Gå til innhold

Bosch vil redde dieselmotoren med en teknologisk vri – men bør den egentlig reddes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jo ikke NOx den eneste typen utslipp fra dieselbiler, så selv om de klarer å redusere det med 90% så er det fortsatt CO2-utslipp.

 

Helt greit med ny og bedre dieselteknologi, men jeg tror personbil-markedet uansett dreier mot elektrisk. Både ren el og diesel/bensin-el hybrider.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke NOx den eneste typen utslipp fra dieselbiler, så selv om de klarer å redusere det med 90% så er det fortsatt CO2-utslipp.

 

Helt greit med ny og bedre dieselteknologi, men jeg tror personbil-markedet uansett dreier mot elektrisk. Både ren el og diesel/bensin-el hybrider.

 

Det interessante, om man har rimelig kontroll på de lokale utslippene (i den grad de ikke allerede domineres av partikler fra dekk og vei), må jo være en totalanalyse av hvordan de ulike teknologiene påvirker det globale utslippet av CO2. Hvis bergverk og industri står for en vesentlig større andel av CO2-utslippene, og dette øker merkbart ved produksjon av, og bruk av elektrifiserte biler, sier det seg vel nesten selv at det også må inn som en del av regnestykket. Det er altfor mange statistikker der man gjør utvalg av hvilke land som får en gunstigere utslipps mix dersom man gjør ditt, og tenker datt, men det interessante må jo være den faktiske effekten.

 

Selv undres jeg over hvorfor drivstoffet har så stort fokus, mens vekten på doningen later til å være av null betydning. Hvorfor har vi for eksempel en massiv avgiftslette på en bil som veier 217kg ekstra? Og når så noen sist en V90 T8 bli ladet opp fra strømnettet? Bevaremegvel, bilen er dritfin, men man må jo nesten spørre seg hvilken reell miljøeffekt vi her faktisk betaler for å få.

 

Kanskje de totale utslippene hadde gått betraktelig ned om vi bare fjernet alle avgiftene på kjøp av ny bil?  Har man i det heletatt utredet dette som et alternativ?

 

Jeg tror vi bare må erkjenne at dette handler ikke om miljø og forurensning, men om politikk, makt, retten til å si at man hadde rett, og retten til å henge ut andre for deres oppfatning.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dieselmotoren lever i beste velgående. Men kan den teknisk bli enda bedre, så er det bare et pluss. Diesel er mer effektivt enn bensin og NOx utslippene på de nyeste bilene er minimale. Skal den reddes, må det i så fall være fra miljøekstremistene.

 

Kjøpe nylig ny dieselbil og er strålende godt fornøyd. Lavt forbruk, lang rekkevidde og rimelig drivstoff (ihvertfall billigere enn bensin.) Hva annet kan man ønske seg.

 

Kjører bil som går på Gass (LPG). Enda lavere forbuk, enda lengre rekkevidde, enda rimeligere drivstoff, og enda mindre utslipp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når dieselbilene blir noen år gamle så ønsker mange av eierne å sabotere dagens rensekretser fordi de krever ekstra service og gir ekstra kostnader. Derfor kjøper de bokser som slår av AdBlue-systemet, blender eksosresirkulering (EGR) og fjerner partikkelfilter.

Det hjelper ikke med teoretiske rensekrav hvis ikke dette blir fulgt opp med kontroller. Hvis ingen kan garantere at nye dieselbiler fortsatt vil være rene etter 15 års bruk så bør vi stoppe salg av dieselmotorer i personbiler.

 

Den eneste måten å unngå forbud mot salg av nye dieselbiler er å slutte å kjøpe dem. Hvis nesten ingen kjøper dem trenger man ikke salgsforbud, og færre bruksforbud.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eventuellt https://no.wikipedia.org/wiki/https://no.wikipedia.org/wiki/EU-kontroll

 

Her er et helt villt forslag. Hva om alle biler i Europa måtte kontrolleres for helse, miljø og sikkerhet annenhvert år, av verksteder som er godkjent av staten? Tror du det kunne bidra til at folk ikke skrur av AdBlue, blender EGR og fjerner partikkelfilter?

Bare en tanke.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Eventuellt https://no.wikipedia.org/wiki/https://no.wikipedia.org/wiki/EU-kontroll

 

Her er et helt villt forslag. Hva om alle biler i Europa måtte kontrolleres for helse, miljø og sikkerhet annenhvert år, av verksteder som er godkjent av staten? Tror du det kunne bidra til at folk ikke skrur av AdBlue, blender EGR og fjerner partikkelfilter?

Bare en tanke.

Ja, i dag er det kun krav til måling av røyktetthet (opasitet) for moderne dieselbiler på EU-kontroll, punkt 8.2.2:

"Opasitet > 3,0 m-1 (1,5 m-1 for EU-4/5/EEV eller nyere klasse (1)) for turboladede motorer"

 

Bensinbiler med katalysator må måle CO.

 

Det er ikke krav til at noen biler skal måle CO2, eller nitrogenoksider, dermed er det fritt frem for juks med rensesystemene på gamle biler.

 

Dermed er alle beregninger for utslipp fra biltrafikken basert på teoretiske tall som sjelden stemmer med virkeligheten.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eventuellt https://no.wikipedia.org/wiki/https://no.wikipedia.org/wiki/EU-kontroll

 

Her er et helt villt forslag. Hva om alle biler i Europa måtte kontrolleres for helse, miljø og sikkerhet annenhvert år, av verksteder som er godkjent av staten? Tror du det kunne bidra til at folk ikke skrur av AdBlue, blender EGR og fjerner partikkelfilter?

Bare en tanke.

Det hadde definitivt vært bra å få inn dette i EU-kontrollen. I dag gjøres det bare en visuell inspeksjon av at utstyret ser OK ut.

 

Dette gjøres blant annet i California, så det bør være ganske uproblematisk å innføre det her også: https://www.thecarconnection.com/tips-article/1088311_what-happens-during-a-smog-check

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjørte nylig en 2018 modell Subaru Forester bensin et par dager. Det var en håpløs opplevelse. Går utrolig dårlig , maser på 4-5500 omdrininger , støy og høyt forbruk på 1,1 liter i snitt på de dagene, Kjørte så en LDiscovery diesel samme størrelse og nøyaktig samme 150 hk og 2, 0 liter automat den også. Gikk myyye bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde på min dieselbil var å fjerne EGR ventilen og chippe den for å øke effekten. Om jeg kjøper en ny dieselbil i fremtiden så deaktiverer jeg lett enhver renseteknologi om det sparer meg penger og/eller øker ytelsen.

Lystmordar. Brukar du andre torturmetodar på tilfeldige offer til dagleg? Endret av Sturle S
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...