Gå til innhold

Bør bibliotekene privatiseres?


  

87 stemmer

  1. 1. Bør bibliotekene privatiseres? (ikke FrP-privat, men helt privat, med null offentlig støtte)

    • Ja
      12
    • Nei
      75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Bibliotekene gjør nye ting hele tiden, og gjør langt mer enn kun bøker. De får internasjonal oppmerksomhet for tingene de gjør. Og trekker til seg stadig flere besøkende år etter år. Det er ikke kun penger som motiverer folk til å gjøre noe bra. 

Dersom bibliotekene faktisk tilbydde det som publikum etterspurte, da ville de vel ikke trengt statsstøtte?

 

Da er det ikke bibliotek lengre, men en bokforetning med annerledes foretningsmodell. Hele poenget med bibliotek er at det er åpent for alle, helt gratis. Et bibliotek du må betale for er ikke et bibliotek.

Gratis har ingenting med det å gjøre:

 

A library is a collection of sources of information and similar resources, made accessible to a defined community for reference or borrowing.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Library

Men klart, du opererer vel som vanlig med en "Lunaris-definisjon" også på bibliotek?

 

Om det skal være privat så må det være en slags stiftelse bak som donerer penger. Så om du skal privatisere må du ha masse donorer som er villig til å forplikte seg til å gi penger til en stiftelse som kan finansiere bibliotekene. 

Ja for eksempel, eller ved at brukerne betaler via et slags årlig abonnement eller liknende.

 

Og det kommer ikke til å skje.

 

Da tyder vel det på at behovet for et bibliotek kanskje ikke er så stort likevel.

Lenke til kommentar

Jeg elsker biblioteket! Det er min favorittinstutisjon. Jeg har forsøkt å lese bøker på internett, det er ikke tilfredstillende, jeg skal ikke romantisere om taktilitet, lukten av trykksverte etc. Dataen er jo relativt stasjonær, man kan selvfølgelig legge seg ned med en laptop, men hva er fordelen med å lese en bok i migrenelys, mens skrittet blir oppvarmet og viften suser, hvordan er det bedre enn en bok?
Hva om man vil lese ute? Må man skaffe seg sånn blodmineral-telefon, huke seg over den lille skjermen og sitte der å dra fingeren over, med resten av røkla?
Måten man bruker en bok, kontra hvordan man bruker en datamaskin burde være argument nok, bibliotek ikke vil være det samme på internett.

At det finnes ett sted man kan gå, og være, som ikke umiddelbart krever betaling, synes jeg er essensielt for ett godt bymiljø.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Selvfølgelig trenger de statsstøtte. Fordi poenget er at det skal være gratis.

Det er ingen selvfølgelighet at bibliotek skal være "gratis", så det er noe du finner på. Og det er ikke gratis heller bare fordi at skattebetalerne tar regningen heller.

 

Dersom bibliotek er noe som mange nok ønsker da vil det også være mulig å finne en bærekraftig forretningsmodell for private bibliotek, men det fordrer at man er villig til å tenke utenfor boksen.

 

Men klart: det er selvsagt mye enklere å bare sende regningen videre til skattebetalerne.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, det er enklere og det er bedre for flere mennesker. Og verdt det.

Dette er ikke et argument. Jeg kan like fint si at det er enklere og bedre for flere mennesker med private bibliotek der man har en finansieringsmodell som ikke innebærer å sende regningen til skattebetalerne.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig trenger de statsstøtte. Fordi poenget er at det skal være gratis.

Det er ingen selvfølgelighet at bibliotek skal være "gratis", så det er noe du finner på. Og det er ikke gratis heller bare fordi at skattebetalerne tar regningen heller.

 

Dersom bibliotek er noe som mange nok ønsker da vil det også være mulig å finne en bærekraftig forretningsmodell for private bibliotek, men det fordrer at man er villig til å tenke utenfor boksen.

 

Men klart: det er selvsagt mye enklere å bare sende regningen videre til skattebetalerne.

 

Bibliotek er bare tilfeldigvis gratis overalt med unntak av noen veldig gamle og et par nisje-bibliotek?

 

Siden 99% av bibliotek er offentlige, så mener folk offentlig bibliotek. Det vil ikke være offentlig tilgjengelig om du må betale penger.

 

Mange ønsker bibliotek fordi det er offentlig bibliotek. Folk ønsker ikke private bibliotek.

 

Jeg skal love deg du hadde slitt som politiker om du skulle legge ned bibliotekene. Det er skattebetalerne som ønsker bibliotekene.... ikke politikerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Bibliotek er bare tilfeldigvis gratis overalt med unntak av noen veldig gamle og et par nisje-bibliotek?

 

Siden 99% av bibliotek er offentlige, så mener folk offentlig bibliotek. Det vil ikke være offentlig tilgjengelig om du må betale penger.

 

Mange ønsker bibliotek fordi det er offentlig bibliotek. Folk ønsker ikke private bibliotek.

 

Jeg skal love deg du hadde slitt som politiker om du skulle legge ned bibliotekene. Det er skattebetalerne som ønsker bibliotekene.... ikke politikerne.

Ingenting av dette er argumenter, det er din egen synsing og spekulering blandet inn med litt skråplansargumentasjon.

 

Jeg kunne like fint sagt at 60% av det norske folk ikke har behov for dagens offentlige bibliotek, og jeg ville faktisk hatt mer dekning for det enn den synsingen du kommer med.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Synes ikke det burde privatiseres, men definitivt burde det endres. Å bruke så stor plass på fysiske bøker er bortkastet.

 

For all del ha noen lokaler med alle de tjenestene biblioteka leverer bortsett fra fysiske bøker, men få nå bort de fysiske bøkene. Gratis trådløst nett(som kommunen uansett må levere snart grunnet EU) og tilgang til hele det digitale biblioteket på bibliotekets nettverk er da langt bedre løsning.

 

For de som prefererer fysisk bok kan de fint kjøpe boken selv, vi burde ikke bruke skattepenger på noe ett fåtall ønsker da de finner det mer komfortabelt.

Lenke til kommentar

Jeg kunne like fint sagt at 60% av det norske folk ikke har behov for dagens offentlige bibliotek, og jeg ville faktisk hatt mer dekning for det enn den synsingen du kommer med.

Så det du sier er at hele 40% bruker biblioteket! Det er en enorm andel av befolkningen. Du kommer med argumenter som underbygger dine motstanderes påstander.

Hvis 40% av befolkningen bruker en tjeneste er det helt klart en tjeneste det er et stort behov for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så det du sier er at hele 40% bruker biblioteket! Det er en enorm andel av befolkningen. Du kommer med argumenter som underbygger dine motstanderes påstander.

Hvis 40% av befolkningen bruker en tjeneste er det helt klart en tjeneste det er et stort behov for.

Nå bare putter du ord i munnen på meg. Alt jeg gjorde var å henvise til SSB som har kommet frem til at 40% av befolkningen har besøkt et folkebibliotek det siste året. Hvor mange ganger de har besøkt biblioteket det siste året eller hva de gjorde der har jeg ikke undersøkt noe nærmere. Dersom 40% av befolkningen har besøkt biblioteket èn gang i året for eksempel, da virker ikke behovet spesielt stort.

Lenke til kommentar

 

Jeg kunne like fint sagt at 60% av det norske folk ikke har behov for dagens offentlige bibliotek, og jeg ville faktisk hatt mer dekning for det enn den synsingen du kommer med.

Så det du sier er at hele 40% bruker biblioteket! Det er en enorm andel av befolkningen. Du kommer med argumenter som underbygger dine motstanderes påstander.

Hvis 40% av befolkningen bruker en tjeneste er det helt klart en tjeneste det er et stort behov for.

 

Det går ikke an å vinne. Med mindre 100% bruker biblioteket hver uke så burde det privatiseres, fordi da er det en liten gruppe med bitre folk som ønsker et par kroner tilbake på skatt fordi de mener de ikke bruker biblioteket uansett.

 

Alle skal bare betale for seg selv, så med mindre alle er enige i å betale, så skal det privatiseres og så skal liksom de som ønsker får drifte biblioteket. Som selvfølgelig hadde ødelagt bibliotekvirksomheten i landet.

 

Men ja enig med deg. Vanlige folk tenker at 40% er veldig mye. Jeg ville og trodd det var lavere. Så om 40% bruker det årlig så er jo det svært god grunn til å forteste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis 40% av befolkningen bruker en tjeneste er det helt klart en tjeneste det er et stort behov for.

Folk som dør i gangene på norske sykehus har behov ... men ettersom politikerne foretrekker å bruke pengene på bibliotek som INGEN har behov for.

 

Folk dør på gangene i sykehus uansett hvor mye penger du bruker.

 

Det finnes ingen relasjon mellom penger brukt eller penger tjent og forventet levealder. Derimot relasjon mellom ulikhet og forventet levealder. Bibliotek hjelper på å minske ulikhetene i landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Copenhagen Ecomonics gjort en samfunnsøkonomisk analyse av folkebibliotekene i Danmark og konkludert med at det er lønnsomt.

 

Så ja, vi betaler for det over skatten, men vi ville antageligvis betalt mer og redusert levestandarden hvis vi var uten.

 

http://www.videnomlaesning.dk/media/2031/rapport_folkebibliotekernes_samfundsoekonomiske_vaerdi_lang.pdf

 

Jeg vil tro vi hadde sett noe lignende her hjemme.

 

 

Vi finder altså, at borgernes betalingsvillighed for bibliotekerne er på op i mod 4 mia. kroner. Eftersom borgerne i dag betaler 2½ mia. kroner årligt over skatterne, skaber bibliotekerne mere nytte end de koster. Men derudover øger bibliotekerne årligt velstanden i samfundet målt ved BNP med 2 mia. kroner gennem en styrkelse af børns læsefærdigheder, der betyder, at flere vil tage en længere uddannelse end ellers.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)Jeg ville og trodd det var lavere. Så om 40% bruker det årlig så er jo det svært god grunn til å forteste.

 

40% har besøkt ett folkebibliotek, som påpekt flere ganger her i tråden leveres det mange forskjellige ting på disse stedene. Langt mer interessant er tallene på utlån av bøker.

 

De siste 25 årene har utlån av voksenbøker gått jevnt nedover, og utlån av barnebøker sakte jevnt oppover. Men her må vi huske at generasjonen som er vokst opp med nettbrett ikke er flesteparten av foreldrene enda.

 

I 2014 flippet biblioteka over fra å være meste for voksene til å bli mest for barn.

 

redigert: glemte link til hvor jeg fant tallene: http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/boker/151

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...