å si.

 

 

post-265645-0-48530900-1525718788_thumb.jpg

post-265645-0-60953500-1525718933_thumb.jpg

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere "måter" å måle areal på. Se denne linken: http://www.ntf.no/norsk/forbrukerhjelp/areal/

 

Hva sier prospektet til leiligheten om BTA og BRA?

 

Forstår ikke helt tabellen du la ved, hva betyr de forskjellige radene?

Det er vanskelig å måle opp rom med flere enn 4 side vegger. Eksempel bad, Entree og stua.

Målingene er i kvadratmeter (m2), men om du plusser på så vil det samsvare omtrent med plantegningen.

 

43 m2 BRA, og 39 m2 P-ROM

 

Her en tegning på hvordan jeg målte med lasermåleren. Se røde linjer

post-265645-0-96559300-1525727465_thumb.jpg

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

Hvor er plantegningen hentet fra? Prospekt til nybygg?
Som regel pleier det å stå en kommentar et sted i prospektet om at tegninger er veiledende og ment som illustrasjon. At de ikke er å regne som nøyaktige plantegninger, og at avvik kan forekomme.

 

Jeg synes de avvikene som du har målt var lite, knapt 2% til sammen. Tror ikke du kommer noen vei med dette, eller at det er grunn for reklamasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle rom er arealet oppgitt, så litt usikker på om jeg kan ta dem på at det er avvik hvert rom for seg, eller om det er total arealet som har å si.

 

Det er totalarealet som er det vesentlige.  Avviker det minst -5% fra oppgitt areal, har du sandsynligvis en god sak for å kunne få prisavslag.  Det er det rettspraksis har lagt seg på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

var lite svar å få her.. :(

Har du måla?

Du bør også måle den innvendige bredden på leiligheita (frå kjøkken til stove).

 

Som nevnt er det fleire måtar å oppgi areal på.

 

Se plantegningen med røde streker, slik har jeg beregnet arealet. Jeg har ikke tatt med veggene i mellom.

 

Setter en lasermåler fra ene veggen og peker i motsatt vegg. Måler altså ikke fra listverk.

Lenke til kommentar

 

var lite svar å få her.. :(

Har du måla?

Du bør også måle den innvendige bredden på leiligheita (frå kjøkken til stove).

 

Som nevnt er det fleire måtar å oppgi areal på.

 

som du kan se på ene tegningen jeg har så har jeg tegnet opp målinger med røde streker. Rom med flere side vegger har jeg delt opp i flere deler som du også kan se på tegningen.

 

Det mest aktuelle i denne saken her er soverommet, og der er 4 sider vegger, så burde ikke vært vanskelig å regne arealet av rommet. 

Lenke til kommentar

Du skal ta med arealet av innervegger "mellom" p-rom, men sannsynligvis ikke hele mellom kjøkkenet og badet (rør/kabel sjakt)?

i prospekt står det

"Bruksarealet er beregnet i henhold til reglene i NS 3940 og utgjør alt areal innenfor omsluttende yttervegger, inklusive innvendige sjakter. P-rom er boligens bruksareal fratrukket innvendig bodareal og vegger med sjakter som omslutter bodarealet. Arealer angitt på tegninger for det enkelte rom, er rommets nettoareal og er eksklusiv innvendige vegger."

 

jeg har målt areal på 6,5 m2 på soverom som er godt utenfor toleransekravet som skal IKKE være mindre enn 6,7 m2(5% avvik). Nå har jeg IKKE med tykkelsen på gipsplata  i beregningen, er det noe jeg må gjøre?

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

som du kan se på ene tegningen jeg har så har jeg tegnet opp målinger med røde streker. Rom med flere side vegger har jeg delt opp i flere deler som du også kan se på tegningen.

Det mest aktuelle i denne saken her er soverommet, og der er 4 sider vegger, så burde ikke vært vanskelig å regne arealet av rommet. 

 

Ufordringa er at 

 

 

 

 

Din leiligheit er oppgitt med følgande areal:

43 m2 BRA, og 39 m2 P-ROM.

 

BRA er bruksarealet i heile leiligheita, her er innvendige veggar tatt med i arealet. BRA for din leiligheit er derfor enkelt og greit lengda av langveggen ganger med bredden av kortveggen målt frå innsida av ytterveggane.

Du må derfor ta eit mål frå ytterdør til verandadør, og eit mål av avstanden frå kjøkkenvegg til stoveveggen.

 

P-rom er primærrommet, her er også innvendige veggar ein del av arealet, men boda skal trekkast ifrå.

 

I utgangspunktet skal også sjakta mellom bad og kjøkken trekkast ifrå på begge mål, men det er ikkje alltid det blir gjort heilt korrekt.

 

 

 

Dei måla du har tatt gir eit grunnlag for å rekne ut NTA eller nettoareal, på NTA ser ein kun på areal golvflate slik at innvendige veggar ikkje blir telt med.

Dette er nyttige mål i forhold til å legge golv på romma eller generelt for å planlegge møblering, men du kan ikkje sette NTA opp mot oppgitt BRA og P-rom og pårope deg eit avvik sidan dette er heilt andre mål.

Lenke til kommentar

 

Du skal ta med arealet av innervegger "mellom" p-rom, men sannsynligvis ikke hele mellom kjøkkenet og badet (rør/kabel sjakt)?

i prospekt står det

"Bruksarealet er beregnet i henhold til reglene i NS 3940 og utgjør alt areal innenfor omsluttende yttervegger, inklusive innvendige sjakter. P-rom er boligens bruksareal fratrukket innvendig bodareal og vegger med sjakter som omslutter bodarealet. Arealer angitt på tegninger for det enkelte rom, er rommets nettoareal og er eksklusiv innvendige vegger."

 

jeg har målt areal på 6,5 m2 på soverom som er godt utenfor toleransekravet som skal IKKE være mindre enn 6,7 m2(5% avvik). Nå har jeg tykkelsen på gipsplata med i beregningen, er det noe jeg må gjøre?

 

Ut fra tallene dine i første post er det totale avviket rundt 2%.  Jeg kan ikke forestille meg du kommer noen vei med et så lite avvik.  Vet du hvor stort avvik naboen oppdaget?

 

Edit:  Ser nå at du sa det sto 39 m2 P-ROM i prospektet og det stemmer jo faktisk helt presist med det du har målt, så etter mitt syn er dette derfor intet å klage på.

 

Men ellers, sånn litt off-topic, 39 m2?  Trist det bygges så små leiligheter hvor det knapt går an å leve. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har målt areal på 6,5 m2 på soverom som er godt utenfor toleransekravet som skal IKKE være mindre enn 6,7 m2(5% avvik). Nå har jeg tykkelsen på gipsplata med i beregningen, er det noe jeg må gjøre?

 

6,5 m2 i nettoareal stemmer nok forholdsvis godt overeins med eit oppgitt bruksareal på 7,1 m2. Då det sistnevnte målet også tek med seg arealet av veggane som omslutter soverommet.

 

 

Det som er oppgitt er prospektet er det arealet som du får dersom du river ned alle veggane i leiligheita slik at du berre har eit stort rom.

Det du måler på er arealet på kvart enkelt rom utan å rekne med bredda på dei innvendige veggane.

 

Med høg sannsynlegheit er det dette som utgjer avviket som du heng deg opp i.

Meklaren/takstmannen kan sjølvsagt fortsatt ha rekna feil, men for å finne ut dette må du ta andre mål som også tek med bredda på veggane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt tips.

 

Jeg har selv benyttet meg av dette gratisprogrammet: http://www.sweethome3d.com/ til blandt annet og finne arealet i rom.

Gjelder å være grundig når man tegner opp rommene, så det kan ta litt tid, men når det er gjort er det helt genialt.

 

Har tegnet opp hele huset i dette programmet, og når jeg har laget nye rom har det vært til stor hjelp :)

 

PS. for å finne arealet velger man "floor" verktøyet, dobbelklikker i rommet og vipps har man arealet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...