Gå til innhold

Bør bibliotekene privatiseres?


  

87 stemmer

  1. 1. Bør bibliotekene privatiseres? (ikke FrP-privat, men helt privat, med null offentlig støtte)

    • Ja
      12
    • Nei
      75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor i alle dager lager dere ikke bare et privat bibliotek, så ser vi om det funker?

Fordi det ikke "funker" når Staten tilby dette "gratis", eller mener du at private bibliotek også skal kunne finansiere seg ved å rane tilfeldige forbipasserende?

 

Men private er jo bedre enn staten. De burde lett kunne lage et så bra bibliotek at alle vil dra dit, til tross for at det koster penger.

 

Folk betaler for Spotify selv om de kan laste ned all musikk gratis. Fordi Spotify er enkelt og bra.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i alle dager lager dere ikke bare et privat bibliotek, så ser vi om det funker?

Fordi det ikke "funker" når Staten tilby dette "gratis", eller mener du at private bibliotek også skal kunne finansiere seg ved å rane tilfeldige forbipasserende?

 

Hvorfor i alle dager skulle ikke det fungere? Jeg får gratis kaffe på jobb, men jeg kjøper også kaffe veldig ofte.

Lenke til kommentar

Men private er jo bedre enn staten. De burde lett kunne lage et så bra bibliotek at alle vil dra dit, til tross for at det koster penger.

 

Folk betaler for Spotify selv om de kan laste ned all musikk gratis. Fordi Spotify er enkelt og bra.

Hvorfor i alle dager skulle ikke det fungere? Jeg får gratis kaffe på jobb, men jeg kjøper også kaffe veldig ofte.

Om dere tror det vil "funke" er det bare å sette igang, dette er vel en av de få tjenester staten driver med der de har glemt å forby andre i å gjøre det samme. ;)

Lenke til kommentar

Du tror det vil fungere, vi gjør ikke.

Hvor har jeg eller noen andre skrevet at vi mener private bibliotek vil "fungere" i konkurranse med "gratis" bibliotek?

 

 

 

Jeg tror på offentlige biblioteker drevet av staten og at private biblioteker er bare tull.

Om bibliotekene har en verdi for folk som er over kostnaden, så er det levelig å gjøre dette i privat regi.

 

Om bibliotekene har en verdi for folk som er lavere enn kostnaden, så burde de nedlegges ettersom de er samfunnskadelige.

 

Situasjonen kan selvsagt variere fra sted til sted, bibliotek til bibliotek, men uansett er det ingen vits med offentlige bibliotek noe sted.

Lenke til kommentar

 

Fordi det er ganske enkelt.

For å lese, må du ha noe å lese på. For å lære å lese, må du i realiten lese et par bøker eller bibelen. Og i realiteten kom avisene ETTER at allmenskolen hadde utdannet et par generasjoner med lesehester på bibelen og lett gramatikk.. Og dette var i 1800-årene.

Og de første større offentlige bibliotekene kom lenge etterpå.

 

Hvorfor i alle dager lager dere ikke bare et privat bibliotek, så ser vi om det funker?

Historien har vist at det fungerer "greit" until du har litt befolkningsvekst, sosiale forandringer, eller litt avstand.

Og så plutselig at det kun de lokale som kan ta nytte av private biblioteker eller samlinger. Og plutselig er det kun almuen som kan lese bøkene.

Eller at bokmengden som finnes er så liten at adgang blir eksklusivt, så du får noe ala omtrent alle ikkemodern biblioteker.

Faktum er at offentlige biblioteker forandrer hele foretningsmodellen til private samlinger; Fordi det er letter å skaffe seg tilgang til tolkninger og refferanser til verker, er økt etterspørsel etter å betale/besøke for originaler fra eksperter og søkende sjeler.

Faktum er at private samlinger er mer som museumer, enn de er biblioteker. Nøyaktig som at biblioteket som institusjon brukte å være en lukket privat instans, ofte kollektivt drevet av noe som kan sammenlignes med en investorgruppe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi det er ganske enkelt.

For å lese, må du ha noe å lese på. For å lære å lese, må du i realiten lese et par bøker eller bibelen. Og i realiteten kom avisene ETTER at allmenskolen hadde utdannet et par generasjoner med lesehester på bibelen og lett gramatikk.. Og dette var i 1800-årene.

Og de første større offentlige bibliotekene kom lenge etterpå.

Hele premisset ditt er feil. Du argumenterer for at det ikke ville vært mulig å få tak i bøker, eller at biblioteker ikke ville eksistert, om det ikke var for staten. I tillegg så virker det her som om at du svarer på noe helt annet enn hva jeg skrev... i tillegg til at du begynner å trekke inn aviser og whatnot. Lukter jeg litt flytting av målposten, og kanskje et snev av false cause?

 

Ellers en liten fun fact i og med at du nevner bibelen: Gutenbergs trykkeri var var privateid, noe som betyr at det altså en privatperson som brakte masseproduserte bøker til massene. Det var en privatpersons oppfinnelse som gjorde at mange nå kunne lese bibelen uten å måtte bruke en årslønn på å kjøpe en håndprodusert bibel. Dette var rundt år 1450.... sånn bare om vi skal begynne på historieleksjoner. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Gutenberg jobbet ikke alene, 

Sa jeg at han jobbet alene? Nei.

 

Men han er kjent som boktrykkekunstens far:

Johann Gutenberg (født ca. 1400 i Mainz, død der 3. februar 1468) var en tysk gullsmed og metallurg som ble berømt for å ha utviklet boktrykkerkunsten (andre trykkteknikker var oppfunnet i Kina og Korea tidligere).

 

- https://no.wikipedia.org/wiki/Johann_Gutenberg

 

men hvis poenget ditt var at staten ikke oppfant trykkeriet,

Ja det var poenget.

 

så tror jeg du skal jobbe utrolig hardt for å identifisere noe som lignet på vår stat i Mainz på tidlig 1450-tall.

Hvorfor skulle jeg det? Hva er poenget med dette utsagnet?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Du tror det vil fungere, vi gjør ikke.

Hvor har jeg eller noen andre skrevet at vi mener private bibliotek vil "fungere" i konkurranse med "gratis" bibliotek?

 

 

 

Jeg tror på offentlige biblioteker drevet av staten og at private biblioteker er bare tull.

Om bibliotekene har en verdi for folk som er over kostnaden, så er det levelig å gjøre dette i privat regi.

 

Om bibliotekene har en verdi for folk som er lavere enn kostnaden, så burde de nedlegges ettersom de er samfunnskadelige.

 

Situasjonen kan selvsagt variere fra sted til sted, bibliotek til bibliotek, men uansett er det ingen vits med offentlige bibliotek noe sted.

 

 

Og hvis ett bibliotek har en verdi som er over kostnaden, hvorfor kan den ikke leveres av det offentlige?

Og.. Hva hvis en privat aktør ikke ser den samme verdien (avhengig av positiv drift) som det offentlige ser (bedre levestandard og høyere kunnskapsnivå i befolkningen f.eks., en privat aktør vil jo ikke se direkte profitt på dette).

 

Kan godt hende private aktører kan drive mer effektivt i ett likt opplegg som vi f.eks. har med private barnehager (drift med støtte fra staten), men det er vel noe annet enn det dere argumenterer for.

Lenke til kommentar

Og hvis ett bibliotek har en verdi som er over kostnaden, hvorfor kan den ikke leveres av det offentlige?

Det KAN selvsagt gjøres av det offentlige, akkurat som det offentlige KAN drive bibliotek hvis verdi er langt under kostnaden.

 

Spørsmålet er vel i første tilfellet hvem som kan drive best og billigst? Det offentlige eller en privat aktør.

 

 

Og.. Hva hvis en privat aktør ikke ser den samme verdien (avhengig av positiv drift) som det offentlige ser (bedre levestandard og høyere kunnskapsnivå i befolkningen f.eks., en privat aktør vil jo ikke se direkte profitt på dette).

Nå er det formodentlig de som bruker bibliotekene som ser verdien av dette direkte.

 

 

Kan godt hende private aktører kan drive mer effektivt i ett likt opplegg som vi f.eks. har med private barnehager (drift med støtte fra staten), men det er vel noe annet enn det dere argumenterer for.

Ja, i det minste i mitt tilfelle, jeg anser at om bibliotekene privatiseres (eie overføres til private) så vil alle bibliotekene som har en verdi under driftskostnadene bli lagt ned, hvilket er en god ting.

 

Samt alle bibliotekene som faktisk tilfører verdier over deres kostnad vil bli drevet mer effektivt, hvilket også er en god ting.

 

Ikke det at jeg syns bibliotekene er det som burde privatiseres først, jeg hadde heller startet med domstolene.

Lenke til kommentar

 

Og.. Hva hvis en privat aktør ikke ser den samme verdien (avhengig av positiv drift) som det offentlige ser (bedre levestandard og høyere kunnskapsnivå i befolkningen f.eks., en privat aktør vil jo ikke se direkte profitt på dette).

Nå er det formodentlig de som bruker bibliotekene som ser verdien av dette direkte.

 

 

Direkte ja, men en bibliotek gir jo mange indirekte verdier til oss som ikke bruker det også.

 

Jeg holdt på å trekke en parallell til "gratis" utdanning, men jeg tror jeg allerede vet hvilket svar jeg får.

Lenke til kommentar

 

Direkte ja, men en bibliotek gir jo mange indirekte verdier til oss som ikke bruker det også.

Høres ut som abonement på treningsstudio er modellen å følge ... tross alt de gir jo mange indirekte verdier til oss som ikke bruker det også.

 

Dog mulig treningsstudioer derfor burde bli overtatt av staten?

 

 

 

mest definitivt!  :grin2:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...