Gå til innhold

Bør bibliotekene privatiseres?


  

87 stemmer

  1. 1. Bør bibliotekene privatiseres? (ikke FrP-privat, men helt privat, med null offentlig støtte)

    • Ja
      12
    • Nei
      75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt bør de privatiseres.  Jeg har alltid ønsket at bibliotekene kun inneholdt legeromaner, bestselgere og Margit Sandemose istedenfor alt dette høykulturelle tullballet som vi vanlige mennesker ikke bryr oss om.  Privatisering er helt klart veien å gå for at dette skal skje så fort som mulig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at et bibliotek ikke kan være virtuelt? Det er flott at bibliotekene følger den teknologiske utviklingen for øvrig, digitaliserer samlingene sine og gjør de fritt tilgjengelig for alle og enhver på nettet. Den viktigste funksjonen til et bibliotek er å innsamle informasjonskilder, noe som gjør det til et felles gode som er helt naturlig at er en offentlig oppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, mener jeg. Argumentet for gratis bibliotek er at alle skulle ha lik tilgang til informasjon. Det har vi idag med internett. I velferdsstaten får de fattige økonomisk støtte slik at de kan kjøpe en PC og internett-abonnement. Så hvorfor har vi fortsatt gratis, offentlig tvangsfinansiert bibliotek?

 

Det er en haug av litteratur som ikke finnes på internett. Selvfølgelig skal ikke kunnskap barrikaderes bak en betalingsvegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes vi burde privatisere sykehusene, hva skal vi med sykehus liksom? Jeg er jo aldri syk!...

Argumentet er at om ikke staten driver sykehus så vil ingen bli syke, og derfor vil det ikke lenger være noe behov for sykehus?

 

Og om det offentlige ikke driver bibliotekere så vil ingen lese, og det vil derfor ikke lenger være noe behov for bibliotek eller bøker?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg tror bibliotekene har en fremtid. Det er en offentlig møteplass, særlig for barn og ungdom. Og folk leser fortsatt bøker.

Alle byer og tettsteder trenger noen offentlige møtesteder. Torg, parker, bibliotek etc. Parker og bibliotek bør ikke privatiseres, etter min mening. De bør være gratis og tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes vi burde privatisere sykehusene, hva skal vi med sykehus liksom? Jeg er jo aldri syk!...

Argumentet er at om ikke staten driver sykehus så vil ingen bli syke, og derfor vil det ikke lenger være noe behov for sykehus?

 

Og om det offentlige ikke driver bibliotekere så vil ingen lese, og det vil derfor ikke lenger være noe behov for bibliotek eller bøker?

 

 

Nei, argumentet ved å putte "jeg" i kursiv var å peke på hvor egoistisk utsagnet om at man vil privatisere biblioteker er..

 

 

De bør være gratis og tilgjengelig for alle.

Biblioteker er ikke gratis, det er noen (andre) som betaler.

 

 

Det er gratis for noen (andre) enn de som betaler..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Privatisering av bibliotekene er forutsatt at det finnes en reell business-modell, noe det ikke gjør.

Så bibliotekene er verdt mindre for befolkningen enn de koster ... rent tapsprosjekt med andre ord.

 

Høres igrunnen ut som argument FOR privatisering, ikke imot.

 

 

Det spørs hva man ser på som fortjeneste. Å gi gratis tilgang til kunnskap kan bidra til sosial utjevning og et høyere kunnskapsnivå blant befolkningen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dersom folk fortsatt bruker biblioteker, så har det jo sin funksjon. 

 

Hvorfor bruker folk (unge studenter, ikke eldre) bibliotek i dag? 

 

Trodde internett hadde tatt over for lenge siden. 

 

Offentlig gratis bibliotek på internett må jo være langt bedre? 

 

Bruk heller pengene på å bygge ut fri informasjon på internett. 

Lenke til kommentar

Dersom folk fortsatt bruker biblioteker, så har det jo sin funksjon.

 

Hvorfor bruker folk (unge studenter, ikke eldre) bibliotek i dag?

 

Trodde internett hadde tatt over for lenge siden.

 

Offentlig gratis bibliotek på internett må jo være langt bedre?

 

Bruk heller pengene på å bygge ut fri informasjon på internett.

Noen av liker å lese i noe som kalles "bøker". Det er en samling papirark med tekst som er bundet sammen. Ja, jeg veit det høres fryktelig gammeldags ut, men slik er det nå. Disse papirarksamlingene koster som regel masse penger. Ikke alle har disse pengene. Derfor har staten tatt det på seg å samle mange slike i et bygg hvor folk kan låne de helt gratis.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...