Gå til innhold

Bør bibliotekene privatiseres?


  

87 stemmer

  1. 1. Bør bibliotekene privatiseres? (ikke FrP-privat, men helt privat, med null offentlig støtte)

    • Ja
      12
    • Nei
      75


Anbefalte innlegg

 

Det finnes ingen relasjon mellom penger brukt eller penger tjent og forventet levealder.

 

Derimot relasjon mellom ulikhet og forventet levealder. Bibliotek hjelper på å minske ulikhetene i landet. 

Virkelig? Kilde?

 

 

 

 

Biblioteker gir Internet til alle, en plass å studere til alle, ressurser til alle, hjelp til alle. Folk som er ifra familier med mye penger får mye mer støtte av foreldre til å bli utdannede og opplyste mennesker. Biblioteket gir et slik tilbud også til folk som ikke har slike foreldre. Ideen om offentlige biblioteker kommer fra opplysningstiden hvor målet var å opplyse befolkningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

(...)Jeg ville og trodd det var lavere. Så om 40% bruker det årlig så er jo det svært god grunn til å forteste.

 

40% har besøkt ett folkebibliotek, som påpekt flere ganger her i tråden leveres det mange forskjellige ting på disse stedene. Langt mer interessant er tallene på utlån av bøker.

 

De siste 25 årene har utlån av voksenbøker gått jevnt nedover, og utlån av barnebøker sakte jevnt oppover. Men her må vi huske at generasjonen som er vokst opp med nettbrett ikke er flesteparten av foreldrene enda.

 

I 2014 flippet biblioteka over fra å være meste for voksene til å bli mest for barn.

 

redigert: glemte link til hvor jeg fant tallene: http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/boker/151

 

Er det?

 

Er ikke poenget med fortsettelsen av bibliotekene at de skal utvikle seg? Om folk låner mindre fysiske bøker, så kommer de med bøker på nett. Tilbyr hjelp, har foredrag  osv. Slik at mer folk kommer til tross for at åpenbart lånet av fysiske bøker får ned. Dette ville jeg sagt var veldig bra.

Lenke til kommentar

Er det?

 

Er ikke poenget med fortsettelsen av bibliotekene at de skal utvikle seg? Om folk låner mindre fysiske bøker, så kommer de med bøker på nett. Tilbyr hjelp, har foredrag  osv. Slik at mer folk kommer til tross for at åpenbart lånet av fysiske bøker får ned. Dette ville jeg sagt var veldig bra.

 

Les gjerne min tidligere post i tråden for min mening om hva som burde skje med biblioteket.

Lenke til kommentar

 

Er det?

 

Er ikke poenget med fortsettelsen av bibliotekene at de skal utvikle seg? Om folk låner mindre fysiske bøker, så kommer de med bøker på nett. Tilbyr hjelp, har foredrag  osv. Slik at mer folk kommer til tross for at åpenbart lånet av fysiske bøker får ned. Dette ville jeg sagt var veldig bra.

 

Les gjerne min tidligere post i tråden for min mening om hva som burde skje med biblioteket.

 

Men igjen alle bøker kan ikke lastes opp på nett.

Lenke til kommentar

 

Men igjen alle bøker kan ikke lastes opp på nett.

 

Selvfølgelig kan de alle lastet opp, bare å komme fram til en passende avtale det. Kommer til å koste en dråpe i havet når det sammenlignes med håndtering av fysiske bøker.

 

Nei, fordi du må betale for rettighetene. Det er rettighetene som koster, ikke de fysiske bøkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, fordi du må betale for rettighetene. Det er rettighetene som koster, ikke de fysiske bøkene.

 

I motsetning til i dag hvor de får bøkene gratis?

 

 

Du tror at bibliotekene får bøkene gratis? Pengene kommer selvsagt via det offentlige, men i praksis får bokhandlene betaling for hver bok som bibliotekene kjøper. 

Lenke til kommentar

Selvsagt bør de privatiseres.  Jeg har alltid ønsket at bibliotekene kun inneholdt legeromaner, bestselgere og Margit Sandemose istedenfor alt dette høykulturelle tullballet som vi vanlige mennesker ikke bryr oss om.  Privatisering er helt klart veien å gå for at dette skal skje så fort som mulig.

 

Her er du og jeg for en gangs skyld 100% enige. Enige i ironien mener jeg. NEI til privatisering!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...