Gå til innhold

Bør bibliotekene privatiseres?


  

87 stemmer

  1. 1. Bør bibliotekene privatiseres? (ikke FrP-privat, men helt privat, med null offentlig støtte)

    • Ja
      12
    • Nei
      75


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Men som jeg påstod, jeg ville hatt problemer med å 'betale' direkte, da jeg har minimalt med penger. Likevel setter jeg bibliotekene svært høyt, og bruker dem masse.

Jeg kjenner ingen korrelasjon mellom betalingsevne og kjærlighet for biblioteket. 

Det er ingen automatikk i at man ikke ville fått benyttet seg av biblioteket om man har lite penger. For eksempel kunne man benyttet seg av biblioteker driftet av non-profit biblioteker, biblioteker driftet av privatepersoner, etc. Det heller ikke sikkert at du måtte betalt så mye, for eksempel om biblioteket hadde hatt en abonnementsordning slik for eksempel Spotify. 

 

Det er altså ikke snakk om å bare finne èn enkelt løsning. Det vil mer sannsynlig dukke opp mange forskjellige alternativer: bibliotek myntet på barn, biblioteker hvor man kun leser digitale bøker, biblioteker hvor man kan finne sjeldne bøker (vil kanskje koste litt mer) osv, osv..

 

Tror dere virkelig bibliotekene ville kommet styrket ut av en privatisering, eller er det slik at alt som ikke fungerer innen ett markedsliberalistisk system, ikke skal ha livets rett?

Ja absolutt. Det ville blitt et større mangfold... mange ulike typer bibliotek myntet på ulike grupper i samfunnet. Ikke slik som i dag der alle offentlige bibliotek stort sett er like.

 

Men klart: de bibliotekene som da har et tilbud som folk ikke etterspør, og/eller som har en lite økonomisk forretningsmodell; de vil nok forsvinne (om de da ikke drives av non-profitt organisasjoner eller rike privatpersoner etc).

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir litt søkt.. Bibliotekene er samfunnsøkonomisk lønnsomme slik de er i dag. Og vi ser de tilpasser seg etter hva som er nyttig for samfunnet (digital støtte/opplæring, fokus på barn, samlinger/foredrag etc..). Bibliotekene beriker livet til de som benytter seg av det, og dermed indirekte de som også ikke benytter seg av det.

 

En privat aktør vil jo ikke se denne gevinsten, da den går til befolkningen generelt og ikke eieren. Hvis det ikke er lønnsomt for en privat aktør i drive bibliotek, vil vi ikke se større mangfold, heller mindre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liberalister ønsker bare å privatisere alt slik at de kan betale mindre skatt og få mer penger for seg selv.

 

Deres tankegang stopper på individnivå. Så om et bibliotek ikke er verdt det for enkelte individer, så kan det umulig være verdt det for samfunnet tenker liberalister. Det er og et problem med å forstå at en svært stor del av poenget med offentlige bibliotek er det at folk som ikke kan betale for det skal kunne bruke det. Privatisering vil effektivt nedlegge biblioteket slik vi kjenner det i dag. Kan ikke forvente at liberalister forstår et konsept som at noe kan være bra for samfunnet uten at det er bra for noen individer spesifikt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liberalister ønsker bare å privatisere alt slik at de kan betale mindre skatt og få mer penger for seg selv.

 

Deres tankegang stopper på individnivå. Så om et bibliotek ikke er verdt det for enkelte individer, så kan det umulig være verdt det for samfunnet tenker liberalister. Det er og et problem med å forstå at en svært stor del av poenget med offentlige bibliotek er det at folk som ikke kan betale for det skal kunne bruke det. Privatisering vil effektivt nedlegge biblioteket slik vi kjenner det i dag. Kan ikke forvente at liberalister forstår et konsept som at noe kan være bra for samfunnet uten at det er bra for noen individer spesifikt. 

Men nå er det veldig få i Norge tror jeg som ofte går på biblioteket. Er jo veldig dumt at 90 stykker skal betale for at 10 stykker skal låne seg ei bok. Det handler ikke om at bibliotek er bra eller ikke, men at bibliotek er blitt ut-datert, men man kan jo ikke forvente at sosialister forstår at andre kan ha andre meninger enn dem selv.  

Lenke til kommentar

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/undersokelse-om-bibliotekbruk-2015

 

Som linket til tidligere. 40% besøkte biblioteket minst 1 gang i 2014. 77% av de spurte svarte at det er viktig med et godt bibliotek i kommunen.

 

Og, det har vel blitt etablert at ett bibliotek gjør mye mer enn å bare låne ut bøker.

Endret av Bottekott
Lenke til kommentar

 

Det handler ikke om at bibliotek er bra eller ikke, men at bibliotek er blitt ut-datert, men man kan jo ikke forvente at sosialister forstår at andre kan ha andre meninger enn dem selv.  

 

Må jeg være sosialist for å ha en annen mening enn deg?

 

Nei, har jeg sagt det? Må man være liberalistisk for å være imot statlig bibliotek?  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/undersokelse-om-bibliotekbruk-2015

 

Som linket til tidligere. 40% besøkte biblioteket minst 1 gang i 2014. 77% av de spurte svarte at det er viktig med et godt bibliotek i kommunen.

 

Og, det har vel blitt etablert at ett bibliotek gjør mye mer enn å bare låne ut bøker.

Men nedgang i antall besøkende. Har ikke sagt at de bare låner ut bøker som sagt jeg er en av de 40% som går på bibliotek. Et godt bibliotek trenger ikke være det samme som et statelig bibliotek. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Men nå er det veldig få i Norge tror jeg som ofte går på biblioteket. Er jo veldig dumt at 90 stykker skal betale for at 10 stykker skal låne seg ei bok. Det handler ikke om at bibliotek er bra eller ikke, men at bibliotek er blitt ut-datert, men man kan jo ikke forvente at sosialister forstår at andre kan ha andre meninger enn dem selv.  

 

I tillegg til det som er sagt over så øker også folk som oppsøker bibliotekene årlig. Dette er da ikke inkludert alle ressursene tilgjengelig på nettet.

 

Det å kutte ned på et tilbud som et svært stort flertall ønsker, samt et tilbud som benyttes i større og større grad... hvilken logikk er det i det?

 

Og bibliotek er ikke ut-datert. Dessverre virker det som om mange som ikke har sett et bibliotek på 10 år+ og ikke vet hvordan det står til er de som er veldig villige til å kvitte seg med dem, basert på egen oppfattede fakta om bibliotek som er helt feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg forestiller meg litt av problemet med en nedleggelse av dagens biblioteker er at den samfunnsøkonomiske nytten er ekstremt stor.

Biblioteker så effektiv at man kan forvente at den spinkel teenåring etter å ha lest et par bøker igjennom barndommen, ikke skal ha noe problem med å lese større aviser. Eller større bøker, eller følge bedre med på skolen.

Realiteten er at å lese må læres av noe annet enn tørre boker, og som Nordmann kommer man bare så så langt med å lære å lese med Donald Duck.

Vi lever i et samfunn hvor det er forventet at den jevne borger har grunnleggende leseferdigheter.

Nytten er enorm.

"Informasjonsalderen" hadde aldri funnet sted uten bibliotekene, og så enkelt er det nok.

 

Det er litt som at man ofte glemmer hvilken samfunnsøkonomisk nytte veier har.

Vi kan fort beregne mye av lønnen til hver enkelt person som kjører bil mer enn 4-5 kilometer, som i praksis er en slags rimelig stor gåavstand.

Eller de enorme samfunnsøkonomiske fordelene med jernbane, på sikt.

 

Vell selv om de ikke har de i hyllene så kan de bestille dem akuratt som på et bibliotek.

 

Jeg vet ikke hvorfor du drar inn bokhandel men ok.

Fordi bokhandelen har et diskriminerende utvalg.

Og forbi biblioteket så langt har overlevd ganske mange faghandler med bøker, og fore øyeblikket har overlevd videoutleiebutikkene.

Og forbi biblioteket har et imponerende avisutvalg, selv i mindre lokale bygdebiblioteker.

En annen ting du finner er gamble dyre store bildebøker, som i realiteten ikkes finnes veldig mange år i bokhandelen når den er ny.

Og på toppen av dette har man et introduksjonsted for å lese bøker, som skolen ikke kan gi i samme nivå. Salget av romaner, fantasybøker og kjerringromaner vil ikke ha funnet sted uten en introduksjonsplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/undersokelse-om-bibliotekbruk-2015

 

Som linket til tidligere. 40% besøkte biblioteket minst 1 gang i 2014. 77% av de spurte svarte at det er viktig med et godt bibliotek i kommunen.

 

Og, det har vel blitt etablert at ett bibliotek gjør mye mer enn å bare låne ut bøker.

Men nedgang i antall besøkende. Har ikke sagt at de bare låner ut bøker som sagt jeg er en av de 40% som går på bibliotek. Et godt bibliotek trenger ikke være det samme som et statelig bibliotek. 

 

 

Nei, men du sa at 9 personer må betale for at 1 skal låne bok. Jeg ville bare motbevise dette, og i tillegg påpeke at 77% av disse fiktive 9 synes faktisk at det er viktig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ojojoj, her var det mye å ta tak i.

Jeg forestiller meg litt av problemet med en nedleggelse av dagens biblioteker er at den samfunnsøkonomiske nytten er ekstremt stor.

Hvilken "samfunnsøkonomiske nytte"?

 

Biblioteker så effektiv at man kan forvente at den spinkel teenåring etter å ha lest et par bøker igjennom barndommen, ikke skal ha noe problem med å lese større aviser. Eller større bøker, eller følge bedre med på skolen.
Realiteten er at å lese må læres av noe annet enn tørre boker, og som Nordmann kommer man bare så så langt med å lære å lese med Donald Duck.
Vi lever i et samfunn hvor det er forventet at den jevne borger har grunnleggende leseferdigheter.
Nytten er enorm.

Ungdommen lærer vel å lese på skolen, ikke på biblioteket.

 

"Informasjonsalderen" hadde aldri funnet sted uten bibliotekene, og så enkelt er det nok.

Denne "selvfølgeligheten" kan du selvsagt underbygge med fakta?

 

Det er litt som at man ofte glemmer hvilken samfunnsøkonomisk nytte veier har.
Vi kan fort beregne mye av lønnen til hver enkelt person som kjører bil mer enn 4-5 kilometer, som i praksis er en slags rimelig stor gåavstand.
Eller de enorme samfunnsøkonomiske fordelene med jernbane, på sikt.

Dette er ikke noe annet enn en fallacy kalt "false cause".

 

You presumed that a real or perceived relationship between things means that one is the cause of the other.
Many people confuse correlation (things happening together or in sequence) for causation (that one thing actually causes the other to happen). Sometimes correlation is coincidental, or it may be attributable to a common cause.

 

Fordi bokhandelen har et diskriminerende utvalg.

Du argumenterer som om biblioteker ikke ville eksistert om det ikke var for staten.

 

Og forbi biblioteket så langt har overlevd ganske mange faghandler med bøker, og fore øyeblikket har overlevd videoutleiebutikkene.

Når man får finansiering fra staten uansett hva, da overlever man.

 

Og forbi biblioteket har et imponerende avisutvalg, selv i mindre lokale bygdebiblioteker.

Sikkert fint for de som liker aviser, men fortsatt ikke noe bra argument mot privatisering.

 

En annen ting du finner er gamble dyre store bildebøker, som i realiteten ikkes finnes veldig mange år i bokhandelen når den er ny.

Hvorfor skulle ikke dette kunne finnes også i et samfunn med hovedsaklig private biblioteker?

 

Og på toppen av dette har man et introduksjonsted for å lese bøker, som skolen ikke kan gi i samme nivå. Salget av romaner, fantasybøker og kjerringromaner vil ikke ha funnet sted uten en introduksjonsplass.

Her også: du argumenterer som at biblioteker ikke ville eksistert uten staten.

 

EDIT: En liten "disclaimer" sånn på slutten: jeg er ikke i mot biblioteker ovehodet, men jeg er i mot denne oppfatningen om at biblioteker ikke ville eksistert om det ikke var for staten; og at folk derfor ville gått rundt i gatene som ignorante analfabeter.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/undersokelse-om-bibliotekbruk-2015

 

Som linket til tidligere. 40% besøkte biblioteket minst 1 gang i 2014. 77% av de spurte svarte at det er viktig med et godt bibliotek i kommunen.

 

Og, det har vel blitt etablert at ett bibliotek gjør mye mer enn å bare låne ut bøker.

Men nedgang i antall besøkende. Har ikke sagt at de bare låner ut bøker som sagt jeg er en av de 40% som går på bibliotek. Et godt bibliotek trenger ikke være det samme som et statelig bibliotek.

Nei, men du sa at 9 personer må betale for at 1 skal låne bok. Jeg ville bare motbevise dette, og i tillegg påpeke at 77% av disse fiktive 9 synes faktisk at det er viktig!
Ssb spurte ikke om privatisering av bibliotek men ok. Jeg vil også ha et bra bibliotek i kommunen og kan fint betale for det. 9 av 10 "statestikken" min var mer bildebruk enn en virkelig statestikk og ja en statestikk jeg dro ut fra min egen ræv.

 

Edit: Innlegget over meg oppsumerer mitt syn på saken veldig bra. Veldig bra innlegg Grimnir!

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

 

Kunne du ikke komme med noe spennende i stede for å bare tulle rundt?

Realiteten er at du vil ikke ta i noe argument mot stordriftsfordelene, hele grunnen til at offentlige biblioteker er noen enorme skattekister.

Og vis du ikke vil argumentere om stordriftsforelene, kan du ikke argumentere for hva almennheten får fra å privatisere bibliotekene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kunne du ikke komme med noe spennende i stede for å bare tulle rundt?

Hvorfor kaller du det jeg skriver for tull? Kaller jeg det du skriver for tull? Hva med å heller å komme med noen rasjonelle argumenter understøttet av litt kilder fremfor å bare sin "næhæi du tar feil"? Man får en litt mer givende debatt da.

 

Realiteten er at du vil ikke ta i noe argument mot stordriftsfordelene, hele grunnen til at offentlige biblioteker er noen enorme skattekister.

Og vis du ikke vil argumentere om stordriftsforelene, kan du ikke argumentere for hva almennheten får fra å privatisere bibliotekene.

Vil man ikke kunne ha stordriftsfordeler også når det kommer til private biblioteker?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...