Gå til innhold

Bosch vil redde dieselmotoren med en teknologisk vri – men bør den egentlig reddes?


Anbefalte innlegg

Jeg kjørte nylig en 2018 modell Subaru Forester bensin et par dager. Det var en håpløs opplevelse. Går utrolig dårlig , maser på 4-5500 omdrininger , støy og høyt forbruk på 1,1 liter i snitt på de dagene, Kjørte så en LDiscovery diesel samme størrelse og nøyaktig samme 150 hk og 2, 0 liter automat den også. Gikk myyye bedre mye roligere og hadde forbruk på 0,61 liter diesel. Hver gang noen ber meg prøve en moderne bensinbil er det samme store nedturen hver gang. Tilnærmet ubrukelig i forhold til diesel, og jeg må spørre meg selv hvorfor i allverden det satses på bensinmotor i det hele tatt. Ser fremtiden forhåpentlivis består av dieselhybrid og fullelektrisk etter bruksmønster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dieselmotoren lever i beste velgående. Men kan den teknisk bli enda bedre, så er det bare et pluss. Diesel er mer effektivt enn bensin og NOx utslippene på de nyeste bilene er minimale.

Det sa Volkswagen òg.

 

Meir effektive? Eg veit ikkje. Gjennomsnittleg CO2-utslepp frå nyregistrerte dieselbilar i Noreg i april: 128 g/km

Nyregistrerte bensinbilar i april: 97 g/km

 

Kjøpe nylig ny dieselbil og er strålende godt fornøyd. Lavt forbruk, lang rekkevidde og rimelig drivstoff (ihvertfall billigere enn bensin.) Hva annet kan man ønske seg.

 

Ein stillegåande bil som reagerer med ein gong når du trykkjer ned gasspedalen og som brukar både mykje billigare drivstoff, mindre energi og ikkje ryk og stinkar? Eg garanterer deg at du ikkje treng køyre mange kilometer i ein moderne bil før du veit at du aldri meir skal attende til eit gammaldags dieseldyr. Dette har sjølv Audi-sjefen forklart som det største problemet til både bensin og diesel.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det første jeg gjorde på min dieselbil var å fjerne EGR ventilen og chippe den for å øke effekten. Om jeg kjøper en ny dieselbil i fremtiden så deaktiverer jeg lett enhver renseteknologi om det sparer meg penger og/eller øker ytelsen.

Lystmordar. Brukar du andre torturmetodar på tilfeldige offer til dagleg?

 

 

Om jeg sparer penger på det så gjør jeg gjerne det  :wee:

Lenke til kommentar

"Spare på ørene og la kronene rulle" - det er lett å skylde på personbiltrafikken når transportnæringen er minst en dimensjon større og er i hovedsak basert på diesel og tyngre saker. Dieselmotorene i transportnæringen blir ikke utfaset over natten slik politikerne ønsker seg innen personbiltrafikken. Men for all del, forbedringer og ny teknologi må til, helst over hele fjøla. Batteriteknologien og forbrenningsmotoren må begge forbedres om vi skal ha en smertefri overgang til ren transport. 3T: Ting tar tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

.. rimelig drivstoff (ihvertfall billigere enn bensin.) Hva annet kan man ønske seg.

Det må være første gangen jeg har hørt noen mene at drivstoff i Norge er rimelig.

 

 

Du har et poeng. Jeg mente at diesel er rimeligere enn bensin, men ja fremdeles ganske dyrt. Forøvrig er jeg sterk tilhenger av å fjerne alle avgifter og moms på bensin og diesel. Også å fjerne alle avgifter på kjøp av ny bil. Slik kan flere få råd til å nyte friheten med å kjøre en ny og sikker bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dieselbilene blir noen år gamle så ønsker mange av eierne å sabotere dagens rensekretser fordi de krever ekstra service og gir ekstra kostnader. Derfor kjøper de bokser som slår av AdBlue-systemet, blender eksosresirkulering (EGR) og fjerner partikkelfilter.

Det hjelper ikke med teoretiske rensekrav hvis ikke dette blir fulgt opp med kontroller. Hvis ingen kan garantere at nye dieselbiler fortsatt vil være rene etter 15 års bruk så bør vi stoppe salg av dieselmotorer i personbiler.

 

Den eneste måten å unngå forbud mot salg av nye dieselbiler er å slutte å kjøpe dem. Hvis nesten ingen kjøper dem trenger man ikke salgsforbud, og færre bruksforbud.

 

Vi er fremdeles ganske avhengig av diesel, og kan takke vår egen politikk for dette.

Ganske mange nordmenn trenger en bil som kan trekke henger, campingvogn, hestevogn eller liknende. Mellommådige dieselmotorer klarer dette. Av bensinbiler må man ha noe vesentlig kraftigere og dyrere for å kunne trekke samme vekt. Problemet er at før 2018 var avgiftene på bil kraftig straffet for hver eneste hestekreft ekstra man hadde. Folk flest har ganske enkelt ikke råd til bensinbiler med samme dreiemoment som en dieselbil.

Og eneste elbil som kan erstatte en dieselbil er Model X, som koster en million kroner.

Hadde Norge vært mindre streng på avgiftene enn vi er i dag kunne flere kjøpt seg bensinbil som dekket behovet som i dag en kun har råd til ved å kjøpe dieselbil.

 

Det er snakk om totalstans av salg av dieselbiler i 2025. Det spekuleres i om dette medfører at dagensdieselbiler da vil kollapse i verdi pga ingen vil ha dem, men det er heller ikke usannsynlig at verdien faktisk vil stige fordi det selges ikke lengre nybiler som dekker behovet for mange som kjører diesel i dag.

Lenke til kommentar

 

Forøvrig er jeg sterk tilhenger av å fjerne alle avgifter og moms på bensin og diesel. Også å fjerne alle avgifter på kjøp av ny bil. Slik kan flere få råd til å nyte friheten med å kjøre en ny og sikker bil.

 

Det er Norge du snakker om, det kommer ALDRI til å skje i avgiftspolitistaten Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere kan kutte ut diesel når det finnes fullverdige alternativ, ikke før. Er det som er naturlig.

 

Folk flest kjøper ikke diesel bil fordi de vil, men fordi de må.

 

Folk kjører ikke gammel bil (som forurenser mer enn nyere biler) fordi de vil, men fordi de må.

 

Angående lokal forurensing ville det nok gitt bedre luft om fokuset var å fjerne ved fyring. (Dette er jo en ganske gammel teknologi, burde vi ikke får bort dette først?)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke NOx den eneste typen utslipp fra dieselbiler, så selv om de klarer å redusere det med 90% så er det fortsatt CO2-utslipp.

 

Helt greit med ny og bedre dieselteknologi, men jeg tror personbil-markedet uansett dreier mot elektrisk. Både ren el og diesel/bensin-el hybrider.

 

CO2 er ikke forurensende. CO2 driver ikke klima temperaturen. CO2 er livets gass som verden trenger mer av i atmosfæren. Det gir en mer grøderik jord.

Lenke til kommentar

Eventuellt https://no.wikipedia.org/wiki/https://no.wikipedia.org/wiki/EU-kontroll

 

Her er et helt villt forslag. Hva om alle biler i Europa måtte kontrolleres for helse, miljø og sikkerhet annenhvert år, av verksteder som er godkjent av staten? Tror du det kunne bidra til at folk ikke skrur av AdBlue, blender EGR og fjerner partikkelfilter?

Bare en tanke.

Uten å kriminalisere meg selv for meget her, så vil jeg bare få påpeke at jeg ikke hadde spesielt store problemer med å omgå periodisk kjøretøykontroll med min siste turbodiesel. Da hadde jeg holdt liv i den lenge etter at den skulle vært hugd.

 

Har sagt det før men kan alltids gjenta – det er nettopp alt dette renseutstyret som tar livet av dieselmotoren. De gamle sugedieslene gikk 'evig,' mens disse moderne common fail motorene, vel… Ikke så merkelig egentlig – sender du dritt tilbake inn innsuget på motoren, så må man nesten regne med at det får konsekvenser for motorens levetid. Men også kontrollert redusert forbrenningstemperatur [NOx] gir grobunn for karbonavleiringer på ventiler osv.

 

Skulle jeg handlet diesel igjen, så ville det første jeg hadde gjort vært nettopp å eliminere EGR, resirkulert veivhusventilasjon, partikkelfilter osv. Da overlever motoren, og jeg kunne satt alt utstyret – fortsatt i sin fabrikknye tilstand – tilbake i bilen i anledning hver kjøretøykontroll. Velger man derimot å kjøre rundt med utstyret i daglig drift, så dør både utstyret og motoren.

 

Jeg valgte Alternativ C: Elektromotor. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Jeg kjørte nylig en 2018 modell Subaru Forester bensin et par dager. Det var en håpløs opplevelse. Går utrolig dårlig , maser på 4-5500 omdrininger , støy og høyt forbruk på 1,1 liter i snitt på de dagene, Kjørte så en LDiscovery diesel samme størrelse og nøyaktig samme 150 hk og 2, 0 liter automat den også. Gikk myyye bedre mye roligere og hadde forbruk på 0,61 liter diesel. Hver gang noen ber meg prøve en moderne bensinbil er det samme store nedturen hver gang. Tilnærmet ubrukelig i forhold til diesel, og jeg må spørre meg selv hvorfor i allverden det satses på bensinmotor i det hele tatt. Ser fremtiden forhåpentlivis består av dieselhybrid og fullelektrisk etter bruksmønster.

Du sammenligner en na-bensinmotor med en lavtrykksturbo diesel?

Prøv en kompressormatet bensinmotor. Føles som en diesel i lave turtall, men mister ikke kraft i høye;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dieselbilene blir noen år gamle så ønsker mange av eierne å sabotere dagens rensekretser fordi de krever ekstra service og gir ekstra kostnader. Derfor kjøper de bokser som slår av AdBlue-systemet, blender eksosresirkulering (EGR) og fjerner partikkelfilter.

Det hjelper ikke med teoretiske rensekrav hvis ikke dette blir fulgt opp med kontroller. Hvis ingen kan garantere at nye dieselbiler fortsatt vil være rene etter 15 års bruk så bør vi stoppe salg av dieselmotorer i personbiler.

 

Den eneste måten å unngå forbud mot salg av nye dieselbiler er å slutte å kjøpe dem. Hvis nesten ingen kjøper dem trenger man ikke salgsforbud, og færre bruksforbud.

 

Noen få klusser med avgassrensingen, men tror ikke de er mange. Det blir også vanskeligere og vanskeligere å fuske fordi bilene får stadig flere sensorer som oppdager feil/fusk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man ikke bruke avgifter enda mer? Holdningsendringskampanjer for private og bedrifter er utrolig vanskelig og har tvilsom effekt. Flott at elbil har avgiftsfritak, men det går jo utover inntektene til staten. Avgifter på fossiel må økes tilsvarende så man ikke taper penger.

 

Gi enda høyere avgifter til alle som forårsaker samfunnsmessige kostnader og ikke er med på ønsket fremtidig utvikling. Det være seg flyreiser, fossilfremkomstmidler, helse, annet. Ikke forby ting- jeg er for valgfrihet men man får ofre økonomien sin på områder og sponse tiltak mot forurensning og andre tiltak om man har behov for å være ufornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. kommentaren min over..:

 

Ikke minst ser man det i bedriftsverden - alle som forsøker å ta et samfunnsansvar taper mot de kyniske som utnytter smutthull og regelverk - de etterlyser konsekvenser for de som ikke tar et samfunnsansvar. En sjelden gang blir et selskap tatt i å være moralsk forkastelige men den negative effekten på salg m.m. varer jo gjerne ikke over tid. Kjør på. Straff - belønning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Meir effektive? Eg veit ikkje. Gjennomsnittleg CO2-utslepp frå nyregistrerte dieselbilar i Noreg i april: 128 g/km

Nyregistrerte bensinbilar i april: 97 g/km

Dette er ikke noe mål på virkningsgrad, dette er en idikasjon på at det er forskjellige typer biler som tenderer til å ha de forskjellige motortypene. Det tror jeg egentlig du vet selv også om du legger litt godvilje til.

 

Ein stillegåande bil som reagerer med ein gong når du trykkjer ned gasspedalen og som brukar både mykje billigare drivstoff, mindre energi og ikkje ryk og stinkar? Eg garanterer deg at du ikkje treng køyre mange kilometer i ein moderne bil før du veit at du aldri meir skal attende til eit gammaldags dieseldyr. Dette har sjølv Audi-sjefen forklart som det største problemet til både bensin og diesel.

Fint det men det er gjerne 5-15 år før elbiler vil være realistiske alternativer i alle segmenter (Kanskje enda lengre hvis vi skal ta med alt av næringsbruk), så da blir spørsmålet hva vi gjør intil da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Fint det men det er gjerne 5-15 år før elbiler vil være realistiske alternativer i alle segmenter (Kanskje enda lengre hvis vi skal ta med alt av næringsbruk), så da blir spørsmålet hva vi gjør inntil da?

Fortsetter å jukse? (tilpassede målinger som gir urealistiske resultater, fjerning og sabotering av rensekretsløp)

Det vi ikke vet har vi ikke vondt av filosofien har dessverre mange tilhengere i Norge.

 

De enkle løsningen som ville gitt målbare resultater er korrigering av dieselavgifter slik at det samsvarer med utslipp av partikler, NOx og CO2. Det må også innføres regelmessige kontroller av eksosen (og avgiftsfri diesel) på vei og i verksteder, og straffereaksjoner som gjør det ulønnsomt å jukse.

Lenke til kommentar

 

Meir effektive? Eg veit ikkje. Gjennomsnittleg CO2-utslepp frå nyregistrerte dieselbilar i Noreg i april: 128 g/km

Nyregistrerte bensinbilar i april: 97 g/km

Dette er ikke noe mål på virkningsgrad, dette er en idikasjon på at det er forskjellige typer biler som tenderer til å ha de forskjellige motortypene. Det tror jeg egentlig du vet selv også om du legger litt godvilje til.
I mange tilfelle ville det vere meir effektivt å køyre ein mindre bil med lettare motor. Ved å skattlegge dei tunge dieselbilane høgare, vil forbrukarane vurdere om dei klarer seg med ein mindre bil. Danmark hadde ei slik innretting av bilavgiftene, og heldt seg under Noreg på gjennomsnittleg CO2-utslepp for nye bilar heilt til Noreg passerte vel 10% elbilar på registreringsstatistikken.

 

 

Ein stillegåande bil som reagerer med ein gong når du trykkjer ned gasspedalen og som brukar både mykje billigare drivstoff, mindre energi og ikkje ryk og stinkar? Eg garanterer deg at du ikkje treng køyre mange kilometer i ein moderne bil før du veit at du aldri meir skal attende til eit gammaldags dieseldyr. Dette har sjølv Audi-sjefen forklart som det største problemet til både bensin og diesel.

Fint det men det er gjerne 5-15 år før elbiler vil være realistiske alternativer i alle segmenter (Kanskje enda lengre hvis vi skal ta med alt av næringsbruk), så da blir spørsmålet hva vi gjør intil da?
Doblar avgiftene på dieselbilar og diesel? Volkswagen produserer eGolf meir eller mindre for den norske marknaden åleine. I resten av verda er salet av eGolf nær null, eller var det i alle fall i fleire år. Med sterkt nok incitament vil dei, Volkswagen eller andre, komme med gode elektriske alternativ i andre segment òg. Anten berre for den norske marknaden eller ei breiare satsing.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...