Gå til innhold

Bør bibliotekene privatiseres?


  

87 stemmer

  1. 1. Bør bibliotekene privatiseres? (ikke FrP-privat, men helt privat, med null offentlig støtte)

    • Ja
      12
    • Nei
      75


Anbefalte innlegg

 

Dersom folk fortsatt bruker biblioteker, så har det jo sin funksjon.

 

Hvorfor bruker folk (unge studenter, ikke eldre) bibliotek i dag?

 

Trodde internett hadde tatt over for lenge siden.

 

Offentlig gratis bibliotek på internett må jo være langt bedre?

 

Bruk heller pengene på å bygge ut fri informasjon på internett.

Noen av liker å lese i noe som kalles "bøker". Det er en samling papirark med tekst som er bundet sammen. Ja, jeg veit det høres fryktelig gammeldags ut, men slik er det nå. Disse papirarksamlingene koster som regel masse penger. Ikke alle har disse pengene. Derfor har staten tatt det på seg å samle mange slike i et bygg hvor folk kan låne de helt gratis.

 

Elsket bøker når jeg var ung, og brukte både skolebiblioteket, en eller annen buss som kom, og lokale bibliotekene flittig. 

 

Men det er 30 år siden.... 

 

Hvorfor nå, når vi har internett? 

 

Om det kun er for å holde liv i bibliotekansatte og noen ytterst få som besøker så syns jeg det ikke er bra. Om det blir brukt flittig så hvorfor ikke.

 

Få lagt all informasjon ut på internett, om man vil, la det være en betalbar tjeneste, hvor studenter og andre får gratis tilgang. 

 

Jeg tror internett er framtiden, ikke biblioteker, og jeg ser ingen grunn til at Norge skal gå baklengs inn i fremtiden. 

 

Men tilbudet må være ferdig utbygd på nett selvfølgelig før man legger ned de lokale bibliotekene (som allerede er nedlagt hos oss, er ikke alle som bor i Oslo.) Hele Norge kan få samme tilbud, ikke bare de som er heldige og bor i Oslo. 

 

Men hvorfor noen private ville være dumme nok til å ta over bibliotekene vet ikke jeg. Vil nok være noen stiftelser og frivillige. Men jeg tror bibliotekene er på vei ut.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd du har mistet interresen for å lese bøker. Heldigvis har jeg, sammen med de fleste jeg kjenner, beholdt denne interresen også i voksen alder. Derfor mener jeg bibliotek fortsatt har en plass i samfunnet i tiden fremover.

 

Men jeg har en god nyhet til deg. De fleste norske bøker skrevet før år 2000 er gjort gratis tilgjengelig på nett.

https://www.dagbladet.no/kultur/na-kan-du-lese-270-000-boker-gratis-pa-nett-men-noen-bestselgere-mangler/69396347

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synd du har mistet interresen for å lese bøker. Heldigvis har jeg, sammen med de fleste jeg kjenner, beholdt denne interresen også i voksen alder. Derfor mener jeg bibliotek fortsatt har en plass i samfunnet i tiden fremover.

 

Men jeg har en god nyhet til deg. De fleste norske bøker skrevet før år 2000 er gjort gratis tilgjengelig på nett.

https://www.dagbladet.no/kultur/na-kan-du-lese-270-000-boker-gratis-pa-nett-men-noen-bestselgere-mangler/69396347

 

Men man leser jo bøkene også på internett.

 

Jeg har mistet interessen for å "lese fysiske bøker" ja. Men jeg leser mer enn noen gang før....

 

Usikker på om du faktisk mener at bøker må leses i fysisk bokform, lånt på bibliotek/kjøpt i butikk? Ellers så kvalifiserer det ikke til lesing? 

 

Jeg forstår vi er uenige, men jeg syns at de offentlige midlene kunne vært brukt langt bedre på internett, enn på bibliotekene. 

 

Alle ville fått lik tilgang, ikke bare Oslo folk som ville få tilgang til bøker på flotte biblioteker, men hele befolkningen. For det er nå en kjempestor forskjell på tilgangen du har, avhengig av hvor du bor. 

 

Bedre tilgang på en tjeneste, medfører at flere bruker tjenesten. 

Lenke til kommentar

https://www.reddit.com/r/books/comments/7uif63/the_norwegian_national_libray_has_made_almost_all/

 

https://bibliotekutvikling.no/nyheter/rekordstort-besok-folkebiblioteka-2016/

 

"– For første gong sidan tidleg på 90-talet låner barn og unge no i snitt meir enn åtte skjønnlitterære bøker i året."

 

https://www.nb.no/e-ressurser

 

 

 

Nasjonalbiblioteket er flinke. De har utrolig mye tilgjengelig på Internet. Bibliotek er ikke kun de fysiske lokalisasjonene hvor en har hyller og låner ut bøker. Bibliotekene har vært flinke og de ser ikke ut som de gjorde på 90-tallet lengre. Folk som vil privatisere biblioteker fordi de tror de bare låner ut bøker har ikke vært på et bibliotek på en stund.

 

 

Samfunnet utvikler seg og takket være at Nasjonalbiblioteket får penger så utvikler de seg og med samfunnet. Heldigvis lever vi ikke i et konservativt land der hva som er bestemt skal være bibliotek skal være slik det alltid har vært. Det er ofte tilknyttet en del andre tjenester til bygg hvor bibliotek er også. I Stavanger har bygningen biblioteket er i alltid vært en møteplass eksempelvis og har kino, kafeer osv alt samlet der. 

 

 

Et av de største problemene USA har nå er fall i utdanning, og at utdanning blir utrolig underprioritert. Toppuniversiteter i USA er avhengige av utlendinger for å opprettholde nivået. Internet er ikke det samme som biblioteket. Du kan like lett lære deg å kun se du vil, eller lære ting som er helt feil på Internet. Biblioteker gir skikkelig informasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man leser jo bøkene også på internett.

 

Jeg har mistet interessen for å "lese fysiske bøker" ja. Men jeg leser mer enn noen gang før....

 

Usikker på om du faktisk mener at bøker må leses i fysisk bokform, lånt på bibliotek/kjøpt i butikk? Ellers så kvalifiserer det ikke til lesing?

 

Jeg forstår vi er uenige, men jeg syns at de offentlige midlene kunne vært brukt langt bedre på internett, enn på bibliotekene.

 

Alle ville fått lik tilgang, ikke bare Oslo folk som ville få tilgang til bøker på flotte biblioteker, men hele befolkningen. For det er nå en kjempestor forskjell på tilgangen du har, avhengig av hvor du bor.

 

Bedre tilgang på en tjeneste, medfører at flere bruker tjenesten.

Jeg sier ikke at de leses i fysisk format. Jeg sier at veldig mange, meg inkludert, foretrekker det. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

 

Men man leser jo bøkene også på internett.

 

Jeg har mistet interessen for å "lese fysiske bøker" ja. Men jeg leser mer enn noen gang før....

 

Usikker på om du faktisk mener at bøker må leses i fysisk bokform, lånt på bibliotek/kjøpt i butikk? Ellers så kvalifiserer det ikke til lesing? 

 

Jeg forstår vi er uenige, men jeg syns at de offentlige midlene kunne vært brukt langt bedre på internett, enn på bibliotekene. 

 

Alle ville fått lik tilgang, ikke bare Oslo folk som ville få tilgang til bøker på flotte biblioteker, men hele befolkningen. For det er nå en kjempestor forskjell på tilgangen du har, avhengig av hvor du bor. 

 

Bedre tilgang på en tjeneste, medfører at flere bruker tjenesten. 

 

De kan ikke utgi alle de nyeste bøkene på nettet da. Da tjener ikke forfattere noe penger. Med mindre du vil betale enda mer skatt for å gi forfattere masse penger per gang bøkene deres ses på nettet.  

 

Og tror du det er kun i Oslo bøkene er?

https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/7nhl2d/til_if_you_publish_a_book_in_norway_the/

 

Så opptil 1000 bibliotek kan få bøker.

 

Innlegget ditt tyder på at du ikke vet så mye om praksisen, men kritiserer den likevel. Dette er ofte vanlig. Folk kritiserer noe de egentlig ikke vet noe om. Jeg tror at om du leste deg mer opp på hva de gjør så ville du vært mindre kritisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men man leser jo bøkene også på internett.

 

Jeg har mistet interessen for å "lese fysiske bøker" ja. Men jeg leser mer enn noen gang før....

 

Usikker på om du faktisk mener at bøker må leses i fysisk bokform, lånt på bibliotek/kjøpt i butikk? Ellers så kvalifiserer det ikke til lesing? 

 

Jeg forstår vi er uenige, men jeg syns at de offentlige midlene kunne vært brukt langt bedre på internett, enn på bibliotekene. 

 

Alle ville fått lik tilgang, ikke bare Oslo folk som ville få tilgang til bøker på flotte biblioteker, men hele befolkningen. For det er nå en kjempestor forskjell på tilgangen du har, avhengig av hvor du bor. 

 

Bedre tilgang på en tjeneste, medfører at flere bruker tjenesten. 

 

De kan ikke utgi alle de nyeste bøkene på nettet da. Da tjener ikke forfattere noe penger. Med mindre du vil betale enda mer skatt for å gi forfattere masse penger per gang bøkene deres ses på nettet.  

 

Og tror du det er kun i Oslo bøkene er?

https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/7nhl2d/til_if_you_publish_a_book_in_norway_the/

 

Så opptil 1000 bibliotek kan få bøker.

 

Innlegget ditt tyder på at du ikke vet så mye om praksisen, men kritiserer den likevel. Dette er ofte vanlig. Folk kritiserer noe de egentlig ikke vet noe om. Jeg tror at om du leste deg mer opp på hva de gjør så ville du vært mindre kritisk.

 

 

Hva jeg vet om biblioteker, og praksis, kan da du umulig vite noe om?  :)

 

Jeg fikk til og med forklart hva en bok er, ganske kjekt. (Av poster over, ikke av deg.)

 

Men du har i det minste ett argument, de som skriver bøker, kan få mindre betalt. Mindre betaling kan medføre mindre bokutgivelser, mangfoldet blir dårligere etc. 

 

Hvordan overgangen skal foregå fra nedleggelse av biblioteker (ikke nødvendig at alle bibliotekene legges ned heller) og til internett

vet jeg ikke. Det er mange sterke mennesker og sterke meninger å forholde seg til.

 

Jeg ville ønsket en myk overgang, ikke en av på bryter. Slik at man kan ivareta interessene til alle. (Noen vil tape, men samfunnet vil få det bedre.)

 

Men hvordan overgangen eventuelt skulle foregå, er en annen debatt.  

Lenke til kommentar

 

 

 

Usikker på om du faktisk mener at bøker må leses i fysisk bokform, lånt på bibliotek/kjøpt i butikk? Ellers så kvalifiserer det ikke til lesing? 

 

Jeg forstår vi er uenige, men jeg syns at de offentlige midlene kunne vært brukt langt bedre på internett, enn på bibliotekene. 

 

Alle ville fått lik tilgang, ikke bare Oslo folk som ville få tilgang til bøker på flotte biblioteker, men hele befolkningen. For det er nå en kjempestor forskjell på tilgangen du har, avhengig av hvor du bor. 

 

Bedre tilgang på en tjeneste, medfører at flere bruker tjenesten. 

 

 

Personlig liker jeg heller å lese i fysisk format enn skjerm da det irriterer øynene. 

 

Du kan forresten bestille fra andre bibliotek, selv i utlandet, så alle har ganske så lik tilgang vil nå jeg si.

Lenke til kommentar

 

Hva jeg vet om biblioteker, og praksis, kan da du umulig vite noe om?  :)

 

Jeg fikk til og med forklart hva en bok er, ganske kjekt. (Av poster over, ikke av deg.)

 

Men du har i det minste ett argument, de som skriver bøker, kan få mindre betalt. Mindre betaling kan medføre mindre bokutgivelser, mangfoldet blir dårligere etc. 

 

Hvordan overgangen skal foregå fra nedleggelse av biblioteker (ikke nødvendig at alle bibliotekene legges ned heller) og til internett

vet jeg ikke. Det er mange sterke mennesker og sterke meninger å forholde seg til.

 

Jeg ville ønsket en myk overgang, ikke en av på bryter. Slik at man kan ivareta interessene til alle. (Noen vil tape, men samfunnet vil få det bedre.)

 

Men hvordan overgangen eventuelt skulle foregå, er en annen debatt.  

 

Vel det virker som om du mener de skal ha bøkene på nett, når de faktisk gjør det. Men det er etter de har vært utgitt en stund. Ellers ville jo alle bøker i Norge blitt gratis på nett og da er det ikke sikkert forfattere kun ble betalt mindre, mange ville nok ikke kunne levd av det lengre. De digitaliserer jo alt de kan. Så hvorfor kritisere dem for det?

 

Og du mener og at bare i Oslo har en tilgang til alt, men det er jo ikke slik det fungerer. De største bibliotekene kan ha mest bøker i hyllene, men du kan og gå til biblioteket og spør etter bøker, og de kan få dem inn for deg. De er en offentlig tjeneste, og de er der for å hjelpe deg. 

 

Og det er mye annet enn bøker som trekker folk til biblioteker. Altså dagens biblioteker. Ting som du ikke kan laste opp på Internet. Det er det jeg mener med at det virker ikke som om folk som vil legge dem ned har vært på et i det siste. Da ville du sett at du ikke kunne lastet alt de har opp på Internet.

 

 

Og spesielt mtp at fysiske biblioteker kan ha nye bøker uten at det koster veldig mye, så kan lett det å ha det på Internet bli dyrere. Om det ikke skal gå utover forfattere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Privatisering av bibliotekene er forutsatt at det finnes en reell business-modell, noe det ikke gjør.

Så bibliotekene er verdt mindre for befolkningen enn de koster ... rent tapsprosjekt med andre ord.

 

Høres igrunnen ut som argument FOR privatisering, ikke imot.

 

Prøv igjen. Du skjønner ikke hva han skriver, og du legger forutsetninger til grunn som er noen helt andre enn det han snakker om.

 

Hvorfor feiler du alltid totalt, SF?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Privatisering av bibliotekene er forutsatt at det finnes en reell business-modell, noe det ikke gjør.

Så bibliotekene er verdt mindre for befolkningen enn de koster ... rent tapsprosjekt med andre ord.

 

Høres igrunnen ut som argument FOR privatisering, ikke imot.

 

 

Det spørs hva man ser på som fortjeneste. Å gi gratis tilgang til kunnskap kan bidra til sosial utjevning og et høyere kunnskapsnivå blant befolkningen.

 

Dette skjønner ikke de som har autisme-ideologier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva jeg vet om biblioteker, og praksis, kan da du umulig vite noe om?  :)

 

Jeg fikk til og med forklart hva en bok er, ganske kjekt. (Av poster over, ikke av deg.)

 

Men du har i det minste ett argument, de som skriver bøker, kan få mindre betalt. Mindre betaling kan medføre mindre bokutgivelser, mangfoldet blir dårligere etc. 

 

Hvordan overgangen skal foregå fra nedleggelse av biblioteker (ikke nødvendig at alle bibliotekene legges ned heller) og til internett

vet jeg ikke. Det er mange sterke mennesker og sterke meninger å forholde seg til.

 

Jeg ville ønsket en myk overgang, ikke en av på bryter. Slik at man kan ivareta interessene til alle. (Noen vil tape, men samfunnet vil få det bedre.)

 

Men hvordan overgangen eventuelt skulle foregå, er en annen debatt.  

 

Vel det virker som om du mener de skal ha bøkene på nett, når de faktisk gjør det. Men det er etter de har vært utgitt en stund. Ellers ville jo alle bøker i Norge blitt gratis på nett og da er det ikke sikkert forfattere kun ble betalt mindre, mange ville nok ikke kunne levd av det lengre. De digitaliserer jo alt de kan. Så hvorfor kritisere dem for det?

 

Og du mener og at bare i Oslo har en tilgang til alt, men det er jo ikke slik det fungerer. De største bibliotekene kan ha mest bøker i hyllene, men du kan og gå til biblioteket og spør etter bøker, og de kan få dem inn for deg. De er en offentlig tjeneste, og de er der for å hjelpe deg. 

 

Og det er mye annet enn bøker som trekker folk til biblioteker. Altså dagens biblioteker. Ting som du ikke kan laste opp på Internet. Det er det jeg mener med at det virker ikke som om folk som vil legge dem ned har vært på et i det siste. Da ville du sett at du ikke kunne lastet alt de har opp på Internet.

 

 

Og spesielt mtp at fysiske biblioteker kan ha nye bøker uten at det koster veldig mye, så kan lett det å ha det på Internet bli dyrere. Om det ikke skal gå utover forfattere.

 

 

Forstår veldig godt at forfattere er redde for levebrødet sitt. Vil absolutt ikke kritisere noen for å argumentere sin egen sak. 

 

Jeg mener vel ikke helt det, at det er kun i Oslo man har tilgang til alt :) 

Men det er bedre utbygd og bedre tilgang i Oslo, enn i distriktene. At man kan bestille bøker er en liten selvfølge. 

 

Litt usikker på hva som er i bibliotekene som ikke kan lastes opp. (De tilbyr internettilgang dog, og kjekt med toaletter for narkomane.) 

Men isåfall vil det koste mindre å drifte mindre bygg med det som ikke kan lastes opp, så man kan fortsatt spare penger. 

 

Biblioteket låner ut gratis nye bøker. Dette koster x penger. Om det legges opp på nettet, med lånekort og alt. Så vil det fortsatt koste x penger. Er du redd for piratkopiering, når man kan låne gratis, eller noe annet? Eneste forskjellen er at man ikke kan ta og føle på boka, og at den blir tilgjengelig for alle, der og da. Så går ut ifra at du er mot tilgjengeligheten. At ny salg av bøker vil falle fordi det blir så lett å låne.

 

Tilgjengeligheten er kanskje mitt hovedargument for å få fjerna bibliotekene. Tilgjengelig der og da, med ett tastetrykk.   

 

Men man vil også spare enorme summer. Det vil også koste arbeidsplasser (og skape noen få nye, sannsynligvis langt mindre enn det skapes.) 

 

Det man sparer kan man kanskje bruke på eldreomsorg? (Vel er lov å håpe, tviler på det selv.) 

 

Jeg gir uansett blaffen, vi er uenige og det er lov å være uenig :) 

Lenke til kommentar

Alt som ikke er Oslo er ikke distrikter....

 

Biblioteker holder arrangementer, det er steder folk kan sitte å studere, møte andre for å studere, spille spill, møte andre osv.

 

https://stavanger-kulturhus.no/Arrangementer

 

 

Jeg lenket til et artikkel som sier Norge kjøper 1000 bøker om du utgir i Norge. Så ja det koster å kjøpe bøker. Og noen kjøper de gjerne mer av og. Men bibliotek kan ha alle bøker utlånt. Om du legger det ut på nettet så vil dett være en lisens for 5 millioner. Du kan ikke ha si 1000 lisenser på nettet og bare 1000 personer kan låne via nettet samtidig. Enten får alle eller får ingen. Og det å kjøpe 1000 bøker er betydelig billigere enn å kjøpe lisens for 5 millioner lesere.

 

 

Jeg er ikke imot tilgjengelighet. Vi kunne fint hatt alle bøker utgitt digitalt, men om du skal ha tilgang til bøker som er 10 år og nyere så må du betale et månedlig beløp. Altså det er ikke sånn at forfattere er redde  for levebrødet, men staten kan ikke ta forfatteres bøker. De kan publisere gamle bøker fritt fordi rettighetene utløper. Om de skal utgi bøker som har rettigheter så MÅ de betale utgivere. Ellers så stjeler staten. Og da kan Gyldendal og co saksøke og vinne. 

 

Så her gjør bibliotekene hva de lovlig kan gjøre. Men dette er privat eiendom. Og en kan selvfølgelig argumentere med at alle bøker bør være tilgjengelig på nettet, men det vil og bety store ekstrabevilgninger. Fordi siden forfatterne og utgiverne eier rettighetene er det de som bestemmer hvor mye de vil ha for det, ikke Nasjonalbiblioteket som kan bestemme hvor mye de vil betale. Om Jo Nesbø da sier det er greit, mot 10 milliarder kroner per år så vil det da ikke være mulig f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flott at biblioteker tilpasser seg med arrangementer. 

 

Hvordan en skal håndtere rettigheter, og hvor mye en skal betale er vanskelig. Det er samme problemstilling som film og musikkbransjen har. 

 

Jeg har ingen enkel løsning her. Det må debatteres, og alles rettigheter må ivaretaes. Men noen vil ende som "tapere." 

Jeg ønsker ikke, og anser det ikke som realistisk, at man utgir en eneste bok uten at avtalene er på plass.  

 

Kort tanke (hauger av fallgruver her:)

Digitalt lånekort, koblet opp mot feks altinn. 

 

Boka er kun tilgjengelig på nettet/i appen i 7 dager og kan ikke lastes ned (dette vil nok forandre seg fort.) 

 

Om boka skal lastes ned permanent, vil det koste penger. 

 

Forfatter og stat lager en avtale om hvor mye penger forfatteren skal ha. 

 

Tilgjengeligheten blir fantastisk, alle utgifter blir vesentlig redusert. 

 

Bokbransjen sliter. Fysiske bibliotek sliter. 

 

Brukerne får en helt annen tilgjengelighet, og bruken av biblioteket økes dramatisk. 

 

Når alt kommer til alt, så er vel alt over her en utopi, og ikke noe som kommer til å skje kortsiktig. 

 

Noen som tror vi har biblioteker om 20 år? 50 år? 

Lenke til kommentar

Det er slett ikke så enkelt å søke på internett. Tror mange har en sperring mot å søke etter faglige ting på internett, de har kanskje ikke tro på at de kommer til å finne noe. Og da finner de heller ikke noe.

 

Hva med dem som går til biblioteket for å sjekke Altinn, eller for å betale regninger, sjekke mail, eller se oversikten over fastleger? Vil det finnes noen annen gratis internettcafe for disse med scanner, fax og skriver?

Hvis ikke, vil de tape enda mer penger på at alt skal over på internett, enn de allerede gjør i dag. 

 

NAV har datamaskiner der en kan sjekke ledige jobber på nettet og skrive ut søknader og CV. Tør ikke å sitte der lenge og surfe "vanlig" på internett, da jeg er redd for å bli oppdaget av de NAV-ansatte. 

 

Syns det er en del minus med å lese en hel bok på internett. Min laptop har sin faste plass, og jeg kan ikke skifte sittestilling eller legge meg ned mens jeg leser boka. 

Å lese en bok på en mindre skjerm som en mobilskjerm, vil sikkert innebære stadig klikking for å flytte på teksten. 

 

Lydbøker har fått en del fans, men de har liksom tapt nyhetens interesse for min del. Kan også være tekniske problemer med lydbøker, som hakk i plata.

 

Et alternativ er at bibliotekene begynner å ta betalt for å låne ut voksenbøker, men dette vil også ramme elever på vgs som leser/trenger voksenbøker, og studenter. Og det vil bli en stor forandring fra slik det er i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...