Gå til innhold

SAMLETEST: Spill-PC under 10 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvor stor margin de bruker på kostander til å bygge dem for oss? Det ser ut til at de har fått inn rutiner også mtp hvor ryddig oppsettene er.

 

Koster endel mer å la komplett bygge den for deg kontra bestille delene selv. Pc bygging er relativt lett nå tli dags, faktisk så lett at min 9 år gamle sønn bygger og selger pc´er som hobby.

 

Sist ut var en pc av litt eldre deler og kostet rett over 9000 og yter som følgende:

 

PUBG -

Alt på ULTRA og ikke HIGH som i denne testen

1080p Avg fps 112, 33 fps 1% og 38 fps på 0,1%

1440p Avg fps 65, 15 fps 1% og 31 fps på 0,1%

 

3D Mark Fire Strike - 16 218 slår vinner pc´en med over 3000.

 

Finner det også rart at de ikke har testet i Timespy. Finner egentlig hele testen rar... Overwatch??? Asså hvorfor ikke slenge på Mincraft og i samme sleng.

Lenke til kommentar

Tek.no

 

Hvorfor har dere ikke testet Timespy?

 

Hvorfor har dere testet lette spill som Overwatch?

 

Hvor er Assasins Creed, witcher 3 osv?

 

Hvorfor har dere ikke med: 1% low og 0.1% low fps? Noe som er særdeles viktig i spill opplevelsen hvordan "flyten" er?

 

For de som ikke vet hva dette er: (Inkluderer tydeligvis Tek.no)

 

An example, as we note in the “What are 1% & 0.1% lows?” video, would be the G3258 in GTA V versus something like the X4 760K. In this particular case, we saw the G3258 sustaining a higher average FPS than the X4 760K, but it was actually a worse product for the setup – that's because of the low values. The G3258 was getting hammered by such big, sudden dips in performance (a result of its limited thread count) that the 0.1% low output would sometimes hit 4FPS. In the real world, this means that players see stuttering and jarring gameplay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurdering av pc'ene

 

Disse har godt skjermkort, men resten er på billigste måte. Dette kan likevel være et godt kjøp om du bytter cpu-kjøler.

Elkjøp: Bør bytte cpu-kjøler. Strømforsyningen er bare 350W. CPU er litt i tregere enn ønskelig.

 

Power: Strømforsyningen er bare 300W. CPU er litt tregere enn ønskelig. Kan i likhet med den fra Elkjøp være et godt kjøp med tanke på ytelse for pengene.

 

Disse er de beste kjøpene:

Komplett: Beste valg pga suveren cpu. Skjermkort kan enkelt byttes, og siden cpu i denne er god nok for de neste 10 årene kan en rekke å bytte skjermkort 2 ganger før cpu blir utdatert. Burde hatt en 250Gb SSD disk som systemdisk, men det går nok greit uten. Skjermkortet er kraftig nok for full-hd oppløsning (1920x1080).

 

Multicom:  Andre plass av disse fire. Svakere cpu enn Komplett. Har også mulighet til å sette inn en moderne cpu senere siden hovedkortet er for intel 8 generasjon i likhet med Komplett pc'en. Skjermkortet er litt bedre enn det i Komplett pc'en. CPU er litt bedre (8%) enn i5-7400.

 

Rettelse:

Elkjøp og Power pc'ene har en minnemodul. Etter det jeg har greid å finne ut så skal ikke dette ha mye å si for ytelsen i spill i motsetning til det jeg trodde når jeg skrev denne posten første gang. Det er likevel anbefalt med 2 siden pc da virker selv om den ene feiler.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vurdering av pc'ene

Elkjøp: Bør bytte cpu-kjøler. Bør sette inn en minnebrikke på 8GB og får da 16Gb. Blir beste pc med disse endringene.

Komplett: Bør sette inn en SSD disk på 250Gb og installere Windows på nytt. Beste valg på lang sikt (nytt skjermkort).

Power: Bør sette inn en SSD disk på 250Gb og installere Windows på nytt. Bør sette inn en minebrikke på 8 Gb.

Multicom: Trenger ikke endre noe. Jeg  mener at dette er det beste kjøpet om en ikke vil endre noe.

 

Ehhhh så Elkjøp og Power bør ha 16GB minne.. men ikke Multicom og Komplett? Da er prisen 11000 og poenget borte. Jeg hadde valgt Komplett sin løsning any day of the week, en 1100kr prosessor mot en 3000kr prosessor, valget er enkelt. Man får ikke bedre spillopplevelse med en SSD kontra en HDD, spill blir ikke lastet noe fortere, det eneste som går fortere med ssd er boot av OS og OS operasjoner

Lenke til kommentar

Bare strømforsyningen alene er grunn til å aldri finne på å kjøpe "ferdig" bygget gaming PC. 300W og 350W på de to som har 1070 kort? Greit at de kan bygges ut med et ekstra skjermkort uten å måtte skifte strømforsyning. Alle burde hatt minimum 500-600W strømforsyning.

 

Måtte scrolle for langt før jeg fant denne, tek.no burde gått grundigere til verks angående PSU, her er det spart på penger....

Lenke til kommentar

Artig med alle bedreviterne som i sine forsøk på å demonstrere hvor mye billigere det er å bygge selv presenterer bygg som mangler både harddisk og OS og likevel koster en tusenlapp mer. 

Helt enig.

Det var det første jeg reagerte på også. De skal klare det så mye bedre, men utelater komponenter ("stor" harddsik"), utelater OS, eller anbefaler "piratversjon" fra Ebay. Og likevel havner de over 10.000,-

Noe som betyr at kanskje de ikke er så dumme de forslagene butikkene kom med hvis 10.000,- er den absolutte grensen.

Lenke til kommentar

 

Det der var lite for pengene over hele linja... 8 GB RAM er ikke noe i våre dager. Bygg selv, om dere kan, folkens.

Poenget er vel at man ikke trenger å bygge selv.

 

 

Bygger PC selv, og har gjort det ca 25 år nå. Det er ikke det økonomiske motivet som er drivkraften lengre. De byggene man får kjøpt nå er det lite eller intet å spare på når man tar med alle deler samt operativsystemet. Det er samtidig litt trygghet for bruker som ikke er kjent med å bygge pc at man har garanti og reklamasjon på hele bygget, og man slipper å utsette seg for sjansen for å ødelegge deler.

 

Har sett mange eksempler på folk som har gjort "umulige" feil, feil man ikke skjønte at det er mulig å gjøre. Dette er sånt man fort kan tape endel kroner på, og da er gevinsten ute av vinduet før man har fått PC til å virke.

 

Men det er god læring i å bygge selv. Man vet hva som er hva og mer eller mindre om hvordan ting spiller sammen. Dermed blir det og lettere å se etter hva som er svakeste leddet, og hva som er dyrest og vanskeligst å gjøre noe med i ettertid, samt hva som er godt nok. 

 

Dessuten, når du bygger PC selv ut fra deler en selv har valgt ut, så vet man hva som er kvalitetsdeler, og hva som er greit nok. Og den dagen noe ikke fungerer som det skal, så har man kunnskap nok til å bytte den ene delen, fremfor å måtte bytte ut hele maskinen. Greit nok, er det hovedkortet eller CPU, så får man kanskje ikke til den generasjonen, og må bytte begge deler, og som følgevirkning må man kanskje bytte mere.

Lenke til kommentar

HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH.

 

Det er ikke så rart du får andre resultater enn oss, Fredrik. FPS-en kommer an på hvilket kart man spiller på, ruten man trasker, hvilken vei man ser samt hvor lenge målingen gjøres. Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen.

Lenke til kommentar

 

HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH.

 

Det er ikke så rart du får andre resultater enn oss, Fredrik. FPS-en kommer an på hvilket kart man spiller på, ruten man trasker, hvilken vei man ser samt hvor lenge målingen gjøres. Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen.

Dere testet 1 gang.... uten 1% eller 0.1% low ved havet øst for flyplassen..... Denne testen høres meg og mer vanntett ut jo mer man hører av den. Skal strengt tatt ikke være mulig å få 30 fps i forskjell på et spill så sant testen ikke er på 30 sec på en del av kart osv

 

@Smedsrud - Er dette en spøk?

Lenke til kommentar

 

 

HJELP. HAR KJØPT PCEN FRA ELKJØP, MEN FÅR 30 FPS MINDRE I PUBG PÅ HIGH.

 

Det er ikke så rart du får andre resultater enn oss, Fredrik. FPS-en kommer an på hvilket kart man spiller på, ruten man trasker, hvilken vei man ser samt hvor lenge målingen gjøres. Vi har testet med Fraps på skogskartet, ved havet øst for flyplassen.

Dere testet 1 gang.... uten 1% eller 0.1% low ved havet øst for flyplassen..... Denne testen høres meg og mer vanntett ut jo mer man hører av den. Skal strengt tatt ikke være mulig å få 30 fps i forskjell på et spill så sant testen ikke er på 30 sec på en del av kart osv

 

@Smedsrud - Er dette en spøk?

Først: Du kan gjerne droppe retoriske og syrlige spørsmål som det du stiller her. Det gir ikke noe særlig godt inntrykk av deg.

 

Jeg vet ikke hvor du har det fra at vi har testet kun en gang og vi har selvsagt testet lenger enn 30 sekunder. Greit å ikke alltid anta det verste :)

Jeg tør påstå vi har relativt god greie på hvordan vi måler spillytelse i Norges største teknologiredaksjon.

 

PUBG er for øvrig ikke verdens best optimaliserte spill og ytelsen varierer selvsagt basert på området du spiller i, antall medspillere, værforhold med mer. Vi har gjort flere målinger for å kunne sammenligne med så like parametere som mulig.

 

Dette er imidlertid ikke en ren grafikkorttest og det er begrenset hvor mange grafer/detaljer vi ønsker å presentere i saken. Om vi skulle lesset mer bakgrunnsdata fra målingene våre over i en test som dette ville bare flere lesere i målgruppen falt av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...